Wake up Lan
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 13-07-07 09:11

Hej..

Kan nogen hjælpe her..

Vi er et antal computere i en boligforening. Alle koblet til internettet
via fælles udbyder.
En Computer er anbragt centralt og bruges lejlighedsvis af en række
beboere som ikke selv har Computer.
Maskinen kører Windows Vista (Home).
Bios at sat til Wake up Lan, ligesom det indbyggede netværkskort.
Efter 5 min uden aktivitet på computeren er den sat til at gå i slumre
tildstand.
Maskinens Mac addresse kende jeg.

Hvordan kan jeg "vække" computeren nu hvor betingelserne for Wake Up lan
er tilstede ?

Maskinen har firewall.

mvh pjl

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-07-07 09:14

Per Juul Larsen <juul@larsen.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan kan jeg "vække" computeren nu hvor betingelserne for Wake Up lan
> er tilstede ?

Ved at bruge et program som kan sende en Magic Packet

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-07-07 09:37

On Fri, 13 Jul 2007 10:11:29 +0200, Per Juul Larsen <juul@larsen.dk>
wrote:

>Hvordan kan jeg "vække" computeren nu hvor betingelserne for Wake Up lan
>er tilstede ?

Kig f.eks på programmet PowerOff

http://users.pandora.be/jbosman/poweroff/poweroff.htm

Bemærk at du skal bruge netkortets fysiske MAC-adresse.

Hvis maskinen har flere netkort / firewirekort, der er samlet i en
netværksbro, optræder maskinen med en virtuel MAC-adresse der ikke kan
bruges i WOL sammenhæng...

<mlr>

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 14-07-07 20:17

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse
> On Fri, 13 Jul 2007 10:11:29 +0200, Per Juul Larsen <juul@larsen.dk>
> Kig f.eks på programmet PowerOff
>
> http://users.pandora.be/jbosman/poweroff/poweroff.htm

har testet flere programmer uden held. MagicPacket sendes via Dlink router
til computeren som
forbliver i sin dybeste søvn.
Alle porte er åbne og maskinens netværkskort er sat til at reagere på Wake
Up Lan.
Er der flere parametre der skal sættes før det kan fungere. ?
Jeg bruger netværkskortets Macaddresse som addressant.
Maskinen er Acer Aspire, bundkort EM61SM.

mvh pjl

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-07-07 20:47

On Sat, 14 Jul 2007 21:17:20 +0200, "Per Juul Larsen" <juul@larsen.dk>
wrote:

> [...]
>Up Lan.
>Er der flere parametre der skal sættes før det kan fungere. ?
Test om det virker lokalt på de netværkssegment som maskinerne sidder
på.
Hvis det gør så er det routning af magicpacks der driller.
De er jo ikke udmildbart routebare.

Og nej jeg ved ikke hvordan man router disse magicpacks, men jeg vil
gerne vide noget om det.

/Hans

Fra : O. Skjold

Dato : 15-07-07 22:12

Hans Kjaergaard skrev i

<klip>

> De er jo ikke udmildbart routebare.
>
> Og nej jeg ved ikke hvordan man router disse magicpacks, men
> jeg vil
> gerne vide noget om det.

Min WRT-54GS router kan med standardfirmware ikke lave broadcast
af en magicpacket men med eks. dd-wrt og vist også Tomato
firmware kan det lade sig gøre. Læs evt mere om emnet (mht.
dd-wrt) her: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WOL

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-07-07 20:50

wrote:

> har testet flere programmer uden held. MagicPacket sendes via Dlink
> router til computeren som forbliver i sin dybeste søvn.

Udfordringen ved at sende en pakke til en maskine der sover, er, at
maskinen ikke har en IP-adresse, man kan sende pakken til. Derfor kan
der være bøvl med at få WoL til at virke henover en router.

Meget WoL-software bruger et simpelt broadcast, og broadcast virker
som udgangspunkt ikke henover en router. (En af routerens formål er
netop at begrænse broadcast-domæners størrelse).

Noget WoL-software kan bruge det man kalder directed broadcast, hvor
man sender en pakke, der af routeren laves til et lokalt broadcast,
men det skal supporteres af routeren, og meget privatbrugerudstyr vil
givet ikke gøre det.

Nogle routere tillader alternativt at man forwarder trafik til det
lokale netværks broadcast-adresse (Altså: 'port 80/tcp sendes til
192.168.1.11, mens port 55055/udp sendes til 192.168.1.255' (eller
255.255.255.255)), og så kan WoL også virke.

-A

Fra : O. Skjold

Dato : 13-07-07 21:15

Per Juul Larsen skrev i news:NsGli.16$Og6.12@news.get2net.dk

<klip>

Prøv "Wake On LAN GUI" fra www.depicus.com og som er freeware.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 14-07-07 08:52

O. Skjold skrev:
> Per Juul Larsen skrev i news:NsGli.16$Og6.12@news.get2net.dk
>
> <klip>

> Prøv "Wake On LAN GUI" fra www.depicus.com og som er freeware.

Tak for alle svar..

mvh pjæ

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 15-07-07 08:43

"Per Juul Larsen" <juul@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tildstand.
> Maskinens Mac addresse kende jeg.
>
> Hvordan kan jeg "vække" computeren nu hvor betingelserne for Wake Up lan

Hej Per

Har du prøvet et vække den, når den ikke er i slumre tilstand men slukket?

Jeg kender ikke Vista, men på mine XP maskiner virker WOL ikke når de er
standby.

Mvh.

Martin /Helsingør

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-09-07 19:10

> [...]
> tildstand.
> Maskinens Mac addresse kende jeg.
>
> Hvordan kan jeg "vække" computeren nu hvor betingelserne for Wake Up lan

Hej.
Min D-link 724gu router har en portforward til WOL på UDP port 9, som jeg
kan sætte en hvilken som helst ip adresse sammen med.
Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men det kører fint nok på min maskine der
står på Loftet.

Mvh
Niels Andersen