ie / firefox design problem
Fra : mikkel

Dato : 07-06-07 21:29

Hej jeg har fået mig et problem , jeg er ved at lave et nyt
design men kan ikke få det til at virke korrekt i firefox.
Har lavet en bjælke der skal gå på tværs gemmen hele skærmen som
baggrund billede, dette har jeg gjord i css med repeat -x så den
fylder skærmen ud lige meget hvilken opløsning man kører i.
Oven i bjælken midt på skal der så ligges top logoet ind så det
passer ind i det der bliver repeatet.
Problemet er så at når man prøver det i firefox så hopper den
ca.10 px op iforhold til ie7.Har prøvet alt muligt, men
resultatet bliver det samme hver gang.
Håber det er forståeligt hvad jeg mener, men ligger også lige et
link her så man kan se problemet.( I skal ikke tage jer af
dimensionerne på logo og repeater baggrund ikke passer, det er
bare det der hopperi der driller mig.)

http://www.mikkellarsen.frac.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 07-06-07 21:54

"mikkel" <mikkellarsen3@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej jeg har fået mig et problem , jeg er ved at lave et nyt
> design men kan ikke få det til at virke korrekt i firefox.

Moderne design laves med CSS
Drop tabeller og tag en læsetime på den side du befinder dig.
http://www.html.dk/tutorials/css/

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : mikkel

Dato : 08-06-07 05:58

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>

> Moderne design laves med CSS
> Drop tabeller og tag en læsetime på den side du befinder dig.

Har prøvet at lave det i divs, og det gav samme problem.
Synes også der er for mange problemer med divs ifht. ie 6, så
derfor jeg holder jeg mig primart til tabeller.
Måske der er en der har det javascript liggende som kan se
hvilken browser siden bliver kigget i og loader en sider der
virker så (kræver jo man laver kode to forskellige sider med det
er ikke noget problem synes jeg)

Mvh.

Mikkel Larsen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-06-07 06:49

On 08 Jun 2007 04:57:38 GMT, mikkel <mikkellarsen3@hotmail.com> wrote:

> [...]
<snip>

>Har prøvet at lave det i divs, og det gav samme problem.
>Synes også der er for mange problemer med divs ifht. ie 6, så
>derfor jeg holder jeg mig primart til tabeller.

Som ikke giver problemer?

> [...]
>hvilken browser siden bliver kigget i og loader en sider der
>virker så (kræver jo man laver kode to forskellige sider med det

Det er et skråplan at komme ind på - så snakker vi lige pludslig ikke
længere om "2 forskellige steder", men *mange*.

En god tommelfinger-regel er at udvikle i fx Opera, FireFox eller IE7
(de er mere standard-overholdende) og så bagefter teste i IE6.
Man kan så evt. bruge Conditional Comments til at tilpasse enkelte ting,
så de også funker i IE6.
<url: http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/conditionalcomments/>

Derudover kan man komme langt med at nulstille nogle default-værdier.
Indsæt dette i toppen af dit stylesheet:
*, html, body {
margin:0;
padding:0;
}

Det du er ved at forsøge (ved at lægge to billeder oven over hinanden)
er i realiteten at teste om alle browsere har den samme fortolkning af
margin, padding eller andre afstande. - Og det har de ikke!
Så indbyg lidt "elastik i dit design, så bliver tingene noget nemmere.

Et godt link til CSS-layout:
<url: http://www.webdesign101.dk/csslayout/oversigt.php>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : mikkel

Dato : 08-06-07 13:47

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> margin, padding eller andre afstande. - Og det har de ikke!
> Så indbyg lidt "elastik i dit design, så bliver tingene noget nemmere.

Tak for det gode svar Jørn A. dog synes jeg stadig ikke det virker virker
besværligt at lave browser check script, det er jo kun små ændringer der
er imellem de forskellige sider, tager da ikke meget mere end 15 min at
rette til.
Men ok det er da bedst hvis man kan lave det hele samlet.
Men nu har jeg lidt at gå vidre med.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-06-07 23:23

On 08 Jun 2007 12:47:08 GMT, mikkel <mikkellarsen3@hotmail.com> wrote:

> [...]
>besværligt at lave browser check script, det er jo kun små ændringer der
>er imellem de forskellige sider, tager da ikke meget mere end 15 min at

Men: Hvor mange og hvilke browsere vil du checke for?

Hvis kravet er pixel-til-pixel-nøjagtighed, så kan du godt udvælge dig
nogle browsere, som du checker alt i - og så fraskriver alle andre.
Du skal så bare være bevidt om, at det er det valg, du har taget.

Jeg vil foreslå en anden tilgang:
- hvis der skal være pixel-til-pixel-nøjagtighed, så brug PDF (eller
Flash eller ...) i stedet for HTML
- hvis du vil lave HTML/CSS, så find ud af, hvor grænserne for den
teknik går og indbyg lidt "elastik", så du ikke kommer for tæt på dem

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Brian Joergensen

Dato : 08-06-07 13:54

Nå, her er det pludselig i orden med et link til en hjemmeside,
nøjagtig som de links jeg brugte i går i en længere udredning
omkring søgemaskine optimering og links..?

Det er trættende at bruge så meget tid på at hjælpe folk herinde,
især når man finder ud af ens indlæg bare slettet..?

Så det stopper jeg bare med, farvel html.dk