MS Windows
briani 27239
extern storage-hd og usb 2
Fra : Lone

Dato : 22-06-07 19:14

Hej

Hvordan finder jeg ud af hvilket indstiks-sted der er usb 2.0 ?
(skal bruges til en extern maxtor storage hd)

Jeg har xp home sp2.
Har 2 usb indstiks-steder bagpå tårnet og 4 på fronten.

I enhedshåndtering kan jeg se der under USB-controllere er angivet
følgende:

- 1 USB 2.0-udvidet værtscontroller 24CD

og
- 3 stk. USB Universal Host Controller (24C2, C4 og C7)

og desuden
- psc 2100
- Understøttelse af USB-udskrivning
- USB-lagerenhed
- 4 stk USB -rodhub
- 2 stk USB-sammensat enhed

Regner med at de 3 'universelle' er usb 1.1 eller 1.0........(?)
De to indstik på tårnets bagside bruges til henhv printer
og en 'sender-dims' til trådløs mus (HID). Går ud fra de så er usb 1.1 (?)

Kan jeg på en eller anden måde "styre" USB 2.0
funktionen hen til et bestemt indstiks-sted på fronten?
Eller hvodden?

Håber nogen kan hjælpe....ved ikke hvor i systemet jeg skal lede
efter de info jeg har brug for.

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 22-06-07 19:23

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

Et lille PS:

> - 1 USB 2.0-udvidet værtscontroller 24CD

Tjekker jeg egenskaber for den står der:

PCI-bus 0, enhed 29, funktion 7

- siger det nogen af jer noget?

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-06-07 19:23

Lone wrote:

> Håber nogen kan hjælpe....ved ikke hvor i systemet jeg skal lede
> efter de info jeg har brug for.

Du finder desværre ikke oplysninger i Windows. Hent Ubuntu Live-CD og
brug device manager'en der. Ubuntu fortæller langt mere om maskinen end
Windows nogensinde kommer til.

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 22-06-07 19:48

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
Lone wrote:

> [...]

Du finder desværre ikke oplysninger i Windows. Hent Ubuntu Live-CD og
brug device manager'en der. Ubuntu fortæller langt mere om maskinen end

Gyps...det er vel lidt af et projekt at lære at bruge Linux......
men tak for tippet!

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-06-07 22:25

Lone wrote:

> Gyps...det er vel lidt af et projekt at lære at bruge Linux......
> men tak for tippet!

Hent CD'en, brænd den, start op på den. Find det du skal finde og
genstart i Windows. Der ikke noget at lære.

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 22-06-07 22:53

Lone wrote:

>Hent CD'en, brænd den, start op på den. Find det du skal finde og genstart i Windows. Der ikke
>noget at lære.

Done
Sikke et eventyr jeg dér kom ud på......ret fantastisk.........
(sidespørgsmål: går man på nettet med Firefox på cd'en,
hva så med firewall/ virusbeskyttelse.....hmmm? )

Nå, men det var ret mystisk - for tilsyneladende er der
3 UHCI host controllere og 1 EHCI host controller.
(hvad er forskellen på de to typer mon?)
Og alle 4 med Hub interface på 1.10 !

Men: de ting der så er tilsluttet - mus, keyboard, printer og
storage hd...........ser alle ud til at køre USB 2.0 (når jeg
tjekker den midterste fane)

Hvordan skal det lige forståes? (har en lumsk anelse om
at der er et eller andet elementært der er lusket forbi mine
små grå ;)

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-06-07 08:08

Lone wrote:

> Sikke et eventyr jeg dér kom ud på......ret fantastisk.........

Det virker ret godt, ikk'?

> (sidespørgsmål: går man på nettet med Firefox på cd'en,
> hva så med firewall/ virusbeskyttelse.....hmmm? )

Det bruger man ikke i Linux. Det er kun Windows der lider af den slags.

> Nå, men det var ret mystisk - for tilsyneladende er der
> 3 UHCI host controllere og 1 EHCI host controller.
> (hvad er forskellen på de to typer mon?)

Google er din ven:
http://www.computerhope.com/jargon/u/uhci.htm
http://www.computerhope.com/jargon/e/ehci.htm

> Og alle 4 med Hub interface på 1.10 !

Det er mindste fællesnævner.

> Men: de ting der så er tilsluttet - mus, keyboard, printer og
> storage hd...........ser alle ud til at køre USB 2.0 (når jeg
> tjekker den midterste fane)

Ja, så virker det som det skal.

> Hvordan skal det lige forståes? (har en lumsk anelse om
> at der er et eller andet elementært der er lusket forbi mine
> små grå ;)

Du kan have 3 gange så mange USB1.1-enheder som USB2.0-enheder. Det er
ikke afhængigt af stikkene, da flere controllere sagtens kan sidde på
samme hub.

Jesper Poulsen

Fra : Jack

Dato : 23-06-07 13:39

Lone wrote:

> (sidespørgsmål: går man på nettet med Firefox på cd'en,
> hva så med firewall/ virusbeskyttelse.....hmmm? )

>Det bruger man ikke i Linux. Det er kun Windows der lider af den slags.

Sikke en gang vrøvl

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-06-07 14:04

Jack skrev:

>Sikke en gang vrøvl

Nemlig, for i windows bruger man heller ikke den slags pjat.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-06-07 14:09

Ivan V. Klattrup wrote:

> Nemlig, for i windows bruger man heller ikke den slags pjat.

Forskellen er blot at i Windows skal man selv sikre at der ikke er
uheldige porte åbne (og uheldige opsætninger); i Linux (navnligt Ubuntu)
skal man selv åbne for uheldige porte og opsætninger. Desuden rammes
Linux ikke af de vira der florerer i Windows-miljøer.

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 23-06-07 15:03

Ivan V. Klattrup wrote:

> [...]
>(navnligt Ubuntu) skal man selv åbne for uheldige porte og opsætninger.
>Desuden rammes Linux ikke af de vira der florerer i Windows-miljøer.

Og hvordan åbner man så selv for de "uheldige porte/opsætn. "?

Du kunne vel ikke - (sårn' bare helt kort - forklare hvordan den cd
egentlig virker? Placerer den filer midlertidigt på harddisken
eller hvordan hytten ka det virke at ha' et styresystem + div.
progs på èn cd? Det er jo helt latterligt hvor lidt det fylder.....?
(ja - jeg er godt gammeldags duperet ;)

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-06-07 15:10

Lone wrote:

> Og hvordan åbner man så selv for de "uheldige porte/opsætn. "?

Man starter nogle programmer der lytter på portene. Windows har
programmer startet der lytter på uheldige porte. Det er derfor at en
nyinstalleret Windows _altid_ skal være bag firewall indtil den har fået
de nyeste sikkerhedsopdateringer.

> Du kunne vel ikke - (sårn' bare helt kort - forklare hvordan den cd
> egentlig virker? Placerer den filer midlertidigt på harddisken

Den pakker tingene ud til RAM. Alt kører fra RAM og CD. Der bliver
således ikke pillet ved så meget som en fil på harddisken.

> progs på èn cd? Det er jo helt latterligt hvor lidt det fylder.....?

Linux er heller ikke bloatware som Windows. Det er optimeret efter nogle
helt andre parametre end Windows (der slet ikke er optimeret).

Når jeg installerer opdateringer på mine Linux-maskiner får jeg at vide
hvor meget plads der bliver brugt eller frigjort ved opdateringen. Som
oftest bliver der frigjort plads.

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 23-06-07 15:43

> [...]
> programmer startet der lytter på uheldige porte. Det er derfor at en
>nyinstalleret Windows _altid_ skal være bag firewall indtil den har fået

Ok.

>Den pakker tingene ud til RAM. Alt kører fra RAM og CD. Der bliver
>således ikke pillet ved så meget som en fil på harddisken.

Nå? Det var sg* interessant!

> [...]
>Når jeg installerer opdateringer på mine Linux-maskiner får jeg at vide
>hvor meget plads der bliver brugt eller frigjort ved opdateringen. Som

Lyder både praktisk og intelligent!

Tak for 'ed!

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-06-07 14:05

Jack wrote:

> Sikke en gang vrøvl

Jamen, fortæl da endeligt...

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 23-06-07 14:46

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

Hmm...kan ikke få oe til automatisk at sætte > foran det
citerede ved svar på dine indlæg....underligt.

>Det virker ret godt, ikk'?

Jo! Jeg er købt/solgt........... Jeg forventede ikke at det
var _så_ let tilgængeligt! Forestillede mig nok noget a la
en masse tekstkode /dos agtigt sprog )

>Det bruger man ikke i Linux. Det er kun Windows der lider af den slags.

Lyder dejlig nemt ;)
Nu er jeg simpelthen blevet så nysgerrig at jeg bliver nød til
at prøve det noget mere af..........men nix-bix, ikke den slags
sidespring nu. Projekt "oprydning på pc" står der på øverst på
planen

>Google er din ven:
>http://www.computerhope.com/jargon/u/uhci.htm

Tak for link...........havde jo siddet og rodet derude, men fandt
ikke noget der rigtig gav mening - for mig. Det er jo et helt
leksikon for div. udtryk/betegnelser de har samlet dér! Fjong!!

>Det er mindste fællesnævner.

Hmm....

>Ja, så virker det som det skal.

Tilsyneladende ja.

>Du kan have 3 gange så mange USB1.1-enheder som USB2.0-enheder.
>Det er ikke afhængigt af stikkene, da flere controllere sagtens kan sidde
>på samme hub.

3 rodhub med 2 porte hver, et rodhub med 6 porte......... = 12 porte
Men selvom man med et lille ekstra mellemstik kan forvandle et
usbstik til at passe i en seriel port, så er der jo ikke indstiksmuligheder
nok til at bruge dem.....hmm....
De der 127 mulige devices - er det pr. usb-hub, eller hvordan?
4 x 127 .....= mulighed for at tilknytte 508 devices.
Virker ret overvældende. Mon de både er fungerende connectorer
indeni pc'en og eksternt via indstikkene?

Alt i alt, kan jeg så forstå det derhen at der er onboard usb-controller på
mit motherboard (Chaintech 9ejl1 apogee) med en sådan 'intelligens',
at hvis enheden der tilsluttes har brug for usb 2.0 (_kan_benytte den
hastighed) - så connectes der 'automagisk' med usb 2.0 - fordi
softwaren/host controller-drivere søger for det? ....altså uanset den
der mindste fællesnævner.....?

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-06-07 15:13

Lone wrote:

> Nu er jeg simpelthen blevet så nysgerrig at jeg bliver nød til
> at prøve det noget mere af..........men nix-bix, ikke den slags

Så er man klar til at modtage dig i dk.edb.system.unix (der også rummer
unix-lignende operativsystemer som feks. Linux).

> hastighed) - så connectes der 'automagisk' med usb 2.0 - fordi
> softwaren/host controller-drivere søger for det? ....altså uanset den

Ja.

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 23-06-07 15:48

>Så er man klar til at modtage dig i dk.edb.system.unix (der også
>rummer unix-lignende operativsystemer som feks. Linux).

Ku da være man liiiige skulle læse lidt med på sidelinjen dér..........

>Ja.

Ok! Tak for hjælp + inspiration!

--
vh Lone

Fra : Bjarne Chr

Dato : 22-06-07 22:58

Lone frembragte:
> [...]
> Eller hvodden?
>

> Håber nogen kan hjælpe....ved ikke hvor i systemet jeg skal lede

Du kan godt sætte din externe usb disk til et af usb stikkene på
fronten, hvis det er en usb 1 skal du nok få det at vide men disken
virker alligevel det går bare lidt langsommere.

Bc

Fra : Lone

Dato : 22-06-07 23:16

"Bjarne Chr" <Bx@xx.invalid> skrev i en meddelelse news:mn.b59e7d7606396198.76885@xx.invalid...

> Du kan godt sætte din externe usb disk til et af usb stikkene på fronten, hvis det er en usb 1
> skal du nok få det at vide men disken virker alligevel det går bare lidt langsommere.

Ok. Nu var jeg bare gået i gang med at forsøge via systeminfo
at lokalisere hvilket indstik der mon var 2.0..............( fremfor at
prøve det ene indstik af efter det andet Havde jo luret det vil
påvirke hastigheden, så ville godt finde det rette koblingssted
fra start. Men tak for indsparket!

Ser ud til at et hub kan have både 2.0 og 1.1..............hvis
ellers man kan stole på ubuntu's device manager. Det fatter
jeg så ikke lige....

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-06-07 08:10

Lone wrote:

> ellers man kan stole på ubuntu's device manager. Det fatter
> jeg så ikke lige....

Det er noget af det eneste du kan stole på. Jeg har fejlfundet meget
hardware med den (jeg har også Ubuntu på maskinen, men det er en anden
snak).

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 23-06-07 14:53

>Det er noget af det eneste du kan stole på. Jeg har fejlfundet meget hardware med den

Ok - skal vist bare have 'drejet' lidt på min opfattelse af hvodden
usb 1.1 vs 2.0 fungerer.

>(jeg har også Ubuntu på maskinen, men det er en anden
>snak).

Jep.....men ikke noget med at lokke! Så ender jeg bare med
at sidde og rode med det..............ser jo ikke ud til det fylder
meget, og det kan lægges ind selvom der er windows i
forvejen og...og...og...... Nix! Det må vente! ))

--
vh Lone