MS Windows
briani 27239
Installation af XP Pro på Medion 8818
Fra : Autocadster

Dato : 29-07-07 00:45

Hvordan får jeg installeret ny ren XP Pro (ikke den der fulgte med) på
min Medion 8818 ?

Når jeg prøver, er det som om den ikke rigtigt kan se diskene rigtigt,
den gør dem alle til ca 131gb diske (har prøvet at pille alle fra
undtagen c-drevet uden held.

Nå jeg så forsøger at installere på de 131gb den kan se, ja så kører
installationen blot forfra igen og igen, og tjekker jeg disken bagefter
med Acronis, ja så har den splittet diske i 3-4 forskellige formater
:'(

Nogen der kan hjælpe ?

Autocadster / 2620

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-07 00:47

Autocadster frembragte:
> [...]

> installationen blot forfra igen og igen, og tjekker jeg disken bagefter med
> Acronis, ja så har den splittet diske i 3-4 forskellige formater :'(

Og Medion 8818 har intet diskette drev, så kan ikke engang trykke F6 og
prøve med en SATA driver først :/

Autocadster / 2620

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-07-07 02:17

Autocadster skrev:

> Og Medion 8818 har intet diskettedrev, så kan ikke
> engang trykke F6 og prøve med en SATA driver først :/

De fleste bundkort har et stik til et diskettedrev.

Jeg skulle alligevel på genbrugsstationen med noget
haveaffald - og så gik jeg ind i afdelingen med alle de
kasserede pc'er, med en skruetrækker i baglommen.

Det gav 3 kabinetter med xp-licenskode, 4 brugbare
diskettedrev, 3 grafikkort, en masse ram-klodser og en
masse andet.

Nu har jeg bygget 2 funktionsdygtige maskiner helt
gratis, en til min gamle far, og en til ungernes spil.

Hvorfor et det et problem med dit manglende drev? Det
kan i øvrigt købes for under 100 kroner i enhver
computerbutik.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-07 10:02

Allan Vebel skrev:

> De fleste bundkort har et stik til et diskettedrev.

Mit har ikke og der ej heller plads til et diskette drev... er der
nogen der ved hvordan man klarer den uden et diskettedrev ?

Autocadster / 2620

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-07-07 12:49

Autocadster skrev:

> Mit har ikke

Hvad er det for et bundkort?

> og der ej heller plads til et diskettedrev

Det skal jo kun bruges i gerningsøjeblikket, det vil
sige hænge løst i kablet under installationen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-07 12:53

Allan Vebel har bragt dette til verden:

> Hvad er det for et bundkort?

Et der er lavet til Medion 8818 maskinen... aner ikke mærke, men der må
jo også være en løsning uden, da 99% af alle pcere i dag sælges uden
diskettedrev :/

Autocadster / 2620

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-07 00:44

Autocadster skrev:

> Et der er lavet til Medion 8818 maskinen... aner ikke
> mærke

Ifølge http://www.chip.de/artikel/c1_artikel_23003578.html
sidder der et bundkort fra MSI i maskinen, af typen
MS-7318, VIA P4M890.

Søger jeg videre, finder jeg
http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=manual&maincat_no=1&prod_no=1082

.... og finder også et stik til diskettedrevet

Alle drivere kan hentes på

http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=1082

.... også til sata.

Undersøg lige om der sidder det samme i din maskine.

Hent Everest på
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
det finder alle specifikationer på maskinen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-07-07 10:37

On Sun, 29 Jul 2007 01:46:33 +0200, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

>Autocadster frembragte:

>Og Medion 8818 har intet diskette drev, så kan ikke engang trykke F6 og
>prøve med en SATA driver først :/
Prøv at se i BIOS om du kan ændre på SATA drevets opførsel, noget med
SATA legacy enable/disable. Prøv dig lidt frem her.

Hvis maskinen var født med Vista kan det være at du skal ind og slætte
partitionen og oprette den igen før du kan installerer.

/Hans

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-07 10:43

Hans Kjaergaard frembragte:
> Prøv at se i BIOS om du kan ændre på SATA drevets opførsel, noget med
> SATA legacy enable/disable. Prøv dig lidt frem her.

Har prøvet alt i bios :'(

> Hvis maskinen var født med Vista kan det være at du skal ind og slætte
> partitionen og oprette den igen før du kan installerer.

Har ændret, slettet, oprettet, formateret m.m. og det også uden held
:'(

Autocadster / 2620

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 29-07-07 12:31

On Sun, 29 Jul 2007 11:43:22 +0200, Autocadster

Man kan få Floppy-drev til USB
mvh Ebbe

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-07 12:34

Ebbe Hansen skrev den 29-07-2007:

> Man kan få Floppy-drev til USB

Ja og sådan et har jeg, men den kan XP ikke se under installation, hvor
man trykker F6 :'(

Autocadster / 2620

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 29-07-07 13:10

Autocadster skrev:

>Ja og sådan et har jeg, men den kan XP ikke se under installation, hvor
>man trykker F6 :'(

mon der er en indstilling i BIOS der gør at det kan ses ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-07 18:09

Følgende er skrevet af Ivan V. Klattrup:

> mon der er en indstilling i BIOS der gør at det kan ses ?

Har prøvet alle varianter i bios, og bios ser også alle disk korrekt,
det er windows install der ikke kan det :/

Autocadster / 2620

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 29-07-07 12:10

"Autocadster" wrote

> Autocadster frembragte:

> Og Medion 8818 har intet diskette drev, så kan ikke engang trykke F6 og
> prøve med en SATA driver først :/

Ved at lave en bootbar installations-cd hvor driverne er med på (medmindre
driverne kun kan installeres ved hjælp af et installationsprogram).

Denne websides trin-for-trin vejledning ser ud til at være rimelig komplet:

http://unattended.msfn.org

Bortset fra at det er en god ide at læse det hele førend du går igang, kan
du læse specifikt om hvordan man tilføjer SATA-drivere via Intermediate
Users | Device Drivers | RAID/ SATA Drivers her:

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/36/

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-07-07 11:36

> Nogen der kan hjælpe ?

Du kan streamline dine SATA drivere ind på en XP installationsCD som også
indeholder SP2 - prøv at google på "streamline XP install"

Mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Henning

Dato : 29-07-07 18:03

On Sun, 29 Jul 2007 01:45:14 +0200, Autocadster
> [...]

>installationen blot forfra igen og igen, og tjekker jeg disken bagefter
>med Acronis, ja så har den splittet diske i 3-4 forskellige formater

Det har intet med sata at gøre, som andre nævner, men udelukkende at
du ikke har SP2 på din XP. For at se mere en 132G skal du have
servicepack 2 installeret.

Fra : Autocadster

Dato : 29-07-07 18:10

Henning har bragt dette til verden:

> Det har intet med sata at gøre, som andre nævner, men udelukkende at
> du ikke har SP2 på din XP. For at se mere en 132G skal du have
> servicepack 2 installeret.

Ja men det er jo helt i starten af install det går galt med de 132gb

Autocadster / 2620

Fra : Henning

Dato : 29-07-07 18:39

>Ja men det er jo helt i starten af install det går galt med de 132gb

Korrekt - manglede du sata-drivere ville du slet ikke kunne se disken.
Det kan du, bare i forkert størrelse. Få fat i en XP med integreret
SP2 eller lav den selv ud fra den skive du har (google XP + SP2 +
slipstream.)

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-08-07 12:48

Autocadster skrev:

> Nogen der kan hjælpe?

Lykkedes det at finde ud af hvilket bundkort du har?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henning

Dato : 03-08-07 16:13

On Fri, 3 Aug 2007 13:47:35 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Lykkedes det at finde ud af hvilket bundkort du har?

Jeg tror det var ligegyldigt, problemet lå i at SP2 manglede i XP.