Centrering af javascript i HTML
Fra : Anders

Dato : 17-07-07 02:38

Hej,

jeg er ved at lave en html side med et javascript-login indlejret
men login-knapperne og text-bokse sidder automatisk i øverste
venstre hjørne.

Jeg vil dog gerne have, at scriptet er positioneret i midten af
browseren, både oppefra og sidefra.

Nogen som kan fortælle mig hvad jeg skal gøre?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-07 05:08

Anders wrote:

> Jeg vil dog gerne have, at scriptet er positioneret i midten af
> browseren,

Jeg går ud fra, at du mener formularen. Scriptet kan ikke ses på siden.

> både oppefra og sidefra.

Det er ikke noget problem at centrere vandret:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Det er straks langt vanskeligere at lave en stabilt fungerende (læs: uanset
højden på brugerens browservindue) lodret centrering, så det synes heg, du
skal glemme alt om.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 17-07-07 13:41

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> højden på brugerens browservindue) lodret centrering, så det synes heg, du

Hej Erik,

ja, det var formularen men jeg tænker i scriptbaner da formularet jo kun bliver
til pga. scriptet. ;D

Jeg har kigget på det css og tænker, at det kan jeg nok få til at fungere
(måske med en lille smule hjælp) men findes der ikke en nemmere måde end dette?
Noget som man kan bruge kun i html?

Og mht. den vertikale centrering... Kan man ikke sætte scriptet ind i en tabel
og så centrere denne på siden (bare en tanke men det er måske ikke muligt med
script?) og hvad med at give scriptet nogle non-breakable spaces ell. lign.
bare for, at få den lidt fra den øverste del af browsersiden? Noget der kan
laves? Givetvis, hvordan?

Takker for endnu et svar. :)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-07-07 14:11

Anders skrev:

> Hej Erik,
>
> ja, det var formularen men jeg tænker i scriptbaner da formularet jo kun bliver
> til pga. scriptet. ;D

Du kan da sagtens have en formular uden script,
og for den sags skyld et script der validerer
andet end tekst input-felter.

> Jeg har kigget på det css og tænker, at det kan jeg nok få til at fungere
> (måske med en lille smule hjælp) men findes der ikke en nemmere måde end dette?
> Noget som man kan bruge kun i html?

Jeg forstår stadigvæk ikke det med et script på siden?
Et valideringsscript linker man vel til med script-markøren
i head-delen af side.
Hvorom alting er, du kan ikke have et indtastningsfelt på
en side uden også at have en form-markør. Og i modsætning
til script-markøren er den tilgængelig for CSS-formatering.
for eksempel
form#login {
width:200px;
margin:100px auto 0 auto;
}
der sådan lige ud af ærmet vil centrere
din formular vandret og placere den
200 pixel fra overkanten af siden, hvis der
vel at mærke ikke er andre elementer på siden.

> [...]
> bare for, at få den lidt fra den øverste del af browsersiden? Noget der kan

Hvorfor dog lave en tabel, når du
kan formatere form-markøren? Som Erik
skriver, er lodret centreringg en dårig
idé. Du ved jo intet om størrelsen på det
broowservindue, elementet skal ses i.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-07 20:48

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Et valideringsscript linker man vel til med script-markøren
> i head-delen af side.

Det kommer an på, hvad du mener med at "linke til" valideringsscriptet. I
øvrigt kan valideringsscriptet også uden problemer skrives i sidens body.
Det er submit i formularen, der skal kalde scriptet til handling.

onsubmit="return valider();"

.... sat i formulaens starttag, kalder funktionen valider(), som tjekker data
fra inputfelter mod et forfatterdefineret regelsæt.

> margin:100px auto 0 auto;
> }
> der sådan lige ud af ærmet vil centrere
> din formular vandret og placere den
> 200 pixel fra overkanten af siden

Jeg får det kun til 100 pixel fra overkanten, men jeg kan jo tage fejl.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-07-07 10:57

Erik Ginnerskov skrev:

> Det kommer an på, hvad du mener med at "linke til" valideringsscriptet. I
> øvrigt kan valideringsscriptet også uden problemer skrives i sidens body.
> Det er submit i formularen, der skal kalde scriptet til handling.

Jeg mener
<script type="text/javascript src="[sti]script.js"></script>

> onsubmit="return valider();"

hvor valider() indgår i script.js.

> .... sat i formulaens starttag, kalder funktionen valider(), som tjekker data
> fra inputfelter mod et forfatterdefineret regelsæt.

> Jeg får det kun til 100 pixel fra overkanten, men jeg kan jo tage fejl.

Ja, jeg regner selvfølgelig med at body har en padding-top
på 100 pixel - hvordan kan jeg ellers få det til 200 pixel?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Anders

Dato : 19-07-07 10:05

> [...]
> fra inputfelter mod et forfatterdefineret regelsæt.

> Jeg får det kun til 100 pixel fra overkanten, men jeg kan jo tage fejl.

Okay, forvirringen er total. Men jeg er da glad for, at I har det sjovt. ;)

Just kidding. Jeg tror, at jeg har grebet det lidt forkert an. Koden til
java-scriptet jeg bruger har jeg fået fra siden www.laughland.biz og den kan ses
her (jeg har redigeret minimalt i den mht. html-sider scriptet går til osv.):

/*
Login Script Version 1.9
By H G Laughland
http://www.laughland.biz

This script can be used free of charge and may only be
redistributed the same way. The disclaimer must remain
intact.

DISCLAIMER: Use this script with caution. This script is not
the most secure method available, for protecting material. Its
main purpose is to demonstrate the javascript techniques used.
The author takes no responsibility for data loss
resulting from the use of this script.

INSTRUCTIONS - Read Before Using Script

If you are using frames, the code referred to in steps 2 - 5 must be put in the
pages displayed in the frames and NOT in the parent document.

Step 1
In the Usernames & Passwords section, configure the variables as
indicated by the comments.

Step 2:
Add the following code to the <head> section of your login page:
<script src="scripts/login.js"></script>
Change "scripts/login.js" to reflect the correct path to this script
file on your server.

Step 3:
Add this code to the login page, at the place you want the login
panel to show:

<script language="JavaScript">
BuildPanel();
</script>

Step 4:
Add the following code to the <head> section of each page procteded
by this script:

<script src="scripts/login.js"></script>
<script language="JavaScript">
checkCookie();
</script>

Change "scripts/login.js" to reflect the correct path to the script
file on your server.

Step 5:
On the page that is to have the logout button, paste this code where you
want the button to be:

<form action="" name="frmLogoff">
<input type="button" name="btLogoff" value="log out" onclick="logout();">
</form>

To use your own image instead of the grey button change the type from button to
image
and add src="myimage.gif" where myimage.gif is the image (including the path to
it if
needed, you want to use.

Step 6:
Upload this script and your html pages to the relevant directories
on your server.

*/

//----------------------------------------------------------------
// Usernames, Passwords & User Pages - These require configuration.
//----------------------------------------------------------------
var successpage = "test.html"; // The page users go to after login, if they have
no personal page.
var loginpage = "logintest.html"; //Change this to the page the login panel is
on.

var imgSubmit = ""; //Change to the path to your login image,if you don't want
the standard button, otherwise do not change.
var imgReset = ""; //Change to the path to your reset image,if you don't want
the standard button, otherwise do not change.

var users = new Array();

users[0] = new Array("username1","password1","index.html"); // Change these two
entries to valid logins.
users[1] = new Array("username2","password2",""); // Add addtional
logins, straight after these, as
// required, followig
the same format. Increment the
                                  // numbers in the square brackets, in new each one.
Note:
                                  // the 3rd parameter is the the page that user goes to
                                  // after successful login. Ensure the paths are
correct.
// Make this "" if
user has no personal page.
//----------------------------------------------------------------
// Login Functions
//----------------------------------------------------------------
function login(username,password){
var member = null;
var loggedin = 0;
var members = users.length;
for(x=0;x<members && !loggedin; x++){
if((username==users[x][0])&&(password==users[x][1])){
loggedin = 1;
member = x;
   break; // User validated, terminate the for loop.
}
}

if(loggedin==1){
if(users[member][2] != "") {
successpage = users[member][2];
}
setCookie("login",1);
if (top.location.href != location.href){
location.href = successpage;
}else{
top.location.href = successpage;
}
}else{
alert('access denied');
}
}

function logout() {
deleteCookie("login");
if (top.location.href != location.href){
location.href = loginpage;
}else{
top.location.href = loginpage;
}
}

//----------------------------------------------------------------
// Cookie Handler
//----------------------------------------------------------------
var ckTemp = document.cookie;

function setCookie(name, value) {
if (value != null && value != "")
document.cookie=name + "=" + escape(value) + ";";
ckTemp = document.cookie;
}

function deleteCookie(name) {
if (getCookie(name)) {
document.cookie = name + "=" +
"; expires=Thu, 01-Jan-70 00:00:01 GMT";
}
}

function getCookie(name) {
var index = ckTemp.indexOf(name + "=");
if(index == -1) return null;
index = ckTemp.indexOf("=", index) + 1;
var endstr = ckTemp.indexOf(";", index);
if (endstr == -1) endstr = ckTemp.length;
return unescape(ckTemp.substring(index, endstr));
}

function checkCookie() {
var temp = getCookie("login");
if(!temp==1) {
alert('access denied');
[...]

function BuildPanel() {
align="right">');
if(imgSubmit == ""){
value="Logon" name="Logon" onclick="login(username.value,password.value)">');
} else {
src="'+imgSubmit+'" name="Logon"
onclick="login(username.value,password.value)">');
}
if(imgReset == ""){
document.write('<input type="reset" value="Reset" name="Reset">');
} else {
document.write('<input type="image" src="'+imgReset+'" name="Reset"
onclick="logon.reset();">');
}
}

Min login-side som kalder scriptet ser for tiden sådan her ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>Login page</title>
<script src="login.js"></script>
</head>

<center>
<script language="JavaScript">
BuildPanel();
</script>
</center>

Centreringen vertikal skal altså foretages i css vha. før nævnte kodning du gav
mig? Jeg bruger Dreamweaver MX 2004 så jeg går ud fra, det er stadig det samme
som altid nemlig, at lave en css-style i menuerne til højre der, korrekt?

Oh, ja..., inden jeg glemmer det. Kan den her linie forklares på baby-niveau så
jeg lige fatter hvad de enkelte ting står for? Takker! ;)

margin:100px auto 0 auto;

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-07-07 16:23

Anders wrote:

> [...]
> til java-scriptet jeg bruger har jeg fået fra siden www.laughland.biz
> og den kan ses her (jeg har redigeret minimalt i den mht. html-sider

Nej tak. du skal ikke psote over hundrede linjer kode her. Læg din
problemside på nettet og send os så adressen til siden. Der er ikke nogen,
der har lyst til at sidde og klippe/klistre fra et usenet-indlæg for at
forsøge at rekonstruere dit problem.

Vil du have hjælp, så hjælp os at hjælpe dig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 20-07-07 21:24

> [...]
> forsøge at rekonstruere dit problem.
>
> Vil du have hjælp, så hjælp os at hjælpe dig.

Hov, hov. Tag den liiiige med ro. Jeg postede det for, at hjælpe jer så I
kunne hjælpe mig, ikke? Jeg anede ikke, at det ville være til besvær så hvis I
ikke vil have det så gør jeg det ikke men det troede jeg ville gøre jer en
tjeneste og tingene lidt enklere og det, at det ikke var ønsket kunne jeg jo
ikke vide.

Men her er sidens adresse for, at gøre en lang historie kort.

www.topgranger.dk/logintest.html

Forresten er der ikke noget problem der skal rekonstrueres, jeg skal stadigvæk
have siden centreret og rykket lidt ned oppefra.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-07-07 22:29

Anders wrote:

> Jeg postede det for, at hjælpe jer
> så I kunne hjælpe mig, ikke?

Det er en udbredt fejlopfattelse, som jeg så fortæller dig har den modsate
virkning. Kal man hente koden ud af et usenet-indlæg og omdanne den til en
html-side, en css-fil og en js-fil, vil det med stor sandsynlighed ikke have
samme arbejdsbetingelser som hvis siden ses live på den server, hvor det
skal køre.

> Jeg anede ikke, at det ville være til
> besvær

Hvilket er årsagen til, at jeg fortæller dig det.

> Forresten er der ikke noget problem der skal rekonstrueres, jeg skal
> stadigvæk have siden centreret og rykket lidt ned oppefra.

Det er stadig en side, der skal rekonstueres i stedet for at se din
originale. Men nu har du lagt det ud, så vi kan se på det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 21-07-07 16:14

> [...]
>
> Det er stadig en side, der skal rekonstueres i stedet for at se din
> originale. Men nu har du lagt det ud, så vi kan se på det.

Det er også helt i orden. Jeg vil jo ikke intentionelt genere jer men bare
hjælpe. Det er også fint du siger det. Kunne dog måske gøres lidt mere
diplomatisk hvis du forstår hvad jeg mener.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-07-07 22:50

Anders <nada@nada.dk> skrev :

>Forresten er der ikke noget problem der skal rekonstrueres, jeg skal stadigvæk
>have siden centreret og rykket lidt ned oppefra.

I <head>:

body {margin-top: 150px}

Ret i js-script:
table align="left"
til
table align="center"

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Anders

Dato : 21-07-07 16:12

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> I <head>:

> body {margin-top: 150px}

> Ret i js-script:
> table align="left"
> til
> table align="center"
>
> --
> Kerim
> »Søger nogen en anden religion end Islam, skal den ikke modtages
> af Ham, og han skal i det kommende liv være blandt taberne.«
> (Sura 3, vers 87)

Super Kerim! Takker mange gange!

Det ku' jeg bruge til noget! Formularet er centreret på siden. Kom lige til at
tænke på, at jeg også nok skal have et billede ovenover (jpeg) og baggrunden
ændret til en anden farve (højst sandsynligt sort). Noget du har en idé til?

Fra : Anders

Dato : 20-07-07 21:27

Stavefejl i adressen..., beklager jeg.

Her er den rigtige...

www.topranger.dk/logintest.html

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-07-07 22:39

Anders wrote:

> www.topranger.dk/logintest.html

Det er fint med javascript til at tjekke input fra formularen, inden det
sendes til serveren, men jeg forstår ikke, hvorfor du lader et javascript
udskrive formularen. Det kan du lige så godt gøre direkte i html.

bortset fra det, vil denne css-kode centrere din formular vandret og trække
den 100 pixels ned fra toppen:

form {
width: 230px;
margin: auto;
margin-top: 100px;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 21-07-07 16:21

> Det er fint med javascript til at tjekke input fra formularen, inden det
> sendes til serveren, men jeg forstår ikke, hvorfor du lader et javascript
> udskrive formularen. Det kan du lige så godt gøre direkte i html.

Hvis jeg bare vidste hvordan og hvor så ville jeg sikkert have gjort det (altså
ikke fordi jeg ikke kan klare, at lave et formular i HTML men det var mere
submit-knappen der skal kodes som jeg ikke aner meget om). Det var derfor jeg
trak koden ned fra det usenet du omtalte før. Jeg har ikke evnerne til at kode
men jeg kan følge med og nå frem til mange løsninger på egen hånd. Har dog lige
brug for nogle eksempler for, at blive "skubbet" i den rigtige retning. Og det
var det Kerim med sit indlæg så fint gjorde. Nu har jeg en større forståelse
for den slags ting.

> bortset fra det, vil denne css-kode centrere din formular vandret og trække
> [...]

Der fik jeg mere indsigt ud fra Kerims koder. Her kan jeg godt nok copy og
paste men jeg aner ikke hvorhenne i koderne jeg skulle gøre det. Gætter på
title men ved heller ikke hvor det skulle være der og på hvilken måde hvis det
var.