Gæt en lyd... please !
Fra : Peter Frost

Dato : 23-06-07 17:46

www.gregand.dk/volvo850.dk/syg.mp3

Jeg står med en fejl på min venstre forhjul, der er intet unormalt at se på
noget.

Fejlen/lyden opstår kun når bilen kører, lyden bliver højere og mere markant
fra ca 20 til omkring 60 hvor den er lettest at høre... Den syntes at være
konstant, og her mener jeg at jeg tror det har noget med hjul, og ikke
støddæmper at gøre...

Det skal siges mine hjullejer og klodser er ca 4000 km gamle. Bremseskiver
står overfor udskiftning da de skuere lidt, og er ret skæve, de tåler heller
ikke friske opbremsninger mere... men alligevel mener jeg ikke at kunne se
hvorfor lyden skulle ha noget med bremserne at gører... (se fysisk)

Bremseskiver, stabilisatorbol, styrerkugle yderst, bærerkugler og bærerarms
bøsninger er så godt som bestilt... Derfor vil jeg gerne ha lokaliseret
fejlen så den også kan ordnes...

Håber der er nogle der kan hjælpe... har også smidt den på bilgalleri og i
nyhedsgruppen dk.teknik.bil, med x-post til dk.fritid.bil...

Nogen foreslag ?

På forhånd tak...

Peter F.

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-06-07 18:17

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> konstant, og her mener jeg at jeg tror det har noget med hjul, og ikke

Kan det passe at det er en banke/knakke-lyd ? Kører du på ujævnt
underlag ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Peter Frost

Dato : 23-06-07 18:42

Brian Sørup skrev:
> Kan det passe at det er en banke/knakke-lyd ? Kører du på ujævnt
> underlag ?

Det er nærmere en klikke/knakke lyd :) Nej det er både ved jævn og ujævn
underlagt, tænkte også selv at det var støddæmperne som larmede, som de
gjorde bagi engang...

På bilgalleri er trækaksel blevet foreslået... Phuuuu ha, bremser og
styrertøj er allerede 2400, hvis jeg så også skal ha nye trækaksler så det
lige 4000 kr oven i, så kommer sommerferien sq snart i fare !

-Peter F.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-07 18:48

On Sat, 23 Jun 2007 18:46:27 +0200, "Peter Frost"
<peterfrost@cph-metronet.dk> wrote:

>www.gregand.dk/volvo850.dk/syg.mp3

Interessant lyd. Bliver det værre når du drejer? - for så kan det være
en trækaksel. Hvis du er sikker på hjullejerne ville jeg begynde at
kigge indad - differentiale mv. Men tjek lige det hjulleje en gang til
- det lyder temmelig meget, som det gjorde ca. 500 km før min gamle
Mazdas forhjulsleje var helt kaput. Er det nye spændt helt korrekt?

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Peter Frost

Dato : 23-06-07 19:16

Ivan Madsen skrev:
> Interessant lyd. Bliver det værre når du drejer? - for så kan det være
> en trækaksel.

Det kan jeg lige prøve... men syntes faktisk at kan huske fra den anden dag,
det blev mindre eller samme i sving, men prøver lige og ligge mærke til det
næste gang jeg kører...

>Hvis du er sikker på hjullejerne ville jeg begynde at
> kigge indad - differentiale mv.

Gearkasse og dermed diff. er ikke meget ældre end hjullejer...

>Men tjek lige det hjulleje en gang til
> - det lyder temmelig meget, som det gjorde ca. 500 km før min gamle
> Mazdas forhjulsleje var helt kaput. Er det nye spændt helt korrekt?

Mine hjullejer pev sidst de var ved at gå... det her klikker :)

Hjullejerne på 850 sidder i en leje hus, der sidder fast på støddømperen med
4 torx bolte... Se eventuelt her :
http://www.backspegeln.com/tips_drivaxel.asp så der er ikke meget der burde
kunne gå galt...

-Peter F

Fra : Klaus Andersen

Dato : 23-06-07 21:57

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
> www.gregand.dk/volvo850.dk/syg.mp3
>
> Jeg står med en fejl på min venstre forhjul, der er intet unormalt at se
> på noget.

Hmmm - er du sikker på at det er forhjulet i venstre side?

Kunne lyde som noget jeg have i man Laguna Stationcar 2002 engang - og her
var det gearkassen den var gal med.

Mvh

KA

Fra : Brian Sørup

Dato : 23-06-07 22:09

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Hmmm - er du sikker på at det er forhjulet i venstre side?
>
> Kunne lyde som noget jeg have i man Laguna Stationcar 2002 engang - og

Du må ikke sige *gearkasseproblem" til Peter, han får sådan nogle
lysegrønne prikker i ansigtet når han hører det ord......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Andersen

Dato : 28-06-07 15:33

Kan du fremprovokere lyden, når bilen står stille, ved at belaste
støddæmperne ( trykke hjørnet på bilen kraftigt ned, og slippe, tryk og slip
flere gange efter hinanden for at få den til at gynge max ), prøv alle fire
hjørner ?

Tjek gummimanchetter, er de revnede ? Tørre indeni ? De skal gerne være
fyldt med fedt.

Løft bilen, drej hjulet, kommer lyden der ? Vrid hjulet, husk at slå ratlås
fra. Tjek om du kan rokke med hjulet, og mærke en eventuel slitage i lejer,
og prøv at efterspænde lejerne. Dårlige eller fejlmonterede lejer holder
ikke længe.

Held og lykke
Andersen