Centrering af side uanset skærmstørrelse o~
Fra : Lone Søderberg

Dato : 08-06-07 07:48

Hejsa

Jeg har brug for noget hjælp med at få følgende side centreret
uanset størrelse af skærm og opløsning.

http://mopsviggo.dk/butik2.html

Hvilken kode skal jeg skrive og hvor skal den sættes ind?

Jeg laver siden i Dreamweaver.

Vh Lone71

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-07 08:59

Lone Søderberg wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har brug for noget hjælp med at få følgende side centreret
> uanset størrelse af skærm og opløsning.

Du kan her se, hvordan du centrerer vandret:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Glem alt om at ville centrere lodret. Det giver ikke andet end problemer.

> Jeg laver siden i Dreamweaver.

Det er sagen uvedkommende, det er de samme koder, der skal bruges.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://hjemmesideskolen.dk
http://html-faq.dk

Fra : Lone Søderberg

Dato : 08-06-07 11:53

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kan her se, hvordan du centrerer vandret:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Ja det er et godt link men jeg er ikke sikker på jeg har gjort detkorrekt?

Lidt dybere forklaring ville jeg blive glad for.

Fra : Lone Søderberg

Dato : 08-06-07 12:01

Lone Søderberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja det er et godt link men jeg er ikke sikker på jeg har gjort detkorrekt?
>
> Lidt dybere forklaring ville jeg blive glad for.

Nu har jeg uploaded siden selvom det helt sikkert er forkert det jeg har
gjort, men for at i kan se hvad jeg gør galt?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-06-07 16:42

Lone Søderberg skrev:
> [...]

Du har et element, div#indhold, som du helt korrekt
har givet en margin-right, margin-left og en bredde.
Dette element skal omslutte alle øvrige elementer på
din side. Som det er nu ser det
ud til, at dette element alene skaber en blå kasse
foroven, hvorimod de øvrige element ved et hurtigt
kig er positioneret absolut i body-elementet.

Et venligt ment råd - hvis du forlader dig på
Dreamweavers visuelle editor til at lave websider
i får du aldrig nogen fornemmelse for, hvordan
håndværket udøves. Væn til at bruge den edit modus,
der vist nok hedder Code View til selv at bygge
dine sider op med noget få og simple html-koder og
en lille simpelt stylesheet.

Ideer til hvordan du gør kan du for eksempel
finde her:
http://webdesign101.dk/csslayout/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-06-07 22:30

Lone Søderberg wrote:

> Nu har jeg uploaded siden selvom det helt sikkert er forkert det jeg
> har gjort, men for at i kan se hvad jeg gør galt?

Du har på den side gjort udstrakt brug af position:absolute - det er årsagen
til dit problem nu. Der er ikke på siden noget, som kræver brug af den
teknik. Det kan sagtens gøres med float, så bliver det meget lettere at
styre:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flmenu

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk