MS Windows
briani 27239
XP og 5,25" floppies
Fra : Lars HT

Dato : 18-07-07 08:37

Hej

Jeg skal have læst nogle gamle 5,25" floppies. Har XP og et gammelt drev,
som genkendes af BIOS og ses i My Computer, men jeg kan ikke læse diskene!

Er der et klogt hovede, som har en ide?

Lars

Fra : Henning

Dato : 18-07-07 08:44

On Wed, 18 Jul 2007 09:36:48 +0200, "Lars HT"
<aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> wrote:

> [...]
>som genkendes af BIOS og ses i My Computer, men jeg kan ikke læse diskene!

Er du sikker på skivene stadig virker? Kan du formatere diskene?

Fra : Lars HT

Dato : 18-07-07 11:28

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Er du sikker på skivene stadig virker? Kan du formatere diskene?

Principielt er jeg ikke sikker på det, men jeg har ca. 20 floppies, som
opfører sig ens. De virker alle i god stand!

Når jeg sætter en i drevet, starter det op, men der sker ikke mere! Kun at
XP skriver at drevet er tomt!
Kan ikke formattere! Har ikke højrekliks-muligheder på drevet i My Computer
heller!

Lars

Fra : Lars HT

Dato : 18-07-07 08:44

Glemte at skrive, at det drejer sig om drevet Teac FD-55GFR 1.2 MB 5.25"
Internal Floppy Drive, som har virket fint i en anden PC

Fra : Gladiator

Dato : 18-07-07 12:31

Lars HT wrote:

> [...]

Har du anvendt et krydset IDE kabel?
Drevet skal sidde sidst på det snoede stik som man anvendte i gamle dage.

Fra : Lars HT

Dato : 18-07-07 16:18

"Gladiator" <gladiator@tietoenator.dk> wrote in message

> Har du anvendt et krydset IDE kabel?
> Drevet skal sidde sidst på det snoede stik som man anvendte i gamle dage.

Tja!? Jeg benytter et krydset kabel, men om den lige sad sidst efter jeg fik
indstillet BIOS rigtigt - det husker jeg ikke!
Kan BIOS og My Computer se disken, hvis den sidder forkert?

Enhedshåndtering melder også, at enheden sidder korrekt! Også efter af- og
gen-installation af drevet!

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 11:59

> [...]
> som genkendes af BIOS og ses i My Computer, men jeg kan ikke læse diskene!

Prøv at boote fra en cd som baserer sig på noget dos og skriv a: eller b: i
en prompt.
En mulig cd kunne være ultimate boot cd - søg på google. Der findes også
egentlige "dos-kerner" lige til at boote på. Du behøver ingen drivere
sålænge du kun skal bruge floppy'er. Den harddisk du vil kopiere over på
skal formentlig være FAT16/32 formatteret.

mvh
///M

Fra : Lars HT

Dato : 18-07-07 16:16

"///M" <nomail> wrote in message

> [...]
> sålænge du kun skal bruge floppy'er. Den harddisk du vil kopiere over på
> skal formentlig være FAT16/32 formatteret.

Jeg har prøvet at boote i dos med ultimate bootdisk, men med samme resultat!

XP skulle understøtte læsning af drevet!

Lars

Fra : Kim

Dato : 18-07-07 19:10

"Lars HT" <aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som genkendes af BIOS og ses i My Computer, men jeg kan ikke læse diskene!

Det lyder som om, at disketterne har nået en alder, hvor de
ikke længere kan læses.... Tror de er afgået ved døden
grundet ælde eller forkert opbevaring.

Mvh, Kim

Fra : Lars HT

Dato : 18-07-07 19:14

"Kim" <No@money.dk> wrote in message
> "Lars HT" <aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om, at disketterne har nået en alder, hvor de
> ikke længere kan læses.... Tror de er afgået ved døden
> grundet ælde eller forkert opbevaring.

Tror ikke det er det, som er problemet!

Lars

Fra : Ole Christiansen

Dato : 19-07-07 07:08

"Lars HT" <aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim" <No@money.dk> wrote in message

> Tror ikke det er det, som er problemet!
>
> Lars

Har du prøvet med diske den kan læse.?

--
Ole

Fra : Lars HT

Dato : 19-07-07 08:43

"Ole Christiansen" <ofc@mail.tele.dk> wrote in message

> "Lars HT" <aslaktoke@yaBADABAhoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet med diske den kan læse.?

Tja - det ved jeg jo i princippet ikke! Jeg har 16 diske - ingen bliver
læst! Alle ser sunde ud! Det er ikke det: Højreklikmenuen på et tomt a-drev
virker jo - bare ikke, når 5,25 er monteret!

Lars

Fra : Lars HT

Dato : 23-07-07 12:21

Nåh, hmmm - jeg må vel tilstå!...

hmmarmfh

Efter at have prøvet forskellige BIOS-indstillinger og [lille
skriftstørrelse] vendt drevet rigtigt [normal skriftstørrelse] (så diskene
gik rigtigt i), virker det hele.
Jeg har fået alle data fra alle diske ud og er en (for så vidt) lykkelig
mand!

Eneste problem var så, at skriften stod på hovedet, men det klarede jeg også
elegant ved at vende min nye 22" skærm med foden nedad!

Jeg kan hermed videregive mine erfaringer: 5,25"" floppies understøttes af
XP - 182cm Lars gør ikke!

Tak for al responsen til Jer alle!

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-07 13:23

> Jeg kan hermed videregive mine erfaringer: 5,25"" floppies understøttes af
> XP - 182cm Lars gør ikke!

*ROFL*

///M

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-07-07 11:40

> [...]

> Jeg skal have læst nogle gamle 5,25" floppies. Har XP og et gammelt
> drev, som genkendes af BIOS og ses i My Computer, men jeg kan ikke

Hvad si'r din diskette controller?

Og normalt skal et 5 1/4" floppy drev bruge et kabel, hvor connectoren er
flad. Hvordan er drevet forbundet til controlleren?

Jeg har lige hentet een af mine 5 1/4" disketter (360 KB) fra april 1993 og
puttet den i min "skabs PC" som har et 5 1/4" drev og bruger W95B og den
blev da læst.

--
- You like Billie Holiday?
- I love him.