Placering af link i sidebar samt linke mel~
Fra : Sanne Bloch

Dato : 28-07-07 14:53

Hej

På denne side http://www.fnsupport.dk/web/index.php

har jeg hentet en skabelon (html-versionen). Siden er forholdsvis enkel og
nem at overskue, alligevel har jeg problemer med at få placeret tekst (link)
i sidebaren.

Siden er med knapper i sidebaren, men der oplyses, at man kan bruge
tekstlink i sidebaren i stedet for knapper. Sidebaren er en baggrundsfil,
hvor man kan placere tekst ovenpå.

Nederst på siden er der også tekstlink - der kan jeg godt indsætte f.eks.
Forside som tekst i den første, men så er der denne kode:

<a " target="_self" href="http://www.fnsupport.dk/index.php"> border="0"
src="
http://www.fnsupport.dk/img/gr-knap.jpg" width="162"
height="30"></a><br>

hvor jeg godt kan regne ud, at jeg skal udskifte til min hjemmeside, d.v.s.
lige nu blot til min harddisk, hvor jeg indtil nu kun har 2 mapper: hp som
hovedmappe og img til grafikken (til skabelonen), men jeg får det ikke til
at virke. Jeg ændrer også php til html, da det jo er en html-fil, jeg har
valgt at downloade "index.html". Jeg går ud fra, at ovennævnte kode er den,
der bevirker, at linksne i bunden af siden virker som de skal? Og at teksten
i sidebaren og i bunden skal være den samme.

Det er svært at forklare hvad mit problem er, håber I forstår det - og ikke
mindst, kan hjælpe mig..

Jeg har checket nogle af alle de gode sider med hjælp til html, som der
henvises til i denne gruppe, men jeg synes ikke jeg kan finde target-link,
men det bruges måske ikke mere?

Venlige hilsner Sanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-07 19:54

Sanne Bloch wrote:

> På denne side http://www.fnsupport.dk/web/index.php
>
> har jeg hentet en skabelon (html-versionen).

Vi er sådan set mere interesseret i at se den side, du har problemer med.
Ellers bliver det svært at gætte sig til, hvad fejlen er.

Læg din problemside ud på nettet og kom med et link til den.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 28-07-07 23:31

"Erik Ginnerskov" skrev
> Vi er sådan set mere interesseret i at se den side, du har problemer med.
> Ellers bliver det svært at gætte sig til, hvad fejlen er.
>
> Læg din problemside ud på nettet og kom med et link til den.

Jeg kan desværre ikke lægge siden på nettet, men hvis I kigger på denne side
http://www.fnsupport.dk/noframe/grey.html

er det præcis sådan min skabelon ser ud lokalt på min harddisk. Og
kildekoden er naturligvis også præcis den samme.
Mit problem er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal rette i kildekoden for at
få tekst (link) i venstremenuen - samt hvordan jeg linker mellem links i
bunden og venstremenuen.

Håber denne løsning kan bruges til at hjælpe mig?

Venlige hilsner fra Sanne

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-07-07 00:27

Sanne Bloch skrev:

> http://www.fnsupport.dk/noframe/grey.html
>
> er det præcis sådan min skabelon ser ud lokalt
> på min harddisk. Og kildekoden er naturligvis
> også præcis den samme.

Det er godt nok også en syg side, koden indeholder
61 fejl fra starten - en tabelløsning med grafikknapper,
og lavet helt uden css.

> Mit problem er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal rette
> i kildekoden for at få tekst (link) i venstremenuen

Det kan du heller ikke, så skal du rette grafisk på hver
knap: http://fnsupport.dk/img/gr-knap.jpg - jeg ved ikke
lige hvad de har tænkt på.

> Håber denne løsning kan bruges til at hjælpe mig?

Skal du bruge den skabelon, skal du først finde alle
fejlene, se

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Ffnsupport.dk%2Fnoframe%2Fgrey.html&ss=1&outline=1

lave knapperne om til baggrundsbilleder, erstatte de
gammeldags koder med css, finde en passende
doctype og en masse andet. Det er nok nemmere at
starte helt forfra, eller finde noget helt andet.

Det er en ommer

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-07-07 10:48

Allan Vebel skrev:

> Det er godt nok også en syg side, koden indeholder
> 61 fejl fra starten - en tabelløsning med grafikknapper,
> og lavet helt uden css.

Orv, manner, har du læst hans eget
udsagn på hjemmesiden for den
skabelon:

Der findes rigtig mange gratis hjemmeside-skabeloner på
nettet, men langt de fleste af dem er noget rigtigt skod.

> Det kan du heller ikke, så skal du rette grafisk på hver
> knap: http://fnsupport.dk/img/gr-knap.jpg - jeg ved ikke
> lige hvad de har tænkt på.

Sanne - du er meget bedre hjulpen ved at
bruge en principskabelon, for eksempel

http://webdesign101.dk/csslayout/ex/favorit_1.html

Med principskabelon mener jeg en skabelon, der
grundlæggende har de layout-elementer, der
skal til - i eksemplets tilfælde sidehoved,
smal venstre spalte, bred højre spalte og sidefod.

Hver af disse layout-elementer skal du tænke på
som forskellige kasser, der skal have hver deres
indhold. Udfordringen består så i at lave dette
indhold.

Min pointe er at ved at forsøge fra bunden
på nogle moderne grundlag har du mange flere
chancer for at får ordentlig hjælp her, for
eksempel råd om hvordan du laver en menu
som den der er er på din nuværende skabelon -
på en meget bedre og mere moderne måde.

fnsupport.dk burde politianmeldes for at
vildlede folk på den måde han gør med sin
hjemmeside.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Sanne Bloch

Dato : 29-07-07 14:59

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på en meget bedre og mere moderne måde.
>
> fnsupport.dk burde politianmeldes for at
> vildlede folk på den måde han gør med sin

Hej Erik, Allan og Jørgen

Tusind tak for gode svar. Tænk, at man kan blive glad for at få at vide, at
det er en ommer men det er jeg, for det sparer mig for at sidde og rode
med noget, som virkelig er noget skod. Og ja, Jørgen, jeg faldt for den der
sætning om, at de fleste andre hj.sideskabeloner er noget skod.

Jeg har tidligere forsøgt mig med at lave en hjemmeside med css, men det
lykkes aldrig for mig, at få den lavet rigtigt. Det er netop selve
layoutet - venstemenu, top og bund og højremargen, der har voldt mig størst
problemer. Jeg vil gerne undgå rammer, og har virkelig kæmpet hårdt med
bokse og div og hvad ved jeg, men nu har jeg fået nyt mod og vil kigge lidt
på "principskabelonen".

Go' søndag. Hilsner fra Sanne

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-07 02:35

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Orv, manner, har du læst hans eget
> udsagn på hjemmesiden for den
> skabelon:

Ja, mit smilebånd var lige med at knække

Der står

FrontPage 4.0">

.... og den har nogle år på bagen.

> fnsupport.dk burde politianmeldes for at
> vildlede folk på den måde han gør med sin
> hjemmeside.

Det er i hvert fald tydeligt at se at han ikke følger med
udviklingen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-07-07 15:28

Sanne Bloch wrote:

> Jeg kan desværre ikke lægge siden på nettet,

Hvad hindrer dig i det? Der plejer at følge nogle MB hjemmesideplads med,
når man opretter en internetforbindelse hos en udbyder. Brug den plads.

> men hvis I kigger på
> denne side http://www.fnsupport.dk/noframe/grey.html

Manden bag den side ved helt åbenlyst ikke en hujende f.. om at lave en
ordentlig hjemmeside. Han koder efter en standard, der var gældende for mere
end 10 år siden. Glem ham.

En menu som den viste kan laves meget simpelt med en liste med
baggrundsgrafik i listepunkterne og lidt css til at ændre knappernes
udseende, når der peges på dem.

Jørgen Farum Jensen
(http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dynamiske_menuer.php) og Martin
Hintzmann (http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/) har begge flere
muligheder.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 29-07-07 17:36

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad hindrer dig i det? Der plejer at følge nogle MB hjemmesideplads med,
> når man opretter en internetforbindelse hos en udbyder. Brug den plads.

Jeg har en hj.side hos min udbyder, som er lavet med css og bokse. Det
oversteg mine evner at lægge skabelonen på denne hjemmeside. Jeg kunne ikke
overskue de ændringer jeg skulle lave i skabelondocumentet for at få den på
min hj.side. Jeg kunne jo ikke bare uploade den. Jeg er ikke i tvivl om, at
det nok godt kan lade sig gøre, jeg har bare for lidt viden....endnu..

> Manden bag den side ved helt åbenlyst ikke en hujende f.. om at lave en
> ordentlig hjemmeside. Han koder efter en standard, der var gældende for
> mere end 10 år siden. Glem ham.

Han er ikke glemt, for ham vil jeg undgå i fremtiden, men droppet, det er
han!

Tak for flere muligheder at studere.

Hilsner fra Sanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-07-07 23:52

Sanne Bloch wrote:

> Jeg har en hj.side hos min udbyder, som er lavet med css og bokse. Det
> oversteg mine evner at lægge skabelonen på denne hjemmeside.

Du laver da bare en testmappe på serveren, lægger dine forsøg ud i
testmappen og sende link til det. Så forstyrrer du ikke det andet, du har
der.

> Han er ikke glemt, for ham vil jeg undgå i fremtiden, men droppet,
> det er han!

Godt.

> Tak for flere muligheder at studere.

Vel bekomme

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 30-07-07 23:05

"Erik Ginnerskov" skrev
> Du laver da bare en testmappe på serveren, lægger dine forsøg ud i
> testmappen og sende link til det. Så forstyrrer du ikke det andet, du har
> der.

Nu er det jo ikke aktuelt mere med hjælp til den der old fashion skabelon,
men jeg kan jo få brug for en anden gang, at skulle lægge et eksempel på
min hjemmeside, så jeg satte mig for at se, om jeg kunne lægge skabelonen +
de tilhørende grafikfiler på min eksisterende hjemmeside.

Når jeg afprøver det fra min egen pc ser det ud til, at det er lykkedes. Jeg
sender lige linket, vil du/I lige bare kigge og se om det er ok:
http://sannebloch.homepage.dk/test/index.html

Venlige hilsner fra Sanne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-07-07 12:39

Sanne Bloch skrev:

> [...]
>
> Når jeg afprøver det fra min egen pc ser det ud til, at det er lykkedes. Jeg
> sender lige linket, vil du/I lige bare kigge og se om det er ok:

Hvis det kun er at afprøve ftp-upload, er
det lykkedes, men det er da også det eneste.
Tag lige og valider siden i
http://validator.w3.org
så vil du få syn for sagen, det vil sige
så vil du kunne forstå hvorfor så mange
her i gruppen slår 7 kors for sig.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Sanne Bloch

Dato : 31-07-07 13:14

"Jørgen Farum Jensen"
> [...]
> Tag lige og valider siden i
> http://validator.w3.org
> så vil du få syn for sagen, det vil sige

Det var kun for at afprøve om jeg nu også havde lavet det rigtigt med en
testmappe, som Erik Ginnerskov anbefalede. For jer garvede her i gruppen
lyder det nok meget enkelt "Du laver bare en testmappe...", men for en uøvet
som jeg er, er jeg nødt til at afprøve det, for at se, om jeg har forstået
det rigtigt. Ikke noget jeg er stolt af: men jeg måtte oploade og slette og
så oploade igen før det lykkedes. Til gengæld lærte jeg noget af det og
føler mig nu en smule mere sikker når jeg oploader.

Jeg vil ikke bruge skabelonen og sletter den igen.

Jeg overvejer at bygge videre på min eksisterende hj.side, men inden jeg gør
det sender jeg et nyt indlæg for at få de grundlæggende ting på plads inden
jeg får lavet for mange sider / fejl. I har jo en enorm viden og det er
meget værd at kunne få hjælp når noget driller, eller der er noget jeg (man)
ikke kan forstå / finde ud af at lave rigtigt.

Tak for dit kig og kommentarer.

Venlige hilsner fra Sanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-07-07 17:06

Sanne Bloch wrote:

> Jeg vil ikke bruge skabelonen og sletter den igen.
>
> Jeg overvejer at bygge videre på min eksisterende hj.side,

Den første skabelon er måske ikke så god. Men har man flere sider, er en
skabelon nu en god ting at have, så siderne kan blive nogenlunde ensartede i
designet.

Personligt laver jeg aldrig noget uden først at have en skabelon at arbejde
ud fra. Har man en gennemarbejdet skabelon, er det også relativt enkelt at
ændre sidernes udseende alene ved at lave ændringer i den eksterne css-fil.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 31-07-07 17:27

> Den første skabelon er måske ikke så god. Men har man flere sider, er en
> skabelon nu en god ting at have, så siderne kan blive nogenlunde ensartede
> i designet.
Nu er jeg ikke helt med. Hvad mener du med den første skabelon? Er det den
jeg hentede hos fn og viste som eksempel? Eller mener du mit css på min
eksisterende side?

Venlige hilsner fra Sanne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-07-07 22:32

Sanne Bloch wrote:

> Nu er jeg ikke helt med. Hvad mener du med den første skabelon?

Jeg går ud fra, at du mente den skabelon fra fn, da du skrev, at du slettede
den. Jeg har ikke udtale mig om din nuværende side - den har jeg ikke brugt
tid på at studere. Det var skabelonen fra fn, der udløste denne tråd, ik'?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Sanne Bloch

Dato : 31-07-07 22:56

> [...]
> ikke brugt tid på at studere. Det var skabelonen fra fn, der udløste denne

Jow
Jeg tror såmænd bare det er en sproglig misforståelse fra min side, fordi
jeg hæftede mig ved, at du skrev den *første* skabelon. Og det kunne jeg
ikke umiddelbart forstå. Du mente jo nok, at jeg jo bare kunne finde en
anden og bedre.

Og jeg er enig med dig i, at det er er en go' idé, at lave ensartede sider.

Venlige hilsner fra Sanne