MS Windows
briani 27239
Hvor er fdisk og format blevet af?
Fra : Kurt G

Dato : 26-06-07 07:17

Jeg bruger WinXP.

Jeg har brug for at partitionere og formattere en HD, der er tilsluttet via
USB.

Hvordan gør jeg det, når jeg ikke kan finde fdisk og format?

Mvh Kurt

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-06-07 07:41

brug diskhåndtering http://www.wintip.dk/xp/tools/diskmgmt.htm

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kim

Dato : 28-06-07 23:31

> brug diskhåndtering http://www.wintip.dk/xp/tools/diskmgmt.htm

Ja, men det klarer i ærterne, hvis man vil have MBR med.
Fdisk C: /mbr, savner jeg f.eks.
Hvis du har haft dual-system på en disk (XP & Vista) er
det ikke nok med en formattering.

Mvh, Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-06-07 23:46

Kim wrote:

> Ja, men det klarer i ærterne, hvis man vil have MBR med.
> Fdisk C: /mbr, savner jeg f.eks.

Den klares fra boot-CD'ens Recovery Console. Kommandoen hedder fixboot.

Jesper Poulsen

Fra : Kim

Dato : 28-06-07 23:50

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
Kim wrote:

>Den klares fra boot-CD'ens Recovery Console. Kommandoen hedder fixboot.

Den kendte jeg ikke... Takker..

Mvh, Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-07 17:23

Kim wrote:

> Den kendte jeg ikke... Takker..

Jeg har også først stiftet bekendtskab med den for nyligt (den findes
også i 2000 på samme sted). Jeg fik smadret Grub's indstillinger og
kunne ikke boot'e andet end en død Linux

Ny MBR og så igang igen...

Jesper Poulsen

Fra : jørgen

Dato : 29-06-07 18:27

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg har også først stiftet bekendtskab med den for nyligt (den findes
> også i 2000 på samme sted). Jeg fik smadret Grub's indstillinger og
> kunne ikke boot'e andet end en død Linux
>
> Ny MBR og så igang igen...

For lige at få det hele med. fixboot skriver ny programkode til
partitionens boot record. fixmbr skriver kode til MBR.

Dvs fixmbr liger fdisk /mbr
med den forskel, at fixmbr ikke overskrivet diskens id (kan være både en
fordel og en ulempe)

Fra : Desserten

Dato : 26-06-07 07:43

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> Jeg bruger WinXP.
>
> Jeg har brug for at partitionere og formattere en HD, der er tilsluttet via USB.
>
> Hvordan gør jeg det, når jeg ikke kan finde fdisk og format?

De findes ikke mere.............bruge diskhåndtering som ligge inde i Administration...

Det nemmeste er at højreklikke på denne "Denne Computer" på dit skrivebord og vælge
Administration, derinde ligger diskhåndtering nederst på listen

Fra : Kurt G

Dato : 26-06-07 08:07

"Desserten" <FuckOff@SpamFucker.Zero> skrev i en meddelelse

> [...]
> og vælge Administration, derinde ligger diskhåndtering nederst på listen

Tak for hjælpen.
Kurt

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 28-06-07 12:45

Bare for at præcisere, så findes kommandoen "format" stadig i Windows XP.
I hvert fald på min computer.

Mange hilsner

Marco Rasmussen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-06-07 18:30

"Marco Rasmussen" <marcorasmussen@gmail.com> skrev :

>Bare for at præcisere, så findes kommandoen "format" stadig i Windows XP.
>I hvert fald på min computer.

Ja, men den kan ikke bruges til partitionering.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)