Links hvordan
Fra : Lars Larsen

Dato : 27-07-07 08:39

Jeg har hentet en skabelon men kan ikke rigtigt få diverse links
til at virke.

Jeg må jo skulle placere noget tekst eller en fil et sted før
siden kan "vise mere" når der trykkes på linket.

Er der en der kan hjælpe en begynder i vanskeligheder?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Flemming V

Dato : 27-07-07 09:23

> [...]
>
> Jeg må jo skulle placere noget tekst eller en fil et sted før
> siden kan "vise mere" når der trykkes på linket.

Via dit editor program, burde du have adgang til at indsætte
link.

target="_blank">KFUM-Spejderne i Danmark</a>

Ovenstående bruges til at komme ud på nettet med.

Og her kan du se at der er lavet et link til en anden side som
ligger intern på en anden side.

Håber at ovenstående giver dig mulighed for at komme viderer.

// Flemming

Fra : Lars Larsen

Dato : 27-07-07 10:02

Flemming V wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> ligger intern på en anden side.
>
> Håber at ovenstående giver dig mulighed for at komme viderer.

Specifikt omkring den kode jeg har indsat, hvor skal jeg da ligge
en fil eller noget tekst før dette link virker "#more"

Når jeg prøver linket i browseren henviser den til
index.html#more

Bær over med mig hvis jeg ikke har nok forstand til at beskrive
spørgsmålet

Fra : Flemming V

Dato : 27-07-07 10:20

Lars Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Specifikt omkring den kode jeg har indsat, hvor skal jeg da ligge
> en fil eller noget tekst før dette link virker "#more"
>
> Når jeg prøver linket i browseren henviser den til
> index.html#more

Hvilket program bruger du som WEB editor ?

HAr du mulighed for at ligge et link, så man kan komme til at se
siden ?

// Flemming

Fra : Lars Larsen

Dato : 27-07-07 10:27

> [...]
> >

> Hvilket program bruger du som WEB editor ?
>
> HAr du mulighed for at ligge et link, så man kan komme til at se

Stone´s webwriter

Jeg tager udgangspunkt i den første skabelon på denne side:

http://designer.pri.ee/site-60/Favorite%20the%20best.html

/Lars

Fra : Flemming V

Dato : 27-07-07 11:11

> Jeg har hentet en skabelon men kan ikke rigtigt få diverse

> Stone´s webwriter
>
> Jeg tager udgangspunkt i den første skabelon på denne side:
>
> http://designer.pri.ee/site-60/Favorite%20the%20best.html

Bruger også selv Stone et ganske godt lille program.

Hi Hi.... ( Smiler )

Det er lidt af en opgave du har givet dig i kast med, men jeg har også
selv prøvet det som du prøver nu.

Det du skal gøre er at du finder alle de links du vil bruge, og
efterfølgende skal du have lavet den info som du vil have på linket. så
du er nød til at optette en masse sider, som hver især har de
oplysninger du vil have frem.

Som du kan se, så er der i ovenstående link noget der hedder
" NYHEDER.HTM "
det er den side som er oprettet til at indeholde de nyheder der er.

> Nyheder >
Det er det folk kan trykke på for at komme frem til nyhederne.

Så bare klø på..... du skal nok få det op at køre

Har lige kikket lidt på den omtalte sid, og der er godtno en del at gå
igang med.

// Flemming

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-07-07 10:31

Den Fri, 27 Jul 2007 09:01:35 +0000 skrev Lars Larsen:

> [...]
> index.html#more
>
> Bær over med mig hvis jeg ikke har nok forstand til at beskrive

Du har en side med et bogmærke, feks. <a name="bogmærke_navn"></a>
I den side hvor du vil linke til bogmærker skriver du:
target="_top">tekst_der_klikkes-på</a>
Hvis det er samme side undlader du blot sidenavn.html og target="_top"

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-07-07 11:05

Den Fri, 27 Jul 2007 09:20:13 +0000 skrev Flemming V:

> Hvilket program bruger du som WEB editor ?
>
> HAr du mulighed for at ligge et link, så man kan komme til at se
> siden ?
>
> // Flemming

Hej Flemming.
Dette er ikke for at "punke" dig specielt, for hvorfor skulle jeg dog det.
Men der er simple stavefejl eller brug af ord, der har en anden betydning
end den tiltænkte, der "trigger" mig
Som nu f.eks. ordet "ligge". Man ligger PÃ… noget, f.eks sin seng eller
sofa, medens man "lægger" noget fra sig, eller man "lægger" noget et sted.
Man "lægger" altså en side ud på et websted.
Jeg skriver dette fordi det er 100% sikkert, at hvis jeg kommer ind på en
webside med stavefejl, er jeg altså smuttet igen, og så kan det der står
på websiden være nok så rigtigt.
HÃ¥ber ikke du tager dette ilde op, det er ikke ment som et personligt
angreb på dig.
PS: Vi har jo stavekontrol på vore pc'er, som kan fange mange af de bøffer
vi uvilkårligt alle laver.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com

Fra : Flemming V

Dato : 27-07-07 11:24

Karl Erik Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> angreb på dig.
> PS: Vi har jo stavekontrol på vore pc'er, som kan fange mange af de

Hej Karl Erik.

Bare rolig jeg tager ikke dit skriv ilde op. Jeg kan kun give dig ret i at
når man sidder og læser / kikker på hjemmesider, så er det yderst træl at
finde diverse slåfejl, eller gramitiske vendinger som kan give et forkert
budskab.
Personligt så forsøger jeg at se " Kritik " som noget positivt, fordi man på
den måde kan blive bedre.

Det samme er jo en dialog, jo mere saglig den er, jo bedre bliver resultatet.

// Flemming

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-07-07 11:15

Lars Larsen skrev:
> Jeg har hentet en skabelon men kan ikke rigtigt få diverse links
> til at virke.

> Jeg må jo skulle placere noget tekst eller en fil et sted før
> siden kan "vise mere" når der trykkes på linket.

Ovenstående er en reference til et bogmærke på
den side, hvor linket er placeret. Dette bogmærke
skal have udformningen:

Er linket til et bogmærke på en anden side,
skal linket udformes således:

(Side 30-31 i "Webdesign - illustreret håndbog"

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lars Larsen

Dato : 27-07-07 11:27

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Er linket til et bogmærke på en anden side,
> skal linket udformes således:
>
> (Side 30-31 i "Webdesign - illustreret håndbog"

Det er sådan et link hvor der skal folde sig noget mere tekst ud hvis
læsere ønsker at "læse mere"

Kan det tekst skrives i den kode du skrev også komme frem når nogen
trykker på mit link?

Fra : Flemming V

Dato : 27-07-07 11:55

> Det er sådan et link hvor der skal folde sig noget mere tekst ud hvis
> læsere ønsker at "læse mere"
>
> Kan det tekst skrives i den kode du skrev også komme frem når nogen
> trykker på mit link?

Du skal lave sider som indeholder det budskab du vil have frem.

I linje 67 har du følgende info :

class="green_link">Read More...</a></td>

Der hvor der står " #more" det udskifter du med den side du har
budskabet på.
Der hvor der står > Read More < skriver du Læs mere

Man plejer ikke at skrive en roman i linket.

// Flemming

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-07 12:11

Den 27-07-07 12.26 skrev Lars Larsen følgende:

> Det er sådan et link hvor der skal folde sig noget mere tekst ud hvis
> læsere ønsker at "læse mere"

Altså ligesom hvis du klikker på linket Søgetips på denne side:
http://ordforklaring.dk

I så fald skal det laves med JavaScript. Du kan prøve at kigge på koden
i ovennævnte side. I headeren er der dette JavaScript:
<script type="text/javascript">
function change(tips){
ID = document.getElementById(tips);

if(ID.style.display == "")
ID.style.display = "none";
else
ID.style.display = "";
}
</script>

Selve linket ser således ud:
<a onclick="change('tips')" href="#">

Og så findes den pågældende tekst i en div i stil med:

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-08-07 10:32

Lars Larsen skrev:

> Det er sådan et link hvor der skal folde sig noget mere tekst ud hvis
> læsere ønsker at "læse mere"
>
> Kan det tekst skrives i den kode du skrev også komme frem når nogen
> trykker på mit link?

Det er vist en helt anden boldgade, vi nu er i.
Du har et link, hvis linktekst er "Læs mere".
Definer nu for os hvad der skal ske, når en
læser klikker på dette link:

a. skal læseren vises en anden del af artiklen
på samme webside?
b. Skal læseren vises en anden webside?
c. Skal læseren vises en eller skjult tekst på
samme webside?

Løsning a:
refererer til et bogmærke på samme side:
<a id="more"></a>
Løsning b:
Løsning c:
Læs mere</a>

Løsning c forudsætter at du har en JavaScript funktion
ved navn visTekst(objekt) der ændrer displayværdien
på det objekt, der passeres til funktionen, in
casu "text1".
Herom kan du læse i artiklen
http://webdesign101.dk/javascript/visogskjul.php
eller
http://webdesign101.dk/javascript/visogskjulflere.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-07-07 11:33

Den Fri, 27 Jul 2007 10:24:27 +0000 skrev Flemming V:

> [...]
> den måde kan blive bedre.
>
> Det samme er jo en dialog, jo mere saglig den er, jo bedre bliver resultatet.

Tak, søde

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-07-07 11:39

> [...]
> den måde kan blive bedre.
>
> Det samme er jo en dialog, jo mere saglig den er, jo bedre bliver resultatet.

Man kan jo også bare "anbringe" sig på sin sofa, eller "anbringe" en side
på et websted, så er vi ude over det problem

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com

Fra : Flemming V

Dato : 27-07-07 11:59

> Man kan jo ogsà bare "anbringe" sig pà sin sofa, eller "anbringe" en side
> pà et websted, sà er vi ude over det problem
>
> --
> Med venlig hilsen
> Karl Erik Christensen
>
> www.ranunkelvej.com

Ha ha ha

Ja det Danske sprog er en sjov ting.

// Flemming

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-07-07 12:02

Den Fri, 27 Jul 2007 10:26:48 +0000 skrev Lars Larsen:

> Det er sådan et link hvor der skal folde sig noget mere tekst ud hvis
> læsere ønsker at "læse mere"
>
> Kan det tekst skrives i den kode du skrev også komme frem når nogen
> trykker på mit link?

SÃ¥ er du inde i lidt mere avancerede metoder
Ved hjælp af CSS laver du en boks til din tekst og placerer linket i
boksen.
Derefter opretter du en tekstfil indeholdende din tekst. Du kan indsætte
normale html tags i teksten.
<h5>Nyheder</h5>
<?php $filindhold = file_get_contents("nyheder.txt");
echo $filindhold;
?>
Dette blot for at inspirere dig, resten må du selv lave - det lærer du af

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 27-07-07 12:24

Den Fri, 27 Jul 2007 13:10:34 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
>
> Selve linket ser således ud:
> <a onclick="change('tips')" href="#">
>
> Og så findes den pågældende tekst i en div i stil med:

Jeg vil ikke anbefale brugen af javascripts da flere og flere disabler
java i deres browsere. Brug feks. PHP i stedet.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-07-07 14:59

On 27 Jul 2007 11:23:53 GMT, Karl Erik Christensen
<karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:

>Jeg vil ikke anbefale brugen af javascripts da flere og flere disabler
>java i deres browsere. Brug feks. PHP i stedet.

Det er sådan lidt et - undskyld udtrykket -
"goddag-mand-økseskaft-svar".

PHP kan ikke i sig selv erstatte JavaScript. PHP foregår på serveren,
JavaScript på clienten (browseren).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-07-07 18:16

Karl Erik Christensen <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev :

>Jeg vil ikke anbefale brugen af javascripts da flere og flere disabler
>java i deres browsere.

Hvad har javascript med java at gøre?

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-07-07 23:17

Kerim Ellentoft skrev:

> Hvad har javascript med java at gøre?

Omtrent det samme som bil har med billede.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-07-07 23:45

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> skrev :

>Omtrent det samme som bil har med billede.

Kender godt forskellen, men det kniber for mange.

Se fx http://www.fremad-data.dk/ med javascript slået fra (eller
kig i kildekoden).

At siden også er styg med javascript er en anden sag (og manden
kalder sig it-supporter).

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-07-07 02:16

Kerim Ellentoft skrev:

> Se fx http://www.fremad-data.dk

Puh, den er styg - og en LKI-anmeldelse værdig

Den indeholder stort set alle de elementer der kan
gå galt, og det går galt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-07-07 11:23

Kerim Ellentoft skrev:

> At siden også er styg med javascript er en anden sag (og manden
> kalder sig it-supporter).

Han er jo direkte farlig for sine omgivelser -
omdirigering til Sun for at få JavaScript
installeret på sin computer!? Han praler ligefrem af
at han selv har lavet sin hjemmeside...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-07-07 11:44

Jørgen Farum Jensen skrev:

> omdirigering til Sun for at få JavaScript
> installeret på sin computer!?

Den lader vi lige stå et øjeblik

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 28-07-07 11:50

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Den lader vi lige stå et øjeblik

Eller10...

Ak, ja.
Der skal åbenbart ikke ret meget (ingenting?) til for at kalde sig
it-supporter.
Fri mig for support fra ham.

/Jørgen

Fra : Flemming V

Dato : 31-07-07 15:19

> Der skal åbenbart ikke ret meget (ingenting?) til for at kalde sig
> it-supporter.
> Fri mig for support fra ham.
>
> /Jørgen

Het ærligt folkens..... har i fået solstik eller er der regnfeber...
Prøv da lige at komme tilbage til det saglige... Prøv lige at gå
tilbage hvor det hele startede,

En person spørger om hjælp til en hjemmeside... der er så forskellige
bud på hjælp...
Man taber da helt lysten til at bede om hjælp når det ender i en gang
ævlen...
Måske er det mig der er sart, men lad os nu give manden en chance for
at forstå det tekniske i hjemmesider, men man er jo nød til at kunne
kravle før man kan gå.

// Flemming

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-08-07 10:33

Flemming V skrev:

> [...]
> bud på hjælp...
> Man taber da helt lysten til at bede om hjælp når det ender i en gang

Ævl og ævl - det er jo en relevant
diskussion om hvorvidt "mange" har
JavaScript slået fra, og om den åbenbart
udbredte misforståelse hos newbies om
at Java er det samme som JavaScript.

Men du har ret i at vi er blevet ledt
af sporet, og at sagen vist ikke er