Ang. mærkning af hunde
Fra : Michael

Dato : 05-07-01 23:09

Hej NG

Jeg sidder og har lige læst diskussionen om hvilken mærkning man bør vælge
til sin hund, den diskussion vil jeg dog ikke tage op igen , ( jeg er
mest enig i den som har været ). Det jeg vil er bare lufte en lille tanke
som jeg har gået med og høre om det er helt udelukket at sådan noget kunne
gøres, ( jeg har ikke tænkt mig at gå i gang med lovforslag .. ) .

Til sagen, det er jo ikke længe siden at vi her på NG hørte om de stakkels
Amstaff og Staffbull. som var blevet stjålet, og desværre så er det jo ikke
første gang man høre om hunde tyveri, specielt hvis det er en speciel race
som der ikke er så mange af.( og hunde som unge fyre med små tissem......
har tænkt sig at bruge til kamp og "forsvar" ). Det jeg så tænkte var, hvis
nu man var forpligtiget på en eller anden måde, det kunne være dyrlægens
krav fx, til at fremvise registreringsbeviset på hunden i forbindelse med
dyrlæge besøg, så ville der måske dukke flere af de stjålne hunde op,
selvfølgelig så vil den dyrlæge som man har brugt de sidste 10 år jo nok
ikke bede om Rbeviset, men hvis der kommer nye hundeejere til.
De fleste ( alle ) dyrlæger har jo et kartotek hvor i der står hvilke dyr
man har, og der kunne man jo så skrive at Rbeviset er checket, hunden har
den rigtige ejer med ( eller er det omvendt ..) og så er det ikke
nødvendigt at huske at få det med hvert år.

Dette er bare en tanke, men det kunne jo være rart hvis det nu ikke kun var
en tanke, for jeg mener, at når nu mærkning er lovpligtigt så kan man ligeså
udnytte det .

Håber at andre måske lige bjæffer en mening ud

Hilsen Myr

PS. Rinnie den med at skrive " chippet " på navne skiltet har jeg tit tænkt
på og jeg tror faktisk at det bliver lavet, hvis der er plads på skiltet,
( min cavalier's skilt er jo ik s... stort ).
Men nu står der også kun adresse og tlf.nr IKKE navn for lidt arbejde skal
tyvene fanme ha'

Fra : Fru Bufas

Dato : 05-07-01 23:33

"Michael" <mfrimann@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ( min cavalier's skilt er jo ik s... stort ).
> Men nu står der også kun adresse og tlf.nr IKKE navn for lidt arbejde skal

Det er lovpligtigt at hunden bærer hundetegn med NAVN og ADRESSE (på
ejeren...)!!! (alt andet er ikke lovpligtigt !)

Mange sene hilsner

Fru Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Michael

Dato : 06-07-01 15:18

"Fru Bufas" <bufas@hund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er lovpligtigt at hunden bærer hundetegn med NAVN og ADRESSE (på
> ejeren...)!!! (alt andet er ikke lovpligtigt !)

Der er adresse og tlf.nr. på skiltet men der er faktisk ikke plads til mit
navn, og adresse og nr. skulle jo egentlig også være nok, til at finde frem
til mig. ( også selv om jeg ikke opfylder lovkrav ...)

Men det var jo egentligt heller ikke det mit indlæg gik ud på, men om jeg er
den eneste som synes at der kunne gøres lidt mere, for at finde ud af om
hunden evt. er stjålet.

det med chippen på skiltet er jo kun fordi, at man ikke kan se på en hund om
den er chippet, og man så kan gøre opmærksom på det på den måde.

hilsen Myr

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 09-07-01 20:49

"Michael" <mfrimann@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hej
Er det ikke lovpligtigt med enten øremærkning eller chip
når hunden er mere end 4 mdr gammel ?
Ghita Cecilie

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-07-01 10:24

"Ghita Cecilie Jallow" <get2ghitacecilie@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:ESp27.375$%i7.17311@news.get2net.dk...

> Hej
> Er det ikke lovpligtigt med enten øremærkning eller chip
> når hunden er mere end 4 mdr gammel ?
> Ghita Cecilie

Jo enhver hund født efter enten 1992 eller 1993 (husker ikke det nøjagtige årstal) skal som senest 4 mdr. gammel være enten chippet eller tatoveret, være registreret i dansk hunderegister og være forsikret (lovpligtig ansvarsforsikring)

MVH Ami