Dagens år - 1997
Fra : Peter Westh

Dato : 05-06-07 08:32

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4664efbc$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Ok, jeg lader dig få bolden i dag, dine videoer og musik var nemlig
> meget spændende

Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Dette var året hvor Aphex Twin brød igennem hos et større publikum, godt
hjulpet på vej af Chris Cunninghams banebrydende musikvideo til nummeret
"Come to Daddy": http://www.youtube.com/watch?v=4cFlaWxWDhI.

Lidt mere følger senere på dagen.

MVH

Peter

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-06-07 08:41

On Tue, 05 Jun 2007 09:32:17 +0200, Peter Westh wrote:

> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Notorious B.I.G. bliver skudt og dør.

Radiohead's "OK Computer" bliver udgivet:
http://youtube.com/watch?v=r8asQsfn82E

Prodigy udgiver "Fat of the Land":
http://youtube.com/watch?v=oQKaJa4phWQ

Fra : Michael Lund

Dato : 05-06-07 09:02

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Ét af årets helt store numre der stadig holder:

http://www.youtube.com/watch?v=welnlg3svTw

Mic.

Fra : Holst

Dato : 05-06-07 09:10

Michael Lund wrote:

> Ét af årets helt store numre der stadig holder:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=welnlg3svTw

Hmmmm ... er du sikker på, det var 1997? Jeg "klæber" lidt nummeret ret
kraftigt op på nogle ting i mit liv, og dem stadfæster jeg til 1996. Men
måske husker jeg forkert.

Til gengæld var det sidst i 1997, at Spice Girls udgav deres andet
album, Spiceworld, der helt bestemt var toppen af deres karriere. Så kan
man lide det eller ej - og for nu at komme med et link:

http://www.youtube.com/watch?v=JFrsiNDF8Js

Fra : Holst

Dato : 05-06-07 09:27

Holst wrote:

> Hmmmm ... er du sikker på, det var 1997? Jeg "klæber" lidt nummeret ret
> kraftigt op på nogle ting i mit liv, og dem stadfæster jeg til 1996. Men
> måske husker jeg forkert.

Ja, lidt research afslører, at Don't Speak umiddelbart blev udgivet som
single sidst i 1996, så det kan da godt tænkes, at det var i de første
måneder af 1997, nummeret hittede i Danmark. Så jeg husker måske
forkert, fordi vi på kollegiet allerede lyttede heftigt til Tragic
Kingdom tidligere.

Fra : Michael Lund

Dato : 05-06-07 20:48

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måneder af 1997, nummeret hittede i Danmark. Så jeg husker måske forkert,
> fordi vi på kollegiet allerede lyttede heftigt til Tragic Kingdom

Hvilken utilgivelig fejl

Det ser ud til at der lidt tidsforskel på udgivelserne i henholdsvis USA of
Europa, men selvfølgelig er det fra 1996, sorry.

Må skynde mig at finde et andet nummer til bedømmelse.

Mvh.
Michael

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-06-07 09:22

On Tue, 05 Jun 2007 09:32:17 +0200, Peter Westh wrote:

> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

David Bowie 50 års fødselsdags-"fest":
http://youtube.com/watch?v=-HD73LyWpcw

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-06-07 09:52

Peter Westh wrote:
> "Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

DAD med Simpatico (er det ikke det første Laust Sonne album)
tæskeholdet udgiver Vi sparker røv
og Aqua udgiver Aquarium som i alt tilbringer 59 uger på top20 i danmark

Rasmus

Fra : Peter Westh

Dato : 05-06-07 10:48

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Squarepusher udgiver "Big Loada", med nummeret "Come on my Selector"
http://www.youtube.com/watch?v=KQq0zVIF6SQ (endnu en fantastisk video af
Chris Cunningham).

Prodigy's Fat of the Land er allerede nævnt, men videoen til "Smack my bitch
up" bør fremhæves: http://www.youtube.com/watch?v=VYwgcLNWfj0

Tricky udgav albummet "Pre-millenium tension" , som der også var et par fine
videoer til:
http://www.youtube.com/watch?v=2FjO_n9q9Ko
http://www.youtube.com/watch?v=kYAT4buUW3s

Og så udkom Mews debutalbum "A triumph for man", med et enkelt hit:
http://www.youtube.com/watch?v=uZHqAPQ3rR8

/P

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 11:32

On Tue, 5 Jun 2007 09:32:17 +0200, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

>Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Jeg synes 1997 var præget af Spice Girls, Aquas forfærdelige hit
"Barbie Girl", plus en masse Maria Carey og Celine Dion.
Der kom dog også musik jeg gad høre i 1997:

Det var året hvor Eric Clapton hittede med nummeret "Change The
World". Nummeret er en af mine all time favorites med Clapton, og jeg
fandt det i en 6 minutters live-version:
http://youtube.com/watch?v=LGnMC5mlsLU

Aerosmith udsendte albummet "Get a grip". Her er nummeret "Livin' On
The Edge" fra det album: http://youtube.com/watch?v=lzN0etdN7Ek

I 1997 mødte publikum første gang de gale "Tenacious D" i et TV-show,
hvor også denne sang blev fremført. Det blev en umiddelbar succes, men
numeret kom først på CD nogle år senere:
http://youtube.com/watch?v=tpW_8bUxQqk

/Alex

Fra : Holst

Dato : 05-06-07 11:40

Alex Linaa wrote:

> Der kom dog også musik jeg gad høre i 1997:

Var det ikke i 1997, Björk kom med Homogenic?

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-07 11:56

On Tue, 05 Jun 2007 12:40:05 +0200, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Var det ikke i 1997, Björk kom med Homogenic?

Jo, den kom i september 1997. Vi napper lige "Hunter" fra det album:
http://youtube.com/watch?v=fgJ0CB_duLk&mode=related&search=

/Alex

Fra : Peter Westh

Dato : 05-06-07 13:03

> Jo, den kom i september 1997. Vi napper lige "Hunter" fra det album:
> http://youtube.com/watch?v=fgJ0CB_duLk&mode=related&search=

Man bør ikke forbigå "Bachelorette"
http://www.youtube.com/watch?v=3eR7usvA1tQ (instr. Michel Gondry) , og "All
is full
of love" http://www.youtube.com/watch?v=EjAoBKagWQA (instr. Chris
Cunningham, igen).

/P

Fra : Holst

Dato : 05-06-07 13:14

Peter Westh wrote:

> Man bør ikke forbigå "Bachelorette"
> [...]

Ja, det var et fabelagtigt album. Siden da er det gået nedad med
tilgængeligheden på hendes plader, synes jeg - seneste album er dog igen
noget mere tilgængeligt.

Nå, nu fik jeg pludselig en sådan lyst til at høre Björk.

Fra : Kaj Larsen

Dato : 05-06-07 12:28

Hejsa

Kom lige til at tænke på denne her, der har jo lige været melodi grand prix.
Jeg er som sådan ikke tilhænger af den,men kan huske debatten også dengang
om den rette vinder eller ej.
Men om ikke andet kan man da trække på smilebåndet.

http://www.youtube.com/watch?v=aEXvqo3Y1Aw

God (øhhh) fornøjelse

Mvh
Kaj Larsen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-06-07 23:54

Kaj Larsen wrote:

> http://www.youtube.com/watch?v=aEXvqo3Y1Aw
>
> God (øhhh) fornøjelse

LOL... haha...
lyder som Skovmand & Bue på ANR hit...

Rasmus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-06-07 13:49

Peter Westh wrote:

> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Lidt Rammstein:
http://www.youtube.com/watch?v=doTBT46wMvA

Smash Mouth:
http://www.youtube.com/watch?v=Fg3R3TdXTsk

The Verve:
http://www.youtube.com/watch?v=V-Po8uJeoUw

Blink 182:
http://www.youtube.com/watch?v=2NdZJgV0sdw

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-06-07 14:59

> [...]
>
> Dette var året hvor Aphex Twin brød igennem hos et større publikum, godt
> hjulpet på vej af Chris Cunninghams banebrydende musikvideo til nummeret

Aphex Twins video Windowlicker styrer på en lettere mærkelig måde. Håber den
er fra samme år. Tror det dog ikke da jeg så den første gang i 1999.

Selve musikken starter først omkring 4 min. inde.

http://www.youtube.com/watch?v=1P3Wc-37pC4

Lækre chicks ikke Mener at have hørt at det er en af ophavsmændene til
videoen der selv har lavet maskerne.

Bjarne K.

Fra : Peter Westh

Dato : 05-06-07 16:04

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> Aphex Twins video Windowlicker styrer på en lettere mærkelig måde. Håber
> den er fra samme år. Tror det dog ikke da jeg så den første gang i 1999.

Den er fra 1999.

> Lækre chicks ikke Mener at have hørt at det er en af ophavsmændene til
> videoen der selv har lavet maskerne.

Se http://www.director-file.com/cunningham/aphex2.html

/P

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-06-07 15:34

On Tue, 05 Jun 2007 09:32:17 +0200, Peter Westh wrote:

> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Loreena McKennit udgiver "Book of Secrets" med den dejlige "The Mummer's
Dance":
http://youtube.com/watch?v=TCiDm8H1ggU

--
http://www.last.fm/group/dk-kultur-musik
http://www.housemusik.dk/forum/showthread.php?t=4718

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-06-07 15:45

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

Den originale video er desværre ikke at finde. Der er derfor kun en eller
anden tåblig video på youtube. Håber dog i kan lide musikken. Der er "Donde
jugar las ninas" som Molotov udgav i 97

Mit absolutte favorit nummer Gimme the Power.

http://www.youtube.com/watch?v=cZ05P-eAJ9o

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-06-07 15:51

> [...]
> anden tåblig video på youtube. Håber dog i kan lide musikken. Der er
> "Donde jugar las ninas" som Molotov udgav i 97

Forsøgte at skrive at de udgav ovenstående album i 1997.

Fra : Baros

Dato : 05-06-07 16:03

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Body Count med Ice-T kom igen med pladen Violent Demise: The Last Days
Bleeder udgav debut-cd'en Psychopower
John Lydon aka Johnny Rotten udgav sin noget oversete og eneste solo-lp
Psycho's Path.

Fra : Michael Lund

Dato : 05-06-07 21:09

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Her udgav LoveShop Go.

http://www.youtube.com/watch?v=jM38cNaSIbg

Mic.

Fra : Michael Lund

Dato : 05-06-07 21:19

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Chumbawamba udgav 11. aug. et af disse lidt irriterende numre der klæber sig
fast i hovedet på én.

http://www.youtube.com/watch?v=_lJIjdajBww

Mic.

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-06-07 00:32

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

Bruger en hver lejlighed til promovere dette nummer. Divinyls lavede i 1997
et album (make you happy) med dette nummer der i.flg. Wiki oprindeligt er
fra 1991.

http://www.youtube.com/watch?v=zTneO6UgRuM

Bjarne K.

Fra : Peter Westh

Dato : 06-06-07 06:33

For at komme i tanke om Björk og Spice Girls...

Der var i øvrigt ingen, der huskede Portishead, som udgav deres andet album
der bare hed "Portishead", med nummeret "Only you". Det lavede Chris
Cunningham *også* lavede en video til:
http://www.youtube.com/watch?v=1PnNrtUTwa4 . Cunningam var en meget
produktiv mand i 1997.

MVH

Peter

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-06-07 22:05

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

Hov vi glemte da

http://www.youtube.com/watch?v=bQRxLoORV84

Et fantastisk nummer.

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-07 22:08

On Thu, 7 Jun 2007 23:04:48 +0200, "Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote:

>Hov vi glemte da
>
>http://www.youtube.com/watch?v=bQRxLoORV84
>
>Et fantastisk nummer.

Du har så ret. Endelig en kvinde der behersker hele spektret i
stemmen, og kan synge både "soft" og rock så det river.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-07 22:15

On Thu, 07 Jun 2007 23:08:20 +0200, Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

>Du har så ret. Endelig en kvinde der behersker hele spektret i
>stemmen, og kan synge både "soft" og rock så det river.

A propos kvindelige sangere, så udkom Within temptations debutalbum
"Enter" i 1997, hvorfra dette nummer stammer:
http://youtube.com/watch?v=nAuZ_rAJY5k
De fik først deres store gennembrud i 2000 med "Mother Earth". Jeg
havde fornøjelsen af at høre dem i Vega for et par måneder siden, og
det var en helt fantastisk koncert.

/Alex

Fra : Jacob Vind

Dato : 07-06-07 23:04

Peter Westh wrote:

> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Jeg ved godt jeg er to dage bagud, men Radiohead - OK Computer kan ikke
udelades når vi snakker 1997 ;)

F.eks.: http://youtube.com/watch?v=szdWPWnnNls

Eller: http://youtube.com/watch?v=5LeLAELIxKY

/Jacob.

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-06-07 01:55

"Jacob Vind" <news@kabalen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved godt jeg er to dage bagud, men Radiohead - OK Computer kan ikke
> [...]

Mærkeligt nok er det først efter Creep (et super nummer) at jeg er blevet
rigtig opmærksom på radeohead. Husker dog en video, hvor der ligger en gut
ud på gaden uden (tilsyneladende) grund. Hvad hedder nu lige det nummer
hedder ?

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 08-06-07 02:16

> [...]
> ud på gaden uden (tilsyneladende) grund. Hvad hedder nu lige det nummer

Kæft mand. Må have levet i en hul. Har lige læst på wikipeda, at Creep er
fra 1993. Hørte det første gang sidste år. tsk tsk tsk

--

Meed venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Thomas S

Dato : 08-06-07 09:59

On Jun 8, 2:55 am, "Bjarne K." <e...@neit.nej> wrote:
> Husker dog en video, hvor der ligger en gut
> ud på gaden uden (tilsyneladende) grund. Hvad hedder nu lige det nummer
> hedder ?

Just:
http://www.youtube.com/watch?v=R5X7HKxpiQA&mode=related&search=
Den er fra 1995.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-06-07 02:27

On Tue, 05 Jun 2007 09:32:17 +0200, Peter Westh wrote:

> Tak for stafetten! Vi springer frem til: 1997

Kom lige i tanke om een, jeg kan faktisk ikke helt finde ud af om året er
'97 eller '98, men Air udgiver en rigtig god plade med dette smukke nummer
iblandt:

http://youtube.com/watch?v=YkgfmWfJ11s