Shaping af traffic?
Fra : Martin Jensen

Dato : 12-01-01 15:57

Hejsa gruppe!

Jeg ved ikke helt hvad jeg leder efter, så jeg må heller beskrive det:

Jeg har en ADSL linie til det store internet der har en up/downstream på
256/128 kbit.

Jeg har to maskiner bag den (Via MS ICS på Win2kPro), en som jeg bruger til
det store nørderi, og min kærestes maskine, som kun bruges til surf.

Det jeg så ønsker er, at når jeg downloader en stor fil etc., og
beslaglægger hele båndbredden, så skal min kæreste kunne surfe uden at det
kører laaaangsomt - som det gør.

Jeg har hørt at sådan nogle som f.eks. StofaNet har nogle 'dyre dimser' til
at tage sig af netop dette problem, da de jo har mange brugere til at dele
en linie, og gerne vil behandle alle 'fair'.

Jeg har dog ikke så mange penge til 'dyre dimser', og vil derfor høre om det
er noget man kan få software til at gøre - og gerne på en Win2k ?

Med Venlig Hilsen,

Martin Jensen

Fra : John Ploug

Dato : 12-01-01 21:01

Hej Martin.

Som jeg forstår vil du gerne reservere båndbredde til forskellige formål, og
gerne på en måde understøttet af dit OS.

Da jeg ikke aner hvade der gemmer sig bag forkortelsen MS ICS, vil jeg kun
kommenter Win 2000 Proff, der er ikke direkte mulighed i dette operativ
system at lave begrænsninger som du ønsker dette. Nærmeste mulighed ligger i
2000 server og dens Qos implementering, men heller ikke dette er direkte
hvad du søger (Qos = Quality of service), i 2000 server terminologi vil
dette være lig prioritering af services der har "første ret" til eks.
bånbredde og ikke direkte en allokering af den forhåndenværende båndbredde.

Uden at jeg har en hujende fis forstand på Linux og alt godt dermed
følgende, ved jeg at der til dette OS eksisterer et shapecfg rpm, under red
hat distributionen, dette skulle mere være hvad du søger.

Men alt i alt må kærresten nok acceptere prioriteten med at dine downloads
er vigtigere end hendes surfen rundt på nettet.

MVH

John Ploug

Fra : Martin Jensen

Dato : 12-01-01 21:14

> Da jeg ikke aner hvade der gemmer sig bag forkortelsen MS ICS...
(snip)

MS ICS = Microsoft Internet Connection Sharing

Men tak for dit svar.

/Martin Jensen

Fra : Thomas Kæregaard

Dato : 13-01-01 15:47

> [...]
> Det jeg så ønsker er, at når jeg downloader en stor fil etc., og
> beslaglægger hele båndbredden, så skal min kæreste kunne surfe uden at det
Download-manager'en Go!Zilla har en 'bandwidth-throttle' som kan begrænse
hastigheden af dine http- og ftp (tror jeg nok)-downloads.

Sidst jeg beskæftigede mig med den var den lidt buggy, men den fungerede
generelt ok...

www.gozilla.com

- Thomas

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 14-01-01 00:13

Wrote:

> Det jeg så ønsker er, at når jeg downloader en stor fil etc., og
> beslaglægger hele båndbredden, så skal min kæreste kunne surfe uden at det
> kører laaaangsomt - som det gør.

Udover Go!zilla som er nævnt, kan GetRight også indstilles med en 'Speed
Limit'. Dette er testet på mine maskiner og det virker. (Jeg siger ikke at
Gorilla ikke gør =))

MVH

Ormen