Hjælp til Peugeot 306 ..
Fra : Gitte Daphne

Dato : 09-06-07 09:58

Jeg har oplevet flere gange, at min Peugeot 306 nærmest
'hiver-efter-vejret', det er både ved koldstart som hvis den er varmet op.

Det er ligesom om at den ikke rigtig får fat, når den så bliver sat i gear,
og ved ikke lige, hvad problemet kan være.

Det er værst, når benzin-måleren er under halv-tankt, og derfor mener min
kæreste, at det evt. kan være et benzin-filter, der kan være stoppet til.

Men hvad kan det ellers skyldes ?? - og hvis det er benzin-filteret, hvor
sidder filteret så placeret på sådan én ??

Håber meget nogen kan hjælpe.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne

Fra : Anders Thorup

Dato : 09-06-07 10:13

"Gitte Daphne" <daphne@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men hvad kan det ellers skyldes ?? - og hvis det er benzin-filteret, hvor
> sidder filteret så placeret på sådan én ??

Det kan godt være benzinfilteret, men så burde problemet også optræde ved
fuld tank. Mit umiddelbare gæt vil være at tankudluftningen er stoppet til.
Dvs. at der opstår et undertryk i tanken, og det bliver derfor svært for
bilen at "suge" mere benzin ind i motoren.

Du kan nemt tjekke, om det er problemet ved, at skrue tankdækslet af når
problemet opstår.

Mvh
Anders

Fra : Gitte Daphne

Dato : 09-06-07 10:36

Hej Anders,

Hvis det er tilfældet, at det så skulle være tale om, at det er
tankudluftningen, det handler om hvad kan man så gøre for at udbedre
problemet ??

Ja, sorry, jeg spørger så dumt, men jeg aner intet om dén slags.

Mvh.
Gitte Daphne

Fra : Møller

Dato : 09-06-07 14:35

Gitte Daphne skrev:
> [...]
> problemet ??
>
> Ja, sorry, jeg spørger så dumt, men jeg aner intet om dén slags.

Du spørger ikke dumt, kun uvidende, og det er ikke det samme.

Du kan prøve at køre uden tankdæksel, på en 306 er der jo en låst klap over
dækslet.

MEN for din egen skyld og andres, gør det med lidt benzin i tanken, vi skal
jo ikke have det til at skvulpe over

men som sædvanlig når nogle beder om gode råd, savner jeg en del oplysninger:

Peugeot 306 er slået fast,
men type:
årgang:
Kørt km:
tid og kørt km siden sidste service med udskiftning af luftfilter:
Serviceret hvor:
Kørestil:

mvh
Møller

Fra : Gitte Daphne

Dato : 09-06-07 20:48

Lige for at udfylde dine 'missing-links' :

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-06-07 22:19

Gitte Daphne skriver:

> Lige for at udfylde dine 'missing-links' :

Læs: http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html#4.%20Citattaknik.
Det hjælper lidt på forståelsen - Tak.

Når du (eller kæresten tanker bilen, lyder der så et sug, når i
løsner tankdækslet, som om den trækker luft ind ?

Alternativt, når den nu er halvtom og er begyndt at "hive efter vejret",
prøv så at løsne tankdækslet og skru det fast igen, er "hiven efter
vejret" så forsvundet ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Møller

Dato : 10-06-07 11:04

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Gitte Daphne skriver:
>
> Læs: http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html#4.%20Citattaknik.
> Det hjælper lidt på forståelsen - Tak.
Nu henviser du til din egen hjemmeside, hvad er der galt med Netikette?
eller bare et par ord til "nye" om hvad der er der generer dig.

http://usenet.dk/netikette/
Der er jo også Ludvigsen:
http://kimludvigsen.dk/tema-nyhedsgrupper.html

Jeg har du ingen problemer med at tyde det

Men det er da korrekt, at det kan være svært for uforstående at se hvad der
er nyt, men blad en gang tilbage Klaus, det hjælper.

> Når du (eller kæresten
Hvorfor skal en evt. 3. part nu blandes ind i det Det er da Gitte der
har problemet.

> Alternativt, når den nu er halvtom og er begyndt at "hive efter vejret",
> prøv så at løsne tankdækslet og skru det fast igen, er "hiven efter
> vejret" så forsvundet ?

Og hvis du lige blade lidt tilbage,vil du se at du langt bagud, dit forslag
er kommet flere gange, men måske kan vi lige få at vide fra Gitte om det
har hjulpet?

Desværre er jeg lig på vej ud af døren, så jeg tænker lige over det og
vender forhåbentlig tilbage i aften.

Møller

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-07 12:55

Møller skriver:

> Nu henviser du til din egen hjemmeside, hvad er der galt med Netikette?
> eller bare et par ord til "nye" om hvad der er der generer dig.

Netiketten er betydeligt mere langhåret at finde rundt i.

> Men det er da korrekt, at det kan være svært for uforstående at se hvad der
> er nyt, men blad en gang tilbage Klaus, det hjælper.

Det var såmænd "hjælp til selvhjælp" - ikke andet.

> Hvorfor skal en evt. 3. part nu blandes ind i det Det er da Gitte der
> har problemet.

Fordi han er nævnt.

> Og hvis du lige blade lidt tilbage,vil du se at du langt bagud, dit forslag
> er kommet flere gange, men måske kan vi lige få at vide fra Gitte om det
> har hjulpet?

Netop fordi der ikke er kommet svar på det, spørger jeg direkte.

> Desværre er jeg lig på vej ud af døren, så jeg tænker lige over det og
> vender forhåbentlig tilbage i aften.

Det gør du bare.
Hvad tænker du over ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Gitte Daphne

Dato : 10-06-07 11:21

Hej Klaus,

> Læs: http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html#4.%20Citattaknik.
> Det hjælper lidt på forståelsen - Tak.
>
> Når du (eller kæresten tanker bilen, lyder der så et sug, når i
> løsner tankdækslet, som om den trækker luft ind ?

Når tank-dækslet løsnes, ja, så lyder der et 'sug', som om den trækker-luft

Det må selvfølgelig afprøves..

Mvh.
Gitte Daphne

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-06-07 12:56

Gitte Daphne skriver:

> Når tank-dækslet løsnes, ja, så lyder der et 'sug', som om den trækker-luft
> ind.

Så er udluftningen sikkert stoppet.

> Det må selvfølgelig afprøves..

Lad os høre, hvordan det går.

Læais
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ib Tinning

Dato : 10-06-07 13:28

Fra : Møller

Dato : 10-06-07 16:26

Gitte Daphne skrev:
er "hiven efter

> Det må selvfølgelig afprøves..

Så er jeg lige tilbage igen. har skiftet en lambasonde, den nye var
fejlbehæftet Man havde byttet to ledninger, men man kommer jo ad og til
ud for fejl: der er vel et par 0/00 fejl.
Så da benene ikke er klipset i, er det frem med loddekolbe, eller et
vendestik til formålet.

Nå men tilbage til din bil: du kan prøve den lille test jeg beskrev
tidligere i tråden:
Løsn tankdækslet, du behøver ikke at tage det helt af bare lad det sidde
løst på, lemmen ind til påfuldningsstudsen kan godt lukkes så du ikke taber
dæksel eller får elefanter i tanken, køre så nogen tid og lad os høre hvad
der sker, du skal ikke være bange for at der kommer benzin ud, der er en
ventilklap i påfyldningen.

Hvis det hjælper, så må vi have ordnet ventilationen.
Men det er helt normalt med nogen undertryk, min har det også, biler med
plasttank kan kom ud for at tanken suges flad

Men jeg er bange for, at vi skal nærme os motoren og se der, men en ting af
gangen

Møller

Fra : Gitte Daphne

Dato : 11-06-07 20:56

Hej Klaus,

> Når du (eller kæresten tanker bilen, lyder der så et sug, når i
> løsner tankdækslet, som om den trækker luft ind ?

I reglen, når jeg tanker benzin, så lyder der et 'sug', når tank-dækslet
løsnes, som om den trækker luft ind.

> Alternativt, når den nu er halvtom og er begyndt at "hive efter vejret",
> prøv så at løsne tankdækslet og skru det fast igen, er "hiven efter
> vejret" så forsvundet ?

Nu står tanken på ca. 1/4 tank, og har idag forsøgt at løsne tank-dækslet,
og det afhjælper en smule.. imorgen vil jeg forsøge at køre helt uden
dækslet, og se hvordan den reagerer på dét.

Men i givet fald at der er tale om et eller andet 'filter', hvor sidder det
så placeret henne, og hvad hedder sådan en størrelse ??

Mvh.
Gitte Daphne

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-06-07 08:57

Gitte Daphne wrote:

> Men i givet fald at der er tale om et eller andet 'filter', hvor sidder det
> så placeret henne, og hvad hedder sådan en størrelse ??

Der skal være en udluftningsfunktion til tanken - normalt sidder den i
selve dækslet. Hvis du ikke kan få hul igennem med en tandstikker,
ståltråd eller lign. må du nok have et nyt originalt dæksel - forudsat
at udluftningen vitterligt sidder i dækslet og ikke omkring
påfyldningsstudsen.

Snydemetoden er at hærge den runde gummipakning på dækslet så der kan
slippe luft forbi, eller decideret bore et lille (1,5mm) hul i midten.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-07 16:23

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Snydemetoden er at hærge den runde gummipakning på dækslet så der kan
> slippe luft forbi, eller decideret bore et lille (1,5mm) hul i midten.

Tillader mig lige at blande mig, hvis det er ok?

Min bil er fra 2007. Hver gang jeg tanker lyder der et stort sug, som hvis
en havde holdt vejret i 5 min. Er det normalt?
Bilen er en Honda FR-V.

--
/HB

Fra : claus b. p.

Dato : 13-06-07 21:03

"HB" <hbsnabela.dk> wrote in message

> Tillader mig lige at blande mig, hvis det er ok?
>
> Min bil er fra 2007. Hver gang jeg tanker lyder der et stort sug, som hvis
> en havde holdt vejret i 5 min. Er det normalt?
> Bilen er en Honda FR-V.

Det er meget normalt med lidt undertryk, da ventilen i dækslet giver lidt
modstand. Problemet kommer først hvis undertrykket bliver for stort, så kan
brændstofpumpen ikke suge mere. Man kan iøvrigt også i meget varmt vejr
opleve overtryk, når man åbner dækslet.

/Claus

Fra : Gitte Daphne

Dato : 14-06-07 14:43

Jeg har nu forsøgt at bore et lille hul i tank-dækslet, og kørt rundt med
det, men det afhjælper ikke problemet med, at bilen indimellem hopper rundt,
og virker som om at den har svært ved at få luft.

Øv.. hvad kan problemet så være ??

Mvh.
Gitte Daphne

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-06-07 15:01

Gitte Daphne wrote:
> [...]
> det, men det afhjælper ikke problemet med, at bilen indimellem hopper rundt,
> og virker som om at den har svært ved at få luft.

Alt muligt, fra træt benzinpumpe til slidt rotordæksel. Man skal nok
opleve det live for at komme det meget nærmere.

--
vh
Torben