Handicappet og hund
Fra : OZ3BTO

Dato : 04-06-07 03:58

Et par i vores omgangskreds har fået sig en labrador hvalp .. Manden er
handicappet .. Hans ben er stive så han kan kun komme rundt ved hjælp af
krykke eller kørestol

De har fået den her kære og MEGET lærenemme hvalp (mor/far er fomel1 og
menneske far er jæger)
De vil gerne lære den mere som kunne gøre dagligdagen nemmere for manden ..
Ting som at hente en tlf. taske jakke e.l samt generelt lære den at hjælpe
manden med at åbne skabe døre osv.

Hvordan lære de den det ? evt. hvor kan de læse om det

Lidt OT.. Men stadig om vovser

Er i vimmer sådan en hvalp er jo springfuld af energi.. Selv vores Bugsy
(samojede) måtte overgive sig til sidst lå gispende og kikkede på at den
bette legede videre.
Hvalpen er 110% stueren og mestre sit, dæk, fri. og "high five" .. både
verbale komandoer og med håndtegn.. Kan fint med kat (har kun prøvet med en
indtil videre) og andre hunde... Og bugsy kan med ham (JUBIIIII) og bliver
sikkert ved med det da den bettes "te poser" snart ryger

Alt i alt en herlig vovse

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-07 07:14

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse news:4663819a$0

> Hvordan lære de den det ? evt. hvor kan de læse om det

Det lyder som en dejlig vovse.

Ved ikke rigtigt, hvor man kan læse om det, men de skal nok søge lidt
omkring servicehunde.
Så et program om den slags træning engang og husker i hvert fald noget med,
at omkring skabe, køleskabe osv., satte man et reb på skabet i starten og så
lærte man hunden, at trække i rebet, så skabet åbnede.

Mht.at hente ting, så er det vel bare ligesom en alm. aflevering, hvor
hunden dog så skal lære kommandoen, til de forskellige genstande, der skal
hentes.

Så vidt jeg husker, skulle hunden kunne lære og huske op til omkring 70
forskellige kommandoer.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 04-06-07 08:54

> [...]
> hjælpe
> manden med at åbne skabe døre osv.
>
> Hvordan lære de den det ? evt. hvor kan de læse om det

hej...

det kan de på følgende link:

http://www.netdyredoktor.dk/sw488.asp?lsearchdataid=349676

Jeg tror, det vil være alle tiders at lære den lille meget aktive hund at
hjælpe ejeren, det vil sikkert også give lidt ro på hunden, for det lyder
ikke, som om den er til at trætte blot ved fysisk stimulation, hvorimod
indlæring af færdigheder trætter den mentalt.

Venlig hilsen, Anelise

PS: skal hunden ikke være udvokset inden kastraktion? - men nu skriver du jo
heller ikke noget om dens alder.