Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gevind forskel på Canon EOS-10D og Canon E~
Fra : Allan Henriksen

Dato : 05-06-07 20:51

Er der monstro nogen herinde, der kan fortælle mig om der er forskel på
gevindet på disse to modeller?

Sagt på en anden måde: kan man bruge samme objektiver på begge disse
modeller?

Hilsen

Allan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-06-07 20:54

Allan Henriksen wrote:
> Er der monstro nogen herinde, der kan fortælle mig om der er forskel på
> gevindet på disse to modeller?

Gevind ?

-det er noget man bruger til trådudløsere og stativer.

...men andre canonister skal nok svare Dig..

Bo //

Fra : Ivar

Dato : 05-06-07 21:56

Bo Bjerre skrev:

> -det er noget man bruger til trådudløsere og stativer.

Dog ikke standardgevind.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Ib Tinning

Dato : 05-06-07 20:57

her i huset har vi et 20d et 350d og et 400d og her passer alle vores
objektiver så det vil jeg tro da 10d er forgangeren til 20d hvis jeg ikke
husker helt galt

mvh Ib

Fra : MW

Dato : 05-06-07 21:24

"Ib Tinning" <ib@1.spambox.dk> skrev i en meddelelse
> her i huset har vi et 20d et 350d og et 400d og her passer alle vores
> objektiver så det vil jeg tro da 10d er forgangeren til 20d hvis jeg ikke
> husker helt galt

EFS objektiverne må ikke anvendes på 10D, bagenden af EF S objektiverne
stikker så langt ind i huset at der ikke er frigang nok til spejlet. Først
fra modellerne 300D og 10D kan EFS objektiverne der belv lanceret til 300D
med den begrænsede billedcirkel bruges på huse med "gange 1,6 sensor".
(350/400D og 20/30D) De ældrer D30, D60 og 10D samt selvfølgelig alle 1D
modellerne og 5D kan kun bruges med de almindelige EF objektiver (format
24*36)

mvh/MW

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-07 20:57

> [...]
> gevindet på disse to modeller?
>
> Sagt på en anden måde: kan man bruge samme objektiver på begge disse

Nej.
Canon EF objektiver kan bruges på både 10D og 400D.
Canon EF-S objektiver kan bruges på 400D men ikke 10D.

Nogle uoriginale objektiver som fungerer på 10D kan have problemer på 400D,
pga. små fejl i firmwaren.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Allan Henriksen

Dato : 05-06-07 21:29

Jeg har fucked lidt op i mine svar. De er vist røget udenom gruppen og
direkte til dem som har stemplet ind i "kampen". Men jeg kan lige opsummere:

Jeg er ude efter at få svar på, om jeg kan bruge et Canon 100mm 2.8 macro
som i øjeblikket sidder på en EOS 10D på mit Canon EOS400D.

Hvad kalder man i grunden "gevindet" på et objektiv. Fatning?

Tak til alle for svar og inputs

Allan

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-06-07 21:34

> [...]
>
> Jeg er ude efter at få svar på, om jeg kan bruge et Canon 100mm 2.8 macro
> som i øjeblikket sidder på en EOS 10D på mit Canon EOS400D.

Ja, EF 100mm f/2.8 macro kan anvendes på alle Canon dslr. Som nævnt kan EF-S
kun anvendes på 350D, 400D, 20D og 30D. Altså ikke på 10D og tidligere (D60
og D30). 1D series kan også kun anvende EF fatningen.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-06-07 17:47

Hans Kruse skrev:
> [...]
> kun anvendes på 350D, 400D, 20D og 30D. Altså ikke på 10D og tidligere (D60
> og D30). 1D series kan også kun anvende EF fatningen.

Det skulle også gerne fungere på et 300D.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-06-07 18:25

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Det skulle også gerne fungere på et 300D.

Korrekt, den glemte jeg.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-07 21:51

"Allan Henriksen" <vinyl40@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg er ude efter at få svar på, om jeg kan bruge et Canon 100mm 2.8 macro
> som i øjeblikket sidder på en EOS 10D på mit Canon EOS400D.

Ingen problemer.
Husk at den findes i 2 udgaver. Den nyeste og bedste hedder USM:. den
fokuserer hurtigere.

> Hvad kalder man i grunden "gevindet" på et objektiv. Fatning?

Ja.
Eventuelt objektivfatning eller bajonetfatning.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Allan Henriksen

Dato : 06-06-07 09:04

Mogens, tak for dine inputs. Jeg kan fortælle at objektivet er udgaven med
USM.

Tak til alle for hjælpen med at finde svar på mine spørgsmål.

Ha' en god dag

Allan Henriksen

Fra : Brian Lund

Dato : 06-06-07 16:01

> [...]
> som i øjeblikket sidder på en EOS 10D på mit Canon EOS400D.
>
> Hvad kalder man i grunden "gevindet" på et objektiv. Fatning?

Så længe det er originale Canon objektiver er der ingen problemer så længe
du går den vej, problemet er den anden vej, altså hvis du vil bruge EF-S fra
dit 400D objektiver på 10D, det kan man nemlig ikke...

Brian

Fra : Allan Henriksen

Dato : 07-06-07 13:37

Hej Brian