Problemer med at finde andre computere i "~
Fra : Leon Jessen

Dato : 14-01-01 14:53

Hejsa NG!
Jeg ville bare prøve at connecte to computere og har gjort følgende (begge
OS win98SE), dette står under 'Netværk'

På begge:
Klientprogram til Microsoft-netværk
PCI Fast Ethernet Adapter LAN Driver
IPX/SPX
TCP/IP
Fil og printerdeling til Microsoft-netværk

På den ene
indstillet TCP/IP til
undernetmaske 255.255.255.0
IP-adresse 192.168.0.1

På den anden
indstillet TCP/IP til
undernetmaske 255.255.255.0
IP-adresse 192.168.0.2

Okay, de kan nu finde sig selv, under andre computere står der

På den ene
Hele netværket ... WORKGROUP
Thuinderbird

På den anden
Hele netværket ... WORKGROUP
Kolibri

De kan altså se sig selv, men ikke hinanden, jeg kan simpelthen ikke finde
ud af hvad der er galt???

Inden folk begynder at flame, så ja - jeg er newbie på netværk!
Har kigget på http://www.zip.dk/netinst.shtml og gjort alt hvad der står,
men det virker stadig ikke???

Jeg er taknemmelig hvis der er nogen, som vil hjælpe!
Leon I. Jessen
E-mail: Leon_Jessen@mail1.stofanet.dk
Homepage: http://home1.stofanet.dk/Leon.I.Jessen

Fra : Preben Andersen

Dato : 14-01-01 19:44

"Leon Jessen" <Leon_Jessen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
står,
> men det virker stadig ikke???
>
> Jeg er taknemmelig hvis der er nogen, som vil hjælpe!

Er der overhovedet nogen fysisk forbindelse mellem maskinerne? Hub,
switch eller cross over kabel?

mvh
Preben

Fra : Leon Jessen

Dato : 14-01-01 20:02

Preben Andersen <pran@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:93srso$mbh$1@news.inet.tele.dk...
> Er der overhovedet nogen fysisk forbindelse mellem maskinerne? Hub,
> switch eller cross over kabel?
>
> mvh
> Preben

Jepper, et "Vegas Tech - Fast Ethernet - 100/10 Mbit / TP / PCI" i hver
computer derudover er der selvfølgelig et kabel imellem dem, stikket på
kablet passer i netkortene, men helt hvilken type kabel det er, det ved jeg
ikke. Hvordan kan jeg finde ud af det? / Er der en bestemt type kabel jeg
SKAL bruge når det er netværk mellem 2 computere?

På forhånd tak for hjælpen!
mvh Leon

Fra : Christian Mygind

Dato : 14-01-01 22:38

> Er der en bestemt type kabel jeg
> SKAL bruge når det er netværk mellem 2 computere?

Ja. Det skal være Krydset (cross-over) istedet for straight through. Ellers
får du kun PRÆCIST hvad du har beskrevet!

/Chr

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 14-01-01 20:05

Hej Leon

> [...]
> OS win98SE), dette står under 'Netværk'
>

> De kan altså se sig selv, men ikke hinanden, jeg kan simpelthen ikke finde

Kan de pinge hinanden ?

> Inden folk begynder at flame, så ja - jeg er newbie på netværk!

På maksine 1., åben en DOS-box og skriv PING + adressen der skal pinges:
PING 192.168.0.1

Prøv fra begge PC om den kan pinge sin egen adresse og om den kan
pinge den anden PC's adresse, dvs. 4 ping i alt.

Post resultaterne her.

--
Mvh Barne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Bootable CD-ROM, Fjernstyring med VNC m.m.:

Fra : Leon Jessen

Dato : 14-01-01 21:08

Bjarne Duelund <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%Lm86.4786$0P2.152973@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Prøv fra begge PC om den kan pinge sin egen adresse og om den kan
> pinge den anden PC's adresse, dvs. 4 ping i alt.

Jeg har pinget, følgende var resultatet:
192.168.179.159 - Thunderbird
192.168.179.160 - Kolibri
Grundet min opkobling til stofa med fast IP-adresse har jeg valgt disse, nå
men det her var hvad der stod på skærmen og omvendt på den anden:

Microsoft(R) Windows 98
(C)Copyright Microsoft Corp 1981-1999.

C:\WINDOWS>ping 192.168.179.159

Pinger 192.168.179.159 med 32 byte data:

Svar fra 192.168.179.159: byte=32 tid<10ms TTL=128
Svar fra 192.168.179.159: byte=32 tid<10ms TTL=128
Svar fra 192.168.179.159: byte=32 tid<10ms TTL=128
Svar fra 192.168.179.159: byte=32 tid<10ms TTL=128

Ping-statistikker for 192.168.179.159:
Pakker: Sendt = 4, modtaget = 4, tabt = 0 (0% tab),
Gennemsnitlig tid for rundtur i millisekunder:
Mindst = 0ms, størst = 0ms, gennemsnitlig = 0ms

C:\WINDOWS>ping 192.168.179.160

Pinger 192.168.179.160 med 32 byte data:

Forespørgsel fik timeout.
Forespørgsel fik timeout.
Forespørgsel fik timeout.
Forespørgsel fik timeout.

Ping-statistikker for 192.168.179.160:
Pakker: Sendt = 4, modtaget = 0, tabt = 4 (100% tab),
Gennemsnitlig tid for rundtur i millisekunder:
Mindst = 0ms, størst = 0ms, gennemsnitlig = 0ms

C:\WINDOWS>

Tak for hjælpen!

Fra : Leon Jessen

Dato : 14-01-01 23:28

> Bjarne Duelund <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:%Lm86.4786$0P2.152973@news010.worldonline.dk...

Hejsa, det ser ud til at de to computere kan pinge sig selv, men ikke
hinanden??? de er forbundet, men...???

Fra : Steen Jørgensen

Dato : 14-01-01 15:50

har du husket og dele dinne drev..?
kan dun pinge dem
prøv at tilføj protokolen netbuei

Steen

Fra : Leon Jessen

Dato : 15-01-01 16:24

Jeg har i dag været ude at anskaffe et "Cross-Over" kabel, og neværket
virker uden problemer! Tak fordi I gad tage jer tid til at hjælpe!