Barf
Fra : Brian

Dato : 03-06-07 11:28

Nu har jeg hørt barf nævnt meget, men jeg ved ikke rigtig noget om det.
Jeg så en film på youtube (
http://www.youtube.com/watch?v=pphoNerNRU4&mode=related&search= ) hvori
ejeren af 4 superlækre Grand Danoiser fortæller at hans dyr kun får rå
mad - og at han regner med en levetid, i den næste generation hunde, på
omkring 15 år! Det er jo fuldstændigt vildt! Han har selv en virksomhed
hvor de hjælper folk til at give deres hund den rå mad, han mener er den
bedste: http://www.rawnaturaldiet.com

Jeg elsker min hund og vil den kun det bedste, derfor købte jeg tørfoder
hos dyrlægen, da denne anbefalede det..
Men nu begynder jeg så at komme i tvivl, om hvorvidt det ER så godt som
det bliver gjort til.

Jeg har fundet www.barf.dk og www.barfcenter.dk men synes ikke
umiddelbart jeg kan finde en "sådan kommer du igang"-guide. Hjælp?

-Brian

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-06-07 12:15

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg har fundet www.barf.dk og www.barfcenter.dk men synes ikke umiddelbart
> jeg kan finde en "sådan kommer du igang"-guide. Hjælp?

hej Brian

Jeg fik selv starthjælp på følgende hjemmesider:

www.raw4dogs.dk

www.basenji.dk - under punktet fodring

www.kiplers.dk - under punktet barf

Held og lykke med projektet, din hund vil elske dig for det

Venlig hilsen, Anelise med lab.tæven Sally på 5 år, der har spist råt de
sidste 3 år, og den 5 mdr. gamle lab.hvalp Sia, der har fået barf i 9 uger,
og trives på det.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-06-07 12:29

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Venlig hilsen, Anelise med lab.tæven Sally på 5 år, der har spist råt de
> sidste 3 år, og den 5 mdr. gamle lab.hvalp Sia, der har fået barf i 9

hej igen Brian

jeg har lige opdaget, at den førstnævnte hjemmeside ikke eksisterer mere. I
stedet kan du tilmelde dig Yahoo-gruppen Barfdanmark og spørge om alt, hvad
du vil.

mvh Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-06-07 13:00

> [...]
>
> Jeg har fundet www.barf.dk og www.barfcenter.dk men synes ikke umiddelbart
> jeg kan finde en "sådan kommer du igang"-guide. Hjælp?

Jeg barfer også, og har samlet lidt på min hp;
http://www.photopassion.dk/barf.htm

Eller har anelise kommet med nogle gode bud.

mvh. marie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-06-07 13:28

> [...]
>
> Jeg har fundet www.barf.dk og www.barfcenter.dk men synes ikke umiddelbart
> jeg kan finde en "sådan kommer du igang"-guide. Hjælp?

De to af de 3 hunde jeg har, som tidligere i deres liv har fået tørfoder, de
blev kørt direkte over på barf, jeg startede dog med at give "nemme ben"
såsom kyllingevinger/halse, ribben, haler feks., foruden det grønne og
kødet.
Resultatet kommer ret hurtigt synes jeg, ihvertfald på de hunde som jeg har
fulgt tæt, både i pelsen, fordøjelsen og i det hele taget.
Læs så meget som du kan om emnet, spørg os der fodrer vores hunde på den
måde, her i gruppen er der alligevel nogle stykker der jævnligt er på banen,
og som alle er meget søde til at give råd og vejledning.
sørg for, at have et lager af forskellige emner klar i fryseren, det er det
letteste, undersøg hvor du kan få fat i kød og grønt, så det er på plads,
ihvertfald til en start.
Man bliver god til at spotte tilbud og finde leverandører af de forskellige
ting hen ad vejen.
Men spørg endelig!

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 03-06-07 19:35

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Man bliver god til at spotte tilbud og finde leverandører af de
> forskellige ting hen ad vejen.
> Men spørg endelig!

Det bliver næsten lidt af en sport, feks har Netto tilbud
på 1/1 vildlaks i næste uge, så kan mine dele sådan en sjover

Netto har også tit tilbud på kyllingelår til 10 kr/kg,
der køber jeg altid 6-8 kg til fryseren,
en smule planlægning og det er næsten lige så let som tørkost

/Jens

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 03-06-07 16:26

> [...]
>
> Jeg har fundet www.barf.dk og www.barfcenter.dk men synes ikke umiddelbart
> jeg kan finde en "sådan kommer du igang"-guide. Hjælp?

Den med de 15år i levetid på Grand Danois pga. Barf kan du da godt
glemme,det er ren og skær reklame for hans firma og ren otopi at tro at en
GDers levetid i gennemsnit skulle stige til 15år, den tror du vel ikke selv
på ??

mvh
Sa

Fra : pwh

Dato : 03-06-07 19:38

Søren & Anita Andersen, skrev:

> [...]
> glemme,det er ren og skær reklame for hans firma og ren otopi at tro
> at en GDers levetid i gennemsnit skulle stige til 15år, den tror du

En meget høj alder er vel heller ikke et mål i sig selv,
men et sundt hundeliv er det vel

/Jens (hvis hunde nødigt ville droppe Barf)

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 03-06-07 23:32

> En meget høj alder er vel heller ikke et mål i sig selv,
> men et sundt hundeliv er det vel
>
> /Jens (hvis hunde nødigt ville droppe Barf)

Men nu var det jo et svar på om GDer i gennemsnit skulle blive 15 år hvis de
får barf -lol- .... en gennemsnits alder på GDer er ca 8-9 år og ikke mange
bliver over 10år og det rykker barf sku ikke ved... det næste bliver vel at
en lab kan blive 35 (altså hvis ikke den får semonella forgiftning inden da

Hvad angår barf som foder, ja så er nogen jo til det og andre ikke......
"der er nok fordel og udlemper ved alt"

mvh
Sa

Fra : pwh

Dato : 04-06-07 05:02

Søren & Anita Andersen, skrev:
> [...]
> hvis de får barf -lol- .... en gennemsnits alder på GDer er ca 8-9 år
> og ikke mange bliver over 10år og det rykker barf sku ikke ved...

Sikkert ikke, hunde kan da også sagtens blive gamle på tørkost.

> Hvad angår barf som foder, ja så er nogen jo til det og andre
> ikke...... "der er nok fordel og udlemper ved alt"

Precis.
Det ville nok værer lidt omstændigt for jer at Barfe,
der skulle godt nok skaffes nogle kg kød dagligt

Ps.
Hvad dør GD'er egentligt typisk af ??

/Jens

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 04-06-07 10:53

> Ps.
> Hvad dør GD'er egentligt typisk af ??
>
> /Jens
Godt spørgsmål Jens
Vi har kun mistet 2 Grander.
Den ene en syg DKK, vores første Grande, hun var syg fra dag et, en indavlet
skravl, som kun blev 1år, og 5 mdr.
Hun havde et forsinket nærvebane reaktion ned til bagparten (voblersyndrom)
Navlebrok, skæve tænder, og fik de verse bylder rundt om på hele kroppen
Opd. viste fejl, på næsten alle indre organer.

Den anden vi mistede, var en tæve på 3½ år, som fik for meget narkose ved et
kejsersnit.

Men ellers høre vi tit om, DKK opdrættere, som mister deres hunde af
mavedrejning, eller hjertet ?

Dermed ikke sagt, at vi andre ikke kan komme ud for det samme, men jeg mener
det er et spørgsmål om hvordan man avler, og om hvordan, man passer signe
hunde.

Men når man regner gennemsnittet ud på hunde af div. racer, så skal man jo
også lige huske at tage højde for dem som dør uden grund - dem der bliver
kørt ned, dem der bliver aflivet, simpelthænd forde folk ikke har sat sig
ind i hvad det vil sige at have hund, dem der dør under operationer, osv.
Så den med gennemsnit aldren, på de forskellige racer, den mener jeg man
skal tage med et grand salt.

Mvh
Anita

Fra : pwh

Dato : 04-06-07 18:51

Søren & Anita Andersen, skrev:

> Godt spørgsmål Jens
> Vi har kun mistet 2 Grander.

Jeg formulerede mig måske forkert.
Det er jo en velkendt sag at en Gd'er ikke bliver
mere end 8-10 år.
Men når de så dør i den forholdsvis unge alder,
hvad er så årsagen til det, er det hjertet der giver op,
lever der ikke vil mere, det var det jeg var nysgerrig efter at vide.¨

/Jens

Fra : Brian

Dato : 04-06-07 20:19

Søren & Anita Andersen skrev:
> [...]
> GDers levetid i gennemsnit skulle stige til 15år, den tror du vel ikke selv

Roooooolig nu skipper skræk - jeg refererede såmænd bare til hvad der
blev sagt i filmklippet. Jeg skrev at det var fuldstændigt vildt og ikke
andet..

Fra : pwh

Dato : 03-06-07 19:30

Brian, skrev:

> Jeg har fundet www.barf.dk og www.barfcenter.dk men synes ikke
> umiddelbart jeg kan finde en "sådan kommer du igang"-guide. Hjælp?

Jeg vil anbefale bogen "Give Your Dog A Bone" af Ian Billinghurst,
den fik jeg selv anbefalet her i gruppen da jeg skulle starte på Barf
for ½ år siden.

Mine 2 hunde stortrives på Barf, økonomien er ca som med god tørkost,
dog kræver det lidt fryserkapacitet, jeg købte en 85 Liters til formålet.

Grøntsagsdelen som kan værer den lidt besværlige klarer jeg på
den lette måde ved at give El-Kama grøntmix.
http://husdyrhelse.com/group.asp?group=13&sub=0
En stor del af det kød de får er hvad der nu engang er på tilbud
i det lokale supermarked, primært kylling som altid er billigt.

/Jens

Fra : Brian

Dato : 04-06-07 20:19

pwh skrev:

> [...]
> En stor del af det kød de får er hvad der nu engang er på tilbud
> i det lokale supermarked, primært kylling som altid er billigt.

Tak til jer allesammen, for jeres svar! Jeg vil straks, gå igang med at
finde ud af mere :)

Fra : pwh

Dato : 04-06-07 20:49

Brian, skrev:

> Tak til jer allesammen, for jeres svar! Jeg vil straks, gå igang med
> at finde ud af mere :)

Gør det, og får det din interesse synes jeg du skal give det en chanche.
Det er jo ikke en beslutning for livet du tager, fungerer du eller din
hund ikke med barf, er det jo bare at gå tilbage til tørkost.

Sørg dog lige for at hunden er fastet igennem (24 timer) inden du skifter
til det rå, ellers kan du risikerer at hun får dårlig mave.
Og som Marie skriver, læg forsigtigt ud med let fordøjelige ting
som kylling til at starte med, maven skal lige vænnes til at skulle arbejde
Så kan du bedre hen af vejen finde ud af hvad din hund fungere godt på.
Men få lige "teorien" på plads inden du starter, forkert barfning
er bestemt ikke sundt for en hund, nøgleordet er variation i kosten.

/Jens (hvis hunde har fået kylling + grisehaler til aftensmad)

Fra : Anette

Dato : 04-06-07 21:01

pwh wrote:
> Men få lige "teorien" på plads inden du starter, forkert barfning
> er bestemt ikke sundt for en hund, nøgleordet er variation i kosten.

Enig - og så glemte Jens lige at skrive igen (?), at ,
Brian du spørger bare løs. Man har mange spørgsmål inden man starter og de
første uger - så spørg løs - og vi vil gøre vores ypperligste for at hjælpe

/ Anette - hvis hunde iaften har haft
den-helt -store-jublende-begejstrede-madglæde-aften : Rå lever blended i
grøntsager - MUMS det er godt, oven på gårsdagen gigantoksekødben

www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 05-06-07 07:45

Anette, skrev:

> Enig - og så glemte Jens lige at skrive igen (?), at ,

Det var self fordi du ikke huskede mig på det

> Brian du spørger bare løs. Man har mange spørgsmål inden man starter
> og de første uger - så spørg løs - og vi vil gøre vores ypperligste
> for at hjælpe

Nemlig, men det er jeg sikker på Brian allerede godt ved
Det ville værer herligt med en Barfer mere i gruppen.

> / Anette - hvis hunde iaften har haft
> den-helt -store-jublende-begejstrede-madglæde-aften : Rå lever
> blended i grøntsager - MUMS det er godt, oven på gårsdagen
> gigantoksekødben

Arrh... jeg var også nede for at købe lever til dem sidste uge,
men det de havde i Kvicly så ikke helt frisk ud, så det droppede jeg.
Men til gengæld havde de stegeben på tilbud, det var de også
helt med på at æde

/Jens-

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-06-07 08:20

> [...]
> men det de havde i Kvicly så ikke helt frisk ud, så det droppede jeg.
> Men til gengæld havde de stegeben på tilbud, det var de også

Dér føler jeg mig ret privilegeret!. Sådan noget køber jeg aldrig i
supermarkedet.
Jeg bestiller hvad jeg vil have hos min slagter, de ringer når det er
"pillet ud af dyret", eller vi aftaler at de smider det på køl og jeg
afhenter på et bestemt tidspunkt.
Det er friske sager!
bare lidt klamt hvis det stadig er lunt..)-: specielt maverne..GGG!.
Jeg læste iøvrigt en artikel i et blad, øhh.. vi med hund?, det var det nok,
om barfdanmark, og at de vil påbegynde undersøgelser om hunde på barf, det
vil jeg personligt glæde mig til at se resultatet af.
der var også skriveri omkring det at bruge kylling, om mistanken om det
store medicinforbrug, penicilin osv. på hønserierne, at det var under
mistanke for at give hundene hudproblemer.
jeg har nu ikke haft nogle problemer i den retning, men det er da ret
tankevækkende, jeg bruger af samme årsag ikke ting fra svin, købt i
supermarkedet, da de også bliver fyldt til bristepunktet af skidt og møg.
køber kun fra vores slagter af, det er økosvin.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 05-06-07 09:19

> [...]
> Jeg bestiller hvad jeg vil have hos min slagter, de ringer når det er
> "pillet ud af dyret", eller vi aftaler at de smider det på køl og jeg

Den mulighed har jeg så ikke normalt.
Tror nu heller ikke der er probs i at barf-hunde spiser ½-gammelt kød,
men lige sådan noget som lever synes jeg skal værer rimeligt friskt.

> [...]
> det nok, om barfdanmark, og at de vil påbegynde undersøgelser om
> hunde på barf, det vil jeg personligt glæde mig til at se resultatet

Det bliver nok svært at lave sådan en undersøgelse så den giver et
reelt billede af barf, der er nok lige så mange forskellige metoder
som der er barfere
Der er ikke så mange forskellige måder at fodrer med feks. Olivers på

> der var også skriveri omkring det at bruge kylling, om mistanken om
> det store medicinforbrug, penicilin osv. på hønserierne, at det var
> under mistanke for at give hundene hudproblemer.

Det er sikkert ikke værrer end med det kyllingekød der bliver brugt
i tørkost.
Den artikel var vel ikke en skjult reklame for tørkost, og ment som at
skræmme folk lidt væk fra at fodrer råt, jeg ved det ikke, har ikke læst den.

> [...]
> supermarkedet, da de også bliver fyldt til bristepunktet af skidt og
> møg. køber kun fra vores slagter af, det er økosvin.

Tja, når jeg kan æde kødet, så kan mine hunde nok også.
Jeg skal trods alt holde nogle flere år end dem

Hvad skulle det næste ellers værer, at jeg går udenfor for at ryge
for ikke at udsætte dem for passiv rygning, der stopper festen ligesom
De skal rent principielt kunne tåle det samme som mig mht fødevarer.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-06-07 09:36

> Tror nu heller ikke der er probs i at barf-hunde spiser ½-gammelt kød,
> men lige sådan noget som lever synes jeg skal værer rimeligt friskt.

næ nej, slet ikke, jeg har jo en aftale med netto, om kød med sidste
salgsdato og lige efter,okse, kylling og fisk.
men sådan noget som indmad og maver, vil jeg godt have friske.

> [...]
> som der er barfere
> Der er ikke så mange forskellige måder at fodrer med feks. Olivers på

men principperne i at det skal være råt, er det samme.

>.
> Den artikel var vel ikke en skjult reklame for tørkost, og ment som at
> skræmme folk lidt væk fra at fodrer råt, jeg ved det ikke, har ikke læst
> den.

nej det var barf danmark der stod bag, derfor synes jeg den var interesant.
ved ikke om du har set RC`s sidste skud på stammen?
tørfoder specielt til boxere..udformet så de uden besvær kan samle foderet
op i munden og tygge det?!?! GGGG..jeg begriber ikke at folk hopper på det
altså!.
jeg har nu aldrig observeret at mine boxere har haft problemer med at samle
foder op, ej heller tygge det..

> Tja, når jeg kan æde kødet, så kan mine hunde nok også.
> Jeg skal trods alt holde nogle flere år end dem

jeg er nok også lidt mere hysterisk hvad det angår, jeg vil hellere have
lidt men ordentligt kød, og vil gerne støtte de landbrug der tænker på
dyrenes velfærd (friland/økologi). Og når nu jeg har muligheden for det, så
er der jo slet ingen diskution

> Hvad skulle det næste ellers værer, at jeg går udenfor for at ryge
> for ikke at udsætte dem for passiv rygning, der stopper festen ligesom
>
> De skal rent principielt kunne tåle det samme som mig mht fødevarer.

GG..det gør vi da her i huset.(-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 05-06-07 11:27

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> men principperne i at det skal være råt, er det samme.

Det kommer self an på hvad sådan en undersøgelse skal munde ud i,
hvis det skal påvise sunhedsværdien i forhold til tørkost tror jeg ikke
på at det kan lade sig gører at undersøge generelt.

> [...]
> tørfoder specielt til boxere..udformet så de uden besvær kan samle
> foderet op i munden og tygge det?!?! GGGG..jeg begriber ikke at folk

Reklamens magt er stor, tag ikke fejl af det
Faktisk burde de opfinde et foder speciel til blandingshunde,
det er da et langt størrer marked end Boxere

> jeg har nu aldrig observeret at mine boxere har haft problemer med at
> samle foder op, ej heller tygge det..

Tygge det ???
Tror aldrig jeg nåede at opleve Angel tygge sin tørkost,
den blev bare slugt, 400 gram på 22 ½ sekund
Derfor er det også en sand fornøjelse nu at fodrer hende med
noget der skal arbejdes med, hun hygger sig da gevaldigt med det.
Tyson har altid været en artig hund der tygger sin mad 20 gange

> [...]
> tænker på dyrenes velfærd (friland/økologi). Og når nu jeg har
> muligheden for det, så er der jo slet ingen diskution

Der ser jeg nok primært på pris må jeg indrømme.

> GG..det gør vi da her i huset.(-;

Vel ikke af hensyn til hundene.

/Jens (hvis Angel lige har fanget og dræbt en mosegris)

Fra : Anette

Dato : 05-06-07 10:58

pwh wrote:
> Tror nu heller ikke der er probs i at barf-hunde spiser ½-gammelt kød,
> men lige sådan noget som lever synes jeg skal værer rimeligt friskt.

Hundefamilien er også ådselsædere, så de fleste hunde burde have en mave der
kan klare næsten hvad som helst - også kød ud over sidste salgsdato

Marie skrev> Jeg læste iøvrigt en artikel i et blad, øhh.. vi med hund?, det

Noget af artiklen ligger her
http://vimedhund-dyn.tv2.dk/sundhed/article.php/id-7044115.html

/ Anette
www.philana.dk - nu med spritnyt phorum

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-06-07 11:26

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Hundefamilien er også ådselsædere, så de fleste hunde burde have en mave
> der kan klare næsten hvad som helst - også kød ud over sidste salgsdato

nemlig, jeg tror også at det er her problemet ligger hos de hunde der ikke
kan tåle noget som helst andet end deres vandte tørfoder, at maven
simpelthen bliver for følsom.
Det er også en af fordelene ved barf, at de får så meget forskelligt.
Jeg har ikke endnu oplevet dårlig mave på nogen af de her 3.

> / Anette
> www.philana.dk - nu med spritnyt phorum

-det må vi jo se på (o;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 05-06-07 11:37

Anette, skrev:

> Hundefamilien er også ådselsædere, så de fleste hunde burde have en
> mave der kan klare næsten hvad som helst - også kød ud over sidste
> salgsdato

Leveren var nu ikke over sidste salgsdato, den havde bare en ulækker
grønlig hinde, det betaler jeg ikke fuld pris for.

> Marie skrev> Jeg læste iøvrigt en artikel i et blad, øhh.. vi med
> hund?, det var
>
> Noget af artiklen ligger her
> http://vimedhund-dyn.tv2.dk/sundhed/article.php/id-7044115.html

Udemærket artikel alt i alt.
Studsede dog lidt over at Merete Prior er inspireret af Billinghurst,
og så samtidigt fraråder kylling og gris, netop de 2 kødarter som
han anbefaler som gode for hunden.
Hun har vist opfundet sin egen afart af barf, jeg holder mig primært
til Billinghurst principper indtil videre.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 05-06-07 13:39

> [...]
> Hun har vist opfundet sin egen afart af barf, jeg holder mig primært
> til Billinghurst principper indtil videre.

grunden til at kylling blev frarådet var jo pga. medicin og penicillinrester
der var i..

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 05-06-07 14:41

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> grunden til at kylling blev frarådet var jo pga. medicin og
> penicillinrester der var i..

Det fremgik så ikke af det jeg læste.
Billinghurst slår netop på at kylling, fordi de bliver slagtet så unge,
vil værer det industrielle dyr der indenholder færreste giftstoffer.
Han fremhæver feks. også at okseben fra gamle dyr der har gået på
en mark tæt på trafik vil indenholde for meget tungmetal fra udstødning.
Begge argumenter der lyder rimelige i mine ører.
Men er man hys på det område, kan man jo blot fodrer økologisk.
Eller for den sags skyld opdrætte sine egne kyllinger

Min egen indgangsvinkel til barf er jo også primært ud fra
underholdningsværdien for mine hunde (og lidt mig selv).
Jeg tror så også på at det er mindst lige så sundt, og nok også
sundere end tørkost, men at skulle til at spekulerer i økologi til
mine hunde når jeg ikke selv gør det, ville værer det rene nonsens.
Vi taler stadig om en hund med en udløbsdato på ca 12-15 år,
det når nok ikke at blive giftstoffer i kylling der dræber den

/Jens

Fra : Frostneger

Dato : 04-06-07 23:39

Jeg syntes det lyder rigtig spændende og er helt ked af jeg ikke har
plads til en ordentlig fryser så jeg også kunne gøre det for min hund.
*S* Men når jeg engang flytter til noget størrer så er det helt
sikkert at det skal prøves.

/K.S.

Fra : pwh

Dato : 05-06-07 07:48

Frostneger, skrev:
> [...]
> plads til en ordentlig fryser så jeg også kunne gøre det for min hund.
> *S* Men når jeg engang flytter til noget størrer så er det helt

Jeg klarer mig nu med en lille 85 Liters til 2 hunde,
men jeg har så også let adgang til at købe kød
så jeg ikke behøver at købe ind i kæmpe portioner.

/Jens

Fra : Brian

Dato : 05-06-07 18:39

Brian skrev:
> [...]
>
> Jeg har fundet www.barf.dk og www.barfcenter.dk men synes ikke
> umiddelbart jeg kan finde en "sådan kommer du igang"-guide. Hjælp?

Lige et par hurtige spørgsmål - da de har skabt en del diskussion her i
det lille hjem.

Kyllingeben - splintrer de og skader hundens tarme eller ej? Såvidt jeg
har forstået, er det kun når de er tilberedte, der er problemer i det.

Grøntsager, rå eller blancherede/kogte?

Mængde - hvor meget af hvad? Gabby er en stor 9 måneders hvalp på 40 kilo.

Tips - hvordan undgår jeg at købe mig fattig i kød?

Jeg arbejder på Danish Crown i Viborg (begyndte i sidste uge) og vil, i
morgen, prøve at undersøge om det ville være muligt at jeg snuppede
nogle ben med hjem - kryds fingre for mig.

Jeg har tænkt mig at placere kæresten foran computeren sammen med mig
her i weekenden, og undersøge samtlige links der er at opstøve omkring barf.

MVH
Brian - som er meget entusiastisk omkring hele Barf-tingen

Fra : pwh

Dato : 05-06-07 19:09

Brian, skrev:

> Lige et par hurtige spørgsmål - da de har skabt en del diskussion her
> i det lille hjem.

Bare kom med dem.
Ved vi det ikke, så gætter vi bare

> Kyllingeben - splintrer de og skader hundens tarme eller ej? Såvidt
> jeg har forstået, er det kun når de er tilberedte, der er problemer i det.

Du har forstået det korrekt.
Kyllingeben er bløde når de er rå, og meget nemme for en hund at fordøje.
Bliv ikke forskrækket første gang hun sluger et helt kylllingelår,
det kommer pænt ud som hundelort i den anden ende

> Grøntsager, rå eller blancherede/kogte?

Rå grøntsager kan en hund pgr celluloseoverfladen ikke optage,
det kan mennesker.
Så grøntsager skal enten blendes kraftigt eller opvarmes.

> Mængde - hvor meget af hvad? Gabby er en stor 9 måneders hvalp på 40
> kilo.

Det er så meget individuelt, og du vil få 500 forskellige svar,
mener at man siger omkring 2% kropsvægt i foder med barf,
fordelt på ca 2/3 grønt og 1/3 kød.

Jeg kører så ikke selv efter den slags afvejninger, men sjusser mig frem,
og vejer mine hunde jævnligt.

> Tips - hvordan undgår jeg at købe mig fattig i kød?

Kommer helt an på hvad du har af "pushere" i dit område.

> Jeg arbejder på Danish Crown i Viborg (begyndte i sidste uge) og vil,
> i morgen, prøve at undersøge om det ville være muligt at jeg snuppede
> nogle ben med hjem - kryds fingre for mig.

Det må da værer optimalt for dig, der må da værer masser som de bare
opfatter som affald, men som er kanon godt hundefoder.

> Jeg har tænkt mig at placere kæresten foran computeren sammen med mig
> her i weekenden, og undersøge samtlige links der er at opstøve
> omkring barf.

Problemet med nettet omkring barf er at man (jeg) tit bliver snoskforvirret,
der er en million forskellige opfattelser af havde der er godt og skidt.

Jeg har valgt at skærer igennem og læne mig op af
http://www.drianbillinghurst.com/
som er "genopfinderen" af begrebet barf, hans bog (ca 300kr) kan anbefales.

> MVH
> Brian - som er meget entusiastisk omkring hele Barf-tingen

Lyder lovende, det vil også give dig en god fornemmelse af at
have fat i din hunds sundhed, og bare den madglæde der bliver
lagt for dagen er hele "besværet" værd

/Jens (hvis hunde idag har ædt grøntmix med tun, og grisehaler til aften)

Fra : Anette

Dato : 05-06-07 20:45

Brian wrote:

> [...]

Enig med Jens - men lige et par bemærkninger
Det lyder som en superarbejdsplads, når I vil barf fodre - alt afhængig af
hvad I slagter der
Mange hunde har svært ved at kapere store mængder gris. Mine kan sagtens
klare lever, hjerte, nyrer, haler, kæber og tæer - men ikke mere end et par
gange om ugen. Især lever giver diarré, så selvom det hører til
yndlingsmenuen her, så er det max hver 10-12 dag de får det.
Men ellers alt andet kød og indmad fra ko, kalv, kalkun, høns, kyllinger,
lam, får, råvildt, diverse fisk og skaldyr o.s.v.

Men det vittigste de første måneder man råfodrer, tror jeg, er at se på sin
hund. Hvad kan den lide?
( mine gik forsigtigt til kylling de første gange, men kanin forsvandt
lynhurtigt) Hvordan trives den? Ser pels og tænder ud som de skal? Hvad sker
der i den anden ende? Får den diarre, så husk hvad den fik om morgenen eller
aftenen før - og det er så det I skal give mindre eller sjældnere af. Hav
A38 eller yougurth naturel i huset, hvis din hund får lidt tynd mave - det
hjælper lynhurtigt. Mine hunde har en tendens til at få hård mave når de får
for mange okseben - men det lærer man jo også at regulere. Når mine skal
have store okseben, får de et en skive svinelever blended i deres
grøntfoder - Voila - så er der balance

Husk I må aldrig fodre med både tørfoder og råfoder samtidig. Tørfoder
bliver meget længere i hundens tarme end rå¨foder, Tørfoder danner en tyk
stillestående grød, så der går kludder i hundens mave, hvis den får begge
dele.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 05-06-07 21:27

Anette, skrev:

> [...]
> sagtens klare lever, hjerte, nyrer, haler, kæber og tæer - men ikke
> mere end et par gange om ugen. Især lever giver diarré,

Lever er også direkte giftigt i for store mængder.
Griseknogler har jeg også erfaret at Angel ikke klarer så godt
i for store mængder, Tyson er en kloak i den retning

> Men det vittigste de første måneder man råfodrer, tror jeg, er at se
> på sin hund. Hvad kan den lide?

Både og, de skal også præges og tilvænnes, ikke omvendt

> ( mine gik forsigtigt til kylling de første gange, men kanin forsvandt
> lynhurtigt) Hvordan trives den? Ser pels og tænder ud som de skal?

Rigtigt nok, men som jeg ser det tog det ca 3 mdr før mine 100%
havde accepteret barf, til at starte med accepterede de kun kødet
Nu æder de alt hvad min besynderlige hjerne kan udtænke af
hundeejnede menuer, og det indenbærer ikke altid kød.

> [...]
> om morgenen eller aftenen før - og det er så det I skal give mindre
> eller sjældnere af. Hav A38 eller yougurth naturel i huset, hvis din

A38 (eller lignene) er fast på menuen her,
de får vel ca ½ Liter hver om ugen.
Bedre at forebygge end at heldbrede

> lærer man jo også at regulere. Når mine skal have store okseben, får
> de et en skive svinelever blended i deres grøntfoder - Voila - så er
> der balance

Store okseben er i min barfverden kun en tandbørste.
Det optimale er knogler der bliver fortæret helt og fordøjet.

> [...]
> Tørfoder bliver meget længere i hundens tarme end rå¨foder, Tørfoder
> danner en tyk stillestående grød, så der går kludder i hundens mave,

Også hvad jeg har hørt, men andre (John) vil påstå det modsatte.

Dog vil jeg rimeligt frisk erindrer at da Angel havde maveinfektion
for 2 mdr siden og hun fik en håndfuld Olivers som hygge,
så var det en klat ufordøjet Olivers jeg tørrede op dagen efter.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 05-06-07 23:05

pwh wrote:
> Også hvad jeg har hørt, men andre (John) vil påstå det modsatte.

Sikkert
Men for mig er det sådan set logisk nok. Tørfoder er på sådan set bare
presset pulver.
Når det bliver opblødt i vand ( og diverse mavesyrer o.s.v.) danner det en
grødagtig masse, som er nødt til at være i hundens tarme længe, for der er
intet groft materiale der kan sætte gang i hundens tarmperistaltik. Det er
der til gengæld i råfodring - der skal hundens tarmsystem arbejde på højtryk
for at nedbryde de rå stoffer til et "materiale" hunden kan optage i sit
system.

Mennesker har det jo sådan set lige sådan, hvis vi levede af pulvermad
altid, ville vores maver sikkert også blive dovne og langsomme

( Hvor er det egentlig ulækkert at "snakke om "

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 06-06-07 07:03

Anette, skrev:

> [...]
> hundens tarmsystem arbejde på højtryk for at nedbryde de rå stoffer
> til et "materiale" hunden kan optage i sit system.

Jo, men med barf er det jo ligesom med alt andet her i verden.
Teori er en ting, og praksis kan vise noget andet
Som jeg forstår på John (Jopa) ½-barfer han sin hund uden problemer,
jeg ville dog ikke turde fodrer på den måde han gør det.

> ( Hvor er det egentlig ulækkert at "snakke om "

Du er bare sart

Synes ikke rigtigt du forholdt dig til mine tilbagevisninger
af dine argumenter for at hunden skal lærer Brian hvad
den vil æde, eller at store okseknogler er god hundemad,
eller at du åbenbart ikke bruger A38 som en fast bestanddel
af dine hundes mad.
Lidt brutalt vil jeg sige, at i Brians sted ville jeg måske ikke
mene at du havde din teori på plads, siden du ikke vil argumenterer
for dine egne synspunkter, det skuffede mig faktisk en smule.
Det kunne jo værer at du vidste noget jeg ikke gjorde.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 06-06-07 08:59

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
> Som jeg forstår på John (Jopa) ½-barfer han sin hund uden problemer,
> jeg ville dog ikke turde fodrer på den måde han gør det.

Øhmmmmmm det har jeg gjort i 25 år dog ikke med samme hund
Fik lige 2 store knogler i går på størrelse med en kat i quickly af
slagteren.
Ums siger Milo.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 06-06-07 09:12

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
>

> Øhmmmmmm det har jeg gjort i 25 år dog ikke med samme hund
> Fik lige 2 store knogler i går på størrelse med en kat i quickly af
> slagteren.

Jeg er da også blevet lidt tvivlende overfor om man kan ½-barfe eller ej,
men jeg ved bare at Tyson fik meget tynd mave af kødben han kunne spise op
(de bløde) da han var på tørkost, det får han ikke nu på ren barfkost.
Så jeg tror stadig på at det er bedre at barfe 100%, så bliver hundens mave
vænnet til at skulle arbejde lidt mere.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 06-06-07 17:46

pwh wrote:
> Som jeg forstår på John (Jopa) ½-barfer han sin hund uden problemer,
> jeg ville dog ikke turde fodrer på den måde han gør det.

Jeg kan ikke huske hvor meget råfoder der er i Milo's kost - men mine hunde
har også fået okseben et par gange om ugen, mens de var på tørfoder - uden
problemer. Til gengæld har jeg hørt fra flere at de kun giver deres hunde
okseben på hundenes fastedag, eller får hunden "ski'epine" - men det er vel
op til den enkelte hunds reaktioner om man kan halvbarfe eller ej....?.
Mange siger at de har haft bøvl med at skifte fra tørfoder til barf eller
tilbage igen, at hundens mave er gået helt i skuddermudder - det har vi ikke
haft bøvl med her. De er alle tre gået direkte fra tørfoder den ene dag til
råt foder den næste - uden problemer.

> Synes ikke rigtigt du forholdt dig til mine tilbagevisninger
> af dine argumenter for at hunden skal lærer Brian hvad
> den vil æde,

Hmm næh det gjorde jeg vist ikke, ......nok fordi jeg ikke er uenig med dig.
Selvfølgelig skal hunden kunne/ville æde en kost der er tilpas varieret til
at dens ernæringsmæssige behov er dækket - og det skal man jo så vide hvad
er, før man kaster sig ud i projektet

> eller at store okseknogler er god hundemad,

Store okseknogler her i huset er ikke bare de afpillede suppeben man kan
købe i Brugsen, men store kødfulde knogler fra det lokale slagtehus. De
knogler udgør rigeligt et måltid for mine hunde - og de bruger timer, nogle
gange dage på at komme igennem de knogler.
( I fredags fik de hver en halv hofteskål fra kalv - HA!!! det var sjovt at
se mine "små" tæppetissere spankulere afsted, med højt løftet hoved og hale,
med hver sit kæmpeben i flaben .- de ben har de først tabt interessen for
i dag..

> eller at du åbenbart ikke bruger A38 som en fast bestanddel
> af dine hundes mad.

Det kommer an på hvor meget vi træner om der er A38/yougurth med ind over.
De er alle tre vilde med ost - og det er meget ofte mange små terninger ost
jeg bruger til godbidder til træning, så de uger hvor vi træner meget er der
ikke altid A38 med i den daglige kostplan, især af kaloriehensyn. Mine hunde
tager meget nemt på - så vi sparer på kalorierne hvor vi kan, men vitamin-,
mineral- og proteinmængden er nogenlunde den samme, hvad enten de får A38
eller de får ostegodbidder.

> Det kunne jo værer at du vidste noget jeg ikke gjorde.

Næppe, hverken om hunde eller om barf

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 06-06-07 18:41

Anette, skrev:

> Jeg kan ikke huske hvor meget råfoder der er i Milo's kost - men mine
> hunde har også fået okseben et par gange om ugen, mens de var på
> tørfoder - uden problemer.

Det ved jeg jo heller ikke precist,
jeg tror bare John praler for at værer lidt med på barfvognen

> [...]
> tilpas varieret til at dens ernæringsmæssige behov er dækket - og det
> skal man jo så vide hvad er, før man kaster sig ud i projektet

Ok, dit indlæg kunne bare give det indtryk at hunden skulle lærer
Brian hvad den skulle æde, og ikke omvendt.
Men du mente måske at brian skulle holde øje med hvad hans hund
fungerede godt på, og ikke primært hvad den kunne lide.

> [...]
> slagtehus. De knogler udgør rigeligt et måltid for mine hunde - og de
> bruger timer, nogle gange dage på at komme igennem de knogler.

Her i huset er det kun Angel der gider at æde de der hårde ben,
Tyson gnaver bare kødet af den slyngel

> [...]
> på kalorierne hvor vi kan, men vitamin-, mineral- og proteinmængden
> er nogenlunde den samme, hvad enten de får A38 eller de får

Nu skal A38 jo gives primært pgr bakteriekulturen,
som er godt for tarmsystemet.
Jeg kan ikke forestille mig at A38 er særligt fedene,
den fåes jo også i en 1.5% udgave.
Mht ost (som mine også får jævnligt) skulle hytteost
værer noget af det allerbedste man kan give sin hund.
Men det er nok ikke velegnet at have i lommen som godbidder

> Næppe, hverken om hunde eller om barf

Arh, mon dog ikke

/Jens

Fra : jopa

Dato : 06-06-07 19:22

> jeg tror bare John praler for at værer lidt med på barfvognen

Jeg er ikke med på nogen vogn.
Fodrer blot som det er nemmest da jeg har andet at tage mig til end at
spekulere på hvad der er bedst, og er hunden tilfreds og glad og pt aldrig
haft en sygedag så er det vel i orden.
Der er jo tilsyneladende masser herinde der har skravl som skal til doktor
dyr i tide og utide.
Når min aldrig besøger ham udover den lovpligtige årlige vaccination er der
noget der tyder på at hans foder er rimelig optimalt, eller jeg bare er
heldig for en af vandrehistorierne er jo at schæfere er belemret med alskens
sygdomme.
Det er bare stort set aldrig dem der bliver nævnt herinde mærkeligt nok

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 06-06-07 21:38

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> Fodrer blot som det er nemmest da jeg har andet at tage mig til

Glemte lige.
I morges fik Milo 1/2 kg Olivers.
Til aften en stor skål kartoffelsalat med agurk tomater plus diverse
efterladenskaber fra grillen, så kom ikke og sig jeg ikke gør det bedste for
min hund
Lige nu ligger han på gårdspladsen og slår mave.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 08:31

jopa, skrev:
> [...]
> Til aften en stor skål kartoffelsalat med agurk tomater plus diverse
> efterladenskaber fra grillen, så kom ikke og sig jeg ikke gør det

At du bruger ham som skrældespand er ikke helt det samme
som at ville ham det bedste.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-06-07 09:18

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen news:RvO9i.3$av.0@news.get2net.dk...
> At du bruger ham som skrældespand er ikke helt det samme
> som at ville ham det bedste.

God mad i skraldespanden Hmmm.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 09:27

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
>>

> God mad i skraldespanden Hmmm.

Det du beskriver er ikke god hundemad.
Kartoffelsalat og rå grøntsager, hvad udbytte skulle
Milo have af at æde det, ud over at det mætter.
Grillet kød, der sikkert er saltet til mennesker er
heller ikke noget hans nyrer sætter pris på.

Den slags skal gives i meget begrænsede mængder,
det egner sig ikke til et rovdyr.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-06-07 09:55

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen news:bkP9i.7$f8.6@news.get2net.dk...

> Den slags skal gives i meget begrænsede mængder,
> det egner sig ikke til et rovdyr.

Dokumentation tak.
Mange rovdyr lever med tilskud af bær og grønt.
Lad nu være at gøre det til en videnskab.
Jeg har sgu aldrig haft en hund der ikke kunne tåle efterladenskaber fra
aftensmaden.
Masser af hunde lever faktisk af det og har gjort det siden tidernes morgen.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 11:08

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Dokumentation tak.

For hvad af det.
Folk med bare minemal viden omkring hundeernæring
ved at salt ikke er godt for hundens nyrer, den kan ikke
på samme måde som mennesker svede det ud.
At grøntsager skal behandles for at en hund kan optage det
er også basal viden, de kan ikke nedbryde celluloseoverfladen
som mennesker kan, den skal først nedbrydes ved opvarmning/purering.

Tror du mig ikke, kan du selv finde ud af det ved at Google lidt,
men det gider du nok ikke

> Mange rovdyr lever med tilskud af bær og grønt.

Efter det har været en tur igennem et byttedyrs mave, så kan de
godt optage det, ellers ryger det bare ufordøjet igennem.
Tænk bare på når en hund æder græs, det ryger også bare lige igennem.

> Lad nu være at gøre det til en videnskab.

Gør jeg heller ikke, men jeg synes da det er rart at vide lidt om
hundes ernæring når jeg nu selv står for deres mad.
Du er åbenbart bare ligeglad, og smider hvad som helst i dine hunde

> Jeg har sgu aldrig haft en hund der ikke kunne tåle efterladenskaber
> fra aftensmaden.

Det tåler han sikker ganske fint, men du gør ham ikke en tjeneste
rent ernæringsmæssigt. Så havde du givet ham det hele råt.

> Masser af hunde lever faktisk af det og har gjort det siden tidernes
> morgen.

Der er også mange der prøver at menneskeliggører deres hunde,
fodring med menneskemad kan så værer en måde.

Fatter ikke du gider blive ved med at diskuterer ernæring med mig,
du gider jo ikke sætte dig ind i det, men gætter dig frem.
Jeg har sat mig rimeligt grundigt ind i det, så min viden er langt størrer
på det område end din. Jeg prøver da feks. heller ikke at gører mig klog
på træning, det ved du meget mere om end mig.

/Jens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-06-07 11:25

> Tænk bare på når en hund æder græs, det ryger også bare lige igennem.

Det gør det da ikke her.
Det kommer op igen i en fart.
Hunden spiser det for at fremprovokere opkastning.

--
mvh Uffe

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 11:53

Uffe Bærentsen, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør det da ikke her.
> Det kommer op igen i en fart.

Det gør det også nogle sjældne gange her, men som regel
ryger det lige igennem, så kan jeg stå og hive lange græstrå
ud af røven på dem

> Hunden spiser det for at fremprovokere opkastning.

Det gætter man på, det er svært at spørge dem.
Jeg tror faktisk at mine godt kan lide smagen,
der er et bestemt sted hvor der gror noget saftigt græs,
der står de altid som to køer og gumler løs

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-06-07 12:22

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> For hvad af det.

At det ikke er godt for rovdyr.
Brunbjørnen lever i stor stil af bær og frugt.

> Folk med bare minemal viden omkring hundeernæring
> ved at salt ikke er godt for hundens nyrer, den kan ikke
> på samme måde som mennesker svede det ud.

Hunde har igennem tiderne ofte KUN levet af resterne fra vores aftensmad, og
de har sikkert levet udemærket.
Skal ikke kunne modbevise at barf er bedre.

Hunde sveder skam også og om de tager skade af salt skal jeg ikke kunne
sige, men vil da foreslå vi afsalter Vesterhavet så min ikke tager skade.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 13:00

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> At det ikke er godt for rovdyr.
> Brunbjørnen lever i stor stil af bær og frugt.

Jeg skal ikke gører mig klog på brunbjørnes fordøjelse,
jeg ved blot at hunde ikke kan nedbryde rå grøntsager.

> Hunde har igennem tiderne ofte KUN levet af resterne fra vores
> aftensmad, og de har sikkert levet udemærket.

Jeg har også røget smøger i snart 30 år, jeg har det da også helt fint,
kan jeg så konkluderer at smøger er godt for mig ud fra din logik.

> Skal ikke kunne modbevise at barf er bedre.

Så sæt dig lidt ind i sagerne før du udtaler dig.

> Hunde sveder skam også og om de tager skade af salt skal jeg ikke
> kunne sige, men vil da foreslå vi afsalter Vesterhavet så min ikke
> tager skade.

Han drikker vel ikke ligefrem af vandet, gør han det ville jeg nok
stoppe ham hvis det var min hund.
Nyrerskader kan værer længe om at udvikle sig,
og jeg er sikker på at det ikke er en nådig måde at komme af dage på.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-06-07 13:26

> Jeg har også røget smøger i snart 30 år, jeg har det da også helt fint,
> kan jeg så konkluderer at smøger er godt for mig ud fra din logik.

Ja da.
Hvis du ellers igen gener har af det så bliv ved. Kender masser der er
blevet op i firserne ved hjælp af 20 cecil om dagen.
Min afdøde mor eks.

> Så sæt dig lidt ind i sagerne før du udtaler dig.

Øhm det er din sædvanlige måde at argumentere. Jeg skal sætte mig ind det
før jeg udtaler mig men du siger at rovdyr ikke kan tåle frugt og bær, og en
bjørn er vel et rovdyr eller ??
Selvfølgelig kan en hund have svært ved at optage de ting der er i frugt og
grønt med mindre det er mast.

> Han drikker vel ikke ligefrem af vandet, gør han det ville jeg nok
> stoppe ham hvis det var min hund.

Jo da jeg kan høre han ind i mellem sluger vand og han har ikke taget skade

> Nyrerskader kan værer længe om at udvikle sig,
> og jeg er sikker på at det ikke er en nådig måde at komme af dage på.

og ?

Hold nu op vi taler om HUNDE ikke børn og mange hunde lever af samme foder
som deres mennesker, og det har de det sikkert godt med

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 14:48

jopa, skrev:
> [...]
> Hvis du ellers igen gener har af det så bliv ved. Kender masser der er
> blevet op i firserne ved hjælp af 20 cecil om dagen.

Den slags gider jeg ikke engang argumentere imod,
det er det ærlig talt for tåbeligt til,
du er altså ind immellem totalt faktaresistent

> Øhm det er din sædvanlige måde at argumentere.

Vel ikke et urimeligt krav, alt dit gætteri omkring hundes ernæring
støjer faktisk en del i barftråde, jeg troede slet ikke du gad læse dem.
Fair nok hvis der er noget du gerne vil vide, så spørg dog bare løs,
men at skulle blive ved med at tilbagevise den ene horrible påstand
efter den anden fra din side bliver ærlig talt lidt anstrengende i længden

> Jeg skal sætte mig ind
> det før jeg udtaler mig men du siger at rovdyr ikke kan tåle frugt og
> bær, og en bjørn er vel et rovdyr eller ??

Nu var det jo underforstået at jeg med rovdyr mente en hund,
dette er en hundegruppe, og tråden handler om fodring af hunde,
ikke bjørne, delfiner, edderkopper, aber, eller marsvin

> Selvfølgelig kan en hund have svært ved at optage de ting der er i
> frugt og grønt med mindre det er mast.

Det var det eneste jeg belærte dig om.
Og altså havde Milo ikke noget (eller meget ringe) udbytte af de
rå grøntsager du var så sød at give ham.

> Jo da jeg kan høre han ind i mellem sluger vand og han har ikke taget
> skade

Jeg ved ikke hvor meget salt der skal til før en hund tager skade,
jeg prøver at undgå at de får for meget, og det er der som regel
i menneskemad, og sikkert også i saltvand.

> og ?

Derfor bør man undgå at hunden får for meget salt,
hvor svært kan det værer at forstå

> Hold nu op vi taler om HUNDE ikke børn og mange hunde lever af samme
> foder som deres mennesker, og det har de det sikkert godt med

Foder du bare din hund som et menneske hvis du vil, mig er det ligemeget.
Jeg vil så forsætte med at fodrer en hund som det rovdyr den nu engang er.
Mine hunde får da også rester ind imellem, jeg er ikke hysterisk på det punkt,
en leverpostejsmad fik de da også til frokost.
Men jeg forgøjler mig ikke at det er sund hundemad, det er mere hygge i mine øjne.
Og da tråden omhandlede ernæring og ikke hygge mener jeg stadig at du på
det punkt ikke gjorde Milo en tjeneste ved at æde restene fra et grillmåltid.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-06-07 18:39

> [...]
> Og da tråden omhandlede ernæring og ikke hygge mener jeg stadig at du på
> det punkt ikke gjorde Milo en tjeneste ved at æde restene fra et

GAAAAAAAB
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 18:43

jopa, skrev:

> GAAAAAAAB

Det var da et ubehøvlet svar at komme med,
men det undrer ikke.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-06-07 18:59

> Det var da et ubehøvlet svar at komme med,
> men det undrer ikke.

Hvad skulle man ellers svare til sådan en gang vrøvl.
Kan du selv finde hoved og hale i det du skriver Jens.
Det var dig der bragte rovdyr på banen og jeg svarede blot.

Diskution med dig er nyttesløs desværre.
Har du undret dig over hvorfor du evig og altid har disse diskutioner både
her og når du lufter hunde ?
Jeg stopper her

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 19:13

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad skulle man ellers svare til sådan en gang vrøvl.

Hvilket af det jeg har skrevet er vrøvl,
vær lidt mere specifik.

> Kan du selv finde hoved og hale i det du skriver Jens.

Sagtens, det kan de fleste andre nok også.

> Det var dig der bragte rovdyr på banen og jeg svarede blot.

Rovdyr, som underforstået hunde, kan du da blive ved.
Hvorfor du bragte bjørne ind i diskussione må guderne vide.
Hvad fanden har en bjørns fordøjelse med en hunds at gører.

> Diskution med dig er nyttesløs desværre.

Om dette emne er det nok for dig, men det lærer du nok en dag,
selvom jeg efterhånden tvivler.

> Har du undret dig over hvorfor du evig og altid har disse diskutioner
> både her og når du lufter hunde ?

Jeg har skam gode diskussioner, både herinde og når jeg lufter hund
omkring barf, du bliver bare ved med at lufte din uvidenhed
og skal spille fornærmet hver gang du kommer til kort.

> Jeg stopper her

Det kan jeg sgu godt forstå, sådan går det jo hver gang.
Men lur mig om du ikke snart skal spille klog i en
barftråd igen, og så tager vi den en gang mere

/Jens

Fra : Anette

Dato : 07-06-07 21:31

jopa wrote:
> Mange rovdyr lever med tilskud af bær og grønt.

Jeps - men de lever af dem utilberedt, rå og direkte fordi deres
fordøjelsessystem er indrettet til det.
En hund ( og ulv, ræv, sjakal, hyæner og andre kødspisere) er IKKE indrettet
til at fordøje ret meget andet "grøntfoder" end det der har været en tur
igennem et byttedyr, som fugle og små gnavere.
Min PON elsker majs - men de majskorn kommer hele ud i den anden ende , hvis
de ikke har været blended.

> Jeg har sgu aldrig haft en hund der ikke kunne tåle efterladenskaber
> fra aftensmaden.

At mange hunde - stadig - lever af madrester, gør det ikke automatisk til
god hundemad.
Hunde kan også leve af hvad de kan finde i skraldespande eller ved at æde
ådsler - men hvilket liv? Et sundt liv? Er gadehundene i lande som f.eks
Grækenland, sunde?
Megen af den mad mennesker spiser, kan hunden slet ikke omsætte til brugbar
ernæring. Som Jens skriver så kan hunde slet ikke tåle de mængder salt som
mange mennesker fortrækker at ødelægge deres mad med. Kød der er tilberedt
( kogt, stegt, grillet what ever) har fået ødelagt mange af de næringstoffer
som hunden har brug for. Hundens kost bør primært bestå af kød og modsat
mennesker - kan hunden dække mere end 90% af sit ernæringsbehov ved at æde
kød råt.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 08-06-07 06:18

Anette, skrev:

> [...]
> kost bør primært bestå af kød og modsat mennesker - kan hunden dække
> mere end 90% af sit ernæringsbehov ved at æde kød råt.

Nemlig, man gør ikke hunde en tjeneste rent ernæringsmæssigt
ved at tilberede maden, smagsmæssigt gør man nok
Det er jeg faktisk stødt på et par gange ude i den virklige verden,
at folk der selv står for deres hundes mad faktisk tilbereder den.
Det er som regel et eller andet mystisk sammrod af kogte kartofler
eller ris, med noget kogt kød i af en slags, ikke noget med knogler her.
De gør det self i en god mening, og som regel fordi deres hunde
ikke tåler tørkost af en eller anden grund.
Men når jeg så snakker lidt med dem, så er det helt tydeligt
at de bare gætter sig frem til hvad der er godt,
og slet ikke har sat sig ind i hundens behov.
Jeg prøver så at forklarer dem at det er spild af tid og energi
at tilberede maden, og at det er sundere hvis de giver hunden
det hele råt, grøntsagerne undtaget self.
Men ok, deres hunde ser ud til at trives,
så hunde kan sikkert overleve på det mest utrolige

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-06-07 07:53

"Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen
> [...]
> tilberedt ( kogt, stegt, grillet what ever) har fået ødelagt mange af de

Jeg er principielt ligeglad med jeres foder diskutioner men når man ligefrem
trækker mig med navns nævnelse med i debatten kan man vel forvente at jeg
reagerer eller ?

Min hund er ikke det vigtigste i mit liv så foder er blot en nødvendighed og
den får hvad jeg finder lettest.
Hvad i andre går op i er jeres problem.
Ønsker man ikke mit bidrag i debatten så hold mig venligst udenfor

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-06-07 09:18

jopa, skrev:

> Jeg er principielt ligeglad med jeres foder diskutioner men når man
> ligefrem trækker mig med navns nævnelse med i debatten kan man vel
> forvente at jeg reagerer eller ?

Det havde så været mere nærliggende at reagerer i forhold til det du
blev trukket med ind på grund af.
Og det var at din erfaring var at man godt kunne ½-barfe,
det var det eneste jeg citerede dig for, og da en oplysning der
er ret så interresant da man oftest hører det modsatte.
At jeg jokede lidt med det må du da meget undskylde,
jeg havde da pænt sat en smiley på

> Min hund er ikke det vigtigste i mit liv så foder er blot en
> nødvendighed og den får hvad jeg finder lettest.

Nu har jeg så ikke hund fordi det skal værer let,
så var det meget nemmere kun at have katten

> Hvad i andre går op i er jeres problem.

Tror ikke at nogen barefere i gruppen opfatter
deres fodring som et problem.

> Ønsker man ikke mit bidrag i debatten så hold mig venligst udenfor

Tja, hvis du ikke kan lade værer med at blive fornærmet og småpersonlig
når dine argumenter falder til jorden, så er det måske også hvad folk vil
gører i fremtiden.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 06-06-07 19:48

pwh wrote:
> Men du mente måske at brian skulle holde øje med hvad hans hund
> fungerede godt på, og ikke primært hvad den kunne lide.

Jeps - nogle gange får jeg bare brugt for mange ord, tror jeg )

> Her i huset er det kun Angel der gider at æde de der hårde ben,
> Tyson gnaver bare kødet af den slyngel

Her går hundene til knogler af enhver art, med ihærdighed. Der bliver gnavet
og gnusket i laaang tid. Når den ene så bliver træt at sit ben ( [ Philana's
lov nr 1] "De andre får pr definition altid et ben der er bedre end det jeg
har fået" ) så lægger den sig til at stirre ud af øjenkrogen, et par meter
fra den anden - som så hurtigt spotter at der er et ledigt kødben - og sådan
starter der en evighedsmaskine her i huset, indtil alt hvad der kan gnaves
af de ben er gnavet af og det kun er det allerhårdeste der er tilbage af
knoglerne.
Til gengæld er der ikke rigtig nogen af dem der gider æde de der
oksehuds-gumleben mere. Når de en sjælden gang får sådan et, kan de ligge i
ugevis.

> Nu skal A38 jo gives primært pgr bakteriekulturen,
> som er godt for tarmsystemet.

Jeps, men mange af de samme kulturer er i feks Cheasy-ost.

> Jeg kan ikke forestille mig at A38 er særligt fedene,
> den fåes jo også i en 1.5% udgave.

Ja, men både A38 OG ost - det giver en hel del kalorier, selvom det er light
udgaverne af begge.

> Mht ost (som mine også får jævnligt) skulle hytteost
> værer noget af det allerbedste man kan give sin hund.
> Men det er nok ikke velegnet at have i lommen som godbidder

*LOL* Det må være en anelse besværligt, selvom hvem som helst der har lavet
f.eks bakke-øvelser med sin hund, har prøvet at være savlet til helt op til
albuen - så der er nok ikke den store forskel om man er smurt ind i hytteost
eller hundesavl

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Brian

Dato : 06-06-07 20:14

pwh skrev (og Brian klippede):
> [...]
> for dine egne synspunkter, det skuffede mig faktisk en smule.
> Det kunne jo værer at du vidste noget jeg ikke gjorde.

Bare rolig her i hytten er det far her der bestemmer, og Gabby kan komme
med på råd i ny og næ - hvis jeg synes ;) Kæresten får også lov til at
at indføre et ord, enkelte gange :)

Jeg synes det virker som om i begge to (nøøøøj hvor pædagogisk) har ret
godt styr på fodringen af jeres hunde, og al info jeg får her, bliver
lagret til senere brug.

FYI så er det et svine-slagteri, og det eneste jeg ville tage med hjem
derfra (hvis jeg får lov - mester lovede at tænke over det) er knogler
der ellers skulle destrueres, det er forbavsende lidt knogler i øvrigt..

-Brian

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-06-07 20:40

> FYI så er det et svine-slagteri, og det eneste jeg ville tage med hjem
> derfra (hvis jeg får lov - mester lovede at tænke over det) er knogler der
> ellers skulle destrueres, det er forbavsende lidt knogler i øvrigt..

En ven der også arbejder for et svineslagteri, troede også at han kunne få
lidt "rester" med hjem, men den gik ikke, de måtte ikke sende kød ud af
slagteriet på den måde, desværre..jeg håbede også at kunne få lidt fra "de
riges bord" (-;
jeg har også forsøgt på et par kyllingeslagterier, men det er samme svar
der.

men så er netto samarbejdsvillige i stedet (-;

og så er det jo godt at jeg har vores luksusslagter, dem har jeg fået
rimeligt godt "opdraget" efterhånden, de ved hvad jeg vil have.
lækkert at kunne hente friske lammehalse, grisehaler med krølle på, indmad,
ben, kød, og maver fra både ko og lam, til rimelige penge.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 07-06-07 08:42

Brian, skrev:

> Bare rolig her i hytten er det far her der bestemmer, og Gabby kan
> komme med på råd i ny og næ - hvis jeg synes ;) Kæresten får også lov
> til at at indføre et ord, enkelte gange :)

Sådan skal det værer

> Jeg synes det virker som om i begge to (nøøøøj hvor pædagogisk) har
> ret godt styr på fodringen af jeres hunde, og al info jeg får her,
> bliver lagret til senere brug.

Jeg er selv forholdsvis nystartet, startede i december sidste år.
Så der er andre her i gruppen der har langt størrer praktsik erfaring end mig,
jeg har dog efter bedste evne sørget for at teorien bag Barf er på plads.
Så spørg du bare løs, jeg er selv blevet hjulpet meget her i gruppen.

> [...]
> derfra (hvis jeg får lov - mester lovede at tænke over det) er knogler
> der ellers skulle destrueres, det er forbavsende lidt knogler i

Hmmm... så var det ikke en fidus alligevel.
Svineknogler i sig selv er der ikke megen næring i,
og mange hunde får også hård mave af dem.
Det skal helst værer kødfulde knogler, sådan noget som
kylllingeskrog er i god balance mht kød og ben.
http://www.allegaardenskylling.dk/cm25/default.asp#45
sælger den slags hvis du har mulighed for at handle der.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 11:29

> [...]
>
> Jeg har fundet www.barf.dk og www.barfcenter.dk men synes ikke umiddelbart
> jeg kan finde en "sådan kommer du igang"-guide. Hjælp?

Jeg har et tillægsspørgsmål:

Rygterne siger at hunde bliver mere agressive af barf - er der hold i noget
af det?

Hilsen Camilla

(som i alt hemmelighed har forvandlet Molly til råt-ædende monster men
shyyy sig det ikke til nogen i gruppen!)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-06-07 13:26

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et tillægsspørgsmål:
>
> Rygterne siger at hunde bliver mere agressive af barf - er der hold i
> noget af det?

UHH JA...GGGG... mine er da ihvertfald blevet nogle frådende monstre, jeg
troede at det var hundegalskab, men måske er det bare pga. barfen?! ((-;

Nej, det tror jeg nu ikke at det er noget sandt i de rygter.. hvad skulle
det være der gjorde dem mere aggressive?.
jeg kunne måske følge tanken, hvis de fik lov til selv at nedlægge deres
byttedyr, at de ville blive "tændte".

> Hilsen Camilla
>
> (som i alt hemmelighed har forvandlet Molly til råt-ædende monster men
> shyyy sig det ikke til nogen i gruppen!)

FEDT!, og nej-nej, jeg siger ikke noget her i gruppen! (-;
hvad siger hun til det? -og hvad synes du selv?

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 16:20

KLIP

> FEDT!, og nej-nej, jeg siger ikke noget her i gruppen! (-;
> hvad siger hun til det? -og hvad synes du selv?
>
> mvh. marie

Hej Marie

Den første dag spiste hun slet ikke.. Kiggede bare på mig som om jeg er
åndsvag.. Altså lige indtil hun blev sulten... Så slikkede og slikkede hun
på maden, men spiste stadig ingenting..
Nu går det meget bedre. Lige nu ligger hun i haven med et okseben. Vi
landmænd har jo vores kontakter til det stads
Hun er rigtig glad for grøntet men kødet spiser hun ikke med mindre det er
skåret temmelig småt ud. Faktisk tror jeg ikke det er smagen, men
konsistensen hun ikke bryder sig om. Jeg tror det kommer ligeså stille hen
af vejen.
Jeg selv er ret glad for det!! Det giver jo en bedre følelse at stå og
lave/skære/blende osv. hendes mad, i stedet for at stille hånden ned i
tørkostposen og smide en håndfuld på græsset..
Det er jo nemt nok når man lige kommer ind i det. I går fik vi f.eks.
højrebsfilet, og i stedet for at skære benene væk og smide i skraldespanden,
ja så fik molly dem jo. Dejligt vi allesammen får noget ud af det dyre kød

Jeg skærer jo bare et stykke af kødet af til hende inden jeg tilbereder
maden til os selv. Hun får både kylling, tun, gris og ko.
Jeg har læst og læst, og en meget delt mening er jo netop at de ikke tåler
gris så godt - heldigvis er molly blevet glad for gris, og hendes, nu meget
sparsomme, afføring er ikke anderledes end efter det andet kød.
Men måske du har et link eller andet til hvilke grøntsager de IKKE må få?
Ligenu får hun alt.. (blomkål, spinat, ærter (også de nysåede incl plante!
(møghund igen)), bønner, rabarber, majs, gulerødder osv...)

Til gengæld synes jeg hun har tabt sig lidt.. Jeg håber på at det er et
tilvænningsspørgsmål og at det er fordi hun nu er ovre sin falske
drægtighed. Jeg tager det med "koldt vand i blodet"

Mht. agressivitet så har hun altså fundet ud af at høns kan spises!! (vi har
EN høne tilbage! Møgjagthund *LOL*)

Hilsen Camilla

Fra : pwh

Dato : 10-06-07 17:26

M&M, skrev:

> [...]
> det er skåret temmelig småt ud. Faktisk tror jeg ikke det er smagen,
> men konsistensen hun ikke bryder sig om. Jeg tror det kommer ligeså

Det var lige omvendt med mine hunde, de åd pænt kødet, også de
helt store stykker. Men grøntet var de ikke meget for.
El-Kama grøntmix åd de nådist, men levnede tit.
Der gik ca 3 mdr før de havde vænnet sig til det,
tror også at det var konsistensen der var for uvant.
Nu æder de pænt El-Kama helt uden der er kød i
Så vær du blot tålmodig og stædig, giv det lidt tid.

> Jeg selv er ret glad for det!! Det giver jo en bedre følelse at stå og
> lave/skære/blende osv. hendes mad, i stedet for at stille hånden ned i
> tørkostposen og smide en håndfuld på græsset..

Nemlig

> [...]
> højrebsfilet, og i stedet for at skære benene væk og smide i
> skraldespanden, ja så fik molly dem jo. Dejligt vi allesammen får

Intet spild mere.
Husk også at gemme diverse skræller og toppe fra grøntsager
hvis du selv laver grøntmix, det er rigtigt godt for hundene.

> Jeg skærer jo bare et stykke af kødet af til hende inden jeg
> tilbereder maden til os selv. Hun får både kylling, tun, gris og ko.

Lyder godt, variation skal der til.
Husk at give hende lidt æggeblommer (ikke hviderne) og lever ind imellem,
og også tilskud af fiskeolie og ølgær og hvidløg er af det gode.

> [...]
> tåler gris så godt - heldigvis er molly blevet glad for gris, og
> hendes, nu meget sparsomme, afføring er ikke anderledes end efter det

Ifølge Billinghurst er gris glimrende hundemad, knoglerne kan de
dog godt få hård mave af, så vær lidt varsom med dem.

> [...]
> få? Ligenu får hun alt.. (blomkål, spinat, ærter (også de nysåede
> incl plante! (møghund igen)), bønner, rabarber, majs, gulerødder

Frit efter hukommelsen skriver Billinghurst at alle grøntsager kan bruges,
self ikke grønne kartofler der er giftige.
Men alle er jo ikke lige gode, jeg skal få taget mig sammen og skrive
til dig hvad han anbefaler, ellers kan hans bog anbefales (koster ca 300kr)
Der gennemgår han meget grundigt hvad der er godt og skidt
af kød og grøntsager, og hvad man ellers kan stikke hunden.

> Til gengæld synes jeg hun har tabt sig lidt.. Jeg håber på at det er
> et tilvænningsspørgsmål og at det er fordi hun nu er ovre sin falske
> drægtighed. Jeg tager det med "koldt vand i blodet"

Det plejer vist at gå den anden vej på barf, eller giv hende lidt mere olie,
det plejer at sætte sul på en hundekrop, og giver en flot pels

> Mht. agressivitet så har hun altså fundet ud af at høns kan spises!!
> (vi har EN høne tilbage! Møgjagthund *LOL*)

*LOL* Dræberhund.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 10-06-07 18:04

> [...]
> Nu æder de pænt El-Kama helt uden der er kød i
> Så vær du blot tålmodig og stædig, giv det lidt tid.

Jeg er heller ikke så bange for at hun ikke spiser - hun er jo i forvejen en
rund og madglad dame!

> Intet spild mere.
> Husk også at gemme diverse skræller og toppe fra grøntsager
> hvis du selv laver grøntmix, det er rigtigt godt for hundene.

Ja nu er hønsene jo kraftigt formindsket sig, så nu er der måske lidt
skræller tilbage

> Lyder godt, variation skal der til.
> Husk at give hende lidt æggeblommer (ikke hviderne) og lever ind imellem,
> og også tilskud af fiskeolie og ølgær og hvidløg er af det gode.

ølgær?? hvad gør det?

> Ifølge Billinghurst er gris glimrende hundemad, knoglerne kan de
> dog godt få hård mave af, så vær lidt varsom med dem.

Indtil videre er det koteletter, skinkesnitzler, bov og småkød hun har fået
fra grisen. Det er hvad vi har i fryseren

> [...]
> Der gennemgår han meget grundigt hvad der er godt og skidt
> af kød og grøntsager, og hvad man ellers kan stikke hunden.

Efter hvad jeg kan goggle mig frem til, fåes bogen ikke på dansk. Har du
andre anbefalinger til bøger om barf? Det er et must den er på danish...

> Det plejer vist at gå den anden vej på barf, eller giv hende lidt mere
> olie,
> det plejer at sætte sul på en hundekrop, og giver en flot pels

Sulen er helt fin at hun har lidt mindre af det. Det kan muligvis også have
noget at gøre med at hun er kommet over den falske drægtighed og at hun er
begyndt til "hundesvømning" (og lad lige være med at grine )

> *LOL* Dræberhund.

Man skal ikke kimse af en lille hund - de kan også være farlige

Hilsen Camilla

Fra : pwh

Dato : 10-06-07 18:27

M&M, skrev:

> ølgær?? hvad gør det?

Ifølge Billinghurst noget af det bedste tilskud man kan give,
han nævner de første 25-30 forskellige mineraler og vitaminer
som det er rigt på, orker ikke at gengive dem alle
Men det skulle værer en af de bedste kilder til B-vitaminer,
og indenholder feks. 2-3 gange så meget jern som oksekød.
Jeg købte en stor pose for 40 kr for 4-5 mdr siden,
og jeg har stadig til ca 1 mnd.
Du kan også se på mange deklarationer af tørkost,
der er også tilsat ølgær.

> Indtil videre er det koteletter, skinkesnitzler, bov og småkød hun
> har fået fra grisen. Det er hvad vi har i fryseren

Fint nok, fortsæt endelig med det.
Husk dog på at hun også skal have knogler som hun fortærer helt,
altså ikke bare et okseben som hun måske kun gumler lidt på.
Knoglerne er jo er rig kilde til diverse mineraler (kalk bla.),
og marven er også en rig kilde til ernæring.
Kyllingeknogler er godt som regel, eller måske en grisehale.

> Efter hvad jeg kan goggle mig frem til, fåes bogen ikke på dansk. Har
> du andre anbefalinger til bøger om barf? Det er et must den er på
> danish...

Det tror jeg kommer til at knibe, jeg efterlyste det selv her i gruppen
inden jeg startede på barf. Der er vist dog også en god på svensk,
men der foretrækker jeg alligevel engelsk.
Den er faktisk ret letlæst, dog skal man lige have en ordbog
for at kunne tolke de lidt specielle udtryk ind imellem.
Feks. hedder ølgær jo brewers east på engelsk

> hun er begyndt til "hundesvømning" (og lad lige være
> med at grine )

Vi griner IKKE af svømning her i huset i disse dage,
se mit nyeste indlæg fra idag

> Man skal ikke kimse af en lille hund - de kan også være farlige
>
> Hilsen Camilla

Her i huset er det katten der er den farligste, så det kommer
slet ikke an på størrelsen

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-06-07 19:16

In news:uwWai.47$Kj.26@news.get2net.dk,
pwh <gætselv@.dk> typed:

> for at kunne tolke de lidt specielle udtryk ind imellem.
> Feks. hedder ølgær jo brewers east på engelsk

Så, nu blander Google-spionen sig igen.

Du har glemt et "y". Det hedder faktisk "brewers yeast" ,ellers er
det rigtigt nok.

Og så blev han fornærmet

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 10-06-07 20:15

Tove Krieger, skrev:
> In news:uwWai.47$Kj.26@news.get2net.dk,
> pwh <gætselv@.dk> typed:

> Så, nu blander Google-spionen sig igen.
>
> Du har glemt et "y". Det hedder faktisk "brewers yeast" ,ellers er
> det rigtigt nok.

Det er nemlig lige hvad der er rigtigt.
En del af udtrykkene var helt fremmede for mig,
jeg er vant til teknisk engelsk, og fra internettet.
Så jeg har hæmningsløst tilføjet diverse oversættelser
i min bog
Hvilken normal dansker ved feks. at kallun hedder tripe
på engelsk (Google-Tove gjorde nok).

> Og så blev han fornærmet

Jeg kan bare lade værer med at værer doven,
bogen ligger jo lige ved siden af mig

/Jens

Fra : pwh

Dato : 10-06-07 17:08

M&M, skrev:

> Jeg har et tillægsspørgsmål:

Det koster ekstra, kun gratis for Brian

> Rygterne siger at hunde bliver mere agressive af barf - er der hold i
> noget af det?

Det håber jeg da
Nej spøg til side, det er jeg sikker på er den rene gang ævl,
mine har på ingen måde ændret adfærd af Barf,
måske har de fået lidt mere energi, det er også det hele

/Jens