Ret nasty problem med first-letter
Fra : Rune Jensen

Dato : 11-06-07 13:53

Først får man løst ét problem, så dukker der lynsnart et nyt op. IE6 har
problemer med at forstå pseudo-classen first-letter, men så fandt jeg
løsningen, som ligger lige for, når man er MS-vant (ironi)

http://www.maxgeek.com/ie6pebug/

Nu dukker så et nyt problem op. Nemlig, at jeg har min p i en div med en ID,
og det kan IE6 så ikke lide. Sætter jeg derfor egenskaber for...

#box p:first-letter {
_egenskaber_
}

....dukker en "internet Explorer har afsluttet programmet" fejlmeddelelse op.
Gør jeg det derimod således (uden mellemrum)...

#box p:first-letter{
_egenskaber_
}

Ja så dukker fejlmeddelelsen ikke op, men jeg får heller ikke mine
egenskaber på første bogstav. Og så er jeg jo lige vidt.

For at det ikke skal være løgn, så virker det i denne udgave:

www.galleripeters.dk

Men ikke i denne...

http://www.galleripeters.dk/index.asp?sitestat=on

....så det må have noget med included file at gøre... Men altså, jeg kan bare
ikke for min død se, hvorfor??? Har det noget at gøre med den rækkefølge
informationerne når browseren?

Nogen, som har oplevet samme problem? Og som har en mulig løsning?

MVH
Rune Jensen

--
Silencer - Fantasy
EuroDance forever!

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-06-07 14:19

"Rune Jensen" skrev i en meddelelse...

> ...så det må have noget med included file at gøre... Men altså, jeg kan
> bare ikke for min død se, hvorfor??? Har det noget at gøre med den
> rækkefølge informationerne når browseren?

....næh. For når jeg laver en alm.

p:first-letter {
_egenskaber_
}

....så virker det. Jeg forstår simpelthen ikke den IE6. Men det må vel være
løsningen så, ikke at definere p under en ID. Hermed til oplysning til andre
om en browserbug mere i IE6 ud af utallige...

Håber snart det bras uddør.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-06-07 15:20

"Rune Jensen" skrev i en meddelelse...

> Hermed til oplysning til andre om en browserbug mere i IE6 ud af
> utallige...

"fejlen" ligger i denne, som jeg har afprøvet én ad gangen og
udkommenteret...

/* line-height: 140%;
font-weight: normal;
word-spacing: 300%;
margin: 0em .05em 0 0; */

....det er åbenbart ulovligt at bruge andet end font-size og color på
first-letter i IE6. Og i strict doc type, skal der være et mellemrum imellem
first-letter og { i CSSen. Ellers slår egenskaberne ikke igennem.

Det var så, hvad jeg fandt ud af Men det kan jo være, det kan hjælpe
andre.

MVH
Rune Jensen

Fra : Peter Vesth

Dato : 12-06-07 13:05

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det var så, hvad jeg fandt ud af Men det kan jo være, det kan hjælpe
> andre.

Hej Rune

Det er da godt, at du kan klare dine egne problemer, jeg fatter ikke en dyt :>)
men kan godt forstå problemet.

Måske kan du hjælpe mig med et lille problem, jeg skal skal nemlig bruge et
first-letter, altså et ord startende med et fansyt stort bogstav. Jeg har
kodelinien her

#b7b7b2;">FOTOSKUD</p>

Det havde været fornemt med at stort prangende F, du kan se hvad jeg mener på
www.fotoskud.dk

Med venlig hilsen

Peter Vesth

> MVH
> Rune Jensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-06-07 16:35

"Peter Vesth" skrev i en meddelelse...

> Det er da godt, at du kan klare dine egne problemer, jeg fatter ikke en
> dyt :>)
> men kan godt forstå problemet.

Jeg fattede heler ikke noget, men har så lært at leve med MS´ særheder. Jeg
skulle som dig bruge et first-letter. Og det viser sig så, at IE vil have
det serveret på en anden måde end standarden i CSSen. ...det er der da
ingen, som har en chance for at vide.

> [...]
> #b7b7b2;">FOTOSKUD</p>
>
> Det havde været fornemt med at stort prangende F, du kan se hvad jeg mener

OK - her er så standardmåden at gøre det på, så også IE kan følge med.

CSS:

p:first-letter {
font-size: x-large;
color: red;
}

Læg meget mærke til det mellemrum imellem first-letter og {
For normalt behøver det ikke at være der i dine CSS-definitioner. Men med
first-letter er det helt nødvendigt for at virke i IE6.

(x)HTML

Dette virker, hvis du vil have firstletter på _alle_ dine P´er. Er det kun
visse af dine P´er, du vil have det på, kan du bruge en class.

CSS

p.uncial:first-letter {
font-size: x-large;
color: red;
}

(x)HTML

For at få den virkning, du efterspørger, kan du prøve:

p.overskrift1{
position: absolute;
top: 8px;
left:21px;
font-size: 50px;
color: #636d84;
}

p.overskrift2 {
position: absolute; top: 10px;
left: 17px;
font-size: 50px;
color: #b7b7b2;
}

p.overskrift1:first-letter {
font-size: 65px;
}

p.overskrift2:first-letter {
font-size: 65px;
}

....og så...

....det er så ikke testet.

MVH
Rune Jensen

--
Deep Dance - The Next Generation

Fra : Peter Vesth

Dato : 12-06-07 16:55

Hej Rune

Ja, nu har du serveret for mig, og det takker jeg for!

Hvordan man gradbøjer logikken i IE har jeg endnu ikke forstået, men når andre
spørger mig, siger jeg, spørg ikke mig, spørg Rune, han ved! :>)

Problemet med mig er, at der ikke er ligefrem proportionalitet mellem det der
med at være Bornholmer og så at kunne forstå :>)

Jeg ser frem til, at man vælger én browser som man kan læse op, ligesom man
gjorde, da man bortvalgte beta, philipps1000 m.v. og valgte vhs indenfor video.

Tak igen Rune

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-07 17:47

Peter Vesth wrote:

> Jeg ser frem til, at man vælger én browser som man kan læse op,
> ligesom man gjorde, da man bortvalgte beta, philipps1000 m.v. og
> valgte vhs indenfor video.

Det var da en stor skade, at det lykkedes VHS at udkonkurrere Betamax, som
teknisk var langt bedre end VHS. VHS vandt kun, fordi firmaet bag kastede et
stort antal udlejningsfilm på markedet. Man kunne kun se disse film, hvis
man havde en VHS-videomaskine.

Principielt samme teknik, som Microsoft brugte mod Netscape.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-07 18:04

Erik Ginnerskov skrev:

> Det var da en stor skade, at det lykkedes VHS at udkonkurrere Betamax, som
> teknisk var langt bedre end VHS.

Og Video 2000 var bedre end Betamax.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-06-07 09:47

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og Video 2000 var bedre end Betamax.

Jeg vil ikke sige dig imod. Min erfaring med det format kan bare ligge på et
meget lille sted, så jeg undlader at udtale mig.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://hjemmesideskolen.dk
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-06-07 17:26

Rune Jensen skrev:

> ....det er så ikke testet.

Det er så til gengæld min eksempel
24-3 fra stylesheet håndbogen, se
http://www.webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørn Andersen

Dato : 12-06-07 19:32

On Tue, 12 Jun 2007 18:26:01 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Det er så til gengæld min eksempel
>24-3 fra stylesheet håndbogen, se
>http://www.webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php

Som til gengæld ikke bruger :first-letter ;)

Men det ser ud til at kunne virke (kun test i IE6, Opera 8.5 og FF2 -
alle Win):
<url: http://marxisme.dk/test/first-letter.htm>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-06-07 00:40

"Jørn Andersen" skrev i en meddelelse...

> [...]

> Som til gengæld ikke bruger :first-letter ;)
>
> Men det ser ud til at kunne virke (kun test i IE6, Opera 8.5 og FF2 -

Ja, hele problemet kommer sig af, at jeg ville bruge first-letter på en p
inde i en div. For at undgå class, så ville jeg sætte den sådan, hvor
#content selv bliver defineret højere oppe i CSSen;

#content p:first-letter {
mine egenskaber
}

....men det gik IE6 i sort over og lavede fejlmelding. Jeg skal prøve at se,
om jeg kan genskabe problemet, så jeg kan se, hvornår det nøjagtigt opstår,
men ellers er noget af problemet beskrevet i tidligere indlæg. First-letter
er smart, men endnu smartere, hvis man kan bruge det uden class. Så bliver
HTMLen jo holdt helt ren.

MVH
Rune Jensen

--
WinAMP: Alphaville dance HITmix
Dance with Me - Forever Young - Big in Japan - Sounds like a Melody -

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-06-07 02:50

On Wed, 13 Jun 2007 01:39:30 +0200, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

> [...]
>inde i en div. For at undgå class, så ville jeg sætte den sådan, hvor
>#content selv bliver defineret højere oppe i CSSen;

Jeg så godt, at der er problemer, hvis der ikke er mellemrum før { - og
den er også hos mig.

NB: Jeg har opdateret siden, så den også er inde i en div.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 15-06-07 20:16

"Jørn Andersen" skrev i en meddelelse...

> Jeg så godt, at der er problemer, hvis der ikke er mellemrum før { - og
> den er også hos mig.
>
> NB: Jeg har opdateret siden, så den også er inde i en div.

Jeg har kigget lidt på problemet, men må nok konstatere, jeg ikke kan komme
med en nærmere forklaring. At begge jeres sider virker er jo nemt at se
Men altså, det eneste, jeg har kunnet finde på nettet omkring IE-bugs i
first-letter er, hvis det omsluttes af et link *). At IE kan gå ned ved
bestemte egenskabsdefinitioner i first-letter har jeg ikke fundet direkte
beskrevet ellers. Så det kan være, jeg bare har været uheldig I hvert
fald virker min side nu med first-letter classen. Så tak for hjælpen til jer
begge.

MVH
Rune Jensen

NOTE:
*)
http://www.quirksmode.org/bugreports/archives/2005/01/first_letter_selector_combined_with_anchor_crashes.html
--
WinAMP playlist.
Space Frog - forgiven

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-06-07 17:54

Rune Jensen wrote:

> Nu dukker så et nyt problem op. Nemlig, at jeg har min p i en div med
> en ID, og det kan IE6 så ikke lide. Sætter jeg derfor egenskaber
> for...

Jeg har en side om first-letter, den volder da ikke kvaler i IE 6:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/first.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk