Symbian ell. Windows Mobile
Fra : Kim

Dato : 06-06-07 19:15

Hvad er hurtigst i daglig brug, eller er det mere en religionskrig
som Apple vs. Windows.
Symbian eller Windows Mobile ?
Har kig på hhv. HTC s710 og Nokia E65/N95....

Mvh, Kim

Fra : Jesper

Dato : 07-06-07 01:06

On Wed, 06 Jun 2007 20:14:31 +0200, Kim wrote:

> [...]
> som Apple vs. Windows.
> Symbian eller Windows Mobile ?
> Har kig på hhv. HTC s710 og Nokia E65/N95....

SÃ¥dan som jeg ser det...

Windows Mobile har den fordel, at det integrerer godt med det
øvrige Windows-miljø. Det har også et meget Windows-agtigt look and feel
som gør at rutinerede Windows-brugere føler sig godt hjemme med det.

Symbian er langt mere stabilt end Windows og kører generel bedre på en
mobil fordi det er mere strømlinet og føles som om det er "bygget"
til en mobil platform - hvad det jo også er. Der er også mere drøn på
udviklingen eftersom Symbian er den største af de to på mobil-området.

Men det er sjældent at man har valget mellem flere operativsystemer, da
en telefon typisk er bygget enten til det ene eller det andet. Dermed
kommer det mere an på hvilken telefon man ønsker sig end hvad den kører.

Af dem du har valgt synes jeg personligt at Nokia N95 er den fedeste (men
også den dyreste) med GPS og det bedste kamera, mens HTC'en tilgengæld har
et fuldt slider-keyboard som er rigtigt rart at have hvis man tekster
meget.

- Jesper

Fra : Kim S

Dato : 07-06-07 06:29

"Jesper" <jesper@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> også den dyreste) med GPS og det bedste kamera, mens HTC'en tilgengæld har
> et fuldt slider-keyboard som er rigtigt rart at have hvis man tekster

Tak for synspunktet....
Jeg synes osse N95 er ret "fed", men dels er den ret dyr, og dels er
den i restordre, og E65 kan nok det jeg har brug for. S710 tiltaler
mig pga sit fulde tastatur..... N95 er osse lidt større, og det er
ikke en fordel for mig.
Jeg kom i tvivl, da der var en der skrev i en tidligere tråd, at
"I og med du siger det skal være Symbian, så er du åbenbart ligeglad
med om menuerne tager lidt længere tid ". Så det kunne være rart at
vide, om Windows Mobile (S710) er hurtigere i daglig brug.

Mvh, Kim

Fra : Jesper

Dato : 09-06-07 13:08

On Thu, 07 Jun 2007 07:28:31 +0200, Kim S wrote:

> [...]
> med om menuerne tager lidt længere tid ". Så det kunne være rart at
> vide, om Windows Mobile (S710) er hurtigere i daglig brug.

Det med at "menuerne tager længere tid" under Symbian er en misforståelse
- på den samme processor vil Symbian være mere responsiv end Windows.

Rygtet er muligvis opstået fordi Symbian findes på mange "meget
mobile" mobiler hvor der lægges vægt på kompakt størrelse og lang
batteritid og CPU'en derfor med vilje er undermotoriseret. Windows har
indtil nu mest kunnet findes på relativt hurtige high-end PDA'er med stort
farvedisplay og tilsvarende store batterier.

Men det har vist også noget at gøre med at mange mennesker ikke bruger
Symbian rigtigt. I modsætning til hvad gælder for Windows er det ingen
fordel at lukke programmerne ned efter brug. I stedet bør man udnytte
multitaskingen og lade dem køre i baggrunden - så starter de næsten
momentant.

- Jesper