Varme, mad og væske
Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 18:35

Varmen er kommet lidt pludseligt, og jeg er bange for at Buster lider under
det.
De sidste dage, siden onsdag, har han nærmest ikke været hjemme, hver gang
jeg har set ham har han lagt i et buskads lige uden for haven.
Jeg har faktisk ikke set ham spise almindeligt siden onsdag aften, kun et
par stykker tørfoder når jeg har håndfodret, og ved ikke om hvor meget væske
han får.

De gange jeg har set ham virker han mere sløv end han plejer.
Her til eftermiddag, hvor han var lige udenfor havelågen, tog jeg ham med
ind, og prøvede at give ham lidt frisk vand med en sprøjte. Men det var ikke
noget herren syntes om, så af de ca. 5 mL jeg fik brugt, røg de 3-4 mL vel
ved siden af.
Næste gang jeg ser ham vil jeg prøve igen, men vil så pakke ham ind i et
håndklæde, ligesom når man giver killinger flaske.

Vil lige nævne at onsdag, hvor jeg sidst så ham spise sådan almindeligt, var
det jo hans fødselsdag, og han fik råt hakket oksekød og lidt rejer (4 eller
5 stk.).
Kan det evt. være det der også spiller ind?
Han har tidligere fået både hakket kød og rejer, og der har ikke været
problemer. Og jeg har selv spist af samme portion rejer som Buster, og jeg
har intet fejlet..

Er der nogle der har nogle kommentarer til om han opfører sig normalt ift
varmen??
Jeg skal på kursus fra lørdag til søndag, men vil nødig tage fra ham, hvis
der måske er noget under optræk..

Mange hilsener fra en lidt bekymret Louise

Fra : Tina.

Dato : 08-06-07 19:42

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har faktisk ikke set ham spise almindeligt siden onsdag aften, kun et
> par stykker tørfoder når jeg har håndfodret, og ved ikke om hvor meget

For at jeg kan sikre mig, at min pelskugle med søm får tilstrækkeligt væske
når det er meget varmt, giver jeg ham en lille bitte smule vådfoder blandet
op i masser af vand.

En alupose bliver delt i fire portioner, og hver portion bliver så blandet
op med 1-1½ dl vand.
En lille dåse tun bliver ligeledes delt i fire portioner og blandet godt op
med vand.
Det samme med de små luksusdåser - fire portioner og godt med vand i.

Resten af portionerne (uden tilsat vand) gemmes i fryseren. En klat om dagen
af en af dem, og masser af vand. Så er hans væskeindtag sikret, uden det
kommer til kamp mellem os.

Og så lægger jeg en isterning eller to i hans vandskål. Min Andy foretrækker
nemlig køligt vand når det er varmt ;)

Prøv ovenstående til at få væske i ham, og virker han stadig apatisk i
morgen, så kontakt dyrlægen hvis du er utryg ved situationen. Er det blot
lidt væskemangel, er han hurtigt ovenpå igen.

Tina

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-07 20:01

In news:4669932e$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
Louise <louise.krarupSNABELAprivat.dk> typed:
> [...]
> aften,
> kun et par stykker tørfoder når jeg har håndfodret, og ved ikke om

Jeg kan huske for mange år siden, at min datters boxer havde en form
for hedeslag. Det tror jeg nu ikke at Buster har, men vi vred
viskestykker op i koldt vand og lagde hen over ham. De havde kørt
fra Ålborg til Sjælland og bilen var meget varm, selvom de åbnede
vinduerne, så det kan godt være at Buster ikke kan klare den
pludselige hedebølge. Jeg har i hvert fald meget svært ved at klare
al den varme, og jeg har endda ikke tyk pels som de små misser har
det må ikke være sjovt for dem.

Du har ikke en ventilator du kan stille foran ham når han kommer ind
? Min kører på højtryk, det kan Mini godt li'.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 20:11

Tove Krieger wrote:
> [...]
>
> Du har ikke en ventilator du kan stille foran ham når han kommer ind
> ? Min kører på højtryk, det kan Mini godt li'.

Hej Tove

Jeg har to blæsere, en i stue og en i soveværelse. Sætter mig med ham foran
den ene, når han komemr ind.
Og han må meget gerne meget snart komme ind, for jeg er ved at være noget
nervøs, har ikke set ham siden kl. ca 17 i eftermiddag tror jeg...

Har lige været ud og kigge og kalde, så håber det har hjulpet lidt. Og har
gjort en portion mad klar; vådfoder + tørfoder blandet op med rigeligt vand.
Desuden vil jeg prøve at give ham noget væske med sprøjten, og så være lidt
mere stædig denne gang. Han har jo et helt døgn til at rase ud i i morgen...

Tusind tak for dit svar...

Louise

Fra : Anja S. Ünal

Dato : 08-06-07 20:41

> [...]
> mere stædig denne gang. Han har jo et helt døgn til at rase ud i i morgen...

Hej Louise...

Jeg kan godt blive lidt bekymret på dine og busters vegne. Min ene kat
havde for en måneds tid siden en tur som den du beskriver....og tingene
blev kun værre og værre som dagene gik, en dag ville hun bare
sove...sove...sove, og så var det jeg greb knoglen og ringede
dyrenes112.....og godt jeg gjorde det, det endte med en tur ¨på
dyrehospitalet....piller for appetitløshed, og 2x50ml
saltvnds-indsprøjtning for svær dehydrering....så spøg ikke med, ring
hellere til dyrelægen en gang for meget end en gng for lidt......det er
for sent før man ved det.....

Håber påå det bedste for dig og buster

Med venlig hilsen
Anja S. Ünal
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 21:05

Så er Buster endelig hjemme, var lige ude at kigge på stien, og der kom han
luntende..

Jeg tog ham op, og han sad fint på armen, indtil vi nåede havelågen, og han
lugtede lunten med at han skulle ind, så kunne han gøre modstand mm.

Han har fået et par mundfulde af den væskeholdige mad, men heller ikke mere.
Og med lidt besvær er det lige lykkedes mig at give ham ca 15mL vand med
sprøjten. Nu får han lov at sidde lidt, og så får han lige 10mL mere.

Bortset fra at han ikke har lyst til at spise så meget, så virker han meget
normal lige nu...
Men bliver ond et par gange mere inden sengetid og giver ham noget væske, og
det samme gælder i morgen tidlig inden jeg tager på kursus.

Lige nu forstår han slet ikek hvorfor han skulle ind, sidder ved havedøren
og håber at han kan tvinge den op ved tankens kraft

Mange hilsener fra Louise og en fornærmet Buster

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-07 21:42

In news:4669b681$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
Louise <louise.krarupSNABELAprivat.dk> typed:
> Så er Buster endelig hjemme, var lige ude at kigge på stien, og
> der
> kom han luntende..

Åh, det er dejligt at han er hjemme igen.

Jeg er altså lige nødt til at spørge. Skal han være helt alene
hjemme medens du er på kursus, og i hvor mange timer ?

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 21:47

Tove Krieger wrote:
> [...]
>
> Jeg er altså lige nødt til at spørge. Skal han være helt alene
> hjemme medens du er på kursus, og i hvor mange timer ?

Ja, han skal være alene mens jeg er på kuyrsus, der er fra i morgen tidlig
til søndag over middag..
Som han har det lige nu er jeg ret fortrøstningfuld, for den udgave af
Buster der er komemt hjem er den Buster jeg kender.
Altså fornærmet over at skulel ind når det nu er varmt og lyst ude, han
vrænger næse af det vådfoder med vand jeg har præsneteret ham for, han
brugte mund da jeg bar ham ind, og han protesterer tydeligt når jeg ahr
givet ham vand med sprøjten. Der er det i øvrigt blevet til 25-30mL..

I morgen sætter jeg tre isbøtter frem med frosset vand, derudover fylder jeg
de to almindelige vandskåle.
Stiller noget frosset vådfoder frem, og evt nogle "bidder i gele".

Han har før været alene hjemme en overnatning om sommeren, var han 2 gange
sidste år, så vidt jeg husker, og der er det gået fint.
Jeg er ret sikekr på at han bare har være sløv pga varmen, netop fordi han
opfører sig helt normalt lige nu...

Tusind tak for dine svar Tove...

Mange hilsener fre Louise og en fornærmet og mobset Buster

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-07 22:06

In news:4669c031$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> Jeg er ret sikekr på at han bare har være sløv pga varmen, netop
> fordi han opfører sig helt normalt lige nu...

Det lyder godt, at han er den "gamle" Buster igen. Den varme kan
også slå én helt ud, men når det er koldt så beklager man sig jo
også

Jeg kan så regne ud, at du ikke har nogen der lige kunne komme forbi
og se til ham. Jeg har aldrig været væk fra mine misser mere end ca.
10-12 timer, men jeg er jo også så heldig at jeg har en datter der
har et hus ca. 200 meter herfra, så jeg er nok noget forvænt. Så
passer jeg hendes Sofie når de tager til Sverige i en uge, det er
dejligt at kunne hjælpe hinanden.

Håber du får et udbytterigt kursus.

Kram til ham den "mopsede" Buster

Fra : Siri

Dato : 09-06-07 02:06

Ov!
Håber, at fantastiske Buster er på toppen igen!
Tager alle gode varme-tips til mig, for Gia er jo langhåret, og frisøren
har først tid om 14 dage.
Har planer om en drikkefontæne til hende på altanen...
Men bekymrer mig lidt om, at hun med sin 5cm lange pels kan døje med
varme!
Tak for advarslen!
Men - Gia har i disse dage ikke døjet nær så meget som Buster da man, så
måske kan der være en anden medvirkende årsag?
Værd at få tjekket?
Gid jeg boede om hjørnet - gid du kender nogen, der kan kigge til ham om
aftenen og om morgenen....
Bedste ønsker om Busters helbred og trivsel!
Med venlig hilsen
Siri, og altankatten Gia, der nyder det kølige gulv.
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lh

Dato : 09-06-07 05:21

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bedste ønsker om Busters helbred og trivsel!
> Med venlig hilsen
> Siri, og altankatten Gia, der nyder det kølige gulv.

Hej Siri.

Du skal ikke bekymre dig om din perserkat måske ikke kan tåle varmen. Jeg
har selv perserkatte og har aldrig oplevet de døjer mere end andre katte.
Selvfølgelig fare de ikke rundt og spiser måske knapt så meget, men syntes
mine er gode til at drikke. Jeg tror at pelsen er med til at isolere både
mod kulde og varme. Men det er klart man skal ikke drøne rundt og lege med
dem midt i varmen.

lh

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 06:55

Tove Krieger wrote:
> [...]
> har et hus ca. 200 meter herfra, så jeg er nok noget forvænt. Så
> passer jeg hendes Sofie når de tager til Sverige i en uge, det er

Buster er fuldstændig sig selv igen her til morgen. Prøvede at give ham lidt
væske med sprøjten, men kunne slet ikke holde ham.
Lige nu er han så sur på mig at han slet ikke snak snuden frem fra sengen
da jeg hældte vådfoder op til ham. Han gemmer sig i det fjerneste hjørne
under sengen, hvilket betyder at jeg lige nu er rigtig dum.

Som sagt, så har han flere gange været hjmme i et tidsrum der minder om
dette. Men skal jeg være væk længere tid vil jeg også få nogle til at se
efter ham. Men ved fra hans tidligere slave, min veninde, at han sagtens kan
være alene det stykke tid, og har en del gode råd herindefra om hvordan jeg
kan servere mad og drikke så det holder sig friskt længere..
Der er et par rum i lejligheden hvor der slet ikke kan komme sol ind (entre
og bad) så der er rigelig muylighed for at han kan komme væk fra solen...

Men som sagt han er fuldstændig sig selv nu til morgen, så jeg er ikke
bekymret over at tage af sted...

God weekend til jer

Louise og Buster

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-06-07 10:36

In news:466a40cb$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> komme
> væk fra solen...
> Men som sagt han er fuldstændig sig selv nu til morgen, så jeg er

Hej igen Louise.

Dette læser du jo først når du kommer hjem igen, og bliver hilst
velkommen med stor henrykkelse af din dejlige Buster.

Dejligt at høre, at han var sig selv igen lørdag morgen, og ved du
hvad ? Jeg tror faktisk at det er det bedste for ham at opholde sig
i de kølige rum i disse dage. Det er uden for man næsten ikke kan
trække vejret for varme, men det ved han jo ikke - han skal bare ud
når han kan komme til det, selv om det måske ikke lige for
øjeblikket er så godt for ham. Herligt vejr for dem der kan tage
varmen (men bare det dog snart ville nøjes med at være 20 grader
igen )

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 10:58

Tove Krieger wrote:
> [...]
> øjeblikket er så godt for ham. Herligt vejr for dem der kan tage
> varmen (men bare det dog snart ville nøjes med at være 20 grader

Hej Tove

Snyde rlige og svare mens jeg sidder på kurset. Tog min PC med, da der er
trådløst internet på hotellet hvor vi er.

Der er nu ikke just køligt i lejligheden, der var 27 grader da jeg tog
afsted halv ni, men der er de kølige, og 100% skyggefulde rum.
Samtidig er der trukket helt for.

Tror han har spist kort efter jeg kig, der stod jo masser af dejlig vådfoder
i køkkenet.

Og ja, på nogle punkter tror jeg også han har godt af at være inde i relativ
skygge istedet for at være ude i solen...

Og ja Tove, det vil være rart at der er mindre end 18 grader om natten, for
det er sgi varmt.. De sidste dage har jeg ikke haft under 25 grader
indenfor..

Louise

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-06-07 11:54

In news:466a79c0$0$90267$14726298@news.sunsite.dk,
Louise <louise.krarupSNABELAprivat.dk> typed:

> Hej Tove
>
> Snyde rlige og svare mens jeg sidder på kurset. Tog min PC med, da
> der er trådløst internet på hotellet hvor vi er.

LOL Du er dog en smart pige.

> Tror han har spist kort efter jeg kig, der stod jo masser af
> dejlig
> vådfoder i køkkenet.

Hvad med at købe et billigt Webcam og rette det mod hans
foder/drikkeskåle når du er på kursus...... spøg til side...... Det
var bare en strøtanke

> Og ja Tove, det vil være rart at der er mindre end 18 grader om
> natten, for det er sgi varmt.. De sidste dage har jeg ikke haft
> under 25 grader indenfor..

Du har ubetinget ret. Her er omkring den samme temperatur. I
udestuen er der p.t. 35 grader, og der sidder min mand nu......
*skriiiiiig* . Han er varmenarkoman

Jeg skal nok sende venlige tanker til den lille missemand til du er
hjemme igen. Han har det helt sikkert superfint.

Fra : Kate

Dato : 09-06-07 23:19

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Buster er fuldstændig sig selv igen her til morgen. Prøvede at
> give ham lidt væske med sprøjten, men kunne slet ikke holde ham.

Det var godt. Han er nok blevet overvældet af den pludselige varme. Min
kanin var også mere stille igår end normalt, men hen under aften da
solen var gået lidt ned vågnede han op og opdagede haven for første
gang -)

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Kate

Dato : 09-06-07 23:16

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> Jeg har aldrig været væk fra mine misser mere end ca.
> 10-12 timer,

Jeg tager ca 4 gange om året til jylland fra lørdag morgen til søndag
eftermiddag, hvilket betyder mine katte er alene i ca 1½ døgn. det har
jeg gjort alle de år jeg har haft kat (jeg fik min først i 1990) uden
problemer. Men naturligvis, hvis jeg var nervøs for sygdom så ville jeg
sætte himmel og hav i bevægelse for at finde nogen som ville komme
forbi og se til dem.

Fra : Anette

Dato : 09-06-07 00:47

Louise wrote:
> Jeg er ret sikekr på at han bare har være sløv pga varmen, netop
> fordi han opfører sig helt normalt lige nu...

Mine 4 missedyr er også sløve og langsomme i varmen, gider ikke rigtig at
spise - før det er nat og køligt - og sådan har vi mennesker det vel strengt
taget også?

Jeg har brugt samme "taktik" som du, når misserne har skullet være alene
hjemme hen over et døgn + og det har aldrig givet problemer - uanset
temperaturen udenfor.

Ha' et godt kursus, Louise - og stol på at du har gjort hvad du kunne for at
Buster får en - okay alene - men dog god weekend hjemme

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-07 07:00

Anette wrote:

> [...]
>
> Ha' et godt kursus, Louise - og stol på at du har gjort hvad du kunne
> for at Buster får en - okay alene - men dog god weekend hjemme

Hej Anette

Undre rmig ikke at I gør nogenlunde det samme mht mad og vand når I tager
hjemmefra, for det var vist dig der gav mig tippene da Buster første gang
skulle være alene uden tilsyn

Som jeg også skriver andetsteds i tråden er han helt sig selv igen nu til
morgen, så jeg er ikke bekymret over at tage afsted på kursus...
Tror også Buster bliver glad for at jeg går lidt, når man tænker på hvor sur
han er på mig lige nu.. Han ligger under sengen og har ikke tænkt sig at
stikke snuden frem foreløbig (indtil jeg har låst døren udefra, naturligvis
)

God og varm weekend til jer

Louise

Fra : Kate

Dato : 09-06-07 23:13

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Lige nu forstår han slet ikek hvorfor han skulle ind, sidder ved
> havedøren og håber at han kan tvinge den op ved tankens kraft

Hihi, nej, mine er heller ikke vilde med at blive hevet ind. Mowgli har
også lugtet lunten med håndtaget. Heldigvis er det meget stramt og skal
rykkes opad og det kan han trods alt ikke klare, men han ved at det har
noget med åbning af døren at gøre.
Selvom jeg nogle gange driller ham med at han er lidt dum, så må jeg jo
nok indrømme at det er han altså ikke

Fra : Kate

Dato : 09-06-07 23:09

Mine spiser nu rimeligt normalt, måske en anelse mindre, men ikke
meget. Dog bevæger de sig ikke så meget om dagen. Jeg har så gjort det
at jeg har stillet ekstra vand op til dem. Har lagt mærke til at hvis
de tilfældigt kommer forbi vand drikker de som regel lidt. Samtidig har
Lante en idé om at vand smager bedre udenfor, allerhelst vil han have
regnvand hvis muligt.
Meget af deres tid idag er gået med at ligge et sted i skyggen, men jeg
har nu heller ikke været meget ude før hen under aften. Det har
simpelthen været for varmt til mig.