Float top på DIV ?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 17-07-07 23:14

Hej NG.

Jeg har nogle DIV'er der skal vises på en række, så de har naturligvis
fået float: left. Det virker sådan set efter hensigten, men en af
DIV'erne er en del højere end de andre, så resultatet bliver sådan her:

1 2 3
3
4 5 6

Kan jeg sætte noget der ligner float: top på så resultatet bliver sådan her:

1 2 3
4 5 3
6

Mvh
Stefan

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-07-07 09:50

Jeg har lagt et eksempel på http://jems.dk/test/FloatingDivs.html

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-07-07 13:22

Stefan Kristensen skrev:
> [...]
> 3
> 4 5 6
>
> Kan jeg sætte noget der ligner float: top på så resultatet bliver sådan

Der er ikke noget, der hedder float:top. Du har
valget mellem left, right, none og inherit.

Den forståelse, du har brug for, er at et
left-float'et flyder til venstre, så langt til venstre
det kan komme og så højt op det kan komme, begge
inden for forældre-elementet (containing block).
Et left-float'et element der i kildekoden følger
efter et foregående left-float'et element flyder op
så højt det kan komme på højre side af det foregående
element, hvis der er plads til det i containing element.

Du kan betragte sådanne to på hinanden følgende
left-float'ede elementer som en linie tekst, hvis højde
bestemmes af det højeste af de to elementer. Det betyder, at
den næste "linies" placering bestemmes af det højeste
element i den foregående linie.

Nøglen til løsningen af dit problem ligger i begrebet
containing block. I det konkret tilfælde skal
du lave en sådan, der indeholder elementerne 1, 2
4, 5 og 6 og har en bredde der er dobbelt så stor som
de enkelte elementer (husk margin, border og padding
indgår i hvor meget det enkelte element fylder)

Hvis du også left-float'er dette nye element, behøver du
ikke left-float'e element nr 3 - det flyder automatisk
op på højre side af din nye containing block.

Der er en hel del mere at sige om dette emne, også
mere end der er plads til i en usenet posting. Derfor
tillader jeg mig at henvise til kapitel 12 i min neden-
nævnte bog, Webdesign med stylesheets.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-07-07 13:25

> Der er ikke noget, der hedder float:top. Du har
> valget mellem left, right, none og inherit.

Det ved jeg godt. Det var derfor jeg skrev noget der ligner
Men jeg fandt løsningen på mit problem: Jeg laver bare tre kolonner -
Reultatet er det samme som det du beskriver, bare nemmere i mit tilfælde.

Tak for hjælpen.

Mvh
Stefan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-07 15:08

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Nøglen til løsningen af dit problem ligger i begrebet
> containing block.

Kunne det ikke løses ved at floate 3'eren til højre?

--
Bertel

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 18-07-07 15:21

> Kunne det ikke løses ved at floate 3'eren til højre?

Det tænkte jeg også på, men så skulle jeg til at regne margen og padding
den anden vej.
Som sagt, tre kolonner gav det ønskede resultat, jeg kunne bare ikke se
skoven for bar' træ'r

Mvh
Stefan