Dagens år - 1989
Fra : Holst

Dato : 06-06-07 08:21

Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989, og jeg vil her nævne noget
musik i den lettere genre. I efteråret 1988 havde jeg været i Wales på
studietur med gymnasiet, hvor vi havde været indkvateret privat. Fyren,
jeg boede hos, præsenterede mig for noget musik, som på netop det
tidspunkt var kæmpestore i England, nemlig Deacon Blue med deres album
"Raintown" med blandt andet sangen "Dignity".

Hjemme i Danmark igen var det naturligvis ikke til at opdrive dette
fabelagtige album - og det var jo før internettet, så jeg måtte leve med
et kæmpesavn efter dette helt fantatiske album.

Først et lille års tid senere, i sommeren 1989, lykkedes det mig at få
fat på et album med Deacon Blue, nemlig deres netop nyudgivne album
"When the World Knows Your Name" med blandt andet sangen "Real Gone Kid":

http://www.youtube.com/watch?v=k5zwfYmJfG8

Først endnu et års tid eller to senere lykkedes det mig at finde
"Raintown" herhjemme.

Deacon Blue var meget store i England i en fem års tid, men de slog
aldrig rigtig igennem i vores lille andedam, hvilket er lidt synd. Jeg
har dog altid været rigtig glad for deres musik og deres velskrevne
popsange, og det er helt sikkert musik, jeg med glæde har stående på
hylden side om side med Björk og NIN.

Fra : Kaj Larsen

Dato : 06-06-07 10:13

Hejsa

Mit bidrag til året 1989 er en skaldet ung pige, som slog i gennem med dette
nummer.

http://www.youtube.com/watch?v=JugUQJv9YlY&mode=related&search=

Er dog lidt i tvivl om det er fra 88 el 89,men tager chancen.

Mvh
kaj Larsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-06-07 11:03

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

Har prøvet at skimme Top Hits fra 1989 på Wiki. Synes ikke der er ret meget
at skrive hjem om (sikkert bare mig). Jeg fandt dog den her, som jeg ikke
kunne lide da den kom, men synes den er ok idag.

http://www.youtube.com/watch?v=zligio51yP4

Bjarne K.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-06-07 12:08

Bjarne K. wrote:
> [...]
> meget at skrive hjem om (sikkert bare mig). Jeg fandt dog den her,
> som jeg ikke kunne lide da den kom, men synes den er ok idag.

huh.. ja det må det være... længere nede har jeg postet en stak - mine
"favoritter" fra det år... men der er mange flere gode sange...

Rasmus

Fra : Michael Lund

Dato : 06-06-07 11:21

Jamen, det var jo året hvor det store hit (i hvertfald for mig) var The Cure
med Lullaby

http://www.youtube.com/watch?v=waia83h6Y2k

Mic.

Fra : Holst

Dato : 06-06-07 11:37

Michael Lund wrote:

> Jamen, det var jo året hvor det store hit (i hvertfald for mig) var The Cure
> med Lullaby
>
> http://www.youtube.com/watch?v=waia83h6Y2k

Ja, det bør man ikke glemme. Disintegration er et fantastisk album, som
jeg dog først rigtig hørte et par år senere og derfor ikke henfører til
1989.

Fra : Michael Lund

Dato : 06-06-07 16:59

> Ja, det bør man ikke glemme. Disintegration er et fantastisk album, som
> jeg dog først rigtig hørte et par år senere og derfor ikke henfører til
> 1989.

Men vi er vel enige om at den ikke desto mindre udkom i april 1989.

Blev sgu' helt nervøs for at du igen havde fanget mig i en fejl

Mic.

Fra : Holst

Dato : 06-06-07 17:07

Michael Lund wrote:

> Men vi er vel enige om at den ikke desto mindre udkom i april 1989.

Jeg ved ikke, hvornår den blev udgivet. Du har sikkert ret. Jeg hørte
begyndte blot selv at høre den først et par år senere - 1991, vil jeg tro.

Der står i hvert fald 1989 bag på coveret!

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-07 11:49

> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989

I 1989 var der stadig liv i rocken, og blandt udgivelserne dette år ver Skid
Row med deres "18 and life":
http://youtube.com/watch?v=0Xd8ykpZkwA

Så var der jo også The Bangles, med deres smukke "Eternal Flame":
http://youtube.com/watch?v=BUCyZ9JmW_I

Def Leppard udsendte albummet "Hysteria" allerede to år tidligere ,em
hittede med nummeret "Armageddon it" i 1989:
http://youtube.com/watch?v=XGcbcbeenFU

/Alex

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-06-07 12:10

Holst wrote:
> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989,

her er så en stak fra mig...

The Look - Roxette
http://www.youtube.com/watch?v=u_QGyLqQ2CI

Dressed For Success - Roxette
http://www.youtube.com/watch?v=gCod-q9rLWQ

Listen To Your Heart - Roxette --- alle tre fra albummet Look Sharp!
http://www.youtube.com/watch?v=3sJPUTTfNbg

She Drives Me Crazy Fine - Young Cannibals
http://www.youtube.com/watch?v=S_wzi-kTVOI

On Our Own - Bobby Brown --- den fra Ghost Busters II
http://www.youtube.com/watch?v=eomeW_Sm8Nk

If You Don't Know Me By Now - Simply Red
http://www.youtube.com/watch?v=DRPzJWeICzY

Like A Prayer - Madonna --- Titelmelodien fra albummet der udkom det år.
http://www.youtube.com/watch?v=icrUkBaSefs

Cherish - Madonna
http://www.youtube.com/watch?v=nvCr8qUMOwg

Express Yourself - Madonna
http://www.youtube.com/watch?v=yYM6xHAZEtc

Eternal Flame - The Bangles
http://www.youtube.com/watch?v=BUCyZ9JmW_I

Love Shack - B-52's
http://www.youtube.com/watch?v=5nW9DvHfC9w

Poison - Alice Cooper
http://www.youtube.com/watch?v=zRN06SlATTY

Rasmus

Fra : Holst

Dato : 06-06-07 12:47

Rasmus M. Jensen wrote:

> The Look - Roxette

Ja, det er også rigtigt. Det var det forår og den sommer, hvor Roxette
hele tiden var i radioen.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-06-07 12:54

Holst wrote:

> Ja, det er også rigtigt. Det var det forår og den sommer, hvor Roxette
> hele tiden var i radioen.

jeps... og jeg startede med at spille guitar af samme grund...
det er da klasse musik!

Rasmus

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-06-07 13:37

On Wed, 06 Jun 2007 09:21:04 +0200, Holst wrote:

> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989, og jeg vil her nævne noget
> musik i den lettere genre. I efteråret 1988 havde jeg været i Wales på

Bandet Front Line Assembly udgiver pladen "Gashed Senses and Crossfire" og
der er en del i undergrundmiljøet der lægger mærke til dem:
http://youtube.com/watch?v=u8W6ID8jk4A

(videoen er et nummer fra en anden plade, jeg kunne ikke finde noget fra
deres '89 plade)

Bandet Morbid Angel udgiver "Altars of Madness" der regnes som en milesten
indenfor dødsmetallen:

http://youtube.com/watch?v=oS6-_eXFYOE

Metallicas "...And Justice For All" bliver grammy-nomineret:
http://youtube.com/watch?v=JwW9L_qzqp8

Tyske "Das Ich" bliver dannet, og er stadig et stort undergrundshit i dag:
http://youtube.com/watch?v=kIzHsXpAC-A

(man kan nok gætte ud fra mit indlæg hvad slags musik jeg hørte i 89)

--
http://www.last.fm/group/dk-kultur-musik
http://www.housemusik.dk/forum/showthread.php?t=4718

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 06-06-07 14:17

On Wed, 06 Jun 2007 09:21:04 +0200, Holst wrote:

> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989, og jeg vil her nævne noget
> musik i den lettere genre. I efteråret 1988 havde jeg været i Wales på

Bel Canto udgiver den smukke "Birds of Passage". Her er en video fra den:
http://youtube.com/watch?v=RcZDL6dQA0M

Den bliver det sidste album med Geir Jenssen som keyboard-spiller, han
starter nemlig en successfuld solokarriere under navnet "Biosphere".

Bel Canto skulle være pladeaktuelle senere i år.

Fra : Holst

Dato : 06-06-07 14:24

Holst wrote:

> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989

10,000 Maniacs kom også med deres Blind Man's Zoo i 1989. Nok det af
deres albums, der er kommet længst:

http://www.youtube.com/watch?v=OII-IdYCOMM&mode=related&search=

Fra : Holst

Dato : 06-06-07 22:32

Holst wrote:

> [...]

Og det var også i 1989, at Martin L. Gore udgav sit første soloalbum,
Counterfeit e.p., som jeg ikke lige kan finde noget om på YouTube.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-06-07 16:27

Holst wrote:
> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989,

Her er så lige dem jeg kan komme i tanker om

Aerosmith "Love In An Elevator" fra albummet "Pump":
http://www.youtube.com/watch?v=BrwYb8WOkb0

Tears For Fears "Sowing The Seeds Of Love" fra albummet af samme navn:
http://www.youtube.com/watch?v=Vx4vGZ2QPD8

Joe Satriani "Flying In A Blue Dream" fra albummet af samme navn:
http://www.youtube.com/watch?v=U-zjnVmuTzs

Simple Minds "Belfast Child" (kan ikke huske hvad albummet hedder):
http://www.youtube.com/watch?v=oFIMJxV2tjI

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 06-06-07 16:30

Holst <newsnov06@shelter.dk> enriched usenet with:

> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989

Gorky Park udgiver deres debutalbum Gorky Park
Rock fra Sovjetunionen, det havde vi ikke hørt (ret meget af) før
http://www.youtube.com/watch?v=0fmVkWdiVfM

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Texas - Inner Smile

Fra : -V-

Dato : 06-06-07 18:08

On Jun 6, 1:09 pm, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> If You Don't Know Me By Now - Simply Redhttp://www.youtube.com/watch?v=DRPzJWeICzY

.....som Harold Melvin & the Blue Notes udgav i 1972.

Simply Reds version var hverken original eller god.

-V-

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-06-07 18:31

-V- wrote:

> ....som Harold Melvin & the Blue Notes udgav i 1972.
>

> Simply Reds version var hverken original eller god.

det synes jeg og mange andre mennesker... er det ok for dig?
og det er da ligemeget om sangen udkom med andre før... Simply Red har ikke
udgivet den før 1989...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : -V-

Dato : 06-06-07 18:45

On Jun 6, 9:21 am, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:
> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989

Det lyder godt.

Der kom Jeff Waters nemlig med Alice:
http://www.youtube.com/watch?v=Py5h80QI3hE

Sepultura udgav den stadigt fantastiske Beneath the Remains, her 'Mass
Hypnosis':
http://www.youtube.com/watch?v=xdoKA8PSRjg

Fabelagtigt, fantastisk, forrygende Mr. Paul Gilbert og resten af hans
slæng smed:
http://www.youtube.com/watch?v=BS0x1GyLKlM

Faith No More brager igennem på Epic:
http://www.youtube.com/watch?v=nsETamxkT9E

-V-

Fra : Ole Thomsen

Dato : 07-06-07 05:38

"-V-" <valdemarj@gmail.com> wrote in message

> Faith No More brager igennem på Epic:
> http://www.youtube.com/watch?v=nsETamxkT9E

Amen.

Og de blev kun bedre siden.

Ole Thomsen

Fra : -V-

Dato : 06-06-07 18:50

On Jun 6, 7:30 pm, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:

> det synes jeg og mange andre mennesker... er det ok for dig?

Ja, naturligvis er det i orden.
Er det i orden at jeg påpeger det? Jeg regnede med at du var i stand
til at læse indenad, så du forstod at jeg underforstået mente at *jeg*
ikke mener at den er god. Det var så åbenbart ikke tilfældet, eller er
du bare sur over at jeg tillader mig at kritisere Mick Hucknall?

-V-

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-06-07 19:41

-V- wrote:

> [...]
> ikke mener at den er god. Det var så åbenbart ikke tilfældet, eller er
> du bare sur over at jeg tillader mig at kritisere Mick Hucknall?

ja

Fra : Peter Westh

Dato : 06-06-07 20:52

> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989

Nitzer Ebb udgav "Showtime" http://www.youtube.com/watch?v=r17YVDwh0vM

The Cassandra Complex udgav "Satan, Bugs Bunny and Me"
http://www.youtube.com/watch?v=EzK04wzqSWk (Videoen er vist ikke original)

Ellers mindes jeg ikke rigtig noget... ud over at Martin Hall udgav "The
Martin Hall document" med highlights fra karrieren 1981-85

/P

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-06-07 21:44

Holst skrev:

> Ja, vi hopper så små ti år tilbage til 1989, og jeg vil her nævne
> noget musik i den lettere genre.

I februar 90' vandt Gnags to danske grammyer for "Mr. Swing King", Søs
Fenger og Lars Hug blev årets sangerinde henholdsvis sanger, og årets
hit var Kim Larsens "Tarzan Mama Mia". Phil Collins fik prisen for
udenlandsk album for "But Seriously".

Årets nye navn hed Nikolaj Christensen, og det ved jeg virkelig ikke
hvem er.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Michael Lund

Dato : 06-06-07 21:57

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Holst skrev:
>
> Årets nye navn hed Nikolaj Christensen, og det ved jeg virkelig ikke hvem
> er.

Han spillede senere med sit band under navnet Nikolaj og piloterne og
medvirkede forresten også i den seneste omgang med "vild med dans" på TV2
http://programmer.tv2.dk/dans/parrene/article.php/id-4777917.html

Mvh.
Michael

Fra : Michael Lund

Dato : 06-06-07 22:49

Vi kan da lige tage et andet The Cure nummer fra aug. '89 nemlig Lovesong

http://www.youtube.com/watch?v=P4SZhumbv0s

Mic.

Fra : Holst

Dato : 07-06-07 08:09

Rasmus M. Jensen får æren af at vælge det næste år i stafetten. Det gør
han, fordi han nævnte både Roxette og Madonna, der begge det år udgav et
par fabelagtige album, som betød meget for mig det år.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-06-07 09:42

Holst wrote:
> Rasmus M. Jensen får æren af at vælge det næste år i stafetten. Det
> gør han, fordi han nævnte både Roxette og Madonna, der begge det år
> udgav et par fabelagtige album, som betød meget for mig det år.

tak for det Holst!