MS Windows
briani 27239
Vista eller XP
Fra : Holst

Dato : 16-07-07 22:28

Hej!

Jeg står og skal nok have købt mig en ny bærbar, eftersom skærmen
pludselig holdt op med at virker her til aften. Gudskelov virker
computeren fint, når den stoppes i dockingstationen.

Men i den forbindelse står jeg jo nok og skal vælge mellem Windows Vista
og Windows XP. Jeg kører Windows XP i øjeblikket, og det virker ganske
upåklageligt.

Jeg hørte engang, at man burde holde sig fra nye operativsystemer indtil
den første Servicepack var klar. Og så vidt jeg ved, er der endnu ikke
nogen Servicepack kar til Vista.

Stabilitet og driftssikkerhed er det væsentlige hos mig, og på det punkt
er min nuværende Windows XP Home SP2 ganske formidabel.

Skal jeg holde mig til XP igen og vente med Vista til næste gang, jeg
skal købe nu computer?

På forhånd tak for gode råd derom.

Fra : Janner

Dato : 16-07-07 22:47

Hvilklen pc, og hvilet behov ............... ellers er det jo som spørge
efter om leverpostej og reumolade er bedst ................ ???

/Jan

Xp er sikkert ............... Vista er der lige om hjørnet .......

Fra : Holst

Dato : 17-07-07 07:04

Janner wrote:

> Hvilklen pc, og hvilet behov ............... ellers er det jo som spørge
> efter om leverpostej og reumolade er bedst ................ ???

Hvilken pc er lidt svært at sige. Jeg har ikke meget forstand på det.
Efter al sandsynlighed vælger jeg en eller anden bærbar Dell. Jeg har
ikke forstand på processorer, men jeg vil tro, at alt hvad de måtte
sælge er alt rigeligt til mit behov. Hukommelse mindst 1 GB, HD et eller
andet rigeligt stort.

Behovet derimod er nemmere. Det er primært en computer til at arbejde
ved, og det er tekstbehandling og ordbøger. Derudover en smule DTP,
mail, news og browsing. Jeg spiller overhovedet ikke, og jeg laver
heller ikke tunge grafiske opgaver eller lignende.

Jeg skal primært have et system, der er stabilt og driftssikkert, idet
min indtægt til dels afhænger af min computer.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-07-07 08:07

On Tue, 17 Jul 2007 08:04:13 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> [...]
>ikke forstand på processorer, men jeg vil tro, at alt hvad de måtte
>sælge er alt rigeligt til mit behov. Hukommelse mindst 1 GB, HD et eller

Vista bruger mere hukommelse end XP, så jeg vil foreslå 1 GB til XP og 2 GB til
Vista.

> [...]
>mail, news og browsing. Jeg spiller overhovedet ikke, og jeg laver
>heller ikke tunge grafiske opgaver eller lignende.

Det kommer an på hvad du bruger til DTP. Adobe CS2 kører bedst på XP, så du skal
opgradere til CS3 hvis du vælger Vista. Problemet er især Acrobat 7.

>Jeg skal primært have et system, der er stabilt og driftssikkert, idet
>min indtægt til dels afhænger af min computer.

Så vil jeg anbefale at du kigger på IBM Thinkpad - evt. på www.laptops.dk - de
er driftsikre.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Holst

Dato : 17-07-07 08:47

Kurt Brixen wrote:

> Vista bruger mere hukommelse end XP, så jeg vil foreslå 1 GB til XP og 2 GB til
> Vista.

Min XP har nu kørt fint på 512 MB i de første 3 år og 3 måneder. I de
sidste tre måneder er den blevet langsommere og langsommere, fordi den
kører mere og mere på harddisken. Spørg mig ikke, hvorfor den gør det.
Trænger måske til en ominstallering af Windows.

Men min plan var også 2 GB, når jeg nu alligevel køber nyt.

> Det kommer an på hvad du bruger til DTP. Adobe CS2 kører bedst på XP, så du skal
> opgradere til CS3 hvis du vælger Vista. Problemet er især Acrobat 7.

Ja, se, nu bruger jeg det DTP-program, som jeg i sin tid også brugte på
min Amiga, nemlig PageStream, http://www.pagestream.org/ og det er næppe
verdens mest ressourcekrævende DTP-program.

Mit brug af computer er ikke særlig voldsomt. Groft sagt er det som følger:

Firefox til at kigge hjemmeside
Internet Explorer, når Firefox ikke slår til
Thunderbird til mail og news
Outlook Express, når jeg en sjælden gang skal se noget i news:dk.binaer
MS Works til noget tilfælde brevskrivning
PageStream til indbydelser til mine spejdere og lignende
InterVideo WinDVD til at se dvd-film (jeg har ikke noget fjernsyn)
Adobe Reader til at se PDF-filer
Google Earth for sjov
WordPerfect 5.1 til arbejde

Jeg bliver dog om et par måneder nødt til at droppe WordPerfect 5.1,
idet jeg bliver nødt til at arbejde i Word - kundens krav.

Jeg har en gammel HP LaserJet 6MP, som jeg da rigtig gerne vil have til
at virke med min nye computer også.

> Så vil jeg anbefale at du kigger på IBM Thinkpad - evt. på www.laptops.dk - de
> er driftsikre.

Ja, det var jo også en mulighed. At jeg igen siger Dell er til dels,
fordi jeg har været yderst tilfreds med den Dell, jeg har i øjeblikket.
Endvidere har jeg også en dockingstation til den, og ved at købe en ny
Dell, vil jeg måske kunne fortsætter med at benytte den gamle
dockingstation, så jeg ikke skal ud og købe ny af sådan også.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-07-07 09:50

Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> idet jeg bliver nødt til at arbejde i Word - kundens krav.
>
> Jeg har en gammel HP LaserJet 6MP, som jeg da rigtig gerne vil have til

Generelt vil jeg sige, at du får nok færre problemer med drivers etc til
XP end Vista. Og vælg så XP Pro og brug NTFS og en konto med begrænsede
rettigheder til det daglige. Det er meget sikkert og du kan spare
anti-virusen.

Fra : John T.

Dato : 17-07-07 21:26

> [...]
> XP end Vista. Og vælg så XP Pro og brug NTFS og en konto med begrænsede
> rettigheder til det daglige. Det er meget sikkert og du kan spare

Er helt enig, mange VIL absolut há det nyeste (og dem om det)
Jeg har kørt XP-Pro og NTFS i flere år nu og er yderst tilfreds,
har så skiftet bundkort og isat flere ram og den kører helt fint,
så med mindre der er nogle funktioner i vista man gerne vil bruge,
ja så kan jeg ikke få øje på fordelen.
Jeg føler at det er ligesom med ny bil, du får lækre nyheder der koster,
men har du virkelig brug for disse nyheder,
eller er det bare for at dupere vennerne ?
Helt ærligt, spørg dig selv hvad dit behov er (fortæl det her i gruppen)
så er jeg sikker på at du får gode svar og sparer en masse penge !
Ricko ( som I måske har hørt om) og jeg kørte med samme system
og stort set de samme programmer, og det kører godt.
Det var såmæn blot det jeg ville sige.
Mvh. John T.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-07-07 17:19

On Tue, 17 Jul 2007 09:46:57 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk> wrote:

>Ja, se, nu bruger jeg det DTP-program, som jeg i sin tid også brugte på
>min Amiga, nemlig PageStream, http://www.pagestream.org/ og det er næppe
>verdens mest ressourcekrævende DTP-program.

Jeg ved ikke om det vil virke i Vista, men der er vel gode chancer.

>Jeg har en gammel HP LaserJet 6MP, som jeg da rigtig gerne vil have til
>at virke med min nye computer også.

Den skulle virke i Vista, påstår HP:

- Yes. Your product is supported. Drivers for HP printers are included with the
Microsoft Windows Vista Operating System
HP has a Windows Vista driver solution available for your product. This driver
will enable your product's basic functions to work.
HP is committed to providing the best experience for HP products in the Windows
Vista operating environment.
You can conveniently find this driver in your Windows Vista operating system,
today.
At this time the driver will only be available on the Windows Vista operating
system through the “Add a Printer” wizard. HP does not plan on placing this
legacy driver on www.hp.com.

- Det er da heldigt at det er en PCL og PostScript-printer, og ikke er en
Windows-printer - der stopper driver-supporten ikke så hurtigt.

> [...]
>Dell, vil jeg måske kunne fortsætter med at benytte den gamle
>dockingstation, så jeg ikke skal ud og købe ny af sådan også.

OK.

Jeg har selv skiftet til Vista pga. det nye udsende. Der er flere ting der er
blevet næsten lige som på Mac OS X, og det bruger jeg på arbejde.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : rsl

Dato : 17-07-07 06:07

Hej
Jeg stod i nettop samme situation som dig, XP eller Vista, da jeg lige har
købt ny puter, godt nok ikke en blærbar. Havde læst og hørt en masse godt og
skidt om Vista. Men jeg tænkte, jeg tager Vista med og det har jeg ikke
fortrudt indtil nu. Jeg har ikke haft problemer med at mit gamle hardware
ikke virkede dog måtte jeg finde et alternativ til min scanner (driver) som
nu virker igen. Havde et program som ikke virker under Vista, men igen
findes der alternativer, hvis man gider at bruge lidt tid på Google. Havde
også hørt at man ikke kunne se dvd film på Vista men jeg installerede en
Vista Codec Pack og det virker.
Så min sparsomme erfaring med Vista er - Go for it - køb Vista...

Mvh. René

Fra : Bach

Dato : 17-07-07 08:08

> [...]
> er min nuværende Windows XP Home SP2 ganske formidabel.
>
> Skal jeg holde mig til XP igen og vente med Vista til næste gang, jeg skal

Hej.
Ville også tage vistaèn når du alligevel skal have nyt.
På min puter har jeg ikke haft en eneste fejlmeddelelse siden jeg fik
Vista.Mit eneste problem var min gamle HP printer,den ikke kunne
finde,men det er HP der ikke laver Vista drivere til deres ganle printere.
Hvad angår service pack til Vista,så tjek denne side
http://www.vistaguide.dk/nyheder/nyheder/article/1/vista-sp1-be.html

Mvh Bach.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-07-07 10:17

Holst wrote:

> Skal jeg holde mig til XP igen og vente med Vista til næste gang, jeg
> skal købe nu computer?

Kan man i det hele taget købe en ny bærbar pc med en preinstalleret
WinXP længere? Det løb mener jeg er kørt.

mvh
Henning

Fra : Marianne

Dato : 17-07-07 13:30

> Kan man i det hele taget købe en ny bærbar pc med en preinstalleret
> WinXP længere? Det løb mener jeg er kørt.

Det har jeg lige gjort, men jeg skulle bede specifikt om det.

Mange store virksomheder bruger jo også fortsat (kun) XP, da man ikke vil
have flere systemer oppe at køre end højst nødvendigt. Med hvad dertil hører
af besværligheder med diverse applikationer. Og de køber da bærbare næsten
dagligt.

mvh
marianne

Fra : Holst

Dato : 17-07-07 13:45

Henning Præstegaard wrote:

> Kan man i det hele taget købe en ny bærbar pc med en preinstalleret
> WinXP længere? Det løb mener jeg er kørt.

Dell ser ud til at tilbyde Vista til private og XP eller Vista til
virksomheder.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-07-07 05:30

Holst wrote:

> og Windows XP. Jeg kører Windows XP i øjeblikket, og det virker ganske
> upåklageligt.

Så hold dig til det.

Selv anvender jeg Windows 2000, da jeg ikke kan forliges med XP.

Jesper Poulsen

Fra : mvama

Dato : 20-07-07 10:12

> [...]
> er min nuværende Windows XP Home SP2 ganske formidabel.
>
> Skal jeg holde mig til XP igen og vente med Vista til næste gang, jeg skal

Jeg har haft Vista Prem. og det var bestemt ingen fornyelse, tværtimod Vista
kræver mange kræfter med det nye Fanzy grafik (lort), næ hold dig til XP.
Det er et godt gennemprøvet OS, som har vist sit Værd, men det er
selvfølgelig dit helt eget Valg??
Som sagt jeg gik tilbage til XPpro og har aldrig fortrudt, jeg venter til
Microsoft sender et nyt OS ud og ser så, om det er for mig.
Så længe XP køre godt, hvorfor så skifte OS? Til noget der ikke måle sig med
det gamle, Microsoft sender for tit nye OS ud, inden De rigtig har
gennemført en kontrol af det nye OS, og derfor må sende en lin strøm af
sikkerheds opdate ud, for at OSet ikke skal går ned.
Min personlige mening, som du spurgte om (skal jeg ta Vista eller hvad?)
Mvh.Jama
ps. skrevet på knægtens PC.