MS Windows
briani 27239
Ny iInstallation på sata disk?
Fra : jane

Dato : 17-07-07 18:15

Jeg skal have installeret Windows XP på en ny sata disk, men er lidt i
tvivl om hvordan jeg skal.

Jeg skal bruge Sata disken på en ny computer, som jeg får samlet om en
måneds tid, og vil derfor forberede den nye harddisk med Windows XP og
programmer så den er klar. Microsoft har sagt Ok. Til at give mig et nyt
aktiverings nummer.

Jeg har 2 sata stik i bundkortet sata1 og sata2. (Bundkort Abit NF7-S)
Jeg har tænkt at komme windows cdèn i cd- drevet og så slukke computeren,
pille den eksisterende harddisk fra, tilslutte den nye sata disk til enten
sata 1 eller 2 og så starte computeren. Jeg regner så med at jeg ved hjælp
af cdèn bliver hjulpet til at formater og opdele sata disken og
efterfølgende installer XP.

Jeg har købt et strømkabel med sata stik i den ene ende,…tror jeg nok

På Windows opdate har jeg opdateret "Silicon Image SATA Controllers" hvis
det ellers har noget med det at gøre

Måske et dumt spørgsmål, men jeg har ikke prøvet det før, så jeg vil bare
gerne være sikker på at den nævnte fremgangsmåde er ok så jeg ikke får
ødelagt noget.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Henning

Dato : 17-07-07 20:02

On Tue, 17 Jul 2007 17:15:18 +0000 (UTC), jane
<nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote:

> [...]
>måneds tid, og vil derfor forberede den nye harddisk med Windows XP og
>programmer så den er klar. Microsoft har sagt Ok. Til at give mig et nyt

Spild af tid - vent med at installere til du sidder med den nye pc. Du
ender i en gang rod og problemer, fordi du installerer på en type
hardware og efterfølgende forventer det kan køre problemfrit i en helt
anden konfiguration.

Fra : jane

Dato : 18-07-07 12:42

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> [...]
> ender i en gang rod og problemer, fordi du installerer på en type
> hardware og efterfølgende forventer det kan køre problemfrit i en helt

Jeg troede blot den ville finde den nye hardware uden problemer, ligesom
hvis man udskifter komponenter i en eksisterende computer, F.eks grafikkort
bundkort m.m. men det gør den så ikke?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-07 20:03

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> måneds tid, og vil derfor forberede den nye harddisk med Windows XP og
> programmer så den er klar. Microsoft har sagt Ok. Til at give mig et nyt

Klip......

Er du sikker på at hardwaren er den samme på den ny computer, som den du vil
installere diseken på ?

Hvis ikke, så kan du godt være forberedt på at løbe ind i problemer når du
sætter den i den ny. Den vil mangle drivere til den ny hardware. Det kan
"måske" repareres, men der er ingen garanti.

mvh Ebbe

Fra : jane

Dato : 18-07-07 12:45

"Ebbe \(7000\)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote in

> "jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse

> Klip......
>
> Er du sikker på at hardwaren er den samme på den ny computer, som den
> du vil installere diseken på ?
Det er det slet ikke, men jeg troede bare XP ville finde den nye hardware,
og at det så ville køre

> Hvis ikke, så kan du godt være forberedt på at løbe ind i problemer
> når du sætter den i den ny. Den vil mangle drivere til den ny
> hardware. Det kan "måske" repareres, men der er ingen garanti.
Hvad så hvis jeg installer de nye driver på harddisken medens den sider i
den gamle computer, men det kan man måske ikke?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Mads

Dato : 18-07-07 14:41

On Wed, 18 Jul 2007 11:45:24 +0000 (UTC), jane
<nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote:

>Det er det slet ikke, men jeg troede bare XP ville finde den nye hardware,
>og at det så ville køre

Lydkort og grafikkort og lign. er ikke det store problem.
Det der nok vil drille er driverne til selve bundkortet og
XPs opsætning til det bundkort som den er installeret
sammen med.
Flytter du harddisken over i en anden maskine, så kan
du risikere at XP slet ikke vil starte op, eller at den vil
gå ned under opstarten og så er det jo svært at fikse
problemet.

Og får du alligevel maskinen til at køre, så risikerer du
at sidde med en sløv eller ustabil maskine pga. et par
filer som XP ikke har fået skiftet ud med de rigtige.

Det optimale vil altid være at installere Windows på den
maskine som den skal køre på. Windows laver en masse
justeringer under installationen for at passe bedst muligt
sammen med netop den maskine.

> Hvad så hvis jeg installer de nye driver på harddisken medens den sider i
>den gamle computer, men det kan man måske ikke?

Nej, for så får du jo samme problem. Drivere som ikke passer
sammen med hardwaren. XP vil sansynligvis nægte at lade
sådanne drivere installere.

mvh Mads

Fra : jane

Dato : 19-07-07 15:46

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in

> [...]
>
> Nej, for så får du jo samme problem. Drivere som ikke passer
> sammen med hardwaren. XP vil sansynligvis nægte at lade

Ok Så vil jeg vente til den nye er samlet, tak for hjælpen

--
Venlig hilsen
Jane