er 430 watt. nok?
Fra : Kurt pedersen

Dato : 11-06-07 10:21

Hej NG
Har lige bestilt en ny computer som jeg selv har sat sammen.
Der indgår et Inno3D Geforce 8800 Gts (380 Mb ram) og en AMD Cpu Athlon 64
x2 6000+ 2 harddiske og en DVD-brænder
Jeg er nu blevet lidt i tvivl om en strømforsyning på 430Watt. er nok eller
om der skal mere til.

Grafikkort-producenten skriver at strømforsyningen skal være 400 Watt. Der
er åbenbart flere 12volt tilslutninger og firmaet beskriver også at der kan
trækkes 430 watt på i hvert fald to af dem spørgsmålet er om der kan trækkes
430watt af dem begge på samme tid. Så skulle der jo ikke være nogle
problemer.

mvh

Kurt

Den valgte strømforsyning er en Sea sonic S12-430

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 14-06-07 19:01

Kurt pedersen skrev:

> [...]
> Athlon 64 x2 6000+ 2 harddiske og en DVD-brænder
> Jeg er nu blevet lidt i tvivl om en strømforsyning på 430Watt. er

Tjek denne artikel-serie om (potentiel besparelse af) strømforbrug:

http://www.tomshardware.com/2007/05/30/the_power_saving_guide/
http://www.tomshardware.com/2007/06/01/the_power_saving_guide/

Om 430 Watt er nok, kommer helt an på hvad du i fremtiden kan finde på
at proppe i din maskine.

Jeg er ved at bygge en maskine og har købt en Corsair [1] 620 Watt
strømforsyning for ikke at løbe tør for strøm hvis jeg f.eks. fik et
godt tilbud på de nye grafikkort fra ATI som er særdeles strømslugende
eller når Intel sandsynligvis dumper prisen på Quad Core CPUer i for-
bindelse med AMDs lancering af nye CPUer i august måned.

[1] Corsairs strømforsyninger bliver lavet af Seasonic og bliver solgt
til lavere priser end Seasonic egne modeller:

Seasonics modeller hos SHG:

http://shg.dk/produkter/list2.asp?katid=c4673#4697

Corsairs modeller hos SHG:

http://shg.dk/produkter/list2.asp?katid=c4673#8363

Jeg blev også påvirket til at købe den af denne og andre tilsvarende
positive tests:

http://www.legitreviews.com/article/371/1/

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-06-07 19:59

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> [1] Corsairs strømforsyninger bliver lavet af Seasonic og bliver solgt
> til lavere priser end Seasonic egne modeller:

Ja, det kan man da godt blive fristet af. Kører selv med en SeaSonic 430W,
og skal jo nok have en større næste gang. Er den eneste forskel på SeaSonic
og Corsair PSU virkelig kun navnet? Eller kan det tænkes at der benyttes
lidt billigere komponenter i Corsair modellerne?

Fra : co@ch [4130]

Dato : 14-06-07 20:13

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> SeaSonic og Corsair PSU virkelig kun navnet? Eller kan det tænkes at der
> benyttes lidt billigere komponenter i Corsair modellerne?

Jeg mener der er forskel.
Det ved "Claus Albæk", han er eksperten herinde på lige netop det område.
Jeg ved han har testet hvad der er at teste.

Så spørg efter ham.

Mvh
Bri@n

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-06-07 21:37

"co@ch [4130]" <coach_fjern_@_dette_lite.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg mener der er forskel.
> Det ved "Claus Albæk", han er eksperten herinde på lige netop det område.
> Jeg ved han har testet hvad der er at teste.
>
> Så spørg efter ham.

Jeg håber han læser lidt med

Fra : Claus Albæk (Kbh.)

Dato : 16-06-07 12:39

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> wrote in message

> Jeg håber han læser lidt med

430 watt vil være nok til dit setup med en psu der leverer hvad producenten
lover. du kan roligt handle en SeaSonic S12, evt kunne du gå efter lidt
flere watt og købe en corsair, de er lidt billigere og er efter alt at dømme
en rebranded SeaSonic.

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-06-07 12:58

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter lidt flere watt og købe en corsair, de er lidt billigere og er efter

Det er nu ikke mig der skal have nyt setup

Jeg var mere interesseret i om kvaliteten af Corsair PSU er den samme som
SeaSonic. Men efter at have læst det link Peder gav

http://www.hardwaresecrets.com/article/371

har jeg helt sikkert Corsair i tankerne næste gang jeg skal have ny PSU
(eller anbefale til andre).

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 14-06-07 21:56

Per Nielsen skrev:

> Er den eneste forskel på SeaSonic og Corsair PSU virkelig kun navnet?

Njah, jeg vil da gætte på at de har lavet en aftale om ikke at have
direkte konkurrerende produkter. Corsair har et 620 Watt produkt, hvor
Seasonic har et 600 Watt produkt.

Corsair har lidt af et navn i forvejen bl.a. på RAM-markedet, som de nok
ikke gerne vil sætte over styr ved at gå ind på et nyt marked og levere
produkter som ikke kan leve op til resten af prisklassen med etablerede
spillere.

Prøv at se billederne i disse artikler, indmaden minder svært meget om
hinanden:

http://www.legitreviews.com/article/371/3/
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2015&page=3

Det kan det være et tilfælde at de ligner hinanden, at det er samme
blæser-model (AD1212HB-A71GL) og samme køleribbe indeni (pånær far-
ven) som anvendes i begge strømforsyninger, men jeg tror det nu ikke.

> Eller kan det tænkes at der benyttes lidt billigere komponenter i
> Corsair modellerne?

Det er ikke en umulighed, men det ville være billigere for Seasonic at
anvende samme indmad i alle modeller fordi man ville spare på at skulle
lagerføre næsten samme indmad i flere forskellige kvaliteter.

Fra : Per Nielsen

Dato : 15-06-07 10:46

> [...]
> Njah, jeg vil da gætte på at de har lavet en aftale om ikke at have
> direkte konkurrerende produkter. Corsair har et 620 Watt produkt, hvor

Det er da en mulighed.

> [...]
> ikke gerne vil sætte over styr ved at gå ind på et nyt marked og levere
> produkter som ikke kan leve op til resten af prisklassen med etablerede

Og jeg kører såmænd med Corsair-RAM

> [...]
> blæser-model (AD1212HB-A71GL) og samme køleribbe indeni (pånær far-
> ven) som anvendes i begge strømforsyninger, men jeg tror det nu ikke.

Det er selvfølgelig rigtigt nok, men hvad med resten af indmaden?

> Det er ikke en umulighed, men det ville være billigere for Seasonic at
> anvende samme indmad i alle modeller fordi man ville spare på at skulle
> lagerføre næsten samme indmad i flere forskellige kvaliteter.

Eller kvalitetstester de evt komponenter, og bruger de bedste til egne
produkter I don't know.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 15-06-07 21:58

Per Nielsen skrev:

> "Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev

> Det er selvfølgelig rigtigt nok, men hvad med resten af indmaden?

Jeg har ikke lige både en Seasonic og en Corsair strømforsyning ved hån-
den så jeg kan sammenligne, måske kan du bruge oplysningerne i denne
test (som ud fra søgning på UL (Underwriters Laboratories) nummeret
meget kraftigt antyder hvor tingene kommer fra):

http://www.hardwaresecrets.com/article/371

Jeg kan godt lide at testpersonen kun klager over markedsføringsafde-
lingens kreative sprogbrug, det lyder som om vedkommende synes at pro-
duktet kunne trænge til en mere ærlig markedsføring fremfor en pseudo-
teknisk forkert markedsføring.

> Eller kvalitetstester de evt komponenter, og bruger de bedste til
> egne produkter I don't know.

Det ville ikke være første gang at man så en producent gøre det, sådan
nogle smarte forretningstricks har det dog hurtigt med ikke at kunne be-
tale sig (jeg tror nu også at Seasonic tjener flere penge ved at sælge
til Corsair end ved at sælge til forbrugere, de tjener i alt fald flere
penge ved at Corsair køber hos dem end hvis de købte hos den bedste kon-
kurrent).

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-06-07 10:00

> [...]
> test (som ud fra søgning på UL (Underwriters Laboratories) nummeret
> meget kraftigt antyder hvor tingene kommer fra):

Den får jeg lige kigget igennem. Takker