form der validerer
Fra : Louis

Dato : 22-06-07 20:55

Hej,

Jeg vil gerne indsætte en formular, men jeg kan ikke få den til at validere.
jeg forstår ikke helt forklaringen på W3C:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.laerkebo.net%2Finfo_faelleshus_booking_form.shtml&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&verbose=1
Er der noget jeg kan gøre?

Louise

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-06-07 21:10

Louis wrote:

> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.laerkebo.net%2Finfo_faelleshus_booking_form.shtml&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&verbose=1
> Er der noget jeg kan gøre?

Der står, at inputfelter ikke må være første leds børn af form. Der skal
være en container i formen og deri kan du så lægge dine inputs:

<form ...>
<input type...
</form> <!-- ikke valid -->

<form ...>
<input type...
</form> <!-- valid -->

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Louis

Dato : 22-06-07 21:59

> <form ...>
> <input type...
> </form> <!-- valid -->

Tak for det...

Nu melder der sig et problem omkring styling af inputfelter. De kan ikke
ses.

Jeg har flyttet projektet til:
http://www.laerkebo.net/info_faelleshus_booking.shtml
http://www.laerkebo.net/laerkebo.css

Jeg vil gerne have en tynd sort border, og jeg har derfor indsat:
#input{
border:thin;
border-color:#000000;
}

Det virker ikke...

Louise

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-06-07 22:10

"Louis" skrev i en meddelelse...

> Jeg vil gerne have en tynd sort border, og jeg har derfor indsat:
> [...]

Prøv

#input{
border-width:thin;
border-color:#000000;
}

....er ikke sikker på, du kan nøjes med kun at angive nogle af egenskaberne,
nemlig, når det er border shorthand. Men kig her for dokumentation:
http://www.w3schools.com/css/pr_border.asp

MVH
Rune Jensen

--
Sarina Paris - Just about enough

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-06-07 22:51

Rune Jensen skrev:

> #input{
> border-width:thin;
> border-color:#000000;
> }

Border-style skal også med, enten
#input {
border-width:thin;
border-style:solid;
border-color:#000;
}
eller
border:thin solid #000;

Men jeg er usikker på browserunderstøttelsen af border
på input felter. Hvad er der galt med standard-udform-
ningen?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Louis

Dato : 23-06-07 07:27

> [...]
> border:thin solid #000;
>
> Men jeg er usikker på browserunderstøttelsen af border
> på input felter. Hvad er der galt med standard-udform-

Der er ikke noget galt med standard-udformningen. Problemet er lige nu, at
man ikke kan se indputfeltet.

Fra : Louis

Dato : 23-06-07 07:48

> Men jeg er usikker på browserunderstøttelsen af border
> på input felter.

Ja... I IE ser det fornuftigt ud. I FF bliver input-felterne usynlige.
Hmm... ?

Louise

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-06-07 23:08

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Men jeg er usikker på browserunderstøttelsen af border
> på input felter.

Disse browsere accepterer uden vrøvl styling af input-felter: FF2.x, Op9.x
K-M1.x, IE6 og IE7.

Til orientering. Jeg kan ikke umiddelbart teste på andre (bortset fra ældre
versioner af ovenstående).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-06-07 08:15

Hej Louis!
"Louis" skrev i en meddelelse:
> Tak for det...
>
> Nu melder der sig et problem omkring styling af inputfelter. De kan ikke
> ses.

Det er ikke så mærkeligt...

> [...]
> http://www.laerkebo.net/laerkebo.css
>
> Jeg vil gerne have en tynd sort border, og jeg har derfor indsat:

Nej! For du laver en stor fejl - hvorfor har du sat # foran input?
# i css er det samme som id i html - altså:

HTML:

CSS:
#indhold {
Alle egenskaber her
}

Men du har jo ikke en id="input" i din kode!

Så hvis du blot fjerner # før input i dit stylesheet, så kommer der en fin
sort streg rundt om dine input-felter!
Og hvis du gerne vil have den samme fine sorte streg rundt om dit textarea,
så ændrer du blot dit stylesheet, så det kommer til at se således ud:

input, textarea{
border-width: 1px;
border-style: solid;
border-color: Black;
}

....og for at spare plads skriver du således (som Jørgen Farum Jensen også
skrev:

input, textarea{
border:thin solid #000000;
}

....som igen kan forkortes til:

input, textarea{
border:thin solid #000;
}

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Louis

Dato : 23-06-07 08:29

> Nej! For du laver en stor fejl - hvorfor har du sat # foran input?
> # i css er det samme som id i html - altså:

Jeg er vist kommet lidt ud af træning...

> input, textarea{
> border:thin solid #000;
> }

Tak for det. Nu ser det imidlertid meget voldsomt ud i IE, bl.a med en
border omkring radio.

Louise

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-06-07 09:11

Hej Louise!
"Louis" skrev i en meddelelse:
> Jeg er vist kommet lidt ud af træning...

Det sker vist for alle...

> Tak for det. Nu ser det imidlertid meget voldsomt ud i IE, bl.a med en
> border omkring radio.

Ja, for radio-buttons er jo også input-felter.
Og den voldsomme border skyldes nok IEs fortolkning af "thin"...

Du kan løse begge dele således:

CSS:
input, textarea {
border:1px solid #000;
}
input.radio {
border:none;
}

HTML:
De steder, hvor du har radio-buttons tilføjer du flg. i input-tagget:
class="radio"

Så skulle det vist være løst...

Fra : Louis

Dato : 23-06-07 09:32

> [...]
> }
>
> HTML:
> De steder, hvor du har radio-buttons tilføjer du flg. i input-tagget:

Jeg siger mange gange tak.

Nu er der kun én ting, som jeg er utilfreds med, og det er
valideringsfejlen:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.laerkebo.net%2Finfo_faelleshus_booking.shtml&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&verbose=1
Må man ikke sætte en tabel ind her?

Louise

Fra : Louis

Dato : 23-06-07 10:31

Jeg har fjernet tabellen. Nu validerer siden, men godt ser det ikke ud.
Findes der et alternativ til tabel, som er velegnet her?

Louise

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-06-07 10:40

"Louis" skrev i en meddelelse...

> Jeg har fjernet tabellen. Nu validerer siden, men godt ser det ikke ud.
> Findes der et alternativ til tabel, som er velegnet her?

Nu har du jo taget formen ned, så jeg kan ikke lige se, hvordan den er
lavet, men check her...

http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/mailform.asp

Erik har altid validérbar kode

MVH
Rune Jensen

--
www.1club.fm Ibiza Dance Radio

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-06-07 13:12

Hej Louise!
"Louis" skrev i en meddelelse:
> Jeg siger mange gange tak.

Det var så lidt.

> Nu er der kun én ting, som jeg er utilfreds med, og det er
> [...]

Nu har du jo fjernet tabellen, men så vidt jeg husker, så var din tabel
omsluttet af <p> og </p> - det må den ikke være. Så du kan sagtens sætte din
tabel ind igen (omend det ikke er nødvendigt - følg Runes forslag), du skal
bare ikke omslutte den med et <p>-tag.

Fra : Louis

Dato : 23-06-07 15:48

Så du kan sagtens sætte din
> tabel ind igen (omend det ikke er nødvendigt - følg Runes forslag), du
> skal bare ikke omslutte den med et <p>-tag.

Nu begynder det at ligne noget, men jeg kan slet ikke finde ud af, at sætte
en fast venstre kant for indput-felterne. Det ville få det til at se knapt
så rodet ud.
Jeg vil også gerne have teksten "Kommentar" løftet op.

Louise

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-06-07 08:52

Hej igen Louise!
"Louis" skrev i en meddelelse:
> Nu begynder det at ligne noget, men jeg kan slet ikke finde ud af, at
> sætte en fast venstre kant for indput-felterne. Det ville få det til at se
> knapt så rodet ud.

Jeg kan se, at du har været i gang, og at du er på rette vej - den var også
lidt drilsk, men nu tror jeg, at løsningen er fundet:

fieldset {}

label {
margin:10px 10px 0 0;/*margin-top:1em;*/
width:170px/*15em*/;
float: left;
}

#t1, #t2, #t3, #t6, #t7, #t8{
border: 1px solid Gray;
width:180px/*16em*/;
margin-top: 1.0em;
font: normal smaller Arial, Helvetica, sans-serif;
}

Fieldset: Du kan roligt fjerne det fra stylesheetet.
Label: Der _skal_ tilsyneladende være margin-right, for at det kan se
ordenligt ud...?
Label og input-id'erne: Bredden skal tilsyneladende være fast (px) - jeg
kunne heller ikke få det til at virke med em.

VIGTIGT:
Ovenstående er kun testet i FF ved hjælp af Developer Toolbaren!!

> Jeg vil også gerne have teksten "Kommentar" løftet op.

Det problem har du fået løst, kan jeg se...

Fra : Louis

Dato : 24-06-07 21:41

> [...]
> Label og input-id'erne: Bredden skal tilsyneladende være fast (px) - jeg
> kunne heller ikke få det til at virke med em.

Lidt øv, at det ikke kan fungere med em. En kamel, som jeg må sluge...

> VIGTIGT:
> Ovenstående er kun testet i FF ved hjælp af Developer Toolbaren!!

Jeg har nu testet i FF, og det ser fint ud.

Mange tak!

Louise