Batteripleje
Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-07-01 21:04

Jeg har lige købt et ekstra NiMH batteri til min Siemens Mobil. Hvordan
opbevarer man egentligt bedst batteriet hvis det ikke skal bruges i længere
tid?. Skal det køres helt ned først, eller skal det tværtimod være opladet?.

Venligst

--
/Karsten Jensen

Please remove "1" when replying by email.

Fra : "René Nielsen"

Dato : 07-07-01 02:12

I artikel <9i55ic$bhc$1@sunsite.dk>, skrev "Karsten Jensen"
<madeira33@hotmail.com>:
> længere tid?. Skal det køres helt ned først, eller skal det tværtimod
> være opladet?.
Hmm - jeg erindrer engang at have læst at man skal aflade batteriet med
mellemrum - for at det husker hvor meget det skal virke... Så jeg kunne
forestille mig, at det ville være det rigtige at gøre, hvis det ikke skal
bruges i længere tid..

René

--
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]

Fra : Devast8or

Dato : 07-07-01 21:21

Jeg mener du har ret i at batteriet har bedst af at blive fuldkommen afladt
mindst en gang hver anden uge.

Hvad angår at lade det ligge ubrugt i længere tid af gangen mener jeg også
at det skal aflades, men jeg er dog ikke helt sikker. Står der ikke noget i
manualen til telefonen, det tror jeg da at der gør i min.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-07-01 02:37

"Devast8or" <devast8or@NOSPAMsystembl.dk> wrote:

> [...]
>at det skal aflades, men jeg er dog ikke helt sikker. Står der ikke noget i
>manualen til telefonen, det tror jeg da at der gør i min.

De genopladelige batterier, man bruger i mobiletelefoner, bør aldrig gemmes
afladet! Lad det helt op og gem det så.

Et NiCa eller NiMH batteri vil ret hurtigt miste sin ladning, og skal så lades
op igen. Hvis man ikke lader det op længe vil batteriet skifte polaritet, og
ikke længere have den fulde kapacitet. Det kan faltisk være svært over hovedet
at oplade det.

Li-ion og Li-pol batterier har det også bedst, når de bliver gemt opladet. De
kan dog holde ladningen længe, så dem behøver man ikke tjekke så ofte.

Peter

Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-07-01 06:15

"Peter Rongsted" <rongsted@dontspam.image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
De
> kan dog holde ladningen længe, så dem behøver man ikke tjekke så ofte.

Tak for hjælpsomheden til alle!. Nej, der står intet om dette emne i
manualen til min Siemens. Der står heller ikke noget om det på den
medføgende seddel til batteriet. Hvor hurtigt mister et NiMH batteri
ladningen?. Det bliver nok aktuelt for mig at bruge det opladede
ekstrabatteri efter 4-5 dage. Så kan jeg måske ikke engang gå ud fra at det
stadigvæk er nogenlunde godt opladet?.

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 09-07-01 09:53

Karsten Jensen wrote:
<klip>

> [...]
> ladningen?. Det bliver nok aktuelt for mig at bruge det opladede
> ekstrabatteri efter 4-5 dage. Så kan jeg måske ikke engang gå ud fra at det

Du kan som tommelfingerregel regne med en selvafladning på 1-2% om dagen.
4-5 dage burde kunne gå an. Men hvad - det tager 4-5 dage at lave et
forsøg. Lad op - vent - montér - lav et kort opkald - kig på indikator'en.
(opkaldet er for at bruge max. strøm; standby-strøm alene kan give et falsk
billede af batteriets virkelige tilstand).
Jeg går ud fra at dit ekstra batteri skal kunne holde 'fonen i live medens dit
"primære" batteri bliver ladet op(?). Altså blot nogle timer.....

Mvh, Bo.

Bo Braendstrup
Oersted.DTU
Electromagnetic Systems