Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ot måske, skærm kalibrering
Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-06-07 11:24

hej NG

det er måske OT, men det er jo foto relateret imø.

Hvad kan anbefales til skærm kalibrering PT ?
Mvh Torben ager

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-06-07 11:41

Torben og Marie-louise Ager skrev:
> hej NG
>
> det er måske OT, men det er jo foto relateret imø.
>
> Hvad kan anbefales til skærm kalibrering PT ?
> Mvh Torben ager

Den har været oppe her før (og det er vist topic)og hvis jeg ikke
husker fejl, går både Hans Kruse og Jan Bøgh (2 af de teknisk
velfunderede og troværdige på grupperne) ind for Spyder2express til
endda noget under en tusse, så den hoppede jeg på, og jeg kan ikke
forestille mig det bedre.

Techhaus.dk 853 incl. fragt

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, April, 2007

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-06-07 12:18

>Spyder2express til
> endda noget under en tusse, så den hoppede jeg på, og jeg kan ikke
> forestille mig det bedre.

Hej Ole

mange tak for svaret, den vil jeg bestille med det samme.

vh torben

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-06-07 12:30

> [...]
>
> Hej Ole
>
> mange tak for svaret, den vil jeg bestille med det samme.

Igen - hvis jeg ikke husker forkert - mente HK ikke at den dyrere
(med printerkalibrering) var merudgiften værd. Og jeg har i hvert fald
ikke behov, idet mine medlerede/stamdard printerprofiler spiller fint
med Spyders skærm ditto

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-06-07 18:21

Ole Larsen wrote:

> [...]
> (med printerkalibrering) var merudgiften værd. Og jeg har i hvert fald
> ikke behov, idet mine medlerede/stamdard printerprofiler spiller fint

Jeg tror det var Jan, som udtalte sig om det. Jeg har opgraderet til Pro,
men ikke prøvet printerkalibrering endnu. Det kunne nok være nyttigt til
specialpapir, hvor der ikke findes Epson R2400 profiler.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-07 16:48

Hans Kruse skrev:

> Jeg tror det var Jan, som udtalte sig om det. Jeg har opgraderet til Pro,
> men ikke prøvet printerkalibrering endnu. Det kunne nok være nyttigt til
> specialpapir, hvor der ikke findes Epson R2400 profiler.

Det er tænkeligt - det var Jan, der mindede mig om snakken

Ja, det er tænkelig at det kunne være en hjælp med "fremmed" papir eller
blæk, men jeg ser ingen grund til at skifte fra Epsons papir og blæk pt.
Besparelsen er imo ikke besværet værd og så er der jo ingen
dokumentation for holdbarhed....

Men Hans, hva ba...fik du ikke printet på design jet?

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-06-07 16:57

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> Besparelsen er imo ikke besværet værd og så er der jo ingen dokumentation

Hvis Epson har det papir jeg vil bruge, så er jeg enig.

> Men Hans, hva ba...fik du ikke printet på design jet?

Jo, men det var før jeg fik anskaffet min egen printer. Det blev så en Epson
R2400.

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-07 17:14

Hans Kruse skrev:

> Jo, men det var før jeg fik anskaffet min egen printer. Det blev så en Epson
> R2400.

Ja, den er rigtig god....Måske kunne man få den tilsvarende i A2

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-06-07 19:31

Hans Kruse skrev i 4662f85e$0$90276$14726298@news.sunsite.dk dette:
> Ole Larsen wrote:

> Jeg tror det var Jan, som udtalte sig om det. Jeg har opgraderet til
> Pro, men ikke prøvet printerkalibrering endnu.

Har du haft fornøjelse af de ekstra 'håndtag'?
Jeg kan ikke få bedre resultat end blot ved at lade programmet
autokalibrere - og det er vel det, der sker ved den billige udgave.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-06-07 17:54

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:466296c2$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> hej NG
>
> det er måske OT, men det er jo foto relateret imø.
>
> Hvad kan anbefales til skærm kalibrering PT ?

Jeg købte først Spyder2Express og det er en fin løsning. Jeg opgraderede så
til Pro versionen, da jeg gerne ville have mulighed for at skifte profil til
ekstra skærme og projektor. Det er en profilechooser med til Pro versionen,
der gør det muligt at skifte profil mens systemet kører. Det kan man ikke
med basisversionen. Det følge også printerkalibreringssoftware med, som jeg
faktisk ikke har prøvet endnu. Så længe jeg bruger Epson papir med
tilhørende profiler ser det fint ud med anvendelse af dem ved udprint.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-06-07 18:18

ok hans tak for dit fine svar.

vh torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-06-07 18:34

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> hej NG
>
> det er måske OT, men det er jo foto relateret imø.
>
> Hvad kan anbefales til skærm kalibrering PT ?

Lige et ekstra indspark om dette emne. Du skriver ikke hvorfor du føler
behovet for kalibrering og hvilken platform du kører på. Du skal nok lige
være klar over at farvestyring ikke kan køres hele vejen igennem....jo, det
kan køres igennem dit eget workflow fra billeder fra kameraet over
rawkonvertering, behandling etc. i Photoshop suiten (bemærk at Bridge CS3
har fået en color management option under anvanced). Hvis du arbejder med
Windows skal du nok have dig en viewer, der er farvestyret. Jeg bruger
ACDSee Pro (v8.1). Billige viewere har enten ingen farvestyring eller
mangefuld, som f.eks. FastStone, som tager hensyn til ICC profiler lagret
med billedfiler, men ikke tager hensyn til en kalibreret icc profil for
skærmen. Print kan naturligvis farvestyres, så hvad mangler, så internet
browsere til Windows! Der findes ingen browser, der er farvestyret. Så
afhængig af hvor langt din skærm viser fra kalibreret farvestyret til ikke
farevestyre i f.eks. IE, så vil dine billeder se anderledes ud på din skærm.
Jeg gik rundt i den fejlagtige tro, at når jeg havde kalibreret min skræm så
ville alle applikationer vise farverne på samme måde! Det sker kun, hvis
hver applikation er fuldt farvestyret.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-06-07 19:43

Du skriver ikke hvorfor du føler
> behovet for kalibrering.

vil kunne stole på mine farver på billeder jeg ser på skærmen, og især på
dem jeg henter hos lab/fremkalder skulle gerne være ens
Jeg kører adopeRGB(16bit) fra kamera og videre i cs3.

tror det bliver den pro udgave, et eller andet siger mig at det er rart at
kunne justere gamma og farvetemp på skærmen også.
min skærm er en sag, men super god imø. Lacie electron22blue.

Men kom endelig med råd og vejledning.

vh torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-06-07 20:19

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:46630b9c$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> vil kunne stole på mine farver på billeder jeg ser på skærmen, og især på
> dem jeg henter hos lab/fremkalder skulle gerne være ens
> Jeg kører adopeRGB(16bit) fra kamera og videre i cs3.

Stadig ingen info om platform....Mac eller Windows?

> tror det bliver den pro udgave, et eller andet siger mig at det er rart at
> kunne justere gamma og farvetemp på skærmen også.
> min skærm er en sag, men super god imø. Lacie electron22blue.

Ok, altså en CRT .... men det at du kan justere gamma og farvetemperatur har
ikke noget at gøre med den problemstilling jeg opridser for et farvestyret
workflow, men det er du vel med på?

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-06-07 20:55

> Stadig ingen info om platform....Mac eller Windows?
windows

> Ok, altså en CRT ....
Jep

> det at du kan justere gamma og farvetemperatur har ikke noget at gøre med
> den problemstilling jeg opridser for et farvestyret workflow, men det er
> du vel med på?

Ja ja

vh ta

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-06-07 19:45

> [...]

tror det bliver den pro udgave, et eller andet siger mig at det er rart at
kunne justere gamma og farvetemp på skærmen også.
min skærm er en ældre sag, men super god imø. Lacie electron22blue.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-06-07 12:54

[8<8<8<]
> Print kan naturligvis farvestyres, så hvad mangler, så internet browsere
> til Windows! Der findes ingen browser, der er farvestyret.

Der er håb forude
Apple har netop frigivet en public beta version af deres Safari 3 browser
til MS-Windows - den har farvestyring.

http://www.apple.com/safari/
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8740-9003

Jeg har ikke prøvet den

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-06-07 13:36

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der er håb forude
> Apple har netop frigivet en public beta version af deres Safari 3 browser

Jeg downloaded den med det samme og kan sige at den åbenbart ikke har fuld
farvestyring, da den ikke tager højde for monitor icc profilen. Den viser
ikke farver ligesom mine andre farvestyrede programmer. Men måske kommer
det.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-06-07 13:44

> [...]
> ikke farver ligesom mine andre farvestyrede programmer. Men måske kommer

Her er et screen shot http://www.pbase.com/hkruse/image/80457643/original
med både Opera, Safari og ACDSee Pro (indstillet til color management incl.
særm icc profil).

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-07 16:25

Hans Kruse wrote:
> [...]
> med både Opera, Safari og ACDSee Pro (indstillet til color management incl.

Måske er jeg let at forvirre, men hvordan skal det se ud, når man ser
det med en browser, der er/hhv ikke er farvestyret. Jeg bruger FireFox,
og synes at de screencuts, Du har lavet i Opera/Safari er meget krasse i
farverne. Det, Du viser fra ACDsee ser mere tamt ud, og er sikkert det
rigtige ?

Bo //

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-06-07 16:32

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

> [...]
> synes at de screencuts, Du har lavet i Opera/Safari er meget krasse i
> farverne. Det, Du viser fra ACDsee ser mere tamt ud, og er sikkert det

Det, der vises i ACDSee er det rigtige. Men vises kun korrekt, hvis dette
billede også vises i et farvestyret program og ikke i en browser
Med andre ord kan screen shottet kun vurderes relativt og ikke absolut mht.
farverne. Men hvis ud har et farvestyret program kan du downloade billedet
og vise det med det (f.eks. Photoshop). Det er også forskelligt hvor stor
forskel der er afh. af dit display system.