Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan jeg lave portrætfoto med mindre end 24~
Fra : Kenneth

Dato : 30-05-07 12:54

Jeg bruger normalt min Canon 24 - 105 mm til at lave portrætfoto. Det
fungerer storartet i mit lille studie når jeg kun tager fra hoften og op.
Der er flere som gerne vil have hele kroppen med på billedet, men jeg kan
ikke komme langt nok væk (på grund af pladsen) til at få både hoved og
fødder med.

Hvad søren kan jeg gøre ved det (bortset fra at flytte eller bygge om)
Kan man bruge et objektiv som er mere vidvinkel eller vil det give
forvrængede propertioner?

Forslag modtages med kyshånd )

De bedste hilsner
//Kenneth//
www.Foto-4-you.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-05-07 13:11

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
> [...]
>
> Hvad søren kan jeg gøre ved det (bortset fra at flytte eller bygge om)
> Kan man bruge et objektiv som er mere vidvinkel eller vil det give

Bruger du din 24-105mm på full frame?

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Kenneth

Dato : 30-05-07 15:19

> "Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message

> [...]

Hej Hans og I andre
Det skulle jeg jo nok have skrevet )
Nej jeg bruger den på en Canon 350D (crop 1,6)

/Kenneth

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-05-07 15:20

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
> Hej Hans og I andre
> Det skulle jeg jo nok have skrevet )
> Nej jeg bruger den på en Canon 350D (crop 1,6)

Ja, det er jo temmelig væsentligt. Så enten køb dig en 5D eller f.eks. en
17-85mm. Men selvfølgelig kommer der fortegning. Den gyldne regel er jo et
sted mellem 50-100mm (altså i 35mm termer).

Fra : Gert Nielsen

Dato : 30-05-07 16:26

> [...]
> 17-85mm. Men selvfølgelig kommer der fortegning. Den gyldne regel er jo et
> sted mellem 50-100mm (altså i 35mm termer).

Hans, du plejer da at være seriøs. Det har alene noget at gøre med
billedvinkel, afstand og det ønskede perspektiv.
Intet med full frame.
50-100mm til hel og halvportræt og gerne 35mm til helfigur - som Kenneth
spørger om.
Spørgsmålet var om man kan fotografere med mere vidvinkel end de 24mm. Og
det kan man!
Specielt i helfigur og 1,6 crop. 18-20mm vil være fint på ca. 3m afstand.
Men mon ikke studiet er lift lille til helfigur?
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-05-07 18:04

"Gert Nielsen" <gn_abf@nospam.dk> wrote in message
> Hans, du plejer da at være seriøs. Det har alene noget at gøre med
> billedvinkel, afstand og det ønskede perspektiv.
> Intet med full frame.

Du har ret, jeg havde glemt spørgmålet om helfigur og dermed at afstanden jo
ikke ændres og derfor ikke nogen øget forvrængning.

> [...]
> Specielt i helfigur og 1,6 crop. 18-20mm vil være fint på ca. 3m afstand.
> Men mon ikke studiet er lift lille til helfigur?

Men, som jeg sagde så kan han enten anvende full frame på 24-105 eller købe
en mere vidvinklet.