MS Windows
briani 27239
Synkronisering af uret i Windows
Fra : Jørgen

Dato : 29-07-07 10:31

Jeg har Win XP og Norton Antivirus 2007.

Jeg vil lade Internettet synkronisere uret.

Selv om jeg slår "personlig firewall" fra og genstarter, får jeg
fejlmeddelelse: "Der opstod en fejl da Windows blev synkroniseret med
time.windows.com.

Jeg må tro, det ikke er blevet stillet efter den besked, men efter hvert
forsøg skriver den til mig, at næste automatiske synkronisering sker præcis
en uge senere på klokkeslæt.

Hvad sker der, og hvordan undgår jeg fejlmeddelelse?

Jørgen

Fra : Ole C

Dato : 29-07-07 10:36

Jørgen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Selv om jeg slår "personlig firewall" fra og genstarter, får jeg
> fejlmeddelelse: "Der opstod en fejl da Windows blev synkroniseret med

Der har længe været vrøvl med Microsofts timeserver.
Brug for eksempel ntp1.tele.dk i stedet, så får du næppe fejlmeddelelsen.

--
vh
Ole C.

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-07 11:05

Ole C skriver:

> Der har længe været vrøvl med Microsofts timeserver.
> Brug for eksempel ntp1.tele.dk i stedet, så får du næppe
> fejlmeddelelsen.

Jeg kan tilføje, at der findes noget udmærket info om emnet her:

http://www.helpwithwindows.com/windowsxp/tune-17.html

Dér kan du læse om hvordan du kan tilføje én eller flere nye
timerservers og om hvordan du også kan ændre opdaterings
intervallet. Som default synkroniseres uret kun 1 gang om ugen
og det er, efter min mening, lidt i underkanten. Jeg har sat mit
ur til at synkronisere 1 gang dagligt, sådan som det et vist på
ovennævnte web-site.

Som timeserver bruger jeg selv: x.dk.pool.ntp.org
(hvor "x" er 0, 1, 2 eller 3). Mere info her:
http://www.pool.ntp.org/
Og specielt om de Danske servere her:
http://www.pool.ntp.org/zone/dk

- E.G.

Fra : Jørgen

Dato : 29-07-07 14:49

Nej hvor er det smart.

Så får man en detaljeret anvisning på, hvorledes man installerer de
alternative tidsservere i RegEdit.exe (i Windows).

Tak for gode tips.
Jørgen

Fra : Ole C

Dato : 29-07-07 17:22

Jørgen skrev blandt andet:

> Nej hvor er det smart.

> Så får man en detaljeret anvisning på, hvorledes man installerer de
> alternative tidsservere i RegEdit.exe (i Windows).

Det er da meget besværligere at skulle i gang med RegEdit end bare at skrive
timeserverne ind under Egenskaber for Dato og Klokkeslet>Internettid.
Og opdatering en gang om ugen burde være rigeligt for en velfungerende
computer.

--
vh
Ole C.

Fra : Jørgen

Dato : 31-07-07 09:13

> Og opdatering en gang om ugen burde være rigeligt for en velfungerende
> computer.
>
> --
> vh
> Ole C.

Ja hvis computeren er online på det givne tidspunkt.
Ja det er da rigeligt, men to gange om året, når jeg skal stille på husets
mange andre ure, beder jeg lige om en helt frisk tid, så jeg kan få
sekundviserne med..
Som pensionist kommer det sig ikke så nøje med 5 minutter mere eller mindre.
Men når præcisionen nu er så nem at få med, så - hvorfor ikke?

Jørgen

Fra : Ole C

Dato : 31-07-07 15:55

Jørgen skrev blandt andet:

> [...]
> Ja det er da rigeligt, men to gange om året, når jeg skal stille på
> husets mange andre ure, beder jeg lige om en helt frisk tid, så jeg

Man kan også lave en manuel opdatering - med et tryk på en knap, hvilket
efter min mening stadig er nemmere end at rode i Registreringsdatabasen.

--
vh
Ole C.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 18:28

Ole C wrote:

> Man kan også lave en manuel opdatering - med et tryk på en knap,
> hvilket efter min mening stadig er nemmere end at rode i
> Registreringsdatabasen.

Ét klik? Husk at tælle de indledende muse-klik med, som skal til, inden
du når frem til det sted, hvor du kan klikke [Opdatér nu].

Alternativt kan man (citat) "rode i registreringsdatabasen" (citat slut),
hvilket i dette tilfælde vil sige at rette én enkelt tal-værdi, én gang for alle,
så foregår opdateringen helt automatisk, med præcis det interval som
man nu selv har valgt at sætte den til.

-E.G.

Fra : Ole C

Dato : 31-07-07 18:47

El Guapo skrev blandt andet:

> Ét klik? Husk at tælle de indledende muse-klik med, som skal til,
> inden du når frem til det sted, hvor du kan klikke [Opdatér nu].

Ja, ja da - der skal tre klik til inden det afgørende fjerde klik, hvilket
vel burde være til at overkomme to gange om året....

> [...]
> tal-værdi, én gang for alle, så foregår opdateringen helt automatisk,
> med præcis det interval som man nu selv har valgt at sætte den til.

For en del brugere er det nærmest forbryderisk at bede dem (citat) "rette én
enkelt talværdi" (citat slut) i Registreringsdatabasen.
Men det kan da være en pædagogisk øvelse...som jeg i øvrigt vil fastholde er
inderligt overflødig på en velfungerende computer.

--
vh
Ole C.