problemer med opsætning
Fra : Benedikte Sønderskov

Dato : 30-07-07 19:05

Jeg har problemer med at få min hjemmeside til at blive vist
rigtigt i firefox. Det viker godt nok i IE, som jeg selv bruger
(men buger af siden med firefox klager dog)

Min hjemmeside er www.ung-olympia.dk. Jeg har brugt css og html
til at opbygge min side

Er der nogle som har firefox som kan forklare mig, hvor problemet
ligger og hjælpe mig med at løse det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Holst

Dato : 30-07-07 19:27

Benedikte Sønderskov wrote:

> [...]
> til at opbygge min side
>
> Er der nogle som har firefox som kan forklare mig, hvor problemet

Siden vil overhovedet ikke validerer med

http://validator.w3.org

Du mangler DOCTYPE-erklæring, f.eks.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

og erklæring af karaktersættet. Når du har gjort det, kan det være, at
den i hvert fald vil fortælle dig, hvor dine fejl er.

Når din side validerer, og den stadig ikke virker, så kan du komme
tilbage hertil.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-07 20:10

Benedikte Sønderskov wrote:
> Jeg har problemer med at få min hjemmeside til at blive vist
> rigtigt i firefox. Det viker godt nok i IE, som jeg selv bruger
> (men buger af siden med firefox klager dog)

Dem manglende DocType, som Holst påpegede fraværet af, er årsagen til den
meget forskellige visning i IE og FF. Uden DocType går browserne i
quirks-mode (bagud-kompatibel visningsmodel, altså som ældre versioners
fejlagtige måde (IE)).

Indsæt denne kodelinje øverst i din kildekode :

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Indsæt derefter denne kodelinje efter <head>:

Derudover har du en <body> for meget, slet den ene.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Benedikte Sønderskov

Dato : 31-07-07 18:22

Jeg har prøvet at sætte det ind du har skrevet, men kan ikke se hvor den
ekstra <body> er (har kun gjort det indtil vidder, vil lige være sikker på
det er det rigtige jeg gør, før jeg rette alle undersiderne)

Den er stadig gal...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-07 20:21

Benedikte Sønderskov skrev:

> Jeg har prøvet at sætte det ind du har skrevet, men kan ikke se hvor den
> ekstra <body> er

Du har:

Det er ikke tilladt. Slet den første (hvis du ikke vil bruge CSS
til farverne).

Derudover har du HTML før doctypen. Det må man heller ikke.
Doctypen skal være den allerførste linje i filen.

Jeg har ikke tjekket andet.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-07-07 21:47

> [...]
> rigtigt i firefox. Det viker godt nok i IE, som jeg selv bruger
> (men buger af siden med firefox klager dog)

Det er en sandhed med modifikationer - du har en mængde
inline styles, så det er ikke nemt at se hvad der styrer.
Men der er totalt ged i din grundlæggende layout-skabelon,
blandt andet har du byttet om på margin-bredder på indhold-
elementet.

Du har heller ikke endnu rettet de temmelig grove fejl, du
allered er gjort opmærksom på.

Tænk også over størrelsen af dit IK Olympia banner-element.
Det er over 300 kilobytes, og sidens samlede vægt er over
400 kilobytes - det er spild af båndbredde.

Lidt stavekontrol ville heller ikke skabe, der er ikke
noget der hedder optudate, det hedder, hvis det endelig
skal på udenlandsk, uptodate. Eruotrack lyder heller ikke
særlig troværdigt.

> Er der nogle som har firefox som kan forklare mig, hvor problemet
> ligger og hjælpe mig med at løse det?

Installer dog Firefox selv - og installer derefter
udvidelsen web developer, så får du klar besked
om alt dette.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-08-07 07:23

On Tue, 31 Jul 2007 22:46:32 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Lidt stavekontrol ville heller ikke skabe,

Normalt kommenterer jeg ikke stavning i nyhedsgrupper, men denne her får
dog lige lov til at stå

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-08-07 09:25

Jørn Andersen skrev:

> Normalt kommenterer jeg ikke stavning i nyhedsgrupper, men denne her får
> dog lige lov til at stå

UPS

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Benedikte Sønderskov

Dato : 02-08-07 19:39

Takker. Ja jeg ved godt min stavning stinker, prøver at holde øje,
men en smuter eller flere dukker op. Jeg prøver at ordne problemet
med storebillede filer, mangler bare lige et program...

det dér med min skabelon: jeg er fuldstændig blank, fordtår ikke
hvor du vil hen (du kan vist godt høre jeg er total nybegynder)