Asus P5K og SATA stik ?
Fra : Mads

Dato : 06-07-07 09:30

Hej

Jeg har lige samlet en ny PC baseret på et Asus P5K Deluxe mobo
og jeg har lige et enkelt spørgsmål til eksperterne.

Min systemdisk, en 74 GB WD Raptor, sidder på SATA 1

Forsøger jeg så at sætte endnu en harddisk, eller et SATA optisk
drev til, så bliver det ikke detectet hvis jeg sætter det i SATA 3
stikket, altså det lige ved siden af.

I de resterende 4 SATA stik virker alt fint. Jeg har en SATA DVD
brænder og 2 andre SATA diske som lager, men hvorfor driller
SATA 3 stikket? Er der noget galt med bundkortet eller er SATA 3
reserveret på en eller anden måde? Måske til RAID.
Jeg har læst i manualen, men synes ikke jeg kan finde noget om dette.

mvh Mads

Fra : Hans

Dato : 07-08-07 00:25

Mads wrote:
> [...]
> reserveret på en eller anden måde? Måske til RAID.
> Jeg har læst i manualen, men synes ikke jeg kan finde noget om dette.

Jeg har et Asus P5K WS med samme IHC9R sydbro som dit, og der er åbenbart
forskel på de 6 sata-stik, da Asus nævner at Sata-1,2,5,6 anvendes til boot
og 2 og 3 til data.

Det passer meget godt, da rækkefølgen for de 6 stik er: 1. Master, 2.
Master, 1. Slave, 2. Slave, 3. Master og 4. Master, og det er åbenbart kun
masterkanalerne som kan bruges til enheder som er bootbare.

Hans