vådeksem i kinden på min hund ?
Fra : not@home.se

Dato : 12-06-07 14:50

hej min hund har fået vådeksem i kinden jeg har barberet hårene af så
såret kan få luft, og har renset det jævnligt med klorhexidin men han
kradser i det om natten så det tager noget tid at hele hvad gør
dyrlægen mon ? har andre oplevet det sammen hvad gjorde i ? en krave
er udelukket den vil han 100% sikkert flå af

Fra : qfha

Dato : 12-06-07 18:40

On 12 Jun., 15:49, n...@home.se wrote:
> [...]
> dyrlægen mon ? har andre oplevet det sammen hvad gjorde i ? en krave
> er udelukket den vil han 100% sikkert flå af

Det oplever jeg næsten hver sommer. Hunden bader, pelsen bliver ikke
helt tør og hunden klør, hvor det er fugtigt. Så er grunden lagt for
en infektion. Det er fint, at du har barberet pelsen af i området,
selv vasker jeg stedet med sæbespånevand og tørrer godt efter. Selv
har jeg den tommelfingerregel, at er det betændte område større end en
hånd tager jeg til dyrlæge og får penicilin til at slå betændelsen
ned. Ligeledes, hvis jeg efter et døgs tid ikke synes at kunne
kontrollere udviklingen af området. Det skal straks stoppe med at
udvikle sig, når du har påbegyndt behandlingen. At han kradser om
natten tror jeg du må leve med, det betyder blot en mindre forlængelse
af behandlingen. Og husk det ser meget værre ud end det er.

mvh
qfha

Fra : not@home.se

Dato : 12-06-07 19:10

> [...]
>natten tror jeg du må leve med, det betyder blot en mindre forlængelse
>af behandlingen. Og husk det ser meget værre ud end det er.

tak for svaret det er på størelse med en tommelfinger, og jeg har
prøvet med noget hestesårpulver men kunne ikke rigtigt finde ud af om
det virkede så gik væk fra det og sprøjter lidt klorhexidin på 2 gange
om dagen nu.
Nogle gange er der en hel sårskorpe men om morgenen er det lidt
hvidt/gulligt men det bliver ikke større. Hvor lang tid har din hund
haft det før det gik væk ?
gør dyrlægen andet end at give en en recept på pencelin ?
jeg tænker også lidt at hvis hunden får lov til at bekæmpe såret selv

Fra : qfha

Dato : 12-06-07 23:11

On 12 Jun., 20:09, n...@home.se wrote:

> [...]
> gør dyrlægen andet end at give en en recept på pencelin ?
> jeg tænker også lidt at hvis hunden får lov til at bekæmpe såret selv

Jeg har for mange år siden været til dyrlægen med flere hunde med hot
spot, som man også kalder det. De gav anvisningen med at vaske med
sæbespånevand f.eks. to gange om dagen, klippe pelsen væk og endelig
give penicilin. Det er åbenbart behandlingen af det problem. Jeg har
også prøvet med hestesårspulver som jo indeholder noget anitibiotika,
men jeg synes det er noget "gratværk" og ikke dur.
Når der er dannet sårskorpe går det pænt fremad. Når der er betændelse
om morgenen ville jeg vaske det væk, og tørre stedet. Det tager flere
dage før det begynder at danne sårskorpe og herefter varer det rigtigt
lang tid før der dannes pels igen. Alt i alt kan det tage flere
måneder før hunden ser ud som før, men jeg synes ikke det lyder til at
være så voldsomt med den størrelse du beskriver. Dog bør man være lidt
opmærksom på hvor såret er eks ved øje, næse og mund her bør man få
penicillin for at mindske evt. komplikationer. Hvis din hund sår
sidder flere cm fra disse ting behøver du ikke at give penicillin. Kun
hvis du ikke kan styre udviklingen af betændelsen, og det lyder det
ikke som.

mvh
qfha

Fra : Anette

Dato : 13-06-07 00:11

qfha wrote:
> Jeg har
> også prøvet med hestesårspulver som jo indeholder noget anitibiotika,
> men jeg synes det er noget "gratværk" og ikke dur.

Også min hund,Dagmar "sloges" med hot spots, hver gang hund havde været i
løbetid ( hun er steriliseret for en lille måned siden, så nu håber vi det
ikke kommer igen) Det var store flader hver gang, en hel skulder, hele
brystpartiet, så den anden skulder o.s.v. Så hun fik antibiotika hver gang ,
faktisk 2 kure a 10 dage hver gang.
Jeg fik også et "heste-råd" fra andre schapendoesejere, nemlig at bruge Blue
Horse Skinhealer , som bruges til heste med muk ( købes i større
dyreforretninger). Det virkede for dem, at smøre hundene lige så snart de
begyndte at vise tegn på hotspot og de kunne undgå pennicillinbehandling.
Skinhealer er en stærkt lugtende, lyseblå creme og ikke noget "gratværk"
som pulveret er.

Desværre kunne min hund så ikke tåle Skinhealeren heller hendes i
forvejen angrebne hud, blev hidsigrød og kløende i store plamager; men hun
har også en ufattelig sart hud.Hun tåler heller ikke den sprit lægen
spritter af med inden der f.eks bliver taget blodprøve eller prøver fra
knuder, det opløser hendes hud fuldstændig og laver et stort overfladisk,
kløende sår

/ Anette
www.philana.dk

Fra : not@home.se

Dato : 13-06-07 04:57

On Tue, 12 Jun 2007 15:10:44 -0700, qfha <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>sidder flere cm fra disse ting behøver du ikke at give penicillin. Kun
>hvis du ikke kan styre udviklingen af betændelsen, og det lyder det

tak for svaret det lkunne være at jeg skulle finde ud af noget med
noget sæbevand, er det ligemeget hvilken sæbe ?

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-07 06:48

<not@home.se> skrev i en meddelelse

> tak for svaret det lkunne være at jeg skulle finde ud af noget med
> noget sæbevand, er det ligemeget hvilken sæbe ?

Sæbespåner er godt. Du kan evt. selv lave lidt sæbespåner af håndsæbe. Vask
det 1- 2 gange om dagen, så skal såret nok forsvinde helt på et tidspunkt,
også selvom din hund kradser i det om natten.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : not@home.se

Dato : 13-06-07 15:28

On Wed, 13 Jun 2007 07:48:07 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>Sæbespåner er godt. Du kan evt. selv lave lidt sæbespåner af håndsæbe. Vask
>det 1- 2 gange om dagen, så skal såret nok forsvinde helt på et tidspunkt,
>også selvom din hund kradser i det om natten.
ok tak for svaret

Fra : qfha

Dato : 13-06-07 21:02

On 13 Jun., 05:57, n...@home.se wrote:

> tak for svaret det lkunne være at jeg skulle finde ud af noget med
> noget sæbevand, er det ligemeget hvilken sæbe ?- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Du skal bruge sæbespåner, det købes i en pose i supermarkeder. De små
hvide flager skal piskes godt op med vand, så de er opløst. Skyl efter
med rent vand. Brug engangsvaskeklude, så de kan smides væk efter
brug. Dup det tørt, sommetider har jeg brugt en hårtørrer til at tørre
ekstra efter med, hvis det har været nødvendigt.

mvh
qfha

Fra : not@home.se

Dato : 14-06-07 14:26

> [...]
>brug. Dup det tørt, sommetider har jeg brugt en hårtørrer til at tørre
>ekstra efter med, hvis det har været nødvendigt.

hej igen jeg har lige fundet en bøtte med brun sæbe ude i skabet, er
det det samme som sæbespåner ? eller skal jeg bevæge mig ned i matas ?

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-07 14:47

<not@home.se> skrev i en meddelelse

> hej igen jeg har lige fundet en bøtte med brun sæbe ude i skabet, er
> det det samme som sæbespåner ? eller skal jeg bevæge mig ned i matas ?

Nej for guds skyld ikke bruge brun sæbe- det er noget ætsende stads og
bestemt ikke det samme som sæbespåner.
Sæbespåner er nogen hvide flager, som kan købes i de fleste supermarkeder.
I mangel af bedre, kan du rive noget ( fast )håndsæbe og bruge det. Dup
efter med rent vand, når såret er renset.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-06-07 15:03

In news:467146f3$0$8694$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Buffy <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> typed:

> [...]
> supermarkeder. I mangel af bedre, kan du rive noget ( fast
> )håndsæbe og bruge det. Dup efter med rent vand, når såret er

Sæbespåner er den reneste sæbe du kan få. Tilsyneladende har du
indtil nu gjort det rigtige. Klippe hårene af på det ramte område,
desinficere med klorhexidin og rense med sæbevand.

Fandt lige et link til en netdyrlæge der foreslår det samme:

http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/hund/hundesps6.html

Det står midt på siden.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : not@home.se

Dato : 15-06-07 04:48

On Thu, 14 Jun 2007 15:46:56 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

> [...]
>I mangel af bedre, kan du rive noget ( fast )håndsæbe og bruge det. Dup
>efter med rent vand, når såret er renset.

nå ok jeg vaskede med brun sæbe i går men det ser ud til at hele fint
her til morgen men jeg må hellere i matas og finde det rigtige så

Fra : pwh

Dato : 14-06-07 15:20

not@home.se, skrev:

> hej igen jeg har lige fundet en bøtte med brun sæbe ude i skabet, er
> det det samme som sæbespåner ? eller skal jeg bevæge mig ned i matas ?

Brun sæbe, Punish for helvede, det er ikke gulvbrædder
du skal rengører din stud

/Jens

Fra : hhs@newmail.dk

Dato : 16-06-07 13:56

On 12 Jun., 15:49, n...@home.se wrote:
> [...]
> dyrlægen mon ? har andre oplevet det sammen hvad gjorde i ? en krave
> er udelukket den vil han 100% sikkert flå af

har haft Golden Retrievere (og vådeksem) i mange år. Jeg plejer at
rense såret med klorhexidin og derpå dupper jeg det med kartoffelmel.
I onsdags opdagede jeg et sår på størrelse med en 5-krone, det fik
denne behandling og er allerede tørret ud. Der er kun sårskorper
tilbage. men det er rigtigt som der står i et af indlæggene, at det
tager lang tid, inden der vokser hår ud.

M v h