MS Windows
briani 27239
kan ikke formattere en 720KB diskette?
Fra : Peter T.

Dato : 01-08-07 07:13

Jeg sidder i XP-miljø.

Jeg skal (desværre) formattere en 720KB diskette, vist nok kaldet SD. Dvs.
den har kun et hul i et af hjørnerne. Jeg smed disken i drevet og ville
formattere den, men jeg kan kun vælge 1.44MB i den øverste fane i format-
vinduet. Jeg ved, at jeg kunne formattere SD-diske i win2000. Så kan
dette ikke lade sig gøre i XP?

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Hans

Dato : 01-08-07 07:32

Peter T. wrote:
> [...]
> fane i format- vinduet. Jeg ved, at jeg kunne formattere SD-diske i
> win2000. Så kan dette ikke lade sig gøre i XP?

Du behøver jo ikke at køre XP for at formatere en floppy. Du kan lave en dos
bootdisk, boote på den og formatere din 720 KB diskette ganske som før i
tiden:

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Hans

Fra : Peter T.

Dato : 02-08-07 02:51

Hans udviste en rettidig omhu og skrev:

> Du behøver jo ikke at køre XP for at formatere en floppy. Du kan lave
> en dos bootdisk, boote på den og formatere din 720 KB diskette ganske
> som før i tiden:

Det er rigtigt. Men det er en anelse omstændigt. Desuden svarer det ikke
på mit spørgsmål. :)

Anyway. Spørgsmålet er overflødigt nu, da jeg prøvede med en DD-disk i
morges og det virkede heldigvis i den maskine (ikke en pc), som den skulle
i.

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Jørgen K. (VG)

Dato : 02-08-07 08:30

On Aug 2, 3:51 am, "Peter T." <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
> i.
>
> --
> Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Howdy.
Du har også mindst 2 andre muligheder for at formatere i 720k
formatet.
1: Sæt tape hen over hullet som indikere at det er en 1.44MB diskkette
(også skrevet i et indlæg for nogle uger siden)
2: Gå i bios og fortæl at drevet som sidder i maskinen er en 720k
drev.

Fra : Peter T.

Dato : 02-08-07 08:47

Jørgen K. (VG) udviste en rettidig omhu og skrev:

> 1: Sæt tape hen over hullet som indikere at det er en 1.44MB diskkette
> (også skrevet i et indlæg for nogle uger siden)

Det er det sjove. For det var allerede en 720KB disk. Så det undrer mig,
at XP stadig kun ville formattere den som en 1.44MB disk. :)

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-07 08:52

Jørgen K. (VG) wrote:

> Du har også mindst 2 andre muligheder for at formatere i 720k
> formatet.

Nope. XP kan _ikke_ formattere 720KiB.

Jesper Poulsen

Fra : Peter T.

Dato : 02-08-07 10:10

Jesper Poulsen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Nope. XP kan _ikke_ formattere 720KiB.

Aha. Sært.

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-08-07 17:18

Peter T. skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Aha. Sært.

http://support.microsoft.com/kb/302113

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jørgen K. (VG)

Dato : 02-08-07 08:51

On Aug 2, 9:47 am, "Peter T." <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:

> [...]
>
> --
> Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Altså én med kun ét hul? a.k.a den som man bruger som
skrivebeskyttelse?
Hvis der er to huller er operativsystemet ligeglad..

Fra : Peter T.

Dato : 02-08-07 10:10

Jørgen K. (VG) udviste en rettidig omhu og skrev:

> Altså én med kun ét hul? a.k.a den som man bruger som
> skrivebeskyttelse?

Jeps. Og sådan en fætter er jo en 720er. :)

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-08-07 02:18

Peter T. skrev:

> Jeg skal (desværre) formattere en 720KB diskette

Skal den 720-disk bruges til noget?

Ellers er det bedre at smide den i papirkurven og
brige en 1.44 i stedet

I dag er det sjældent at en ny pc overhovedet har et
diskette-drev, man bruger usb-penne i stedet, og det
er de færreste edb-butikker der ligger inde med
disketter.

Jeg tvivler på at det i det hele taget er muligt at købe
en 720-disk í dag.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-08-07 04:15

Allan Vebel wrote:

> Skal den 720-disk bruges til noget?

Læs lige tråden igennem inden du svarer...

> Ellers er det bedre at smide den i papirkurven og
> brige en 1.44 i stedet

Hvorfor skulle han bruge en 1.44 MiB, når han spørger til en 720KiB?
- Læs nu lige tråden!

> I dag er det sjældent at en ny pc overhovedet har et
> diskette-drev, man bruger usb-penne i stedet, og det

Læs nu tråden!!!

Jesper Poulsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-08-07 20:10

Jesper Poulsen skrev:

> Hvorfor skulle han bruge en 1.44 MiB, når han
> spørger til en 720KiB?

Fordi de næppe kan fås i dag, og formålet med at
bruge den var ikke nærmere beskrevet.

> - Læs nu lige tråden!

Jamen, jeg har læst tråden - og du behøver ikke at
sige det 3 gange

Jeg udtrykte blot min undren over at skulle bruge en
720.

Jeg har lige prøvet fra et cmd-vindue med

format a: /f:720

det gik da fint.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jørgen

Dato : 07-08-07 12:34

Allan Vebel wrote:

> format a: /f:720
>
> det gik da fint.

det virker altså ikke i min xp.

"Invalid parameter - /f:720"

Fra : Peter T.

Dato : 06-08-07 09:45

Allan Vebel udviste en rettidig omhu og skrev:

> Skal den 720-disk bruges til noget?

Jeg skulle bruge den til en aldrende lyspult til en teaterforestilling,
hvor jeg havde fået at vide, at bordet _kun_ accepterede 720KB formatterede
disketter. Det viste sig, at min kollega tog fejl og han giver mig en øl
så snart jeg har smidt penicillinen, da jeg har sat en masse gode folk i
sving her på usenet. :)

> I dag er det sjældent at en ny pc overhovedet har et
> diskette-drev, man bruger usb-penne i stedet, og det
> er de færreste edb-butikker der ligger inde med
> disketter.

Det er rigtigt. Men jeg kan nu sagtens forestille mig diverse aldrende
millionkronersindustrimaskiner mm., der kun vil acceptere 720KB-
formatterede disketter.

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-08-07 22:24

Peter T. skrev:

> Jeg skulle bruge den til en aldrende lyspult til
> en teaterforestilling, hvor jeg havde fået at vide,
> at bordet _kun_ accepterede 720KB
> formatterede disketter.

Den information skulle du have startet med, så
havde tråden formet sig anderledes

> Det viste sig, at min kollega tog fejl og han giver
> mig en øl så snart jeg har smidt penicillinen

Godt!

> Men jeg kan nu sagtens forestille mig diverse
> aldrende millionkronersindustrimaskiner mm., der
> kun vil acceptere 720KB-formatterede disketter.

Det kan jeg ikke forstille mig. Jeg kan ikke huske at
jeg nogensinde har haft et 720-drev, jeg har kun haft
et 1.44-drev, der også kunne læse 720-disketter.

Før den tid var der et 5 1/4''-drev til 360, og så kunne
der senere fås et 1.2, der også kunne læse 360.

Findes et 720-drev, må det umiddelbart kunne
udskiftes med et 1.44-drev på samme kabel, den
teknologi er der vist ikke lavet om på, det er den
samme der bliver brugt den da i dag.

Hvor gammel er den maskine, og hvilket styresystem
bruger den?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter T.

Dato : 07-08-07 01:20

Allan Vebel udviste en rettidig omhu og skrev:

> Den information skulle du have startet med, så
> havde tråden formet sig anderledes

Hæh! Det er jo hip som hap hvordan jeg havde spurgt. For spørgsmålet
gik jo på hvorfor jeg ikke kunne formattere en SD-disk til dens fødte
format i XP.

> Godt!

Ja. Jeg ser frem til den til premieren i morgen. For jeg smed pillerne
i går. ;)

> Det kan jeg ikke forstille mig. Jeg kan ikke huske at
> jeg nogensinde har haft et 720-drev, jeg har kun haft
> et 1.44-drev, der også kunne læse 720-disketter.

Drevene i Commodore amiga kunne ikke formattere noget højere end
720/880KB (sidstnævnte i amiga-format). Og jeg husker skam 286-pcere med
disse drev.

> Hvor gammel er den maskine, og hvilket styresystem
> bruger den?

<http://www.queensu.ca/drama/website%20345/express%20console.jpg>

Det sjove er, at den faktisk er bygget over en P2-processor samt bundkort
og hele styresystemet er svjv baseret på en unik dos af en art. Pulten
er efterhånden tudsegammel, men den holder topdollar til allroundopgaver,
hvor der ikke er moving light med (dog ikke så alsidig som dagens
lyspulte fra bla. GrandMa og AvoLite).

--
Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-08-07 01:40

Peter T. skrev:

> Hæh! Det er jo hip som hap hvordan jeg
> havde spurgt. For spørgsmålet gik jo på hvorfor
> jeg ikke kunne formattere en SD-disk til dens
> fødte format i XP.

Nej det er ikke hip som hap. Havde jeg kendt dit
formål fra starten, havde jeg reageret anderledes.

Du kom med: "Jeg skal (desværre) formattere en
720KB diskette", men havde du uddybet ordet
"desværre", havde du løst problemet meget
hurtigere.

> [...]
> tudsegammel, men den holder topdollar til
> allroundopgaver, hvor der ikke er moving light med
> (dog ikke så alsidig som dagens lyspulte fra bla.

Jeg kan lave noget tilsvarende til lige under en million,
så får I til gengæld en noget større skærm med mange
flere farver

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-08-07 10:34

Allan Vebel wrote:

> Nej det er ikke hip som hap. Havde jeg kendt dit
> formål fra starten, havde jeg reageret anderledes.

Så havde du måske slet ikke skrevet i tråden?

Jesper Poulsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-08-07 01:17

Jesper Poulsen skrev:

> Så havde du måske slet ikke skrevet i tråden?

Jo, naturligvis, alle har ytringsfrihed. Hvorfor har du
sat dig som mål at genere mig mest muligt? Jeg
har da aldrig gjort dig noget?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-08-07 08:56

Allan Vebel wrote:

> Jo, naturligvis, alle har ytringsfrihed. Hvorfor har du sat dig som
> mål at genere mig mest muligt? Jeg

Genere dig?

> har da aldrig gjort dig noget?

Jeg bryder mig ikke om din opførsel i de tråde du skriver i. Det er ikke
kun denne - det er _alle_. Så jo mindre du skriver desto bedre for alle
os andre.

- Denne tråd har du feks. ikke tilføjet noget brugbart og du har ret
mange indlæg.

FUT:dk.admin.netikette

Jesper Poulsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-08-07 23:06

Jesper Poulsen skrev:

> FUT:dk.admin.netikette

OK, se svar!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter T.

Dato : 08-08-07 14:08

Allan Vebel udviste en rettidig omhu og skrev:

> Nej det er ikke hip som hap. Havde jeg kendt dit
> formål fra starten, havde jeg reageret anderledes.

Formålet var at formattere en SD-disk i XP-miljø. Og dette kunne
umiddelbart ikke lade sig gøre, hvilket jeg undrede mig over.

Nok flueknep herfra. For mit lem er alt for stort til dette. :)

--
Peter T. vil hellere... Peter T. vil hellere...

Peter T. Vil meget meget hellere ha' en STAR!

Fra : Joel

Dato : 04-08-07 17:37

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i meddelelsen
> [...]
> dette ikke lade sig gøre i XP?
>
> --
> Peter T. på penicillinkur. Altså ingen STAR om morgenen!

Såre simpelt !

Tryk Start > Kør> skriv "cmd"> skriv "format a:"

så finder den såmænd selv ud af om det er en 720 kb eller 1.44 Mb.

Mvh. JL

Fra : jørgen

Dato : 04-08-07 18:05

Joel wrote:

> Såre simpelt !

Nææ. Som andre har nævnt, uanset hvilken kapicitet disketten har, så vil
xp kun formatere i 1.44

Fra : jørgen

Dato : 04-08-07 18:19

jørgen wrote:

> Nææ. Som andre har nævnt, uanset hvilken kapicitet disketten har, så vil
> xp kun formatere i 1.44

Jeg har lige undersøgt det nærmere. Hvis disketten allerede er
formateret i 7 720K, så xp kan læse gekende den, så vil den gerne.

Men hvis den ikke allerede er pc-formateret, så går den ikke (selv om
disketten kun har det ene hul).

Fra : Joel

Dato : 04-08-07 20:56

"jørgen" <na@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> i 7 720K, så xp kan læse gekende den, så vil den gerne.
>
> Men hvis den ikke allerede er pc-formateret, så går den ikke (selv om

Upss, det var i Vista jeg prøvede med en 720 kb diskette. Den kunne godt

Fra : boerge_jensen@get2ne~

Dato : 12-08-07 02:59

On 8 Aug., 09:56, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Jeg bryder mig ikke om din opførsel i de tråde du skriver i. Det er ikke
> kun denne - det er _alle_.
> os andre.

Han opfører sig da fint i alle de grupper han skriver i, det kan man
ikke sige om dig, du kritiserer bare alt og alle, og sender alle
videre til netikettegruppen, som du ikke bryder dig om.

Tænk dig om inden du siger den slags, det kan skade dig på længere
sigt.

> Så jo mindre du skriver desto bedre for alle

Det er en udtalelse af værste skuffe. Har alle ikke ret til at sige
hvad de mener?

--
Børge