MS Windows
briani 27239
Overfyldt harddisk?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-07-07 21:34

Mit XP ligger på en 8 GB partition {af en 20 GB harddisk (Linux på den
øvrige del)}
Normalt viser mit (XP) 'C-drev' ca. 3/4 fuld - men da jeg tidligere i dag
kiggede, var det pludselig 92% fyldt!
Når jeg kigger på drevets mapper og filer (incl. 'skjulte'!) viser disse
tilsammen ca. 5 3/4 GB - hvorimod højreklik/'egenskaber' siger: 7.14 GB
anvendt ud af 7.79 til rådighed!
Hvordan kan det mon gå til?
Den eneste 'forklaring', jeg kan tænke på, er at jeg for nogle dage siden
ville overføre nogle grafikfiler (direkte) fra en CD til en (tom) CD -
hvorunder jeg uventet fik besked om 'for lidt hukommelse'! Kan der mon være
blevet nogle grafik-data 'hængende' på harddisken, som jeg nu ikke kan
se???
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-07-07 22:01

On Thu, 05 Jul 2007 22:33:40 +0200, Hans Henrik Hansen
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>blevet nogle grafik-data 'hængende' på harddisken, som jeg nu ikke kan

Prøv at tømme Papirkurven - og bagefter kan du køre
'Diskoprydning'....

<mlr>

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 05-07-07 22:39

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse
> Prøv at tømme Papirkurven - og bagefter kan du køre
> 'Diskoprydning'....

Den indeholdt desværre kun ~17 MB - så der er stadig en forskel på ~1.4 MB
mellem 'anvendt diskplads' og samlet størrelse af de synlige mapper/filer!??

mvh
Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-07-07 23:00

Hans Henrik Hansen wrote:

> Den indeholdt desværre kun ~17 MB - så der er stadig en forskel på ~1.4 MB
> mellem 'anvendt diskplads' og samlet størrelse af de synlige mapper/filer!??

Der findes skjulte data i NTFS. Kan ikke huske hvad de hedder, men de
dukker sikkert op på arbejdet i morgen når jeg er langt fra en PC

Jesper Poulsen

Fra : Jack

Dato : 05-07-07 23:22

Jesper Poulsen wrote:

> Der findes skjulte data i NTFS. Kan ikke huske hvad de hedder, men de
> dukker sikkert op på arbejdet i morgen når jeg er langt fra en PC

Endnu et "forsøg" på ikke at sige en skid :-/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-07-07 05:18

Jack wrote:

> Endnu et "forsøg" på ikke at sige en skid :-/

Hvad har du bibragt tråden udover et forsøg på mudderkast?

FUT:dk.admin.netikette

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-07-07 05:34

Jesper Poulsen wrote:

> Der findes skjulte data i NTFS. Kan ikke huske hvad de hedder, men de
> dukker sikkert op på arbejdet i morgen når jeg er langt fra en PC

Hehe, du var heldig.
Jeg kom i tanke om det under morgenmaden. De hedder Streams.

http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/FileAndDisk/Streams.mspx

Jesper Poulsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-07 07:59

Jesper Poulsen wrote:
> Hehe, du var heldig.
> Jeg kom i tanke om det under morgenmaden. De hedder Streams.
>
> http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/FileAndDisk/Streams.mspx

Tak for alle gode idéer - jeg vil i løbet af dagen kigge nærmere på dem
alle, og jeg skal senere melde tilbage vedr. 'resultatet'! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Rado

Dato : 05-07-07 23:18

On Thu, 5 Jul 2007 23:38:45 +0200, "Hans Henrik Hansen"
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

>"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse
>
>Den indeholdt desværre kun ~17 MB - så der er stadig en forskel på ~1.4 MB
>mellem 'anvendt diskplads' og samlet størrelse af de synlige mapper/filer!??

Prøv fra kommandoprompt: chkdsk c:

hvis den melder om problemer så kan du prøve aft fixe dem med
chkdsk c: /f (kræver normalt genstart)

--
Rado

"Mind KNOWS. It does not /learn/. All-knowledge is timeless
to an Illuminate." - Lao Russell

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-07-07 18:46

<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

>Den indeholdt desværre kun ~17 MB - så der er stadig en forskel på ~1.4 MB
>mellem 'anvendt diskplads' og samlet størrelse af de synlige mapper/filer!??

Filer gemmes på harddisken som blokke, de såkaldte clustre, som har en
størrelse på ½ KB - 64 KB afhængig af filsystemet og partitionens
størrelse.

Filerne fylder sjældent den sidste blok helt ud - Teoretisk bliver der
derfor et spild på ½ x clusterstørrelsen.

Det er derfor du ser forskel på 'anvendt diskplads' og samlet

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 06-07-07 23:09

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> derfor et spild på ? x clusterstørrelsen.
>
> Det er derfor du ser forskel på 'anvendt diskplads' og samlet

Dét er jeg helt med på - men jeg har aldrig set et 'merforbrug', der nærmer
sig 25%! Desuden er det min opfattelse, at 'anvendt diskplads' indregner
omtalte blokke(?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ole Christiansen

Dato : 09-07-07 07:56

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> Prøv at tømme Papirkurven - og bagefter kan du køre
> 'Diskoprydning'....
>
> <mlr>

Under diskoprydning vælger du flere indstillinger, og der er et punkt,
hvor du kan "frigøre mere plads ved at fjerne alle
systemgendannelsestidspunkter,
undtagen det sidste"
Bare et forslag.
/Ole

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-07-07 11:01

Ole Christiansen wrote:
> Under diskoprydning vælger du flere indstillinger, og der er et punkt,
> hvor du kan "frigøre mere plads ved at fjerne alle
> [...]

Tak - det kigger jeg på! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-07 05:31

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> blevet nogle grafik-data 'hængende' på harddisken, som jeg nu ikke kan

Prøv en oprydning med "Ccleaner": http://www.ccleaner.com/. Sæt den til at
rydde godt og grundigt op, osse gamle installations-filer.

mvh Ebbe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-07-07 06:31

Hans Henrik Hansen wrote:

> Når jeg kigger på drevets mapper og filer (incl. 'skjulte'!) viser
> disse tilsammen ca. 5 3/4 GB - hvorimod højreklik/'egenskaber'
> siger: 7.14 GB anvendt ud af 7.79 til rådighed!
> Hvordan kan det mon gå til?

Måske dette værktøj kan hjælpe dig? http://windirstat.info/
Det giver en grafisk oversigt over dine filtype og hvor meget de fylder
på disken.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Filip

Dato : 06-07-07 19:21

> Måske dette værktøj kan hjælpe dig? http://windirstat.info/
> Det giver en grafisk oversigt over dine filtype og hvor meget de fylder
> på disken.

Det var dog et superfedt program. Tak for linket.

Filip

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-07-07 22:18

Filip wrote:

> Det var dog et superfedt program. Tak for linket.

Og så er det ovenikøbet GPL

Jesper Poulsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-07-07 09:30

Toke Eskildsen wrote:
> Måske dette værktøj kan hjælpe dig? http://windirstat.info/
> Det giver en grafisk oversigt over dine filtype og hvor meget de fylder
> på disken.

Ja, vha. dét fandt jeg (bla.) 'System Volume Info': 1.1 GB samt'<Files>:
643.6 MB

Problemet er, at hvis jeg forsøger at 'pille' ved disse mapper (eller større
'klumper' deri), får jeg kraftige advarsler - eller handlingen blokeres
simpelthen!

Det, jeg gerne ville, er at flytte tilstrækkeligt mange mapper/filer over på
en sekundær harddisk, hvor de kunne 'overvintre', mens jeg defragmenterer
C-drevet.
Defragmentering er p.t. ikke mulig, fordi jeg har < 15% ledig plads på
disken! :(

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-07-07 09:36

Hans Henrik Hansen wrote:

> Defragmentering er p.t. ikke mulig, fordi jeg har < 15% ledig plads på
> disken! :(

Jo, men det kræver at du bruger noget andet en Windows' indbyggede.
Contig og 'Power Defragmenter GUI' er én løsning.

Her er en anden mulighed:
http://www.majorgeeks.com/O&O_Defrag_2000_Freeware_Edition_d4545.html

En tredje mulighed:
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=1207

Jesper Poulsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-07-07 23:14

Jesper Poulsen wrote:
> Jo, men det kræver at du bruger noget andet en Windows' indbyggede.
> Contig og 'Power Defragmenter GUI' er én løsning.

> [...]

Tak for det: Jeg kom velbeholdent igennem med Contig og 'Power Defragmenter
GUI'!
Men disken er stadig 90% fyldt (*efter* at jeg har flyttet alt, hvad jeg
tør/kan), så moralen må blive, at ~8 GB simpelthen er for lidt plads til
selv et 'minimalistisk' XP (SP2)! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ole C

Dato : 08-07-07 23:25

Hans Henrik Hansen skrev blandt andet:

> [...]
> jeg tør/kan), så moralen må blive, at ~8 GB simpelthen er for lidt
> plads til selv et 'minimalistisk' XP (SP2)! :)

Der må være noget andet galt. Jeg har ikke noget bud på fejlen, men kan
fortælle dig at mit C-drev indeholder Windows XP SP2 plus stort set alle
mine programmer - mange - men ikke spil for eksempel.
Drevet er på 10 GB, 6,81 GB er brugt - og Windows fortæller at 2,96 GB er
fri. Jeg har ikke aktiveret Systemgendannelse, men en pagefile på 700 MB og
en hiberfil.sys på 447 MB.
Håber du kan bruge oplysningerne.
--
vh
Ole C.

Fra : Ole C

Dato : 08-07-07 23:55

Ole C skrev blandt andet:

> [...]
> Drevet er på 10 GB, 6,81 GB er brugt - og Windows fortæller at 2,96
> GB er fri. Jeg har ikke aktiveret Systemgendannelse, men en pagefile

Ved nærmere eftertanke (læs: hovedregning) passer det måske meget godt med
at du lige netop har de to GB for lidt........

--
vh
Ole C.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 09-07-07 09:26

Ole C wrote:

> Ved nærmere eftertanke (læs: hovedregning) passer det måske meget godt med
> at du lige netop har de to GB for lidt........

Ja, hvis 'systemgendannelse' svarer til, hvad der hos mig betegnes 'System
Volume Info' (1.1 GB) og du til gengæld har en pagefile på 700 MB og en
hiberfil.sys på 447 MB, så stemmer det jo fint overens!

Men iøvrigt *ved* jeg da heller ikke, om det i længden er 'uholdbart' med
~90% 'belægning'? Medmindre der altså senere kommer mere pladskrævende
opdateringer! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-07-07 04:49

Hans Henrik Hansen wrote:

> tør/kan), så moralen må blive, at ~8 GB simpelthen er for lidt plads til
> selv et 'minimalistisk' XP (SP2)! :)

Hvor meget RAM har du?
Hvor meget sidefil har du?

Jesper Poulsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 09-07-07 09:20

Jesper Poulsen wrote:

> Hvor meget RAM har du?

hmm...256 MB, vist nok *incl.* 64 MB til grafikkortet! :(

> Hvor meget sidefil har du?

Intet til XP, såvidt jeg forstår!

Disken er på 20 GB med fire partitioner:

1. Linux 'boot sector' (lille (< 25 MB))
2. XP partition (~8 GB)
3. Linux 'root sector' (~11 GB)
4. Linux 'swap sector' (ret lille (< 1 GB))

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-07-07 10:19

On Mon, 09 Jul 2007 10:20:21 +0200, Hans Henrik Hansen
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

>hmm...256 MB, vist nok *incl.* 64 MB til grafikkortet! :(

Det var dæleme ikke ret meget - Den ene af mine maskiner har 'kun' 512
MB, og den er absolut ingen nydelse at arbejde med. De øvrige maskiner
har 1½ - 2 GB, jo mere jo bedre...

Kan XP overhovedet køre på 192 MB ?!?!

>Intet til XP, såvidt jeg forstår!

Det må den have, check dine indstillinger for virtuel hukommelse. Det
ligger i programmet SYSDM.CPL dybt under fanebladet 'Avanceret' ...

<mlr>

Fra : Filip

Dato : 09-07-07 10:28

> Kan XP overhovedet køre på 192 MB ?!?!

Ja. Jeg har prøvet at skulle servicere en maskine med 128 MB, men det var
absolut ingen fornøjelse. Den havde det hårdt, men hvis man ellers havde god
tålmodighed, så kunne maskinen godt bruges

Filip

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-07-07 10:52

Michael Rasmussen wrote:
> Det må den have, check dine indstillinger for virtuel hukommelse. Det
> ligger i programmet SYSDM.CPL dybt under fanebladet 'Avanceret' ...

Virtuel Hukommelse:
'Samlet størrelse på sidefil for alle drev: 384 MB'
****
Tilgængelig plads: 1151 MB
Størrelse ved start: 384 (MB)
Max. størrelse (MB): 768
(Jeg har valgt 'Brugerdefineret størrelse')
****
Det eneste 'sysdm' jeg kan finde, er en 292 kB fil under C:\WINDOWS\system32
- den betegnes som 'kontrolpaneludvidelse, Dll-fil med fælles dialog'

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-07-07 11:32

On Tue, 10 Jul 2007 11:52:11 +0200, Hans Henrik Hansen
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

>Virtuel Hukommelse:
>'Samlet størrelse på sidefil for alle drev: 384 MB'
>****
>Tilgængelig plads: 1151 MB
>Størrelse ved start: 384 (MB)
>Max. størrelse (MB): 768
>(Jeg har valgt 'Brugerdefineret størrelse')
>****

Ok, det stemmer jo med dine tidligere oplysninger....

Din sidefil er 384 MB svarende til 1½ x dine fysiske 256 MB RAM, og
der er ca 1,1 GB ledig plads på harddisken.

>Det eneste 'sysdm' jeg kan finde, er en 292 kB fil under C:\WINDOWS\system32
>- den betegnes som 'kontrolpaneludvidelse, Dll-fil med fælles dialog'

Mange veje fører til Rom - og indstillingerne for virtuel hukommelse.

Du har sikkert tages den lange vej gennem kontrolpanelet, en anden
mulighed er bare at taste SYSDM.CPL i 'Kør' eller på en
kommandolinie....

- - - -

Nu har jeg efterhånden mistet tråden og glemt dit oprindelige
problem...

Men tror du ikke den bedste løsning er en ny computer. Jeg mener, 256
MB RAM og en 8 GB partition til windows, det er jo masochisme
grænsende til HaraKiri

<mlr>

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-07-07 13:31

Michael Rasmussen wrote:
> Nu har jeg efterhånden mistet tråden og glemt dit oprindelige
> problem...

Det havde jeg også næsten selv! :)

> Men tror du ikke den bedste løsning er en ny computer. Jeg mener, 256
> MB RAM og en 8 GB partition til windows, det er jo masochisme
> grænsende til HaraKiri

Jo, men jeg *har* skam også en anden (med Windows) - men denne her kører
Linux absolut tilfredsstillende, og var det ikke lige for muligheden for at
bruge 'NERO' til CD-brænding, kunne jeg såmænd helt undvære XP på denne
maskine!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-07-07 13:37

On Tue, 10 Jul 2007 14:30:44 +0200, Hans Henrik Hansen
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>bruge 'NERO' til CD-brænding, kunne jeg såmænd helt undvære XP på denne

Nu er www.ahead.de nede lige i dette øjeblik, men Nero i linux version
ligger da vist til fri download på aheads webside.

Mon ikke du skal hente den, og droppe windows installationen helt...

<mlr>

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-07-07 15:26

Michael Rasmussen wrote:
> Nu er www.ahead.de nede lige i dette øjeblik, men Nero i linux version
> ligger da vist til fri download på aheads webside.
>
> Mon ikke du skal hente den, og droppe windows installationen helt...

Jo tak - det lyder som dagens bedste forslag! :)

Jeg kigger efter NERO til Linux - tak for interesse og gode forslag fra
alle.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Filip

Dato : 09-07-07 09:32

> [...]
> Men disken er stadig 90% fyldt (*efter* at jeg har flyttet alt, hvad jeg
> tør/kan), så moralen må blive, at ~8 GB simpelthen er for lidt plads til

Efter mange års erfaring deler jeg altid computere op så der er 20 GB på
C-drevet, og resten på D. Så er der aldrig problemer. Jeg linker alle
dokumenter og mails til D-drev, og så laver jeg en Ghost som jeg også lægger
derpå. Når computeren chrasher så gører jeg min ghost og computeren bliver
som nyformateret, og nyinstalleret på under 20 min. Det kræver dog at der er
minimum 10GB på D-drevet. Jeg syns det der det mest optimale for alle
parter.

Filip

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-07 00:11

Hans Henrik Hansen skrev:

> Men disken er stadig 90% fyldt (*efter* at jeg har
> flyttet alt, hvad jeg tør/kan)

Jamen, du skal bare have en større disk - du har alt
for lidt plads til dit behov.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-07-07 10:58

Allan Vebel wrote:
> Jamen, du skal bare have en større disk - du har alt
> for lidt plads til dit behov.

For det første bruger jeg XP (på denne pc) meget lidt - faktisk kun til
'NERO' ifm. CD-brænding!

Dernæst ved jeg ikke, hvorledes man i praksis overfører ~3 GB Linux + ~7 GB
XP til en ny hardisk uden at miste data undervejs! :(
(Der ser ikke ud til at være plads til flere end de to installerede diske i
kabinet (strømforsyning) (og bundkort??)!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-07 23:17

Hans Henrik Hansen skrev:

> Dernæst ved jeg ikke, hvorledes man i praksis
> overfører ~3 GB Linux + ~7 GB XP til en ny hardisk
> uden at miste data undervejs! :(

Du kan altid flytte data, jeg har da aldrig mistet noget.

Flere gange om dagen flytter jeg data fra harddisk til
en ekstern disk via usb-porten, det er der ingen
problemer i.

> (Der ser ikke ud til at være plads til flere end de to
> installerede diske i kabinet (strømforsyning) (og
> bundkort??)!)

Det var derfor jeg foreslog en større harddisk. Hvad
med sata-diske? Har du ikke sata på dit bundkort, kan
du få et kort til at sætte i et pci-slot, så har du mange
flere muligheder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : QBIC [6400]

Dato : 07-07-07 08:00

Tag et kig på CCleaner som kan rydde op på din disk
http://www.ccleaner.com/

Måske er det noget brugbart

/ Niels