MS Windows
briani 27239
XP opstart problem på bærbar
Fra : Soren

Dato : 30-06-07 15:29

Jeg har fået dette problem at min bærbar ikke vil starte. Den kommer med et
skærmbillede som siger at \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM er beskadiget. Den
vil overhovedet ikke starte computeren og jeg kan ikke få den til at
reparere med en CD da den ikke starter op på CD-rom drevet selvom jeg har
sat den til det i bios. Der er ingen diskettedrev i computeren. Den bærbare
er en ASUS A3 model. Er der nogen som kan hjælpe mig videre, hvad jeg kan
gøre for at få liv i skidtet igen.

Ib

Fra : Desserten

Dato : 30-06-07 17:51

"Soren" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren. Den bærbare er en ASUS A3 model. Er der nogen som kan hjælpe mig videre,
> hvad jeg kan gøre for at få liv i skidtet igen.

jeg mener de fleste bærbare har en skjult partition på HD hvor de gemmer hele windows som
et image der bare skal re-etableres........kig i din manual om ikke det er
tilfældet............ på Acer bærbare er det Alt.F11 ( eller F12 ) som skal trykkes ned
under boot............altså lige når maskinen tændes og inden den når din defekte windoze

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-07-07 01:39

Desserten skrev:

> jeg mener de fleste bærbare har en skjult
> partition på HD hvor de gemmer hele windows
> som et image der bare skal re-etableres

Hvis harddisken er defekt, er sådan en partion
ikke meget værd

En original Windows-cd kan normalt klare det
problem, hvis harddisk og andet er i orden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Desserten

Dato : 01-07-07 07:41

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Hvis harddisken er defekt, er sådan en partion
> ikke meget værd
>
> En original Windows-cd kan normalt klare det
> problem, hvis harddisk og andet er i orden.

Jamen hvis HD er i orden som du skriver så er mit forslag da lige så godt som dit, og hvis
HD er kaput så er dit forslag ligeså elendigt som mit

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-07-07 01:51

Desserten skrev:

> Jamen hvis HD er i orden som du skriver så er
> mit forslag da lige så godt som dit, og hvis HD
> er kaput så er dit forslag ligeså elendigt som mit

Ja, vi har begge ret.

Jeg giver bare ikke så meget for sådan en
genoprettelsespartition, hvor brugeren ikke har en
original med sit styresystem. Dør harddisken, dør
genoprettlsen også, og brugeren skal skaffe en cd
for at genoprette systemet.

Jeg ser det hver dag, og må bruge værksteds-xp'en
sammen med kundens licensnummer og en ny
harddisk.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-06-07 20:21

> [...]
> computeren. Den bærbare er en ASUS A3 model. Er der nogen som kan hjælpe
> mig videre, hvad jeg kan gøre for at få liv i skidtet igen.

Hvad er det for en cd som du forsøger at boote på?
Du har formentlig "kun" er repair cd eller noget backup.
Det bedste vil være, hvis du kan få fat i en rigtig installerings cd med
samme system, som du bruger (home eller pro), idet du med stor sandsynlighed
bare skal have repareret din system fil, for at være kørende igen.
Men det kræver at du kan komme i recovery konsollen og lave følgende:
Skriv følgende kommando:
copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\system. Så er den
formentlig kørende igen.
Den overskriver den eksisterende system fil, som formodentlig er defekt, så
det skal du sige ja til. Du kan evt. omdøbe den originale, så du kan få den
tilbage igen, hvis den mod forventning ikke skulle være defekt. Så skal du
først skrive:
ren c:\windows\system32\config\system c
c:\windows\system32\config\system.bak

Men det kræver altså at du kan låne en rigtig cd med den rigtige version af
en eller anden, samt at du kan boote.

Kurt

Fra : Soren

Dato : 30-06-07 20:43

Jeg har en Win XP pro, men uanset hvilken cd jeg lægger i drevet, så kan den
ikke starte op fra cd´en. Jeg kan komme ind i fejlsikret tilstand ved at
trykke F8 , men uanset hvad skriver den bare:

Window kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\windows\system32\config\system

Du kan forsøge at reparere denne fil ved at starte Windows installationen
ved hjælp af installationsprogrammets cd-rom.
Vælg r i det første skærmbillede for at reparere.

Sådan lyder teksten på skærmen uanset hvad jeg gør.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-06-07 22:19

> [...]
> Vælg r i det første skærmbillede for at reparere.
>
> Sådan lyder teksten på skærmen uanset hvad jeg gør.

For at kunne reparere jfr. min vejledning skal du kunne boote på en cd, så
jeg er lidt blank. Det er samtidig lidt uforståeligt, hvorfor du ikke kan
boote fra cd.en, så nu kan jeg kun råde dig til at prøve at rode lidt mere i
bios for at få den til at boote fra cd drevet. Prøv evt. at disable hd, hvis
du kan det og se hvad der så sker.

Kurt