MS Windows
briani 27239
Skærmbillede H x B
Fra : Jørgen

Dato : 25-07-07 13:21

Min gamle skærm var 17" - (4:3).

Nu har jeg købt en 22" - (16:10). (1670 x 1050 pixels)

Jeg har Win XP og bruger mindste opløsning på grund af dårlige øjne. Jeg har
indstillet til 800x600 pixels, men jeg får ikke det nederste med af
skærmbilledet. Det skulle blive bedre med den store skærm.

Skærmbilledet bliver nu i stedet trukket bredere for at fylde den nye
bredskærn ud. Det giver tossede billeder, især hvor der er fotografier med.

Der skulle være en funktion i Windows, der kunne regulere dette på en eller
anden måde. Hvor er den, og hvordan bruger jeg den?

Mvh Jørgen.

Fra : jda

Dato : 25-07-07 15:31

Wed, 25 Jul 2007 14:20:56 +0200 hamrede Jørgen i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> Der skulle være en funktion i Windows, der kunne regulere dette på en eller
> anden måde. Hvor er den, og hvordan bruger jeg den?

Du har sat din skærm til en opløsning der passer til en 4:3 skærm. Du er
nødt til at finde en opløsning der passer til 16:10 forholdet. Det er lidt
svært at sidde her og komme med forslag til hvilken opløsning det skal være
når jeg ikke kender mulighederne, men forholdet mellem højde og bredde skal
være ca. 1,5904761904761904761904761904762 (tilnærmet 1,6 som er forholdet
i den maksimale opløsning)
--
Jakob

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 25-07-07 15:56

Jørgen skrev:
> [...]
>
> Der skulle være en funktion i Windows, der kunne regulere dette på en eller
> anden måde. Hvor er den, og hvordan bruger jeg den?

Jeg vil foreslå at du bruger den høje opløsning, men så istædet ændrer
på temaet så alt bliver større - skrifttyper, knapper osv. Der er vist
nogle temaer i XP netop for at gøre ting større.

/A

Fra : Jørgen

Dato : 26-07-07 07:27

Jeg tror jeg har fundet en løsning.

Jeg åbnede Google Earth. Dér ser jeg den runde jordklode. Der er 5-6
forskellige opløsninger at vælge imellem i Win XP. Det var kum een eneste,
der gav mig en cirkelrund jordklode, og det var desværre den allerstørste
opløsning, 1680x1050. Det gav mikroskopiske bogstaver.

Samme sted uinder "Avanceret" er der mulighed for at ændre bogstavers
DPI-værdier. Jeg satte den op til den højeste, 200% (192 dpi). Det giver
flotte bogstaver, jeg kan læse uden lup. Men alle menuerne og deres
værktøjsikoner er skrumpet betragteligt. Men det er vel prisen.?

Kan jeg mon gøre mere ved dette problem?

Foreløbig tak for assistance.
Jørgen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-07-07 22:49

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> værktøjsikoner er skrumpet betragteligt. Men det er vel prisen.?
>
> Kan jeg mon gøre mere ved dette problem?

Hvis du ændrer skærmsvisning til 1360x768 eller 1440x900 vil alt blive
større og forholdet passer stadig nogenlunde til skærmen.
Ulempen er at det bliver sløret.
LCD skærme er lavet, så de faktisk kun er skarpe at se på, hvis man bruger
den rette opløsning, hvilket altså er 1680x1050 for den skærm du har.
Jeg har hjulpet nogle svagtseende med at købe skærme, og nogen kan sagtens
leve med at det bliver sløret, idet de på grund af deres synsproblemer ikke
bemærkede at det var mere sløret end alt andet de så.
Andre havde problemer med det, således at de endte med at købe en crt skærm
i stedet for. Der kan man nemmere ændre opløsningen uden at billedet bliver
sløret. Ulempen er så den store skærm, men det var prisen værd i deres
tilfælde.

Kurt

Fra : ///M

Dato : 27-07-07 22:08

Jørgen wrote:
> [...]
> giver flotte bogstaver, jeg kan læse uden lup. Men alle menuerne og
> deres værktøjsikoner er skrumpet betragteligt. Men det er vel prisen.?

Du skal helt klart stille din skærms opløsning til det den er lavet til, og
det er 1680x1050. Det giver et billede du kan holde ud at se på - alt andet
*vil* blive sløret og anstrenge dine øjne unødigt. Men frygt ej, hjælpen er
på vej....

Du ønsker større bogstaver, så hvorfor ikke bruge de i Windows indbyggede
metoder til det - de har eksisteret siden Windows 98 - du har bare ikke
fundet dem endnu.
Du skal blot gøre følgende:

Højreklik på skrivebordet - vælg "egenskaber" - vælg fanebladet "udseende" -
i den nederste dropdown vælges du skrifttype-størrelse "stor" eller "meget
stor".
Til sidst trykker du "apply"/"OK".

mvh
///M

Fra : Jørgen

Dato : 29-07-07 09:59

Tak skal I have. Jeg tror den er klaret nu.

Jeg gik derefter i "Udseende", "Avanceret", "Element" og "Ikoner".
Der satte jeg standardværdien på 32 op til 64. Nu har jeg dejligt store
Ikoner på skrivebordet.

Jørgen