Skrå kasser?
Fra : Claus Skaarup

Dato : 19-06-07 23:27

Jeg har i sinde at lave en enkelt side, der faktisk er en almindelig side
med 4 kasser med noget tekst i, men hvor det hele bare er tiltet 45 grader.
Jeg har et par idéer til hvordan det skal gribes an, men inden jeg
genopfinder hjulet, vil jeg gerne høre, om nogen af jer har en smart måde at
gøre det på uden at skulle lave det hele som et billede.
Det sværeste er nok umiddelbart at få teksten til at stå skrå ...

Mvh. Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-06-07 04:32

Claus Skaarup wrote:
> [...]
> inden jeg genopfinder hjulet, vil jeg gerne høre, om nogen af jer har
> en smart måde at gøre det på uden at skulle lave det hele som et

Billedet er desværre den eneste mulighed. Hverken html- eller
css-standarderne indeholder noget til at definere tiltet indhold og mig
bekendt er der heller ikke nogen browsere, der har "opfundet" det hjul.

Du skal så bare vide, at tekst lagt i et billede ikke vil kunne indekseres
af søgemaskiner og det tager ulig meget længere tid for brugernes browsere
at hente det.

Det er måske flot på dit layout-papir, men jeg synes, du skal glemme det - i
det mindste indtil det bliver teknisk muligt at gøre det med tekst (uden at
lægge teksten i et billede).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-07 04:54

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er måske flot på dit layout-papir, men jeg synes, du skal glemme det - i
> det mindste indtil det bliver teknisk muligt at gøre det med tekst (uden at
> lægge teksten i et billede).

Det ville være læseuvenligt, så jeg synes at han skal glemme det
helt.

--
Bertel

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 20-06-07 08:29

> Det ville være læseuvenligt, så jeg synes at han skal glemme det
> helt.

Nu skal der jo ikke stå en hel roman på skrå. Det er bare forsiden på sitet
jeg havde tænkt mig skulle have skrå tekst - bare for at prøve noget andet -
men jeg kan godt se, at det ikke er særlig smart, hvis det skal ligge som
billeder.
Det ender nok med skrå bokse med lige tekst, men nu må vi se. Det skal ikke
være færdigt i morgen

Mvh. Claus

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-06-07 08:54

Claus Skaarup (Arbejde) skrev:

> [...]
> billeder.
> Det ender nok med skrå bokse med lige tekst, men nu må vi se. Det skal ikke

Måske kan dette lille eksperiment interessere
dig:
http://webdesign101.dk/showcase/boxes/borders1.html

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-07 09:52

> [...]

> men jeg kan godt se, at det ikke er særlig smart, hvis det skal ligge som

Du kan lave en række linjer med stigende indrykning.

Det kunne blive lidt morsomt hvis du skrev med kursiv og fik
kasser og indrykning til at få samme hældning.

--
Bertel

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 20-06-07 08:33

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal så bare vide, at tekst lagt i et billede ikke vil kunne indekseres
> af søgemaskiner og det tager ulig meget længere tid for brugernes browsere
> at hente det.

Hvis man udnytter alt-tagget bedst muligt, vil det da ikke gå helt galt -
selvfølgelig afhængig af, hvor meget tekst det drejer sig om, men som jeg
også skrev til Bertel: "Der er ikke noget, der er hugget ud i sten endnu".

Mvh. Claus

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 20-06-07 13:47

Claus Skaarup wrote:
> Jeg har i sinde at lave en enkelt side, der faktisk er en almindelig side
> med 4 kasser med noget tekst i, men hvor det hele bare er tiltet 45 grader.
> Det sværeste er nok umiddelbart at få teksten til at stå skrå ...

Prøv at kigge på http://ericmeyeroncss.com
Afsnit 10 bruger nogle meget brede borders og afsnit 11 bruger billeder,
men al teksten er ren tekst, ikke noget med tekst i billeder.

Mvh
Stefan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-06-07 15:12

On Wed, 20 Jun 2007 14:46:50 +0200, Stefan Kristensen <stefan@jems.dk>
wrote:

>Prøv at kigge på http://ericmeyeroncss.com
>Afsnit 10 bruger nogle meget brede borders og afsnit 11 bruger billeder,
>men al teksten er ren tekst, ikke noget med tekst i billeder.

Hvis man ikke er så meget for at klippe sammen i sit grafik-program, kan
man også lave det samme med 1x1.gif'er.
<url: http://marxisme.dk/test/curvelicious/demo2.asp>

Gif'erne er lavet med nogle få liniers serverside-kode (ASP, kunne også
være PHP) med lidt trigonometri.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-06-07 16:52

On Wed, 20 Jun 2007 16:12:08 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

> [...]
><url: http://marxisme.dk/test/curvelicious/demo2.asp>
>
>Gif'erne er lavet med nogle få liniers serverside-kode (ASP, kunne også

Et andet eksempel med skrå kanter:
<url: http://marxisme.dk/test/curvelicious/demo2.asp>

- når der nu var gået legestue i den

Mvh. Jørn