Forskel på Linksys routere
Fra : Henriett

Dato : 27-07-07 11:28

Hej.
Jeg står for at skulle købe en ny router. Jeg har kigget på en
Linksys, da vi har sådan en i forvejen. Nu er spørgsmålet: Hvad er
forskellen på en Linksys WRT54G, WRT54GL og WRT54GS?
Vil det være et fornuftigt valg med en af ovenstående, når behovet er
et hjemmenetværk med 2-3 pc'ere og en ip-telefon?

/Henriette

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-07 15:34

Henriett wrote:

> forskellen på en Linksys WRT54G, WRT54GL og WRT54GS?

WRT54G har proprietær firmware og WRT54GL har Linux-baseret firmware.
WRT54GS kender jeg ikke noget til - andre?

Jesper Poulsen

Fra : Jens G

Dato : 27-07-07 17:04

GS har SpeedBooster.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-07 07:51

Jens G wrote:

> GS har SpeedBooster.

Med hvilken firmware - fri eller proprietær?

Jesper Poulsen

Fra : Jens G

Dato : 28-07-07 08:33

On Sat, 28 Jul 2007 08:50:43 +0200, Jesper Poulsen

Med begge.

Fra : Jens G

Dato : 27-07-07 17:17

On Fri, 27 Jul 2007 10:28:23 -0000, Henriett
<Henriette.Kringelum@gmail.com> wrote:

>Vil det være et fornuftigt valg med en af ovenstående, når behovet er
>et hjemmenetværk med 2-3 pc'ere og en ip-telefon?

Når du nævner IP-telefon, så er WRT54GL den oplagte - hvis det altså
var mig der skulle vælge.

GL udgaven er nem at putte trediepartsfirmware i, hvorved man f.eks.
kan lave en bedre prioritering af IP-telefoniens datapakker.

Hvis du ikke er til det med at sidde og eksperimentere med
indstillinger i routeren for at optimere, vil jeg mene at de tre
modeller nærmest er lige gode. Man kan godt nok opnå større W-LAN
hastigheder med GS modellen, men det kræver at netkortene i de
tilsluttede PC'er også understøtter Linksys' SpeedBooster.

Hvis GL er den billigste, og PC'erne ikke har SpeedBooster, så køb
den. Det kan jo være at interessen for at bruge alternativ firmware
kommer en dag. Eller at du kender som kan hjælpe dig med det.

Fra : Henriett

Dato : 27-07-07 20:59

On 27 Jul., 18:16, Jens G <nospam061...@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
> den. Det kan jo være at interessen for at bruge alternativ firmware
> kommer en dag. Eller at du kender som kan hjælpe dig med det.

Hej alle.
Tak for svarene. Man kan også putte linux-baseret firmware på G'en,
ikke? Er G og GL i så fald det samme?

Speedbooster er vist ikke en mulighed, da alle pc'ere har netkort af
ældre dato. Jeg går ud fra, at det er den afgørende faktor, eller?

/Henriette

Fra : Jens G

Dato : 27-07-07 22:11

On Fri, 27 Jul 2007 19:58:35 -0000, Henriett
<Henriette.Kringelum@gmail.com> wrote:

>Hej alle.
>Tak for svarene. Man kan også putte linux-baseret firmware på G'en,
>ikke? Er G og GL i så fald det samme?

De nyere G og GS kører ikke Linux, og kan derfor ikke umiddelbart
bruge tredieparts firmware. Men DD-WRT har vist en metode til at gøre
det. Selv bruger jeg Tomato i en "gammel" GS.

>Speedbooster er vist ikke en mulighed, da alle pc'ere har netkort af
>ældre dato. Jeg går ud fra, at det er den afgørende faktor, eller?

Nu er "ældre dato" jo ikke nødvendigvis mange år gammelt i PC
verdenen. Det er vel et par år eller tre siden den første GS model kom
på markedet.

Fra : Henriett

Dato : 27-07-07 22:14

On 27 Jul., 23:10, Jens G <nospam061...@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu er "ældre dato" jo ikke nødvendigvis mange år gammelt i PC
> verdenen. Det er vel et par år eller tre siden den første GS model kom

ok, tak for det uddybende svar. Det er vist en GL jeg skal have fat i.

/Henriette