Dagens År - 1983
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 04-06-07 04:10

Jeg takker for at have fået bolden...

Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
nemlig til 1983.

Eurythmics får et gennembrud med pladen "Sweet Dreams" og specielt
titelnummeret som er gået hen og blevet nærmest en kendingsmelodi for
bandet:
http://youtube.com/watch?v=OufZbzsUtIo

Sidenhen er adskillige covers lavet, bl.a. af Marilyn Manson.

En anden klassiker er Nena's 99 Luftballons som udkom dette år:
http://youtube.com/watch?v=ngl7U-L3YLk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-06-07 06:29

Thomas Jespersen wrote:
> Jeg takker for at have fået bolden...
>
> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
> nemlig til 1983.

Det var jo året hvor Men At Work slog i gennem (kom albummet i 1982 ?):
http://www.youtube.com/watch?v=h3vYO6fJM3o

Og så var der jo også denne her (Musical Youth):
http://www.youtube.com/watch?v=pYTQcVeoiyA

Michael Jackson's "Billie Jean"
http://www.youtube.com/watch?v=c8aWc_4IVx0

Police "Every Breath You Take":
http://www.youtube.com/watch?v=jXq3hO82cTY

Madness "Our House":
http://www.youtube.com/watch?v=nyJ6VA7FQ10

Og slet ikke at forglemme Pat Benatar "Love Is A Battlefield":
http://www.youtube.com/watch?v=j9J9rTZJBmw

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 04-06-07 14:05

Per Beer Hansen wrote:

> Michael Jackson's "Billie Jean"
> http://www.youtube.com/watch?v=c8aWc_4IVx0

Hele "Thriller" pladen fortjener nogle ord. Den er godt nok udgivet i
December 1982 men toppede året (måneden) efter. Det er verdens hidtil
bedst sælgende album (tror jeg nok, er den blevet slået efterhånden?),
og jeg husker da selv jeg var ret glad for titelnummeret.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 04-06-07 14:49

Thomas Jespersen skrev:

> [...]
> hidtil bedst sælgende album (tror jeg nok, er den blevet slået
> efterhånden?), og jeg husker da selv jeg var ret glad for

Wikipedia citerer Guinness for tallet 104 millioner solgte album.
Rekorden er ikke blevet slået og bliver det næppe heller i nogen
overskuelig fremtid, slet ikke når det officielle pladesalg er
presset. Tallet er vist behæftet med nogen usikkerhed.

I USA er Eagles' første greatest hits-plade dog på førstepladsen med
Thriller på andenpladsen.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Holst

Dato : 04-06-07 08:04

Thomas Jespersen wrote:

> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
> nemlig til 1983.

Så er vi ved at være fremme i min tid

> En anden klassiker er Nena's 99 Luftballons som udkom dette år:
> http://youtube.com/watch?v=ngl7U-L3YLk

Ligeledes udgav både Kajagoogoo og Wham! også deres første album i dette
år, og Duran Duran var på toppen af deres karriere i 1983.

Jeg har ikke lige tid til at finde YouTube-klip, men der er givetvis
rigeligt at af dem.

Fra : Peter Westh

Dato : 04-06-07 08:23

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for at have fået bolden...
>
> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
> nemlig til 1983.

Cabaret Voltaire udgav deres bedste plade, "The Crackdown":
http://www.youtube.com/watch?v=KKF_ir5Ok8w

Det gjorde Einstürzende Neubauten også: Zeichnungen des Patienten OT.
Et af de bedste numre er dette: http://www.youtube.com/watch?v=0wxbnm_0wx8
(Hvis nogen af jer kan lide Michael Mann, vil I genkende det fra
soundtracket til både Heat og the Insider)

Under For (med Martin Hall) udgav "Apparently all the same" (man kan høre et
af numrende live her: http://www.youtube.com/watch?v=XQL_joo-Wx4

Sods skiftede navn til Sort Sol og udgav den glimrende "Dagger and Guitar".
(et a numrende er her, igen live:
http://www.youtube.com/watch?v=k-2C0ZBLwSI)

I den lidt gladere ende udgav Sebastian "80'ernes boheme", og Gnags hittede
med "Slingrer ned ad vestergade"

U2 udgav det klassiske album "War", med hittene "Sunday bloody sunday"
http://www.youtube.com/watch?v=uL5O7NfD-JA og New years day
http://www.youtube.com/watch?v=CQaFue_KvoQ

Peter Gabriel spillede en fed koncert i Falkonerteatret
http://www.youtube.com/watch?v=Hs_DbMH5uFE (ikke fra Falkoner, men samme
tour). Jeg tror det var min første rockkoncert udover Sneakers i
Baltorphallen. Jeg købte en t-shirt der gav en virkelig klam kropslugt,
fordi den var så syntetisk.

Det var også i 1983 at Madonnas første album kom ud
http://www.youtube.com/watch?v=umColo6grw8. Genesis hittede med nummeret
"Mama":
http://www.youtube.com/watch?v=s7ofCrv84hs , Bowie med "let's dance"
http://www.youtube.com/watch?v=30AVhf-ZLwM, Yes med "Owner of a lonely
heart" http://www.youtube.com/watch?v=qooPczldqMo, og Hall and Oates med
Maneater http://www.youtube.com/watch?v=cvGbDuNf0y4. Og så brød Culture Club
igennem med "do you really want to hurt me"
http://www.youtube.com/watch?v=-a8nZGw6zy0, Taco kom og forsvandt med
"Puttin on the ritz" http://www.youtube.com/watch?v=E1RsWqNIIAA, samt en
masse andet jeg helst vil glemme...

MVH

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 11:36

On Mon, 4 Jun 2007 09:23:08 +0200, "Peter Westh"
<pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

>Yes med "Owner of a lonely
>heart" http://www.youtube.com/watch?v=qooPczldqMo

Jeg var ret vild med den sang da den kom frem, og den holder imø
stadig.
Læg mærke til de breaks der er i nummeret med et enkelt trut på
trompeter. Det blev skamølst kopieret af Duran Duran i "A View To A
Kill" 2 år senere:

http://youtube.com/watch?v=m54yK32Y-Ls

/Alex

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-06-07 06:08

Peter Westh wrote:

> [...]
> af numrende live her: http://www.youtube.com/watch?v=XQL_joo-Wx4
>
> Sods skiftede navn til Sort Sol og udgav den glimrende "Dagger and Guitar".

Ok, jeg lader dig få bolden i dag, dine videoer og musik var nemlig
meget spændende.

Fra : Kaj Larsen

Dato : 04-06-07 09:59

Jeg vil også være med

http://www.youtube.com/watch?v=gSq8ZBdSxNU
Spandau Ballet, vist nok deres gennembrud.

http://www.youtube.com/watch?v=4MlqgUzFAOg
Dette var i hvert fald nummeret der grundlage Laid Backs succes de kommende
år.

http://www.youtube.com/watch?v=qgDKtLPp46s
The Flying Pickets,så smukt kan det gøres.

http://www.youtube.com/watch?v=vtPk5IUbdH0
Eddy Grant,mener det er et af hans første hits som solist.

http://www.youtube.com/watch?v=8bOLkPbPCbk
Mike Oldfield, med god hjælp af Maggie Reilly.

Det var mine bidrag, god fornøjelse til alle.

Mvh
Kaj Larsen

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 04-06-07 10:45

Thomas Jespersen wrote:
> Jeg takker for at have fået bolden...
>
> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
> nemlig til 1983.

Nå ja, men nu nævnede jeg jo KISS's debut albumj i 1974 tråden, så hvorfor
ikke fortsætte:

I 1983 smed KISS deres "trademark" make-up og udgav albummet Lick It Up.

http://www.youtube.com/watch?v=dIjmbggYkvA

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 11:55

On 04 Jun 2007 03:09:49 GMT, Thomas Jespersen
<jespersen.thomas@gmail.com> wrote:

> [...]
>bandet:
>http://youtube.com/watch?v=OufZbzsUtIo
>
>En anden klassiker er Nena's 99 Luftballons som udkom dette år:

1983 var noget poppet på musiksiden synes jeg, men de to ovennævnte er
klart nogle af mine favoritter fra det år.

Ud over disse, begyndte Totos fabelagtige album (fra 1982) "Toto IV"
at ramme hitlisterne med nogle høje placeringer til de enkelte numre.
Her er nummeret "Africa": http://youtube.com/watch?v=K3mRy9Q_Ofk

Et andet nummer fra 1983 er det sære "Mr. Roboto" med Styx:
http://youtube.com/watch?v=f0UWT5C5Ch0
Det er svært at klassificere, men det er meget anderledes end hvad der
ellers var populært dette år.

Til slut vil jeg linke til Asia, som var en samling af hamrende
dygtige musikere, bl.a. Carl Palmer fra det tidligere Emerson Lake &
Palmer.
Her er numemret "Don't Cry": http://youtube.com/watch?v=fUVlubs8G2k

/Alex

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 04-06-07 19:06

"Thomas Jespersen" skrev i en meddelelse

> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere >indlæg -
> nemlig til 1983.

He He , det er sjovt det her håber alle kan deltage.

Yes med Owner Of A Lonely Heart
http://www.youtube.com/watch?v=qooPczldqMo

Pretenders Back On The Chain Gang
http://www.youtube.com/watch?v=BGPHLao8Hr0

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Michael Lund

Dato : 04-06-07 19:42

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for at have fået bolden...
>
> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
> nemlig til 1983.

Dio udgiver Holy Diver
http://www.youtube.com/watch?v=NiwcOaaRo1Y

Og i den lidt lettere genre Dolly Parton og Kenny Rogers
http://www.youtube.com/watch?v=NiwcOaaRo1Y

Mic.

Fra : Claus Skaarup

Dato : 04-06-07 22:21

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for at have fået bolden...
>
> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
> nemlig til 1983.

Kan i huske den her? http://www.youtube.com/watch?v=KzdCMH8aKxQ
Det er ikke længe siden jeg fandt ud af, at det var ham, der havde lavet det
nummer.

Mvh. Claus

Fra : Michael Lund

Dato : 04-06-07 22:49

"Claus Skaarup" <skaarup75@yahoo.noget> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Kan i huske den her? http://www.youtube.com/watch?v=KzdCMH8aKxQ
> Det er ikke længe siden jeg fandt ud af, at det var ham, der havde lavet

Yes, så er der sportslørdag!!

Det var tider hvor man kunne halvslumre på sofaen til en fodboldkamp mellem
Swindon og Leicester.

Mic.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 04-06-07 22:46

Thomas Jespersen wrote:
> Jeg takker for at have fået bolden...
>
> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
> nemlig til 1983.

Shu-Bi-Dua udgiver deres 10'er med bl.a. "Folkevognen", "Vil du med mig" og
"Rap rap"

Rasmus

Fra : N

Dato : 04-06-07 23:17

Cut en masse...

> En anden klassiker er Nena's 99 Luftballons som udkom dette år:
> http://youtube.com/watch?v=ngl7U-L3YLk

Jamen så vil jeg da også være med.

Husker tydeligt dette nummer med Altered Images, nok mest pga en forelskelse
i en dejlig pige.
http://www.youtube.com/watch?v=ux2py16tKCI

Men ellers husker jeg igen fra samme periode Laid Back - Elevator Boy
Desværre er den vist ikke på YT.

Men samme år gik jeg på EFG - Stærkstrøm. Og på det samme bånd vi hørte i
klassen når vi arbejdede i standene, hørte vi også New Order - Blue Monday.
http://www.youtube.com/watch?v=ftJZomwDhxQ

Ellers var der jo "Das neue deutsche welle".
Bl.a. kom Hubert Kah med Einmal nur mit Erika:
http://www.youtube.com/watch?v=dCwT1iZKQqY
På samme bånd var også Trio med Da da da, men mener den er fra 82'.

Eller hvad med den stille Gazebo - I like Chopin:
http://www.youtube.com/watch?v=0EN58OvQ7zI
Flot nummer. Holder stadig i 2007 (IMHO)

Joe Cocker & Jennifer Warns - Up Where We Belong blev vist nok lavet i 82'
men hittede i 83' http://www.youtube.com/watch?v=bviO2SM5H7k

David Bowie med China Girl er vist også fra 83'
http://www.youtube.com/watch?v=8qjTStVY6Hk

Cindy Lauper kom med Girls just wanna have fun:
http://www.youtube.com/watch?v=FyYT-goBRI4 (kunne ikke lige finde den
originale video)

Rock Steady Crew - Hey You: http://www.youtube.com/watch?v=U-4WBa0EJGQ

Flashdance - What a feeling (Irene Cara)
http://www.youtube.com/watch?v=1WX3Xj50QLU

Jeg tror godt jeg kunne finde på en 5 til 10 mere. Men i andre skal jo også
komme med nogen.

Damn. Fed tid. Blev 18 år det år og fik mit kørekort. Og mødte min første
rigtige store kærlighed. Se det sætter musikalske minder. Sjovt nok!

Allan

Fra : Michael Lund

Dato : 04-06-07 23:48

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for at have fået bolden...
>
> Vi bevæger os lige nogle år frem i forhold til de tidligere indlæg -
> nemlig til 1983.

Hvem kunne i 1983 stå for Tracy Ullman i denne:

http://www.youtube.com/watch?v=i0FIl4-cC9U

Mic.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 23:59

On Tue, 5 Jun 2007 00:47:35 +0200, "Michael Lund" <miclu@mail.dk>
wrote:

>Hvem kunne i 1983 stå for Tracy Ullman i denne:
>
>http://www.youtube.com/watch?v=i0FIl4-cC9U

Den havde jeg totalt glemt. Den var jo en fast bestandel af
festmusikken i en lang periode.
Hvor sjovt at se Paul McCartney bag rattet i verdens mest kiksede bil,
Robin Reliant

/Alex

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-06-07 15:07

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem kunne i 1983 stå for Tracy Ullman i denne:

Hun var _sød_ (er det måske endnu)

Bjarne K.

Fra : Pipeline

Dato : 05-06-07 00:57
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-06-07 07:34

Thomas Jespersen skrev:

[1983].

80'erne er det årti, hvor jeg næsten holdt op med at høre
pop og rock i radioen. Fordi flere og flere begyndte at
bruge trommemaskiner og computerprogrammerede
rytmer. Jeg kan ikke fordrage sådanne "rytmebokse".

1983:
Miles Davis - Star People
Charlie Haden - The Ballad Of The Fallen
Keith Jarrett - Changes
Keith Jarrett - Standards, Vol. 1 (den med God Bless The Child)
Keith Jarrett - Standards, Vol. 2
John Mc Laughlin / Meola / Lucia - Passion, Grace and Fire
Pat Metheny - Offramp
Pink Floyd - The Final Cut
Oregon - Oregon
Tangerine Dream - Poland (live)