Kastration og hundehvisker...
Fra : Rene Hansen

Dato : 03-06-07 16:49

Hej gruppe
For snart lang tid siden fotalte jeg lidt om Fenris, vores
Schæfer-Rottweiler blanding.
Fenris fik jo desværre konstteret HD i begge hofter på et tidligt
tidspunkt, så han får Glukosamin hver dag, og selv om flere mener at
det kun er fis i en hornlygte, så mener vi helt bestemt at det
hjælper; det er meget sjældent at vi ser at han halter lidt, og som
regel har det noget at gøre med at han (igen) har været for vild.
Fenris er nu omkring to år gammel og for et års tid siden fik vi en
*meget* blandet tæve fra et internat som legekammerat/aflastning da
Fenris altid har været meget vild og voldsom når han leger.
Det har hjulpet rigtig meget, men den ene gang jeg var ude at sejle
blev han alligevel for meget for kæresten og vores datter som var
13.Fenris brugte rigtig meget tid på at få sat vores datter på plads i
flokken under ham selv...
Kæresten og jeg havde talt en del om det og var blevet enige om at
hvis det blev for slemt mens jeg var på arbejde, så måtte "teposerne"
ryge sig en tur.
Et af argumenterne for det var jo også at vi ikke skulle have hvalpe
som risikerede HD.
Det har da også hjulpet en hel del, men nu kommer det morsomme jo
så...
Molly, vores tæve har nu været i løb to gange, og Fenris aner
simpelthen ikke at han er kastreret....
Når Molly er i højløb, så er det 24 timer i døgnet at Fenris vil på
hende.
Her kommer hundehviskeren så ind i billedet:
Måske en eller anden skulle hviske ham i øret at han jo slet ikke kan
alt det der som jo ellers går rigtig godt (Datteren ringede i panik
til sin mor på arbejdet den ene dag: De hænger sammen, hvad skal jeg
gøre?).
Nå, jeg tror ikke rigtig på det dersens hviskeri, så der må ske noget
andet.
Vi har talt om at få sterilliseret Molly, men hvis det har den samme
"glimrende" virkning som Fenris' kastration, så er det altså bare ikke
pengene værd.
Så Her er spørgsmålene til gruppen:
Hvad er Jeres erfaringer med at sterillisere en tæve, kommer hun slet
ikke i løb mere?
Virker det hver eneste gang, eller er det sådan lidt op og ned?

OK, det blev en rigtig lang sag det her, kan I allesammen have en
rigtig go' sommer med Jeres hunde

Fenris, Mette, Amanda og Rene

Fra : Anette

Dato : 03-06-07 17:24

Rene Hansen (slet ZEL0R) wrote:
> .Fenris brugte rigtig meget tid på at få sat vores datter på plads i
> flokken under ham selv...

I må lære jeres datter ikke at lade sig kue af hunden. Viser hun ham, at hun
lader sig kue af ham, vil han altid forsøge. Lær hende f.eks at vende siden
til ham og bare stå stille uden at se på ham eller gå væk fra med højt
løftet hovede, når han forsøger at dominere hende. Lær hende at gå imod ham
når han forsøger at presse hende væk o.s.v.

> Når Molly er i højløb, så er det 24 timer i døgnet at Fenris vil på
> hende.

Vores kastrerede hanhund har heller ikke fattet en bjælde af at han ikke
kan, men han opgiver dog hen ad vejen.

> Hvad er Jeres erfaringer med at sterillisere en tæve, kommer hun slet
> ikke i løb mere?

Jeg har lige fået steriliseret min ene tæve, Dagmar og har ikke erfaringer
selv som sådan endnu, men angiveligt virker det hver gang, eftersom tæven
slet ikke kommer i løbetid mere. Livmoderen fjernes og dermed produceres der
ikke længere de hormoner som gør at tæven kommer i løb. Nogle tæver vil dog
altid lugte "dejligt" i hanhundes verden.

Dagmar er blevet steriliseret fordi hun påvirkes voldsomt at sin løbetid.
Hun var stille og indadvendt fra 1-2 uger før løbetid, til et par dage efter
falsk drægtighed -dvs at hun bruger ca 10 uger 2 gange om året på at have
det lidt træls. Oven i hatten får hun hotspots ( dyb betændelse i huden)
hver eneste gang hun har været i løb - det håber vi så også er et overstået
kapitel.

Husk hvis I lader Molly sterilisere at det skal gøres midt mellem to
løbetider. Det "humør" hunden er i når hun bliver steriliseret, "parkerer"
man dem i, altså er det humør der vil vare for altid.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-07 17:45

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:4662eb10$0$8363

>Det "humør" hunden er i når hun bliver steriliseret, "parkerer" man dem i,
>altså er det humør der vil vare for altid.

Det er ikke bare en skrøne så ??

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anette

Dato : 03-06-07 17:58

Buffy wrote:

> Det er ikke bare en skrøne så ??

De er ikke en skrøne - hverken ifølge vores dyrlæger, hundetræner eller
schapendoesklubben.

Netop fordi Dagmar er så "stille" i lange perioder omkring løbetiden var jeg
bekymret for at parkere hende der- så jeg spurgte højt og lavt - og alle
svarede at det betyder noget hvornår man steriliserer tæven - at man netop
"parkerer" tæven i et bestemt humør.
Foreløbig ser det ud som om Dagmar er ligeså glad, som hun var umiddelbart
operationen, så...?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-06-07 19:04

> [...]
> der ikke længere de hormoner som gør at tæven kommer i løb. Nogle tæver
> vil dog altid lugte "dejligt" i hanhundes verden.

hej Anette

når en tæve bliver steriliseret, fjernes både livmoder og æggestokkene, det
er i sidstnævnte kønshormonerne dannes.

Jeg har ialt haft 4 steriliserede tævehunde og har kun gode erfaringer med
det. Alle havde store gener i form af falsk drægtighed, og blev de samme
glade hunde som før operationen.
Der er mange fordele ved det, udover at man slipper for at passe på, når de
er i løbetid. F.eks. kan man gå til træning og på udstilling og er fri for
de lohale hanhundes overvældende interesse, men allervigtigst for mig er, at
man nedsætter hundens risiko for at udvikle kræft i mælkekirtlerne og i
livmoderen i ret udtalt grad.

Du kan læse mere om emnet på følgende link:

http://www.netdyredoktor.dk/sw16140.asp

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 03-06-07 19:56

A. S. Nielsen wrote:
> [...]
> allervigtigst for mig er, at man nedsætter hundens risiko for at
> udvikle kræft i mælkekirtlerne og i livmoderen i ret udtalt grad.

Hej Anelise
Tak for dit svar
Det er netop hvad jeg bl.a.håber at opnå for Dagmar...

Men har dine tæver ændret psyke, efter sterilisation?

Det er nu knap 14 dage siden Dagmar blev opereret og der ser ikke ud til at
være nogen forskel.

kh/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-06-07 20:12

> [...]
>
> Men har dine tæver ændret psyke, efter sterilisation?
>
> Det er nu knap 14 dage siden Dagmar blev opereret og der ser ikke ud til

hej Anette

nej, ingen af dem har ændret psyke, de er helt og fuldt sig selv.

Nu er det jo labber, jeg har og havde, og jeg har heller ikke set ændring af
deres pelskvalitet, men langhårede hunde kan få en mere kraftig underuld
efter operationen.
Det eneste, man skal være obs. på, er tendensen til vægtøgning, men den har
labber jo i forvejen, og jeg er vant til at være meget opmærksom på deres
huld.
På netdyredoktor skriver de, at fodermængden skal nedsættes til 80% af den
oprindelige efter operationen.
Jeg kan da tilføje, at min nuværende dyrlæge (Svendborg Dyrehospital) mener,
at min nye hvalp bør steriliseres i 7 mdr.s alderen, d.v.s. inden hun går i
løb første gang, men jeg regner nu med at lade hende få én, måske to
løbetider inden operationen. Jeg tror, at hun så bliver mere fysisk og
mentalt moden, og det er også hendes opdrætters mening.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anette

Dato : 03-06-07 21:14

A. S. Nielsen wrote:
> nej, ingen af dem har ændret psyke, de er helt og fuldt sig selv.

Dejligt - jeg grumelsker nemlig Dagmar lige præcis som hun er lige præcis
nu. Glad, legende, selvstændig, høflig, meget "feminin Dame" med stort D
(Uf hvor de dog har nogle dårlige manerer, de der andre hunde, Se lige hvor
pænt jeg går...o.s.v.

> Nu er det jo labber, jeg har og havde, og jeg har heller ikke set
> ændring af deres pelskvalitet, men langhårede hunde kan få en mere
> kraftig underuld efter operationen.

Fra andre schapendoes ejere har jeg fået at vide at pelsen kan blive en
smule blødere, altså ikke så gedehårs-agtig som yderpelsen er nu.( Ifølge
racestandarden må en Schapendoes ikke være for blød og silkeagtig i
pelsen) - men pyt med det. Dagmar skal ikke udstilles mere, hun skal bare
være som hun er, en superdejlig hund, der skal leve et godt hundeliv og
sætte lidt ordentlig "hundeopdragelse" i hovedet på resten af flokken her

> Det eneste, man skal være obs. på, er tendensen til vægtøgning, men
> den har labber jo i forvejen, og jeg er vant til at være meget
> opmærksom på deres huld.'

Alle mine tre er SUPERmadører og tager på ved mindste ændring i kost, så jeg
er vant til at holde et øje på deres vægt,, så ingen problemer der.

> Jeg tror, at hun så
> bliver mere fysisk og mentalt moden, og det er også hendes opdrætters
> mening.

Det tror jeg så også er det rigtige valg, at vente en løbetid eller to.
Hun bliver rigtig voksen og det er godt, tror jeg.
Dagmar er snart 8 år ( i september) og har haft et kuld hvalpe, så hun
bliver vist ikke anderledes...heldigvis

kh/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 03-06-07 19:44

Rene Hansen (slet ZEL0R), skrev:

> Molly, vores tæve har nu været i løb to gange, og Fenris aner
> simpelthen ikke at han er kastreret....
> Når Molly er i højløb, så er det 24 timer i døgnet at Fenris vil på
> hende.

Min kastrede hanhund voldbollede da en løbsk tæve for ikke
så længe siden, de hang skam sammen i 10 minutter

> Hvad er Jeres erfaringer med at sterillisere en tæve, kommer hun slet
> ikke i løb mere?

Ved en rigtig sterelication bliver alt fjernet, det er et meget
mere omfattende indgreb end kastraktion af en hanhund.
Så nej, det er fysisk umuligt for en tæve at blive løbsk igen.

/Jens

Fra : BettinaP

Dato : 04-06-07 08:30

"Rene Hansen (slet ZEL0R)" <spamjunkie@ZEL0Rnot.me> wrote in message
> Hej gruppe
snip
> Så Her er spørgsmålene til gruppen:
> Hvad er Jeres erfaringer med at sterillisere en tæve, kommer hun slet
> ikke i løb mere?
> Virker det hver eneste gang, eller er det sådan lidt op og ned?

altså når hele underlivet bliver fjernet ved en sterilisation, skulle tæven
meget gerne ikke komme i løb igen eller udskille de hormoner hanhundene
reagerer på.
Jeg oplevede dog for 10 år siden, at min hanhund stadig reagerede (ved at
sidde og hyle ved døren) hver gang min brors tæve skule ha været i løbetid.
Selv år efter hun havde fået fjernet livmoderen var han urolig i de
perioder. Så helt stoppe hormon produktionen tror jeg ikke på det gør, men
uanset hvor meget hanhunden vil prøve er der jo ikke mere at komme efter.

Mine to tæver er begge steriliseret og det har på ingen måde forandret dem
psykisk. Den ene skal ha lidt mindre at spise, men hun havde i forvejen nemt
ved at blive lidt for buttet (altså tage ½ kilo for meget på).
De anden - Thea - er 2½ og spurter rundt og vil lege fuldstændig som før hun
blev steriliseret ( da hun var ca 2)

så jeg vil klart mene det er forsøget værd.
Altså bortset fra, at hvis det er dominans Fenris er ude efter, så vil han
jo nok bare blive ved i samme dur

held og lykke med det
BettinaP

Fra : Rene Hansen

Dato : 05-06-07 00:23

BettinaP <bep@virkerikke.dk> skrev:

> [...]

>så jeg vil klart mene det er forsøget værd.
>Altså bortset fra, at hvis det er
>dominans Fenris er ude efter, så vil han

Hej BettinaP og alle I andre.
Jeg ser lidt stort på citatteknik dennegang (Så kan tråden jo
nok finde på at løbe den vej...)

Tak til Jer allesammen for Jeres meninger og erfaringer.
Vi har efterhånden fået styr på det med hvem der står over hvem
i rangfølgen herhjemme, faktisk er det kun fruen og mig som
stadig prøver hinanden lidt af, men det går bedre: Nu har jeg
fået lov til at bruge varmt vand til opvasken
Jo, Fenris har jo en hel del schæfer i sig, så han er jo næsten
tvunget til at blive ved, men vi fik styr på det med datterens
plads ved at lade hende stå for fodringen af hundene når vi
andre havde spist: Hun giver dem deres madskåle efter at
have "spist" lidt af deres mad.
Fenris ser stadig lidt fortørnet ud over at han skal dele mad
med hende, men det har helt klart hjulpet.
Datterens problem med at være nervøs for hundene har vi klaret
ved at lade hende have ansvaret for Molly, som blandt så mange
ubestemmelige racer vistnok indeholder lidt Old English og vist
også noget Snauzer (og undskyld den sikkert helt elendige
stavning...), og det indebærer en hel del pelspleje og dermed
socialt samvær med hunden.Det er rigtig godt for dem begge, og
det har som sidegevinst betydet at hun nu er blevet meget bedre
til at håndtere Fenris
Hans bolleri på Molly mens hun var i løb bestod praktisk talt af
den ene fyldbyrdede voldtægt efter den anden, og som jeg sagde
den ene dag, hvis vi andre opførte os på den måde overfor de
piger på diskoteket som vi kunne li' (Alle uden undtagelse, bare
de er "i løb"), så ville vi ende i spjældet.
Så det er altså ikke kun dominans, det er i høj grad også
hormoner.

Mht sterilisation, så bliver det måske sørgeligt aktuelt i nær
fremtid eftersom vi går og venter på svar fra dyrlægen omkring
en mistanke til diabetes.
Hvis det viser sig at være tilfældet, og det ikke er værre end
at vi kan holde det i ave forholdsvist nemt, så er det dyrlægens
råd at få opereret hende så Fenris ikke får stresset hende alt
for meget et par gange om året.
For de af Jer som har lagt mærke til at vi ikke ved det helt
store om Molly, kan jeg fortælle at vi fik hende fra et
internat, hvor hun var indbragt af politiet, så derfor er der
ikke rigtig nogen baggrundshistorie.
Vi ved at hun er storbyhund, og vi tror at det må være en
spritter eller narkoman der har haft hende før, for hun var ikke
vant til at komme ind i et hus med de deraf følgende regler og
begrænsninger, og hun havde aldrig gået i snor, så der vsr en
del hun skulle lære, men det går rigtig godt med hende nu: Hun
er rigtig kvik, og det at hun er kommet til at bo på landet er
bare helt genialt hvis man spørger hende.
De to største problemer lige nu er at man skal være i lang snor
for ikke at stikke af efter alle de dejlige harer og fasaner der
byder sig til, og så de forbandede elektriske hegn, specielt
heste og fårehegnene...(Hun fik sig lige en dobbelttur i et
fårehegn forleden da hun efter det første chok fik rendt
sidelæns ind i hegnet igen...)

Tjah, så blev det en af de lange igen, måske jeg skulle skrive
fortsættelsen af Dostojevski's "Krig og Fred..."

Ren
(Fenris, Molly, Amanda og Mette ligger og sover lige nu)

Fra : Anette

Dato : 05-06-07 00:50

Rene Hansen (slet BRXBV) wrote:
> Fenris ser stadig lidt fortørnet ud over at han skal dele mad
> med hende, men det har helt klart hjulpet.

Super! Så er det jo bare at blive ved i det spor - godt for både hund og
datter

> Så det er altså ikke kun dominans, det er i høj grad også
> hormoner.

Sådan som Fenris forsøger at indtage alfapositionen, lyder det mest som om
han gerne vil bestemme - hormoner eller ej

> [...]
> at vi kan holde det i ave forholdsvist nemt, så er det dyrlægens
> råd at få opereret hende så Fenris ikke får stresset hende alt

Det lyder fornuftigt. Det forlænger hendes liv at blive steriliseret og
steriliserede tæver får ikke knuder og andet bøvl. Så mon ikke det vil være
en god beslutning under alle omstændigheder at få hende steriliseret...især
for hendes skyld?

> For de af Jer som har lagt mærke til at vi ikke ved det helt
> store om Molly, kan jeg fortælle at vi fik hende fra et
> internat, hvor hun var indbragt af politiet, så derfor er der
> ikke rigtig nogen baggrundshistorie.

Lyder som en herlig udfordring, selvom det meget er at føle sig frem, se på
hunden, tolke hendes kropssprog og..nå, ja bare prøve ( mens man krydser
fingre for at det går godt..eller bare okay) . Men hvor er det fedt at I har
kunnet og villet give hende et godt hjem.

> De to største problemer lige nu er at man skal være i lang snor
> for ikke at stikke af efter alle de dejlige harer og fasaner der
> byder sig til,

Hallo - de kan da bare ikke stå der og byde sig til uden man tager imod
invitationen ))
Det er en af de ting der er rigtig fede ved at have hund og bo på landet -
UHA- der bliver brugt næse selv på den mindste gåtur
Vores Andy ( han var 5 da vi fik ham) brugte de første mange måneder her i
snor, line eller lang flex, indtil vi satsede og slap ham løs, med de andre.
Vi gik konsekvent den modsate vej af hvad han gik - og det tog en He.....
tid inden han kom,( hvor mit hjerte sad oppe i halsen) men efter en lille
måned, så var den der - han kommer susende nu, når vi ændrer retning.
Det bliver formentlig aldrig helt 100 med hans bliven hos os - men det
nærmer sig det acceptable

>og så de forbandede elektriske hegn, specielt
> heste og fårehegnene...(Hun fik sig lige en dobbelttur i et
> fårehegn forleden da hun efter det første chok fik rendt
> sidelæns ind i hegnet igen...)

Hegn med strøm i er noget opreklameret fis, hvis du spørger mine hunde
De ville hellere end gerne hyrde dem alle sammen...hvis det altså ikke var
for det der møg-hegn

> Tjah, så blev det en af de lange igen, måske jeg skulle skrive
> fortsættelsen af Dostojevski's "Krig og Fred..."

Forsæt du bare......

/ Anette
www.philana.dk