Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt panoramabillede - ny teknik
Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 05-07-01 23:18

Jeg har uploadet et panoramabillede på adressen

http://boca.dk/galleri/panorama/

Billedfilen fylder 414KB - derfor lidt ventetid mens du downloader.

Det er lavet som en alm. jpeg-fil, som gentages i et pop-upvindue, så man
får fornemmelsen af at panorere sit udsyn.

Hovedsagen til at jeg ikke har lavet billedet i Quicktime er, at min
computer ikke kan køre de smarte panoramaprogrammer ... og så må man jo
gribe til alternativer.

Kameraet er Olympus 990 Digitalkamera på stativ og stedet er vores forhave i
Haderslev. Jeg har brugt et video-fiskeøje-forsatsobjektiv til optagelserne
(20 stk).

--
Jacob W. Jensen | Mine gallerier:
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-01 23:29

"Jacob W. Jensen" <jensen@jacobwaage.dk> wrote in message
> Jeg har uploadet et panoramabillede på adressen
>
> http://boca.dk/galleri/panorama/
>
> Billedfilen fylder 414KB - derfor lidt ventetid mens du downloader.

heh,,, 2 sekunder her

> Det er lavet som en alm. jpeg-fil, som gentages i et pop-upvindue, så man
> får fornemmelsen af at panorere sit udsyn.

Tillykke,, jeg kan lide din nye teknik... Faktisk meget godt...

Men mangler der ikke lidt grader... det følles ikke som 360 grader... Hvis
det altså var det, der var meningen...

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 06-07-01 12:14

> Tillykke,, jeg kan lide din nye teknik... Faktisk meget godt...
>
> Men mangler der ikke lidt grader... det følles ikke som 360 grader... Hvis
> det altså var det, der var meningen...

Problemet ved blot at lave panoramabilledet i jpeg-format er nemlig, at
det meste af 3D-fornemmelsen forsvinder - det virker lidt mere flat.

Men det er skam 360 grader.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 06-07-01 20:04

"Jacob W. Jensen" <jensen@jacobwaage.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet ved blot at lave panoramabilledet i jpeg-format er nemlig, at
> det meste af 3D-fornemmelsen forsvinder - det virker lidt mere flat.
___________________________________

Formatets skyld ???

Forklar !

MVH

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 06-07-01 23:07

> ___________________________________
>
> Formatets skyld ???

Når man betragter panoramabilleder gennem QuickTime Player og visse
Java-programmer er virkningen af 3D langt større, fordi softwaren skaber
beskuerens vú _mens_ man kigger. Billedet vil virke mere rundt i det og
- efter min mening - mere intereaktivt af kigge på.

--
Jacob W. Jensen | Rektor Flinks Reality Show
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/rektor/

Fra : Karsten Olesen

Dato : 07-07-01 08:11

> [...]
> beskuerens vú _mens_ man kigger. Billedet vil virke mere rundt i det og
> - efter min mening - mere intereaktivt af kigge på.

____________________________

Måske.
Har aldrig set efter.

Men selve .jpg formatet ændrer næppe
i selve "formen" af billedet, selvom
man ikke skal komprimere for meget...

MVH

Fra : Pia

Dato : 06-07-01 09:06

det ser ret tjekket ud... jeg tror jeg skal have forbedret nogen af de
panoramabilleder jeg lavede efter min Skotlandstur...

:Pia
<start spam>
Stem på Keelian! Skaf min dygtige bror en pladekontrakt... vi mangler 2%
inden kl. 12 i dag...

http://www.hithunters.dk/

Keelian - Brave new family
</spam>

Fra : Casio

Dato : 06-07-01 12:01

"Jacob W. Jensen" <jensen@jacobwaage.dk> skrev i en meddelelse news:9i2p7e$v16$1@egon.worldonline.dk...

Jeg vil gerne lige spørge dig om noge vedr. dit (flotte) panoramabillede:

1) Hvordan har du fået samme lyssætning på alle billederne?
2) Hvordan har du drejet stativet så billederne præcis passer sammen?

Jeg prøvede selv at lave et panorama magen til, men det gik vist ikke helt. Lyset blev anderledes på de forskellige billeder, og så
passede de heller ikke sammen fordi digitalkameraet vist var blevet drejet vertikalt, så billederne var lidt skæve.

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 06-07-01 12:24

> 1) Hvordan har du fået samme lyssætning på alle billederne?

Lyset er korrigeret manuelt i Paint Shop Pro.

> 2) Hvordan har du drejet stativet så billederne præcis passer sammen?

Jeg har gjort det lidt på fornemmeren - altså prøvet mig lidt frem. Prøv
at kigge i søgeren fra fire positioner (altså mod syd, vest, nord og øst)
og fornem på den måde om kameraet står lige.

Desuden har mit stativ et lille vatterpas, som kan være godt at bruge
i sådanne sitruationer. Jeg bruger det dog ikke så meget.

Fra : Flemming Qvist

Dato : 06-07-01 21:02

Nogle digitalkameraer har mulighed for at belyse en række af billeder helt
ens. Det sker ved at vælge det menupunkt i kameraets menu.
Læs din brugsanvisning! Måske kan dit digitalkamera mere end dig.
På Kodak DC 215 Zoom virker det fint.

Fra : Henrik

Dato : 07-07-01 12:07

> [...]
>
> Det er lavet som en alm. jpeg-fil, som gentages i et pop-upvindue, så man
> får fornemmelsen af at panorere sit udsyn.

Det er helt sikkert flot. Men er der ikke noget galt med den del, som huset
er på. Det ser ud, som om det buer udad.

Henrik

Fra : lehd

Dato : 07-07-01 21:04

<Det er helt sikkert flot. Men er der ikke noget galt med den del, som huset
<er på. Det ser ud, som om det buer udad.

<Henrik

Jeg er helt rundtosset, har lige kørt rundt nogle gange )
jeg syntes det buer fra alle vinkler, både flisegangene og gaden, men mest
huset, men hvem ved, der er da et rundt hus i nærheden af hvor jeg bor.
jeg syntes ideen er sjov, og det er flot lavet.
mvh Kirsten Lehd

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 07-07-01 21:10

> Jeg er helt rundtosset, har lige kørt rundt nogle gange )
> jeg syntes det buer fra alle vinkler, både flisegangene og gaden, men mest
> huset

Som jeg også har skrevet før skyldes det, at jeg har brugt en meget kraftig
vidvinkel (en såkaldt fiskeøje-vidvinkel) som forvrænger billedet en hel
del. Det kan også ses tydeligt på

http://boca.dk/galleri/johan_toerrer_sig.jpg

- prøv at lægge mærke til vandet i højre side. Det ser ud som om det buer
opad.

Fra : F.Larsen

Dato : 07-07-01 23:46

Faldt over den her side med et suverænt anvendelse af panoramabilleder...
http://www.ving.dk/sunwing/pano/vuxenpool.asp

Nogen der har nogen ide om hvordan man gør det - og hvordan billedet skal tages
for at vise den på den måde.

--
Flemming

Fra : Michael N. Steen

Dato : 08-07-01 20:23

F.Larsen <N0Spam@spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tgM17.606$ae6.26939@news010.worldonline.dk...
> [...]
> http://www.ving.dk/sunwing/pano/vuxenpool.asp
>
> Nogen der har nogen ide om hvordan man gør det - og hvordan billedet skal

Det står på den side du henviser til: '.. developed using panotools' og hvis
du følger link'et kan du se, at de er
(4) Free to use, no royalties
Panorama Tools and PTStitcher are free and open source software. Download
a copy from the links below.
All panoramic images generated using this software are free to use,
without per-click fees.
så det er jo bare at prøve det.

Det ser ret imponerende ud, men også lidt uvirkeligt, som om de enkelte
genstande fjerner sig fra beskueren og kommer tilbage igen.

Mvh
Michael Steen

Fra : lehd

Dato : 08-07-01 16:41

<- prøv at lægge mærke til vandet i højre side. Det ser ud som om det buer
<opad.
<--
< Jacob W. Jensen

Det er da bare en ordentlig bølge der er på vej, det kan slet ikke betale
sig at Johan han tørrer sig )

mvh Kirsten Lehd

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-07-01 09:31

> [...]
meget kraftig
> vidvinkel (en såkaldt fiskeøje-vidvinkel) som forvrænger

God grund til ikke at bruge fiskeøje objektiv.

Men pyt med det.

Hvad er det for noget software du bruger til at samle billederne
med ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 23-07-01 21:06

Hej Søren

Det tyske computerblad www.computerbild.de har i seneste nummer en
henvisning til et panorama-program
som jeg ha afprøvet og det fungere nogenlunde. Det sætter enkeltbilleder
sammen til er panoramabillede.
Jeg har brugt det på at vise Nørresø fra fugletårnet på Drejø i dag den 23.
juli.
Det kan hentes på denne adresse:
http://www.computerbild.de/php/software/softwaredetail.php?id=601&rubrik=4&b
aud=

Erhardt
Erhardt@Ecklon.dk
www.snatur.dk

"VI MØDES PÅ NETTET &
SES I NATUREN"

Soren 'Disky' Reinke >

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-07-01 08:18

> [...]
enkeltbilleder
> sammen til er panoramabillede.
> Jeg har brugt det på at vise Nørresø fra fugletårnet på Drejø i

Tak for linken, jeg kendte godt programmet, men kunne bare ikke
huske hvad navnet var :)

Nu kan jeg endelig få det købt.

Tak for hjælpen.