Dagens år - 1969
Fra : Michael Lund

Dato : 03-06-07 05:21

Jeg takker for stafetten - vidste næsten at Steve Harley ikke ville skuffe

Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

The Doors udgav den 5. august The Soft Parade som markerede et stilskifte
som ikke behagede alle. Nummeret her er dog i denne optagelse uden de
blæser-arrangementer som skræmte mange fans dengang.

http://www.youtube.com/watch?v=-cU3kreOOHM

Ville ellers have valgt det største hit fra pladen "Touch me", men opdagede
at det faktisk blev udsendt som en singleforløber i december '68 og det
havde I jo nok påpeget ret hurtigt - som de skarpe knive I er

Mvh.

Michael

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-06-07 08:16

Michael Lund wrote:
> Jeg takker for stafetten - vidste næsten at Steve Harley ikke ville
> skuffe
>

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

CCR kom med hele 3 albums i '69.
Bayou Country (1/69)
Green River (8/69)
Willy And The Poor Boys (11/69)
Jeg har valgt "Down On The Corner" fra Willy And The Poor Boys albummet:
http://www.youtube.com/watch?v=WapAbo09cws

Og så var der jo også 2 albums fra Rolling Stones det år.
Through The Past Darkly (Opsamlingsalbum) (9/69)
Let It Bleed (12/69)
Jeg har valgt "You Can't Always Get What You Want" fra Let It Bleed:
http://www.youtube.com/watch?v=Vbi1wFoZ6-A

Og så var det jo også året, hvor "Slade" skiftede navn fra "Ambrose Slade"
til "Slade" og udgav albummet Beginings (inden de skiftede navn).
http://www.youtube.com/watch?v=0kY3Ib15ofw

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Carl Drud

Dato : 03-06-07 08:55

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> writes:

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

Muddy Waters -- Fathers And Sons

http://www.youtube.com/watch?v=8xB7yecUGvE

--
Carl

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 09:27

On Sun, 3 Jun 2007 06:20:49 +0200, "Michael Lund" <miclu@mail.dk>
wrote:

>Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

Uha, det var et godt år.

Først og fremmest var der Beatles' legendariske koncert på toppen af
Apple-bygningen. Jeg fandt nummeret "Get Back" på YouTube, som i
parentes bemærket også blev udsendt på single det år:
http://youtube.com/watch?v=UM0K21EOCwk
Bemærk Billy Preston på keyboards.

1969 var også året hvor numrene fra Broadway-musicalen "Hair", der var
blevet sat op i 1968, begyndte at ramme hitlisterne med nogle markante
placeringer.
Jeg har fundet et klip af "Aquarius", men sikkert ikke fra det årti:
http://youtube.com/watch?v=Q-8nk84ps60

Deep Purple var ved at komme i omdrejninger, og Blackmore/Lord havde
fundet begyndelsen på deres efterfølgende mangeårige sound og
samarbejde.
Med LP'en "Deep Purple" var de sikkert, men godt på vej væk fra
coverversionerne. Her er nummeret "Chasing Shadows"
http://youtube.com/watch?v=6yL_oCAU5pw

Sidst, men ikke mindst udgav Bob Dylan albummet: "Nashville Skyline",
som indeholder et af hans allersmukkeste numre: "Lay lady lay"
http://youtube.com/watch?v=sKOVI6BF-R0 (Fra en langt senere koncert)

/Alex

Fra : Michael Lund

Dato : 03-06-07 11:33

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for stafetten - vidste næsten at Steve Harley ikke ville skuffe
>

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

Smider lige en perle mere ind.

Cream sagde farvel med et brag af en concert i Royal Albert Hall og udgav
Goodbye (03 1969)

http://youtube.com/watch?v=0Yi7AJvzRUA

Mic.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 13:23

On Sun, 3 Jun 2007 12:32:48 +0200, "Michael Lund" <miclu@mail.dk>
wrote:

>Smider lige en perle mere ind.
>
>Cream sagde farvel med et brag af en concert i Royal Albert Hall og udgav
>Goodbye (03 1969)
>
>http://youtube.com/watch?v=0Yi7AJvzRUA

Awsome :)
2 akkorder i 6½ minut, uden det på noget tidspunkt bliver enerverende
eller kedeligt. Synd at Ginger Baker og Jack Bruce røg i totterne på
hinanden, for der var meget mere i dette fantastiske band, hvis de
havde fortsat.
Ginger styrer for vildt på de trommer! Det forlød at hans trommesæt
var boltet til scenen med wirer under koncerter, for det ikke skulle
spredes for alle vinde fordi han slog så hårdt.

/Alex

Fra : Michael Lund

Dato : 03-06-07 14:18

> [...]
> var boltet til scenen med wirer under koncerter, for det ikke skulle
> spredes for alle vinde fordi han slog så hårdt.

Ja, det er utroligt så lidt der nogle gange skal til. Fantastisk hvad disse
3 ego'er nåede at præstere og at de så samtidig forstod at afslutte det hele
på en ordentlig måde med denne koncert som jo heldigvis blev foreviget på
film.

Mic.

Fra : EnjoyNews

Dato : 04-06-07 00:24

> [...]
> disse 3 ego'er nåede at præstere og at de så samtidig forstod at afslutte
> det hele på en ordentlig måde med denne koncert som jo heldigvis blev

Undskyld, men det er godt nok noget l....
Jeg har aldrig hørt det før eller hørt om det, men der er jo absolut intet i
det overhovedet, andet end noget syre som aldrig burde være spillet.
Jeg er slet ikke med.. ??

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 10:59

On Mon, 4 Jun 2007 01:24:01 +0200, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg har aldrig hørt det før eller hørt om det, men der er jo absolut intet i
>det overhovedet, andet end noget syre som aldrig burde være spillet.

Sådan er vi heldigvis så forskellige. Nogle hører detaljer, andre
hører helheder, man _skal_ jo ikke absolut være med på alt.
Du har sikkert også dele af din musiksmag som andre ikke er med på.

/Alex

Fra : EnjoyNews

Dato : 04-06-07 20:55

> [...]
> hører helheder, man _skal_ jo ikke absolut være med på alt.
> Du har sikkert også dele af din musiksmag som andre ikke er med på.

Jeg synes bare det er lidt småfalsk, både vokal og instrumenter.

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 21:17

On Mon, 4 Jun 2007 21:55:12 +0200, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

>Jeg synes bare det er lidt småfalsk, både vokal og instrumenter.

That's rock'n'roll man

/Alex

Fra : EnjoyNews

Dato : 04-06-07 21:39

> That's rock'n'roll man
>
> /Alex

ahhh.. man kan da godt spille og synge Rock'n'roll in key sku' jeg mene

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 21:47

On Mon, 4 Jun 2007 22:38:59 +0200, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

>ahhh.. man kan da godt spille og synge Rock'n'roll in key sku' jeg mene

Det sagde jeg jo heller ikke at man ikke kunne, blot at det var
tilladt at synge out of key

/Alex

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-06-07 13:48

Michael Lund skrev:

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

Et godt år.

Gary Burton - Good Vibes (fed jazz-rock på Atlantic)
Miles Davis - In a Silent Way (en af milepælene)
Miles Davis - Bitches Brew (dobb.-cd, en af milepælene)
Arethe Franklin - Soul '69 (soul med jazz-akkompagnement)
Jefferson Airplane - Volunteers
Jethro Tull - Stand Up (en klassiker)
Led Zeppelin - Led Zeppelin II (fed, tung klassiker)
Moody Blues - To Our Children's Children's Children
Procol Harum - Shine On Brightly
Frank Zappa (Mothers) - Burnt Weeny Sandwich (fed Zappa)
Frank Zappa - Hot Rats (en Zappa-klassiker)

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-06-07 14:48

Herluf Holdt skrev:
[1969]
> Procol Harum - Shine On Brightly

Hov, den er da fra *1968*. Det er "A Salty Dog" der er
fra 1969. (De to albums findes på samme dobb.-cd).

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 15:14

On Sun, 3 Jun 2007 14:47:33 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

>Led Zeppelin - Led Zeppelin II (fed, tung klassiker)

Ja MON ikke!
Albummet, med "Whole Lotta Love" som topnummeret, satte standarden
for den "riffede" del af hardrocken for de næste årtier.

http://youtube.com/watch?v=FuWxQyJcWSI

Det holder imø stadig her 38 år efter :)

/Alex

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-06-07 14:58

On Sun, 03 Jun 2007 06:20:49 +0200, Michael Lund wrote:

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

David Bowies single "Space Oddity" bliver udgiver og bliver et stort hit:

http://www.youtube.com/watch?v=uhSYbRiYwTY

John Lennon og Yoko Ono Gifter sig.

Black Sabbath bliver dannet:
http://www.youtube.com/watch?v=W0CgYPsS-XE

Pladeudgivelser:

The Beatles - Abbey Road
Pink Floyd - Ummagumma

Fødsler:
Marilyn Manson
Ice Cube

(ja jeg tog fødsler med for det er noget længere tilbage til at jeg helt
kan huske hvad der skete :) )

Fra : Mikkel Bierberg-Pett~

Dato : 03-06-07 15:01

Og så lige en lille (sikkert uvedkommende her) reminder:
På onsdag den 6/6 spiller Black Sabbath (Med Dio på sang) i KB-Hallen.
Og den 13/6 spiller Ozzy i Forum..

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-06-07 15:13

On Sun, 03 Jun 2007 16:00:44 +0200, Mikkel Bierberg-Petterson wrote:

> Og så lige en lille (sikkert uvedkommende her) reminder:
> På onsdag den 6/6 spiller Black Sabbath (Med Dio på sang) i KB-Hallen.
> Og den 13/6 spiller Ozzy i Forum..

Nej, ikke uvedkommende :)

Det kan være lidt anstrengende med alt for mange reklamer, specielt hvis
det kommer fra folk der ellers ikke er aktive i nyhedsgruppen, men en
reminder er ok så længe det er musik-relateret :)

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 03-06-07 16:29

"Michael Lund" skrev i en meddelelse

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

Sangen om Timothy Leary af The Moddy Blues.
Her fra den genfunde Paris koncerten i 1970 .
http://www.youtube.com/watch?v=XhEhal1vGZ8
Den Ramte rent ind i tiden

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-06-07 16:39

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse

Lidt klip fra en mindre koncert det år.

Janis
http://www.youtube.com/watch?v=dBJnoMP1Uyc

Jimi
http://www.youtube.com/watch?v=QJ6B8bKKTS4

Santana
http://www.youtube.com/watch?v=XnamP4-M9ko

Bjarne K.

Fra : Peter Westh

Dato : 03-06-07 18:28

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

Scott Walker udgiver både "Scott 3" og "Scott 4", og går derefter i hundene.

King Crimson udgiver "In the court of the Crimson King", og starter dermed
halvfjerdsernes bølge af Prog Rock.

Nico (og John Cale) udgiver "The marble Index"

/P

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-06-07 18:34

Michael Lund wrote:

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

yep... det var et godt år... - og elvis fik sit tiltrængte come-back
det blev til bl.a.
suspicious minds: http://www.youtube.com/watch?v=790txAGaccQ
og
in the ghetto: http://www.youtube.com/watch?v=zmVFnhO3A98 (video er godt nok
fra 1970)

og Johnny Cash kom med: http://www.youtube.com/watch?v=M89c3hWx3RQ

Rasmus

Fra : Lars Holst

Dato : 03-06-07 20:09

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> said in

> Jeg takker for stafetten - vidste næsten at Steve Harley ikke ville
> skuffe
>

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

Det undrer mig at slet ingen endnu har nævnt Woodstock.
Ikke at det var den første Woodstock men det havde mega betydning
musikhistorisk og kulturelt at det blev afholdt.

--
Lars Holst

Fra : Michael Lund

Dato : 03-06-07 20:17

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Michael Lund" <miclu@mail.dk> said in
>

> Det undrer mig at slet ingen endnu har nævnt Woodstock.
> Ikke at det var den første Woodstock men det havde mega betydning
> musikhistorisk og kulturelt at det blev afholdt.

Bjarne K nævnte faktisk Woodstock (godtnok indirekte), men linkede til nogle
koncertklip fra begivenheden der selvfølgelig ikke kan undgås at blive nævnt
når det handler om 1969.

Mic.

Fra : Lars Holst

Dato : 03-06-07 20:15

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> said in

> Jeg takker for stafetten - vidste næsten at Steve Harley ikke ville
> skuffe
>

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

John Lennon & Yoko Ono laver en temmelig mediedækket fredsdemonstration ved
at blive i deres seng i en uge.
Under denne uges tid interviewes de masser af gange direkte fra sengelejet.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 03-06-07 20:46

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> said in

> Jeg takker for stafetten - vidste næsten at Steve Harley ikke ville
> skuffe
>

> Vi går tilbage til et gyldent årti og lander på året 1969.

Jackson 5 udsender deres debut album.
Et drengeband som er talentspejdet af Diana Ross.
Jeg spekulerer på om denne relation har noget at gøre med at Michael
Jackson, gennem alle sine plastic kirurgiske indgreb, har forsøgt at
komme til at ligne Diana Ross i ansigtet.

Supremes giver deres sidste liveoptrædender.

Simon & Garfunkels Giver deres første live optræden.

Det er også året hvor Rolling Stones helt fejlagtigt hyrer Hells Angels
til at agere vagtværn til en af deres koncerter.
Her slår HA en publikum ihjel.

David Bowie får sit gennembrud dette år med Space Odity.

Crosby, Pills, Hash & Junk udgiver vistnok et album der hedder Crosby,
Stills, Nash & Young det år.

Janis Joplin får sin Solo debut.

I 1969 får Johnny Cash stor succes med at spille, optage og udgive en
koncert fra indersiden af fængselsmurene i San Quinten.

Bob Marley får også sit gennembrud men det forbliver forholdsvist lokalt
i nogle år endnu før han på verdensplan bryder ud medio 70'erne.

Velvet Underground laver den berømte med bananen af Andy Warhol.

YES!

og mange flere.

--
Lars Holst

Fra : Michael Lund

Dato : 03-06-07 21:05

Ok, dagen går på hæld og igen har der været mange gode links. Alex lagde
hårdt ud med at linke til et af mine favorit Dylan numre Lay Lady Lay, men
Stafetten giver jeg nu alligevel til Thomas Jespersen for David Bowie og
hans uforlignelige "Space Oddity"

Tak for god ro og orden denne gang

Mic.