Golden retriever med knude
Fra : Margit

Dato : 30-05-07 14:13

Vores golden på 7 år har fået en knude nedenunder i
brystet. Vi har været til dyrlægen i dag.Hun har ikke
knuder andre steder, så vi blev enige om, at se det på
en måneds tid - om den vokser. Vi er kede af, at begynde
at operere hende. Har før haft en af samme slags, som
blev opereret og så alligevel måtte aflives til sidst. Det
var synd for hende, og vi synes ikke, hende her skal
igennem det. Hvis hun så bare kan have et par gode
år endnu. Det er svært.
Hvad er jeres mening?

Hilsen Margit

Fra : qfha

Dato : 30-05-07 15:03

On 30 Maj, 15:13, "Margit" <h...@has.dk> wrote:
> [...]
> var synd for hende, og vi synes ikke, hende her skal
> igennem det. Hvis hun så bare kan have et par gode

Jeg er enig med dig, der er ingen grund til at begynde at operere en
hund pga knuder. Jeg har før haft tæver, som har haft det og de er da
døde, men ikke af knuderne. Oftest kan de leve ganske udmærket med
knuderne. Det er selvfølgelig noget andet, hvis det var noget som
generede dem, men det er for det meste ikke tilfældet. Jeg har også
een i øjeblikket, som jeg fundet to knuder på, og jeg har ikke
umiddelbart tænkt mig at gøre noget ved det udover at holde øje med
damen, og hendes tilstand. Så se tiden an.

mvh
qfha

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 30-05-07 16:26

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var synd for hende, og vi synes ikke, hende her skal
> igennem det. Hvis hun så bare kan have et par gode

hej Margit

der er vi så forskellige. I december 06 fik min 5 årige lab.tæve fjernet en
knude på siden. lige foran bagbenet, det viste sig at være en fedtknude.
Nogle mdr. senere opdagede jeg en knude sv.t. en af hendes mælkekirtler, den
knude blev også fjernet. Vævsundersøgelse af knuden viste, at det heldigvis
blot var en fedtknude, og jeg blev fri for at gå og spekulere mere på det.
Nu har jeg i 25 år arbejdet indenfor sundhedssektoren, og der hedder det:
"enhver følelig knude skal fjernes". Det princip følger jeg så også, når det
drejer sig om mine hunde.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 30-05-07 17:52

A. S. Nielsen, skrev:
> Nu har jeg i 25 år arbejdet
> indenfor sundhedssektoren, og der hedder det: "enhver følelig knude
> skal fjernes". Det princip følger jeg så også, når det drejer sig om
> mine hunde.

Det princip kan vel oversættes til "better safe than sorry"

/Jens

Fra : lh

Dato : 30-05-07 19:47

> [...]
> var synd for hende, og vi synes ikke, hende her skal
> igennem det. Hvis hun så bare kan have et par gode

Jeg syntes personligt det er et meget svært dilemma at komme i. Jeg har haft
tre hunde før, som alle fik knuder i mælkekirtlerne. Det er rigtig mange år
siden. En blev opereret, på de to andre fik de lov at sidde. På den ene hund
hvor knuden sad urørt var det desværre cancer som bredte sig og først meget
sent blev opdaget ved at den havde en stor knude i maven. Den der blev
opereret døde hjerteproblemer som 13 årig. Min forrige hund som døde her i
februar, valgte jeg at få sterilliseret så snart den var gammel nok, og den
har så slet ikke have mælkeknuder, eller andre hormonbetingede sygdomme. Min
nye hund her vil også blive steriliseret så snart hun er gammel nok for
netop at forsøge at forebygge disse sygdomme.
Men som sagt er det rigtig mange år siden, så hvad siger dyrlægerne til hvad
man skal i vore dage - lade en knude være eller fjerne den?
Jeg ved hos katte er det ofte det bedste at lade dem sidde, da der vist er
noget med at netop hos disse dyr vil en evt ondartet knude sprede sig
hurtigere hvis der "rodes" i det, end ved at lade det være.
Men som sagt, hvad anbefaler dyrlægerne i dag?

mvh

lh

Fra : Christina Jensen

Dato : 31-05-07 09:21

Hej Gruppe

Min han på 8 år, er en bla af lab og golden, han har en knude på størelse på
en fem krone, i nakken, den fik vi altså taget en biopsi af, det var en
bindevævsknude, så den skal ikke fjernes med mindre den genere ham, vi blev
da ellers godt bange, før vi vidste hvad det var, det var godt nok dejligt
at få af vide at den er ufarlig, så tænker man ikke mere på det.

Hilsen en lettet ejer og dens vovse Tarzan