problem med css placering og baggrundsbill~
Fra : Peter Nicolaj

Dato : 13-06-07 14:24

Hej,

Jeg har sat et website op med et topbanner, sidemenu, indholdboks
og et underbanner. Det hele er placeret hver for sig med min css.
Og ubiddelbart ser det rigtig nok ud, bortset fra mit underbanner
rykker sig op og ned fra pc til pc jeg har set sitet på. Først
troede jeg blot det var fordi det var forskelligt om folk havde
installeret forskellige former for toolsmenuer under deres
adresselinie i browseren. Men det altså et andet sted problemet
skal findes. Så hvordan kan jeg få dette underbanner til at stå
helt fast?

En anden ting er at jeg har et baggrundsbillede i selve min
indholdsbox. Hver gang man kører OnMouseOver dukker der en boks
frem i øverste venstre hjørne med printerikon, kopier osv. Er der
evt. et script eller andet som kan hjælpe til at disse ikoner
ikke dukker op?

Så lige en sidste og helt anden ting. I forbindelse med en del
rapportskrivning til eksamensprojekter, som er lavet i en gruppe,
er begreberne hjemmeside, webside og website blevet brugt rigtig
mange gange. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i synes
der er det mest rigtige af dem at benyttee?

Fortrækker selv Website, da webside bliver noget engelsk-dansk.
Hjemmeside er lidt gammeldags og lyder ikke særlig seriøst.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 13-06-07 16:14

Hej Peter!
"Peter Nicolaj" skrev i en meddelelse:
> [...]
> adresselinie i browseren. Men det altså et andet sted problemet
> skal findes. Så hvordan kan jeg få dette underbanner til at stå

Hvordan rykker op?
Ser du siden på de forskellige pc'ere i samme skærmopløsning med maksimeret
vindue?
Det sted hvor problemet opstår ses meget nemmere af andre, hvis du kommer
med et link til siden...
Du kan sætte dit underbanner fast med "position:fixed", men det kræver lidt
mere - tag et kig på http://hjemmesideskolen.dk/ - Erik Ginnerskov har en
udførlig "brugsvejledning" liggende der et sted...

> [...]
> frem i øverste venstre hjørne med printerikon, kopier osv. Er der
> evt. et script eller andet som kan hjælpe til at disse ikoner

Det er - så vidt jeg husker - en Microsoft-ting (Læs: den opstår kun i IE -
stadig s.v.j.h.) - den kan fjernes med flg. meta-tag:

> [...]
> mange gange. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i synes
> der er det mest rigtige af dem at benyttee?

Hjemmeside!

> Fortrækker selv Website, da webside bliver noget engelsk-dansk.
> Hjemmeside er lidt gammeldags og lyder ikke særlig seriøst.

Så må jeg være "gammeldags", eller også er jeg bare en dansker, der
foretrækker at bruge det danske - og efter min mening - korrekte ord:
hjemmeside!

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Birger

Dato : 13-06-07 19:08

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Hjemmeside!

> Så må jeg være "gammeldags", eller også er jeg bare en dansker, der
> foretrækker at bruge det danske - og efter min mening - korrekte ord:
> hjemmeside!

Hvis der så er flere sider involveret i et site, hedder det så min
hjemmesider?

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-07 23:37

Birger skrev:

> Hvis der så er flere sider involveret i et site, hedder
> det så min hjemmesider?

Nej, så hedder det bare "min hjemmeside".

Du kan også sige "mine hjemmesider" - det betyder
at du har flere af dem på forskellige domæner.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-06-07 23:44

On Wed, 13 Jun 2007 20:08:16 +0200, "Birger" <sdc@bbsorensen.com> wrote:

>"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse

>Hvis der så er flere sider involveret i et site, hedder det så min
>hjemmesider?

Ikke nødvendigvis - hjemmeside kan betyde både webside (enkelt side) og
website (hele sitet). Ikke særligt logisk, men ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-06-07 23:34

Dennis Munding skrev:

> Hjemmeside!

Jeg kalder det også bare en hjemmeside, hvorfor
bruge andet når der findes et fint dansk ord der
dækker begrebet - og det kan selv min gamle mor
forstå.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 14-06-07 11:44

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Jeg kalder det også bare en hjemmeside, hvorfor
> bruge andet når der findes et fint dansk ord der
> dækker begrebet - og det kan selv min gamle mor
> forstå.

IMHO dækker "hjemmeside" kun, hvis sitet alene består af een side.
Hvis flere sider spiller sammen, for at udgøre et site, er betegnelsen
misvisende.

Det er fint nok, at ville have en betegnelse på dansk.
Website betyder "net sted", hvis det partout skal oversættes.

Det danske ord "side" kan betyde mange ting, og anvendes til betegnelse for
mange ting.
Et website er - stadig IMHO - ikke imellem dem.

Hvordan oversættes www?
(Som i øvrigt - på engelsk - er en af de få forkortelser, der er længere og
mere besværlig at udtale, end det forkortelsen står for..)
World Wide Web. Verdensomspændende net.
Et net har vist højst to sider.

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-06-07 01:36

Birger skrev:

> IMHO dækker "hjemmeside" kun, hvis sitet alene
> består af een side.

Nej, en hjemmeside er en hjemmeside, uanset om
den kun består af en enkelt side eller mange sider
med en omfattende menustruktur.

> Hvis flere sider spiller sammen, for at udgøre et
> site, er betegnelsen misvisende.

Hvad er der misvisende ved det? Samlet set bliver
det stadig kaldt en hjemmeside.

> Det er fint nok, at ville have en betegnelse på dansk

Ja!

> Website betyder "net sted", hvis det partout skal
> oversættes.

Jamen, jeg har mange nette steder, og mange
hjemmesider. Du mener vel netsteder? Der er også
forskel på lamme koteletter og lammekoteletter

Hvorfor mener du at man ikke må bruge betegnelsen
"hjemmeside"? Alle ved jo hvad det betyder.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 15-06-07 09:37

> [...]
> forskel på lamme koteletter og lammekoteletter
>
> Hvorfor mener du at man ikke må bruge betegnelsen
> "hjemmeside"? Alle ved jo hvad det betyder.

Jo, der sneg sig et mellemrum ind, som ikke hører til.

For min skyld, kan man kalde det hvad man vil - så bliver jeg ved at kalde
det, hvad det er.
Men jeg syntes, det er synd for det danske sprog, at ord bliver brugt i en
anden mening end den de har.
Der er ingen sider på et netværk, der er steder.

Det er lidt ligesom amerikanernes "football" - som ikke spilles med
fødderne, og ikke med en bold.
Eller deres "doubleu" som er to sammensatte v'er.
(Eller Anders Fog, der kalder sig selv både mand og politiker!)

En "hjemmeside" er (i de fleste tilfælde) ikke hjemme, og den har ikke noget
med side at gøre. (Hvis noget, er mange hele bøger!).

Jeg forstår da godt hvad folk mener, når de siger hjemmeside.
Jeg forstår ikke, at de ikke bare kalder tingene det de er, i stedet... ;>)

Der blev spurt om hvad vi syntes - ikke om at vi her skal afgøre hvad der er
det rigtige.
Og jeg syntes det er bedre at kalde tingene det de er, end at bruge et
sammenstrikket vildledende dansk ord, som alligevel ikke rigtigt dækker.

Website - Netsted - mit sted på nettet.

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-06-07 15:11

Birger wrote:

> For min skyld, kan man kalde det hvad man vil - så bliver jeg ved at
> kalde det, hvad det er.

Jeg mener at have observeret, at det generelt i dansk sprogbrug kaldes
hjemmeside, uanset om sitet består af en eller mange sider. At du kan påpege
det teoretisk set ulogiske i det er ikke ensbetydende med, at det er dig,
der har ret.

> Men jeg syntes, det er synd for det danske sprog, at ord bliver brugt
> i en anden mening end den de har.

Sådan er det med sprog, det er ikke altid, at det er logisk - heller ikke på
engelsk, hvor f.eks. møbler og penge altid er ental, selv om vi alle sammen
meget gerne vil have - og oftest har - mere end et eksemplar af hver slags.

> En "hjemmeside" er (i de fleste tilfælde) ikke hjemme, og den har
> ikke noget med side at gøre.

Ikke desto mindre er det danske ord hjemmeside blot en fordanskning af det
engelske home page, hvor der heller ikke skeles småligt til, om sitet består
af en eller mange sider.

> Der blev spurt om hvad vi syntes - ikke om at vi her skal afgøre hvad
> der er det rigtige.

Alligevel fremfører du din mening om sagen, som om det er den endegyldige
sandhed.

> Og jeg syntes det er bedre at kalde tingene det de er, end at bruge et
> sammenstrikket vildledende dansk ord, som alligevel ikke rigtigt
> dækker.

Den mening har du da lov til at have - fred være med det. Det ændrer bare
ikke ret meget på, hvad der er almindeligt brugt om emnet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-06-07 22:09

Birger skrev:

> Og jeg syntes det er bedre at kalde tingene det
> de er, end at bruge et sammenstrikket vildledende
> dansk ord, som alligevel ikke rigtigt dækker.

Jo, hjemmeside dækker fint, og det er ikke mere
vildledende end at det faktisk er opført i
Retskrivningsordbogen, se:

http://retskrivningsordbogen.dk

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-06-07 09:09

Peter Nicolaj wrote:

> [...]
> frem i øverste venstre hjørne med printerikon, kopier osv. Er der
> evt. et script eller andet som kan hjælpe til at disse ikoner

Nu kom Dennis med en kode, du kan indsætte i sidens header, så toolbaren
ikke kommer frem nogen steder. Du kan også fravælge at få den vist i din
egen IE.

I IE 6 skal du klikke på menuens "Funktioner" og derefter
i undermenuens "Internetindstillinger".
På fanebladet "Avanceret" fjerner du fluebenet ved
punktet "Vis Image Toolbar".
Du skal genstarte computeren, før det virker.

I IE 7 er det lavet om, så du aktivt skal tilvælge den
toolbar hvis du vil se den. Klik på menuens "Funktioner" og
i undermenuens "Internetindstillinger".
På fanebladet "Avanceret" sættes flueben i "Aktiver
automatisk tilpasning af billedstørrelse".

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://hjemmesideskolen.dk
http://html-faq.dk