Manuel roaming på Nokia E65?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 04-06-07 17:13

Når jeg vælger "manuel roaming" på Nokia E65 går telefonen i gang med at
søge efter de netværk der "er i luften". Derefter vælger jeg et af de
tilgængelige, men derefter er telefonens tilstand stadig "automatisk
roaming". Manuel roaming er altså kun lige en øjeblikstilstand man kan opnå
til at søge et tilgængelige netværk.

Da jeg af og til befinder mig i grænselandet, har jeg altid været glad for
"manuel roaming", for med det kan jeg undgå at telefonen pludselig står på
et tysk net, med deraf følgende høje datapriser og svimlende beløb for at
besvare opkald.

Da jeg den netop overståede weekend var i Sønderjylland, stod telefonen
flere gange på Deutsche Telekom. Derefter tvang jeg den tilbage til "3"
eller TDC, men nogen tid efter stod den atter på Deutsche Telekom, og jeg
valgte derefter at slukke den helt indtil jeg kom længere nord på.

Er der mon tale om en bug i softwaren til Nokia E65, siden at jeg ikke kan
sætte telefonen permanent til "manuel roaming"? Eller er det mon et krav
fra "3s" side, for at telefonen frit kan veksle mellem "3" og TDC, når man
opholdet sig her i Danmark?

Næste gang jeg skal tæt på grænselandet, skal jeg have SIM-kortet over i
min "gamle" k608i og derefter sætte den på manuel roaming på enten "3's"
eller TDC's net.

Claus