MS Windows
briani 27239
pinging mellem 2 xp
Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 07-07-07 11:10

Hi!
Vi kan pinge den ene vej(192.168.1.2) men fra en nyindstalleret xp
home sp2 kan vi ikke pinge den anden vej (192.168.1.4).Vi har prøvet
at slå firewall fra. Den nye har internet forbindelse over en router
192.168.1.1, men altså ikke subnet. Hvor skal vi kigge?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-07-07 11:19

On Sat, 07 Jul 2007 12:10:29 +0200, <helge.hammer@post4.tele.dk>
wrote:

> [...]
>at slå firewall fra. Den nye har internet forbindelse over en router
>192.168.1.1, men altså ikke subnet. Hvor skal vi kigge?

Det lyder som om du har placeret de to computere på hver sin side af
routeren ?!

Prøv lige at komme med en detaljeret beskrivelse af dit netværk:
Internet adgang, routere, computere, kabling etc...

<mlr>

Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 07-07-07 12:27

<bspu8392p77cq5hrdjp0ichr9ltpeqqdtq@4ax.com>, Michael Rasmussen
<michael@invalid> skrev:

> Det lyder som om du har placeret de to computere på hver sin side
> af routeren ?!

> Prøv lige at komme med en detaljeret beskrivelse af dit netværk:
> Internet adgang, routere, computere, kabling etc...

Der er 3 computere koblet på netværket med kabler over en NetGear
Router 192.168.1.1 med 4 switchporte (en Iyonix 192.168.1.99, en Mac
192.168.1.4 og en Windows XP 192.168.1.2). Alle 3 har TDC internet,
Iyonix'en og Mac'en kan pinge XP'en, men ikke den modsatte vej. Alle
3 kan pinge routeren. Iyo og Mac kan pinge hinanden. 192.168.1.2 er
tildelt automatisk under installation af XP. Den gamle installation,
som var en uægte kopi af XP Pro, kunne godt pinge de andre. Så det må
være noget med opsætning af TCP/IP vi gør forkert?

/Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-07-07 12:49

On Sat, 07 Jul 2007 13:26:38 +0200, <helge.hammer@post4.tele.dk>
wrote:

> Der er 3 computere koblet på netværket med kabler over en NetGear
>Router 192.168.1.1 med 4 switchporte (en Iyonix 192.168.1.99, en Mac
>192.168.1.4 og en Windows XP 192.168.1.2).

Alle enheder er vel kablet til NetGear routerens LAN-side ?

>Alle 3 har TDC internet,

Den forstår jeg ikke helt - Det er vel routerens WAN-side der er
koblet til en TDC ADSL forbindelse...

Computerne får vel internet adgang via routeren ?

>Iyonix'en og Mac'en kan pinge XP'en, men ikke den modsatte vej. Alle
>3 kan pinge routeren. Iyo og Mac kan pinge hinanden. 192.168.1.2 er
>tildelt automatisk under installation af XP.

Alle 3 kan pinge routeren: Det betyder vel at alle tre kan komme ind i
routerens webopsætning. Og at alle tre maskiner kan komme på
internettet ??

Ang ping computerne imellem, så regner jeg med at du pinger på
ip-adresser og *ikke* computer navne ?!

Der kan være en række årsager til at ping mellem computerne ikke
fungerer:

* Software firewall på en-eller-flere maskiner - Check også
TCP/IP-filtrering under 'Avancerede TCP/IP indstillinger' under
'Egenskaber for Internet Protokol'.
* Opsætningen i routeren: En af maskinerne er måske lagt i DMZ. Eller
der er måske lavet firewall regler i routeren, der forhindrer
trafikken.
* Kabel problemer. Prøv at bytte rundt på netkabler og porte i
routeren....

<mlr>

Fra : helge.hammer@post4.t~

Dato : 09-07-07 21:12

<5auu83hmjsmsert7ntothvtfc4blvbie3l@4ax.com>, Michael Rasmussen
<michael@invalid> skrev:

> Alle enheder er vel kablet til NetGear routerens LAN-side ?

Ja.

> [...]

> Alle 3 kan pinge routeren: Det betyder vel at alle tre kan komme
> ind i routerens webopsætning. Og at alle tre maskiner kan komme på

Ja.

> [...]

> regler i routeren, der forhindrer trafikken. * Kabel problemer.
> Prøv at bytte rundt på netkabler og porte i routeren....

Tak, det er noteret og gemt.
OK, der skete det, at den anden knægt koblede en bærbar på den fjerde
port i routeren, og så var der lige pludselig forbindelse. Nå, men nu
er ungerne taget på ferie og har taget computerne med sig, så jeg
betragter foreløbig problemet som løst. Men grunden til at jeg først
svarer nu er at vi rodede et par dage med en harddisk, som den
nyinstallerede Windows XP Home ikke kunne genkende. Der er en SATA
hdd, som computeren booter fra og den er ok. En ATA harddisk på den
primære IDE bus kunne læses/skrives under den tidligere installation
med XP Pro, men ikke på den nye XP Home. Disken vises som dynamisk og
fremmed med 0 Mbyte. Ubuntu kunne genkende disken og vise indholdet,
men viste også disken som låst. Kan grunden være den at disken er
dynamisk? (konvertering til grundlæggende vil miste alle data).
Og nu sidder jeg lige og får en frytelig mistanke om at alt dette er
OT i denne gruppe, så jeg skifter til hardware.drev. Sorry folks!

/helge