Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografere fyrværkeri - savner et par sta~
Fra : Fly

Dato : 31-05-07 13:10

Hejsa!

I aften er der et stort fyrværkeri ved Hjallerup Marked - ja faktisk er det
et rekordforsøg:
www.55000.dk

Jeg har intet med arrangementet at gøre, men sender linket i ren venlighed i
tilfælde af at andre skulle have lydt til at fotografere det.

Nu mangler jeg lige et par staldfiduser til hvordan jeg gør. Jeg går ud fra
at bruge stativ til det, og så er jeg rimelig tryk og har nogenlunde styr
påd et, men aner ikke hvordan jeg får rimelige billeder med håndholdt
kamera. Nogle bud på indstillinger?!?!

Selv forestiller jeg mig at lægge ud med dette ved håndholdt. Er det helt
skævt?
ISO 100, blænde på 8-11 stykker. Lukkertid på max 1/50. 50 mm fast.
Vil jeg kun få sorte skud ved dette?

-Fly

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-07 13:32

Fly wrote:
> Selv forestiller jeg mig at lægge ud med dette ved håndholdt. Er det helt
> skævt?

Glem det.

> ISO 100, blænde på 8-11 stykker. Lukkertid på max 1/50. 50 mm fast.
> Vil jeg kun få sorte skud ved dette?

Ja, såfremt der er mørkt når det sker.

Stativ og min 5 sekunders lukketid. Still dit kamera på lukkeprioritet
eller manuel. Hvis du har lang lukketid får du det hele med. Prøv også
gerne med 30 sekunder eller mere.

Thomas Schreiber

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-07 13:45

Thomas Schreiber skrev den 31-05-2007 14:32:

> Glem det.

enig

> Ja, såfremt der er mørkt når det sker.
>
> Stativ og min 5 sekunders lukketid. Still dit kamera på lukkeprioritet
> eller manuel. Hvis du har lang lukketid får du det hele med. Prøv også
> gerne med 30 sekunder eller mere.

30 sekunder? så får man en masse fyrværkeristriber på det enkelte
billede. Er det den effekt du vil opnå?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Fly

Dato : 31-05-07 13:56

Hej igen!

OK - jeg dropper tanken om fyrværkerifotos uden stativ

Ved nærmere eftertanke ved jeg ikke hvor imponerende et syn det nævnte show
er hvis alle 55000 raketter er ens
Nå, jeg overvejer om jeg tager en smut derop - tak for fif'ene!

-Fly

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-07 16:17

Carsten Riis wrote:
> 30 sekunder? så får man en masse fyrværkeristriber på det enkelte
> billede. Er det den effekt du vil opnå?

Ja

Nogle enkelte farvede pletter på himlen syner ikke af meget synes jeg.

Thomas Schreiber

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-07 17:57

Thomas Schreiber skrev den 31-05-2007 17:16:

> Ja
>

> Nogle enkelte farvede pletter på himlen syner ikke af meget synes jeg.

Jeg syntes bare, at i løbet af et fyrværkerishow, så sker der temmelig
meget i løbet af 30 sekunder.

jeg kan bedre forstå dit 5sekunders forslag.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-07 15:06

Thomas Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Stativ og min 5 sekunders lukketid. Still dit kamera på lukkeprioritet
> eller manuel. Hvis du har lang lukketid får du det hele med. Prøv også

Sludder... 30 sekunder vil da give nogle fuldstændig ubrugelige billeder.
Jeg har taget mange fyrværkeribilleder (håndholdt) på 1/500 og 1/1000 på
F9, dog med lidt højere iso... ingen problemer i det...

//Casper

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-07 16:26

Casper wrote:
> Sludder... 30 sekunder vil da give nogle fuldstændig ubrugelige billeder.
> Jeg har taget mange fyrværkeribilleder (håndholdt) på 1/500 og 1/1000 på
> F9, dog med lidt højere iso... ingen problemer i det...

Det er ikke sludder. 5 sekunder er fint, og man kan altid prøvemed
længere lukketider. Hvis jeg vi se billeder af fyrværkeri, vil jeg se en
himmel der er fyldt med lys af farver og baner der viser hvor raketterne
har fløjet.

De billeder du snakker om vil jeg gerne se, hvis de er så gode som du
giver udtryk for. Jeg kan ikke se hvordan det et teknisk muligt. Og hvis
du kan opnå 1/1000 ved f/9 om natten må du godt nok have et kamera med
en iso der ligger noget over 3200!?!?

Hvis du googler, får du anbefalet tider mellem 1-10 sekunder.

Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-07 17:17

> [...]
> hvis du kan opnå 1/1000 ved f/9 om natten må du godt nok have et
> kamera med en iso der ligger noget over 3200!?!?

Vi har bare forskellig opfattelse af hvordan fyrværkeribilleder skal se
ud... det er muligt at jeg er af en helt anden opfattelse i forhold til
dig og mange andre, men jeg synes det er sjovt at se selve
"eksplotionen" og ikke en masse "farvelade" :)

Jeg skrev ikke noget om at mine billeder var gode, jeg skrev bare at det
sagtens kunne lade sig gøre. Jeg har smidt 2 stk her:

http://www.andreaweb.dk/_MG_7683.jpg
(Håndholdt, 1/1000sek, F9, iso3200, 50mm)

http://www.andreaweb.dk/_MG_7685.jpg
(Håndholdt, 1/800sek, F8, iso3200, 50mm)

//Casper

Fra : Brian Lund

Dato : 01-06-07 13:08

> [...]
>
> Jeg skrev ikke noget om at mine billeder var gode, jeg skrev bare at det
> sagtens kunne lade sig gøre. Jeg har smidt 2 stk her:

Nå men det synes jeg så til gengæld at de er! (Gode)

> http://www.andreaweb.dk/_MG_7683.jpg
> (Håndholdt, 1/1000sek, F9, iso3200, 50mm)
>
> http://www.andreaweb.dk/_MG_7685.jpg
> (Håndholdt, 1/800sek, F8, iso3200, 50mm)

Det er fyrværkeri billeder af en type jeg aldrig har set før, normalt ser
man bare stregerne ud i luften, så det her er egentligt ret fedt! - Jeg har
aldrig selv tænkt på at prøve med en så høj lukkertid...

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-07 19:12

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in

> [...]
> ser man bare stregerne ud i luften, så det her er egentligt ret fedt!
> - Jeg har aldrig selv tænkt på at prøve med en så høj lukkertid...

Jeg takker... Jeg er også meget til denne type - der er noget mere
"energi" i dem... :)

//Casper

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-06-07 17:18

Casper skrev i Xns9941B9FD9A9A1smokehatgmailcom@62.243.74.162 dette:

> [...]
> (Håndholdt, 1/1000sek, F9, iso3200, 50mm)
>
> http://www.andreaweb.dk/_MG_7685.jpg
> (Håndholdt, 1/800sek, F8, iso3200, 50mm)

Skal der tages billeder af fyrværkeri skal de knageme se ud som dine. Det er
flotte. Jeg har det lidt med gængse fyrværkeribilleder som jeg har det med
de uendeligt mange billeder af vand i bevægelse med lang lukketid. De virker
umiddelbart facinerende første gang - og derefter vil jeg meget hellere se
vand der ligner vand. Og altså raketter, der ligner raketter.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-07 19:13

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in

> [...]
> lukketid. De virker umiddelbart facinerende første gang - og derefter
> vil jeg meget hellere se vand der ligner vand. Og altså raketter, der

Takker... :) Jeg er enig i "vand-billederne" de bliver hurtigt kedelige.

//Casper

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-07 22:52

Casper <smokehat> wrote in news:Xns9941B9FD9A9A1smokehatgmailcom@
62.243.74.162:

> Thomas Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in

Du har forholdt dig meget tavs Thomas? Vil du stadig mene at det ikke er
teknisk muligt?

//Casper

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 31-05-07 16:38

"Fly" <doktor_fly123@hotmail.com> wrote:

>Selv forestiller jeg mig at lægge ud med dette ved håndholdt. Er det helt
>skævt?
>ISO 100, blænde på 8-11 stykker. Lukkertid på max 1/50. 50 mm fast.
>Vil jeg kun få sorte skud ved dette?

Med stativ og kabeludløser kan det blive noget som jeg viser her:
http://hiker.dk/billeder/fireworks/default.htm

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : blue

Dato : 31-05-07 16:47

"Fly" <doktor_fly123@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> styr påd et, men aner ikke hvordan jeg får rimelige billeder med håndholdt

Nedenstående billeder har jeg taget med 1 sekunds lukketid med undtagelse af
3-4 af billederne, der er taget med 2 og 3 sekunders lukketid. Blænden er 10
og 11 og ISO er 640.

http://www.andersens.cc/fireworks/

God fornøjelse

Fra : Per O.

Dato : 31-05-07 23:02

> [...]
> styr påd et, men aner ikke hvordan jeg får rimelige billeder med håndholdt

Laveste ISO.

Lukkertid 1-2 sek

Manuel fokus på uendeligt.

Fyr bare en hel serie af, når der sker noget, så er sandsynligheden størst
for at du får noget med.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 01-06-07 13:04

> Laveste ISO.
>
> Lukkertid 1-2 sek
>
> Manuel fokus på uendeligt.
>
> Fyr bare en hel serie af, når der sker noget, så er sandsynligheden størst
> for at du får noget med.

Fra hvad jeg hørte så var der vist rigeligt med gang i den - ca. 40 raketter
i sekundet, i 20 minutter! Så kan man sgu nå at fyre mange billeder af hvis
man bare holder "aftrækkeren" i bund! ;)

Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-06-07 17:13

Brian Lund skrev i aa03f$46600a9a$55da9d87$9692@news.galnet.dk dette:

> Fra hvad jeg hørte så var der vist rigeligt med gang i den - ca. 40
> raketter i sekundet, i 20 minutter! Så kan man sgu nå at fyre mange
> billeder af hvis man bare holder "aftrækkeren" i bund! ;)

Jeg kørte forbi på vej hjem fra lufthavnen i går aftes og holdt stille et
par minutter lige ud for affyringsstedet og - det så gabende kedsommeligt
ud. Der var godt nok mange raketter, men kun alm. billigt
supermarkedskonsumstads - så imo er en alm. nytaårsaften flottere.

Fra : Per O.

Dato : 02-06-07 11:21

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis
> man bare holder "aftrækkeren" i bund! ;)

Ideen med at holde 'aftrækkeren' i bund er, at du får rigtig mange dårlige
skud fra sådan en omgang. Enten er raketten ikke helt oppe, eksplosionen
ikke helt udfoldet eller der er for mange raketter på en gang. Et
fyrværkeribillede må meget gerne se ud som dette:
http://www.billedsnedkeren.dk/Minigal/index.php?id=1079

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk